Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTolerantie

Tolerantie

29 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tolerantie kan met 2 dingen te maken hebben.
Het kan dat je het te vaak gebruikt hebt en je serotoninevooraad verminderd is. Sites melden dat het 1-4 maanden duurt voordat je serotonine van éénmalig xtc-gebruik weer op zijn top is. Als je de drug te vaak hebt gebruikt is dit langer. Persoonlijke ervaring met hoe lang je het best heb ik wel een beethe. Ik hield er altijd 2 maanden tussen en merkte dat de ervaring niet minder heftig werd, maar wel korter duurde naar mate ik het vaker deed. 2 maanden was voor mij dus te kort. Na een half jaar gestopt te zijn was dit weer terug.

Een tweede reden waarom je een pil als minder sterk ervaart is het psychische aspect. Je omgeving die anders is speelt hier een rol in. Maar ook een grote oorzaak is dat het speciale er af is. Je weet wat je kan verwachten. Dat maakt het minder leuk.

Twee goede redenen om een lange tussenpauze te houden dus, en dan heb ik het nog niet eens over de hersenschade die je daarmee beperkt. Hou het speciaal :)
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Er zullen nog wel meer mensen reageren, en ik weet het natuurlijk ook niet precies, maar ik heb gemerkt dat het van persoon tot persoon heel erg verschilt. Het ligt er ook aan hoeveel je op een avond (hebt) gebruikt, of je post- en preload, hoe gezond je leeft, sport, whatever.

Maar één advies dat ik iedereen geef die ermee begint; probeer er gewoon zo lang mogelijk tussen te laten, zeker 2-3 maanden. En probeer niet teveel op één avond (bij) te nemen. Het is vaak moeilijk om te laten, maar dat is de enige manier om de magie te behouden.

De volgende?
M
Moon_FlowerLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik heb ook last van tolerantie hoor..
ik doe t nu.. denk ik 3 jaar ofso...
maar toch vrij regelmatig..
en ja... ik moet toch wel wat meer nemen
dan vroeger om t zelfde effect te bekomen
D
Dimension4Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Er treed wel degelijk tolerantie op, zoals met de meeste drugs :grin:

Heb het zelf ook tevaak achter elkaar gedaan. Nu besloten om een maandje of 3 te wachten.
Want dat speciale gevoel :hearteyes: , daar doe ik het voor :grin:

en dat raak je snel kwijt als je teveel gebruikt :(
J
J86Lid
01-01-2024, 00:00
#5
inderdaad... merk vooral dat de magie korter duurt naarmate ik vaker binnen een tijd gebruik. 1 keer per maand is voor mij al teveel. ik wil nu zeker de 3 maanden weer halen voor de volgende keer. dan is het weer 90% magisch. de 100% van de 1e keer haal je denk nooit meer tenzij je een half jaar niet neemt en dan in 1 keer 200mg MDMA kristal ofzo.


EDIT:

En onthoud vooral.
Gezonder leven en voorbereid voor pillenavond zijn helpen ook gigantisch qua genieten en ook vermindering van schade. (Zie o.a Anti-neurotixiciteit sticky topic)
r
richelleLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je vaker per mnd gebruikt heb je gewoon meer nodig per nacht, en ga je ongemerkt meer slikken, de laatste x zat er bij mij 6 mnd tussen en had ik aan 2 halfjes genoeg de hele nacht , terwijl als ik elke maand t doe, er gemakkelijk 3 naar binnen gooi op een nacht.
Maar de euforie zoals t was int begin , zo wordt t nooit meer ...
S
SnoepautomaatLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dus.. hoe lang duurt het voor je tolerantie vermindert is als je sinds.. maart 2007 ongeveer 250 pillen heb gebruikt? :flushed:
E
ExtisiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heel lang.
S
SnoepautomaatLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoeveel maanden ongeveer?
P
ParanoidAndroidLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb in maart 2008 voor het eerst sinds 3 jaar wat genomen. Dat was toen een vingertje MDMA en ik ging toen ONGELOOFLIJK hard, niet normaal. Wildvreemde mensen knuffelen, klappertanden, enorme ogen met bijna alleen pupillen... :P Was echt abnormaal. De week erna hetzelfde verhaal met een blauwe dubbele mitsubishi. Toen een paar weken later nog iets genomen en die ervaring was al beduidend minder, en zoals vorige zeiden, dat love gevoel duurde inderdaad vooral korter. De eerste twee keer na die 3 jaar was het 1 grote love trip, maar de keren daarna merk je toch dat dat love gevoel sneller wegebt en je alleen dat wause overhoudt. Bijnemen heeft dan ook geen zin, word ik alleen maar wazig en wauser van en krijg hallucinaties etc.

