Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd, al voor het eerste gebruik?

Verslaafd, al voor het eerste gebruik?

70 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
P
PuurNatuurLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,

sorry als ik heel filosofisch wordt maar ik vraag me gewoon al heel lang iets af.

Na de eerste keer heroïne gebruik ben je nog niet verslaafd, al valt daar misschien wel over te discussiëren. Je hebt zelf de keuze in de hand om het wel of niet een tweede keer te gaan gebruiken. Maar goed, die keuze had je de eerste keer net zo goed en toen heb je ook besloten om het te doen. En nu komt mijn vraag dus: ben je volgens deze logica dan niet al verslaafd vóórdat je het de eerste keer gaat gebruiken? Ik licht het nog iets meer toe:

Bij sigaretten had ik hetzelfde. Ik wist net zoals iedereen dat een verslaving niet tot stand kan komen zonder die éérste sigaret. Toch was de drang om het een keer te proberen ontzettend groot. Met zo'n gedachten gang ben je eigenlijk dus al fucked bij voorbaat. Echt zwaar verslaafd ben ik nooit geweest en gelukkig ben ik er inmiddels weer van af. Maar ik vraag me nu dus wel af of mijn verslaving begon bij ofwel die eerste sigaret of bij het idee om het "een keertje te proberen". Ik hoop echt dat dit een beetje overkomt.

Het ding is dat ik nu eigenlijk ook wel heel benieuwd ben naar heroïne. Maar ik loop een beetje vast in mijn eigen gezwam: ben ik er niet al op voorhand aan verslaafd door er te veel over na te denken? Het beruchte topic van Tijdloos over hoe verraderlijk de drug is heb ik gelezen. Bovendien ben ik niet gek en weet ik wel beter dan daadwerkelijk heroïne te gaan doen. En tóch fantaseer ik er in mijn hoofd wel eens over hoe het nou echt zou zijn en baal ik ervan dat ik het nooit zal weten.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken als ik. Heb overigens geen ervaring met harddrugs behalve alcohol, maar ook dat drink ik sinds 2 jaar al niet meer. Wiet gebruik ik wel af en toe maar ik dwing mezelf regelmatig om een paar maanden te stoppen en dat lukt me ook iedere keer.

P.S. kom aub niet met verhalen dat het allemaal wel meevalt en dat het mogelijk is om het op een veilige manier één keer te proberen. Misschien werkt dat voor jullie maar ik wil dus niet over gehaald worden.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Denk ook dat de ene er gevoeliger voor is dan een ander. Ook is de ene gevoeliger voor Hero dan een ander. Ik heb bijvoorbeeld echt moeite met drugs die verdoven. (Ketamine & GHB verslavingen achter de rug.) Ik zou heel graag Hero willen doen maar ik weet dat dit echt een gevaar is voor me. Met sigaretten en bijvoorbeeld uppers heb ik geen last van verslaving.

Interessant topic! Ik lees even mee.
P
PuurNatuurLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hija de la luna 1 zei:
Hoe kan je sterk in je schoenen staan ....als je toch een drug wilt ? 🤔
Klik om te vergroten...
Haha, ja dit vat het eigenlijk wel mooi samen.
G
Green DudeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik herken je gedachten wel puurnatuur. Maar verslaafd zijn door er aan te denken? Dat denk ik niet. Het is een nieuwsgierigheid die ergens niet 'kan' ingelost worden omdat het risico te groot is. Zelf ben ik ook zeer nieuwsgierig naar hero en weet ik dat er een moment komt dat de nieuwsgierigheid het overneemt, maar verslaving heeft in mijn ogen wel meer nodig dan die ene keer proberen. Dit bedoel ik dan uiteraard in de juiste omstandigheden, goede omgeving, sterk in je schoenen staan enzoverder.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Green Dude zei:
Ik herken je gedachten wel puurnatuur. Maar verslaafd zijn door er aan te denken? Dat denk ik niet. Het is een nieuwsgierigheid die ergens niet 'kan' ingelost worden omdat het risico te groot is. Zelf ben ik ook zeer nieuwsgierig naar hero en weet ik dat er een moment komt dat de nieuwsgierigheid het overneemt, maar verslaving heeft in mijn ogen wel meer nodig dan die ene keer proberen. Dit bedoel ik dan uiteraard in de juiste omstandigheden, goede omgeving, sterk in je schoenen staan enzoverder.
Klik om te vergroten...
Hoe kan je sterk in je schoenen staan ....als je toch een drug wilt ? 🤔
G
Green DudeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hija de la luna 1 zei:
Hoe kan je sterk in je schoenen staan ....als je toch een drug wilt ? 🤔
Klik om te vergroten...