Het lijkt net of je op dat moment gewoon voelt dat je serotonine opraakt, het moment dat dat love gevoel verdwijnt. Wat ik toen die eerste twee keer in 2008 meemaakte was echt ongelofelijk heftig, gedurende zeker 4 a 5 uur.
S
SnoepautomaatLid
01-01-2024, 00:00
#11
Drientje zei:
Ga er maar vanuit dat jij een hele tijd beter geen pilletjes moet nemen
Klik om te vergroten...

Ja, zover was ik zelf ook wel.. Maar wat is 'een hele tijd' ? :beer:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
sowieso als je het niet in de hand kan houden gewoon beter helemaal niet.
J
J86Lid
01-01-2024, 00:00
#13
ParanoidAndroid zei:
Ik heb in maart 2008 voor het eerst sinds 3 jaar wat genomen. Dat was toen een vingertje MDMA en ik ging toen ONGELOOFLIJK hard, niet normaal. Wildvreemde mensen knuffelen, klappertanden, enorme ogen met bijna alleen pupillen... :P Was echt abnormaal. De week erna hetzelfde verhaal met een blauwe dubbele mitsubishi. Toen een paar weken later nog iets genomen en die ervaring was al beduidend minder, en zoals vorige zeiden, dat love gevoel duurde inderdaad vooral korter. De eerste twee keer na die 3 jaar was het 1 grote love trip, maar de keren daarna merk je toch dat dat love gevoel sneller wegebt en je alleen dat wause overhoudt. Bijnemen heeft dan ook geen zin, word ik alleen maar wazig en wauser van en krijg hallucinaties etc.

Het lijkt net of je op dat moment gewoon voelt dat je serotonine opraakt, het moment dat dat love gevoel verdwijnt. Wat ik toen die eerste twee keer in 2008 meemaakte was echt ongelofelijk heftig, gedurende zeker 4 a 5 uur.
Klik om te vergroten...

ja ik kan het me voorstellen.. maarja 3 jaar wachten zie ik toch niet zitten -_-
wel ziek dat het zo lang duurt voor je weer een full love gevoel kan ervaren. zelfs met L-tryptofaan en 5HTP. Die 3 maanden is zeker geen overschatting. De echte 100% is misschien wel meer dan een half jaar. Alleen heb je na 3 maanden wel genoeg serotonine om lekker te kunnen trippen met love gevoel, alleen blijkbaar dus niet zo lang als na 3 jaar.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb ruim 9 jaar achter elkaar maandelijks tot wekelijks heel veel xtc gebruikt. Sinds een jaar of vier, komt het echter nog maar sporadisch voor dat ik iets slik (en dan zijn het geen pillen, maar kristallen). Laatst op Ruigoord had ik dus voor het eerst in iets van anderhalf jaar weer een echt ouderwets pilletje op (125 mg), ik ging er lekker op, maar toch heb ik nog steeds een vorm van tolerantie merkte ik. Volgens mij gaat die nooit meer helemaal weg bij mij. Best wel jammer..
F
FlaffieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Snoepautomaat zei:
Drientje zei:
Ga er maar vanuit dat jij een hele tijd beter geen pilletjes moet nemen
Klik om te vergroten...

Ja, zover was ik zelf ook wel.. Maar wat is 'een hele tijd' ? :beer:
Klik om te vergroten...
Ik denk zo'n 25 jaar.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Flaffie zei:
Snoepautomaat zei:
Drientje zei:
Ga er maar vanuit dat jij een hele tijd beter geen pilletjes moet nemen
Klik om te vergroten...

Ja, zover was ik zelf ook wel.. Maar wat is 'een hele tijd' ? :beer:
Klik om te vergroten...
Ik denk zo'n 25 jaar.
Klik om te vergroten...
Nou dat is zwaar overdreven. Ik denk dan wel in jaren. Ik heb mijn tolerantie ook naar de tyfus geholpen en ik denk dat het beste is dat je een half jaar tot 2 jaar geen xtc gebruikt. Waarschijnlijk heb je met een jaar of 2 de beste resultaten. When you abuse, you pay.
J
J86Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Marla Singer zei:
Ik heb ruim 9 jaar achter elkaar maandelijks tot wekelijks heel veel xtc gebruikt. Sinds een jaar of vier, komt het echter nog maar sporadisch voor dat ik iets slik (en dan zijn het geen pillen, maar kristallen). Laatst op Ruigoord had ik dus voor het eerst in iets van anderhalf jaar weer een echt ouderwets pilletje op (125 mg), ik ging er lekker op, maar toch heb ik nog steeds een vorm van tolerantie merkte ik. Volgens mij gaat die nooit meer helemaal weg bij mij. Best wel jammer..
Klik om te vergroten...

wauw... 9 jaar maandelijks tot wekelijks!?!?!?
dat je UBERHAUPT nog effect merkt....

en hoe ben je verder? veel last van geheugenverlies of andere aandoeningen? 9 jaar is echt heel erg lang als je zo extreem gebruikt ben dus wel erg benieuwd eigenlijk.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben ok geloof ik. Heb het geheugen van een olifant en mijn IQ is nog niet zo lang geleden getest op 130. Daarnaast is vooral mijn EQ ver bovengemiddeld, ik doe het dus niet verkeerd geloof ik. Maar goed, ik ben ik en daar ben ik persoonlijk dus dik tevreden over. Alleen niet alle mensen zijn hetzelfde, dus reageren misschien ook weer anders. Ben soms best nieuwsgierig naar een kijkje in mijn hersenen, maar ik denk dat alles bij mij nog wel gewoon goed zit eigenlijk....