Met het sterk in je schoenen staan bedoel ik voordat je daadwerkelijk de drug gebruikt. En een drug willen staat niet meteen gelijk aan nieuwsgierig zijn naar een drug. Vele mensen zijn nieuwsgierig naar het gevoel van een bungeesprong maar willen daarom nog niet die sprong wagen. Met sterk in de schoenen bedoel ik na je die sprong hebt gewaagd het niet nog eens te doen en tevreden zijn met de ervaring. Verschillende mensen hebben zeer verslavende stoffen 1 malig gebruikt om de nieuwsgierigheid in te lossen maar er daarna nooit meer naar teruggekeerd omdat die ene keer hun verlangen heeft ingelost.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Met heroïne voor de eerste en hopelijk meteen de laatste keer kan ik zeggen, dat niet zelden de eerste keer geleid heeft tot ontzettend ziek worden.
Dit hebben enkele ex gebruikers aan mij verteld.
Kotsen, koorts, diarree...let wel, de eerste en soms ook nog de tweede keer dat je dit goedje neemt.
En hierna is het Tijdloos die vertelt, wat je te wachten staat als je ermee doorgaat...
Ik vind het typerend dat er klaarblijkelijk zoveel mensen zijn, die na die eerste keer toch verder blijven gaan en aldus een junk gaan worden.
Mijn vraag is dan ook:
Hoe komt dat?
Waarom ermee verder, terwijl je weet, dat de kans dat het misloopt, groot is?
L
Lid 152537Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Een verslaving is een goed gevoel krijgen voor een moment, al is het gokken m, seks, drugs, geld uitgeven. dit doe je niet als je niet iets mist in je leven. Of het moet een festival zijn waar je een niet verslavend middel neemt zoals xtc puur voor de leuke avond!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
PuurNatuur zei:
Hoi allemaal,

sorry als ik heel filosofisch wordt maar ik vraag me gewoon al heel lang iets af.

Na de eerste keer heroïne gebruik ben je nog niet verslaafd, al valt daar misschien wel over te discussiëren. Je hebt zelf de keuze in de hand om het wel of niet een tweede keer te gaan gebruiken. Maar goed, die keuze had je de eerste keer net zo goed en toen heb je ook besloten om het te doen. En nu komt mijn vraag dus: ben je volgens deze logica dan niet al verslaafd vóórdat je het de eerste keer gaat gebruiken? Ik licht het nog iets meer toe:

Bij sigaretten had ik hetzelfde. Ik wist net zoals iedereen dat een verslaving niet tot stand kan komen zonder die éérste sigaret. Toch was de drang om het een keer te proberen ontzettend groot. Met zo'n gedachten gang ben je eigenlijk dus al fucked bij voorbaat. Echt zwaar verslaafd ben ik nooit geweest en gelukkig ben ik er inmiddels weer van af. Maar ik vraag me nu dus wel af of mijn verslaving begon bij ofwel die eerste sigaret of bij het idee om het "een keertje te proberen". Ik hoop echt dat dit een beetje overkomt.