Ik heb idd behoorlijk veel xtc gebruikt, maar ben me er toch altijd wel heel goed van bewust geweest waar ik mee bezig was. Nam nooit zomaar iets, zonder me van te voren goed voor te laten lichten bijvoorbeeld. Ik zorgde altijd na gebruik, dat ik gezond at en mijn slaap pakte. Tuurlijk ben ik ook wel een paar keer op mijn bek gegaan, maar die dingen waren juist weer een wijze les voor me.
Ik ben een vrouw die van nature graag grenzen/avontuur opzoekt en experimenteert, maar daarnaast ben ik al van kleins af aan ook iemand die zeer bewust is van zichzelf. Dat is denk ik tegelijkertijd ook mijn kracht: ik weet/voel gewoon wanneer ik gas terug moet nemen. Het was ook niet moeilijk voor me om te stoppen met die pillen. Ben verder van de een op andere dag, na dik anderhalf jaar, gestopt met coke. Ik ben jarenlang een zware drinkster geweest, sinds twee jaar drink ik nog maar nauwelijks en ook mijn speedverslaving heb ik grotendeels overwonnen, ik vind dat ik mijn gebruik weer goed onder controle heb tegenwoordig.

Drugs veroorzaken iid hersenschade, maar het hangt dus, naar mijn idee, ook heel erg van de persoon af.
J
J86Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Marla Singer zei:
Ik ben ok geloof ik. Heb het geheugen van een olifant en mijn IQ is nog niet zo lang geleden getest op 130. Daarnaast is vooral mijn EQ ver bovengemiddeld, ik doe het dus niet verkeerd geloof ik. Maar goed, ik ben ik en daar ben ik persoonlijk dus dik tevreden over. Alleen niet alle mensen zijn hetzelfde, dus reageren misschien ook weer anders. Ben soms best nieuwsgierig naar een kijkje in mijn hersenen, maar ik denk dat alles bij mij nog wel gewoon goed zit eigenlijk....

Ik heb idd behoorlijk veel xtc gebruikt, maar ben me er toch altijd wel heel goed van bewust geweest waar ik mee bezig was. Nam nooit zomaar iets, zonder me van te voren goed voor te laten lichten bijvoorbeeld. Ik zorgde altijd na gebruik, dat ik gezond at en mijn slaap pakte. Tuurlijk ben ik ook wel een paar keer op mijn bek gegaan, maar die dingen waren juist weer een wijze les voor me.
Ik ben een vrouw die van nature graag grenzen/avontuur opzoekt en experimenteert, maar daarnaast ben ik al van kleins af aan ook iemand die zeer bewust is van zichzelf. Dat is denk ik tegelijkertijd ook mijn kracht: ik weet/voel gewoon wanneer ik gas terug moet nemen. Het was ook niet moeilijk voor me om te stoppen met die pillen. Ben verder van de een op andere dag, na dik anderhalf jaar, gestopt met coke. Ik ben jarenlang een zware drinkster geweest, sinds twee jaar drink ik nog maar nauwelijks en ook mijn speedverslaving heb ik grotendeels overwonnen, ik vind dat ik mijn gebruik weer goed onder controle heb tegenwoordig.

Drugs veroorzaken iid hersenschade, maar het hangt dus, naar mijn idee, ook heel erg van de persoon af.
Klik om te vergroten...

Ja dat blijkt dan inderdaad..
Goed om te horen dat zelfs na zulk extreem gebruik mensen nog goed terecht kunnen komen.
Wel grappig volgens de amerikaanse propaganda van vroeger zou je nu niet eens meer een vierkant blokje in een vierkant gaatje moeten kunnen stoppen :grin: (hersen gaten verhaal :rolleyes: )

Maar het zal per persoon ook wel flink verschillen idd.
F
FlaffieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Drientje zei:
Flaffie zei:
Ik denk zo'n 25 jaar.
Klik om te vergroten...
Nou dat is zwaar overdreven. Ik denk dan wel in jaren. Ik heb mijn tolerantie ook naar de tyfus geholpen en ik denk dat het beste is dat je een half jaar tot 2 jaar geen xtc gebruikt. Waarschijnlijk heb je met een jaar of 2 de beste resultaten. When you abuse, you pay.
Klik om te vergroten...

Het was ook overdreven bedoelt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."