Het ding is dat ik nu eigenlijk ook wel heel benieuwd ben naar heroïne. Maar ik loop een beetje vast in mijn eigen gezwam: ben ik er niet al op voorhand aan verslaafd door er te veel over na te denken? Het beruchte topic van Tijdloos over hoe verraderlijk de drug is heb ik gelezen. Bovendien ben ik niet gek en weet ik wel beter dan daadwerkelijk heroïne te gaan doen. En tóch fantaseer ik er in mijn hoofd wel eens over hoe het nou echt zou zijn en baal ik ervan dat ik het nooit zal weten.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken als ik. Heb overigens geen ervaring met harddrugs behalve alcohol, maar ook dat drink ik sinds 2 jaar al niet meer. Wiet gebruik ik wel af en toe maar ik dwing mezelf regelmatig om een paar maanden te stoppen en dat lukt me ook iedere keer.

P.S. kom aub niet met verhalen dat het allemaal wel meevalt en dat het mogelijk is om het op een veilige manier één keer te proberen. Misschien werkt dat voor jullie maar ik wil dus niet over gehaald worden.
Klik om te vergroten...
Dit onderbouwt mijn geloof dat verslaving een gedragsprobleem is en niet een ziekte, om welke reden dan ook dat je bent gaan gebruiken.
Maar je bent niet verslaafd voordat je überhaupt iets geprobeerd hebt, dat kan helemaal niet. Je kunt ook makkelijker kiezen om bijvoorbeeld nee te zeggen wanneer iemand je een lijntje coke aanbied dan wanneer je het gevoel ervaren hebt en iemand je aanbied. Het is ook makkelijker om nee te zeggen tegen pijnmedicatie bij pijn hoe erg dan ook dan dat je een nieuwe pijn hebt en al eens ervaren hebt hoe morphine alles oké maakt. Het is ook makkelijker om nee te zeggen tegen een kalmeringsmiddel bij een paniekaanval dan wanneer je in paniek bent en weet hoe lekker een xanax of valium dan kan zijn. Je kunt ook makkelijker nee zeggen tegen een biertje in de zon als je nog nooit bier op hebt. Ga maar door, nee verslaafd kun je niet zijn voordat je ermee bekend bent.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mee eens.
Filosofie, of niet, maar nee.
Verslaafd ben je niet alvorens het binnenkrijgen van drugs.
Je wordt verslaafd gemaakt.
Door of jezelf, (1)
of door je moeder aan de placenta vastzittende. (2)
Bij optie 2 is er van een eigen keuze nog geen sprake...dat is het enige verschil. Dan heb je pech.
En anders, je hebt zelf de keuze gemaakt om :
(1) al of niet in te gaan nemen, in geval van verslaafd raken is deze keuze wel duidelijk, of (2) eerst via doktersvoorschrift.
Na een operatie, ongeval, in dezen.

De gevoeligheid voor verslaving, die kan je dus weer wél in je genen meekrijgen....Like me.
uiteraard door heftige gebeurtenissen getriggerd worden, is ook een goede reden..
maar, die eerste keuze maak je zelf..ook in deze zaak...

De wilskracht om ermee te stoppen, moet uit en door jezelf gemaakt worden.
Stoppen is zwaar, zoals bekend is.
Filosofisch vertherapeutiseerd, of niet.
J
JointgeweigerdLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb nog nooit geblowd, ben 51, maar ben volgens coffeeshops te oud om mee te beginnen.
2 x kreeg ik geen joint mee.
Ik wil een keer een joint roken, maar krijg het als enige Nederlander niet voor elkaar.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jointgeweigerd zei:
Ik heb nog nooit geblowd, ben 51, maar ben volgens coffeeshops te oud om mee te beginnen.
2 x kreeg ik geen joint mee.
Ik wil een keer een joint roken, maar krijg het als enige Nederlander niet voor elkaar.
Klik om te vergroten...
Betere coffeeshop zoeken. Is dit geen discriminatie btw?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jointgeweigerd zei:
Ik heb nog nooit geblowd, ben 51, maar ben volgens coffeeshops te oud om mee te beginnen.
2 x kreeg ik geen joint mee.
Ik wil een keer een joint roken, maar krijg het als enige Nederlander niet voor elkaar.
Klik om te vergroten...

Gewoon een andere shop in gaan en een gram wiet kopen of een voorgerolde joint zonder verder veel info te verschaffen. De shop hoeft toch niet te weten hoeveel je blowt of het je 1ste keer is?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jointgeweigerd zei:
Ik heb nog nooit geblowd, ben 51, maar ben volgens coffeeshops te oud om mee te beginnen.
2 x kreeg ik geen joint mee.
Ik wil een keer een joint roken, maar krijg het als enige Nederlander niet voor elkaar.
Klik om te vergroten...
Een shop mag niemand onder de leeftijdsgrens van 18 jaar toegang en verkoop weigeren. Gewoon dikke vette onzin.
J
JointgeweigerdLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik snap er ook niets van. Misschien hebben ze gewoon een lolletje gemaakt, maar ben slecht in het ontcijferen van grappen.
Misschien ben ik ook gewoon te oud. Te oud voor drugs, te oud voor alcohol.
Durf ook in café niet aan te geven dat ik aan mijn eerste biertje moet beginnen.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jointgeweigerd zei:
Ik heb nog nooit geblowd, ben 51, maar ben volgens coffeeshops te oud om mee te beginnen.
2 x kreeg ik geen joint mee.
Ik wil een keer een joint roken, maar krijg het als enige Nederlander niet voor elkaar.
Klik om te vergroten...
Kan je wat meer uitleg geven hoe dit precies in z'n werk ging?

Ik denk namelijk dat er een andere reden is waarom men jou niets wilde verkopen.

Leeftijd is echt geen issue bij een koffieshop, laat staan dat twee koffieshops precies dezelfde rede gebruiken om jou te weigeren. We missen hier volgens mij wat informatie.
J
JointgeweigerdLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb aangegeven dat ik a : 51 ben, b:nog nooit gerookt/geblowed/gedronken heb en c: pddnos heb.
Misschien mogen ze dan niets meegeven met die informatie.
Voel me gewoon nu een sukkel, omdat mensen die 18 zijn wel gewoon kunnen blowen en ik nog zelfs door mijn eigen angst nog zelfs op mijn eerste druppel alcohol moet wachten.
Als ik gewoon gezegd had : een voorgedraaide, had er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
Lijkt wel als je eerlijk aangeeft dat je oud bent en pddnos dat je uitgesloten word van drugs.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is best raar dat je eigenlijk nogal wat moeite moet doen om verslaafd te raken. De eerste sigaret is vies, het eerste biertje is vies en ga zo maar door. En vaak is de eerste sigaret van de dag niet eens echt lekker, of het eerste biertje van de avond. En toch maar doorzetten!

Ik denk dat er allerlei factoren mee spelen, maar vooral je motivatie - de reden waarom je rookt of drinkt of wat dan ook doet - is cruciaal denk ik. Ik ging roken toen ik 14 was omdat ik 'erbij' wilde horen. Ik ging drinken toen ik 14 was omdat het me aangeboden werd, ik durfde geen nee te zeggen en later was het fijn omdat ik me dan sociaal veel vrijer voelde. Ik ben trouwens wel aan sigaretten, maar nooit aan alcohol verslaafd geraakt. Wiet heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat had een veel te sterk effect op mij en dat vond ik niet fijn.

En nu ben ik verslaafd aan Oxycodon. Het begon met pijnstillers voor een hernia, waarbij ik na een paar weken zonder blikken of blozen in een paar dagen helemaal gestopt ben met de pillen. Toen kwam de 2e hernia en hoewel die ook vanzelf overging, bleef ik aan 10 mg vastzitten die ik elke avond na het eten nam. Dat heb ik jaaaren gedaan, totdat ik de pillen wat vroeger en nog wat vroeger en wat meer en wat meer ging nemen... Dus ik neem nu elke dag 20 mg, dat was ooit 30, maar de huisarts geeft niet meer dan 20 (gelukkig!). En daar red ik het mee, dat moet gewoon. Waarbij ik aan het begin van de maand als een soort verwennerij dan meer mg neem en aan het einde met minder mg moet toedoen. Wat ook lukt. Want dat is wel het rare, ik ben verslaafd maar weer niet zo dat ik mijn leven om zal gooien vanwege de verslaving.

Misschien is mijn reactie hier en daar een beetje off topic, maar het komt erop neer dat ik voor mijn gevoel zeker niet voor de eerste hijs/slok al verslaafd was. En dat de verslaving eigenlijk ook buiten mijn wil om wel of niet ontstaat. Ik heb er niet zoveel invloed op lijkt wel.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Jointgeweigerd zei:
Ik heb nog nooit geblowd, ben 51, maar ben volgens coffeeshops te oud om mee te beginnen.
2 x kreeg ik geen joint mee.
Ik wil een keer een joint roken, maar krijg het als enige Nederlander niet voor elkaar.
Klik om te vergroten...
Wat de fuck man dit kan toch helemaal niet?🤣😂🤣 LOL te oud om je wiet te verkopen😂😂
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb een hoop coffeeshops en oudjes gezien no offence
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
CaRRita zei:
Het is best raar dat je eigenlijk nogal wat moeite moet doen om verslaafd te raken. De eerste sigaret is vies, het eerste biertje is vies en ga zo maar door. En vaak is de eerste sigaret van de dag niet eens echt lekker, of het eerste biertje van de avond. En toch maar doorzetten!

Ik denk dat er allerlei factoren mee spelen, maar vooral je motivatie - de reden waarom je rookt of drinkt of wat dan ook doet - is cruciaal denk ik. Ik ging roken toen ik 14 was omdat ik 'erbij' wilde horen. Ik ging drinken toen ik 14 was omdat het me aangeboden werd, ik durfde geen nee te zeggen en later was het fijn omdat ik me dan sociaal veel vrijer voelde. Ik ben trouwens wel aan sigaretten, maar nooit aan alcohol verslaafd geraakt. Wiet heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat had een veel te sterk effect op mij en dat vond ik niet fijn.

En nu ben ik verslaafd aan Oxycodon. Het begon met pijnstillers voor een hernia, waarbij ik na een paar weken zonder blikken of blozen in een paar dagen helemaal gestopt ben met de pillen. Toen kwam de 2e hernia en hoewel die ook vanzelf overging, bleef ik aan 10 mg vastzitten die ik elke avond na het eten nam. Dat heb ik jaaaren gedaan, totdat ik de pillen wat vroeger en nog wat vroeger en wat meer en wat meer ging nemen... Dus ik neem nu elke dag 20 mg, dat was ooit 30, maar de huisarts geeft niet meer dan 20 (gelukkig!). En daar red ik het mee, dat moet gewoon. Waarbij ik aan het begin van de maand als een soort verwennerij dan meer mg neem en aan het einde met minder mg moet toedoen. Wat ook lukt. Want dat is wel het rare, ik ben verslaafd maar weer niet zo dat ik mijn leven om zal gooien vanwege de verslaving.

Misschien is mijn reactie hier en daar een beetje off topic, maar het komt erop neer dat ik voor mijn gevoel zeker niet voor de eerste hijs/slok al verslaafd was. En dat de verslaving eigenlijk ook buiten mijn wil om wel of niet ontstaat. Ik heb er niet zoveel invloed op lijkt wel.
Klik om te vergroten...
Zit waarheid in wat je zegt maar is natuurlijk niet in alle gevallen zo.
Bijvoorbeeld bij chronische langdurig slapeloosheid voelt die eerste benzo hemels en niet vies zoals die eerste sigaret of biertje of joint. De eerste keer een opiaat kan dan wel vaak verkeerd vallen.
Maar bijvoorbeeld die eerste mdma ervaring of die eerste coke of speed/meth ervaring kan ook hemels zijn. Dus soms ligt een verslaving heel erg voor handen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."