Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs XTC verslavend??

Is XTC verslavend??

37 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#1
DDeeJay zei:
zjimiz zei:
mephuser zei:
Ik denk zelf dat XTC WEL verslavend is.. Wat hierboven ook al gezegd werd : Ook aan drop kan je verslaafd raken.. Als je bv depressief bent en je hebt gemerkt dat als je een pillie gebikt hebt, dat je al die gevoelens kwijt bent.. Een volgende keer als je niet lekker in je vel zit, is de kans aanwezig dat je aan een pillie denkt. Als je je er dus eenmaal door laat verleiden om een pillie te pakken, is die stap zetten een volgende keer een stuk makkelijker.

Maar dit is mijn mening :)
Klik om te vergroten...

en daarbij; ook als je niet depressief hebt, maar gewoon ff laag in je serotenine zit na gebruik, kan je daarna ook wel leeg en uit je hum voelen. En je zou kunnen denken dat een nieuwe pil de oplossing is (wat uiteraard niet werkt, want uiteindelijk betaal je de rekening wel). Ik ken gevallen hiervan (die dus beter geen x hadden kunnen nemen).
Klik om te vergroten...

neen, dan ben je gewoon supergevoelig voor een verslaving en ben je niet goed ingelezen

met andere woorden dom
Klik om te vergroten...

Als je verslavingsgevoelig bent, is dat een gegeven waarmee je rekening kunt houden als je je daarvan bewust bent. Het kan zijn dat je daar nog niet bekend mee bent, en de mist ingaat. Dit hoeft geen verband te houden met je iq.

Verder zijn heel veel gebruikers niet goed ingelezen. Sterker nog drugsgebruik is redelijk vaak impulsief. Lang niet iedereen doet zijn research om welke reden dan ook.

Begrijp ik goed dat je beide categorien als 'dom' af wilt serveren? :confused:
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#2
zjimiz zei:
Begrijp ik goed dat je beide categorien als 'dom' af wilt serveren? :confused:
Klik om te vergroten...
Het enige dat ik uit DDJ's comment begrijp is dat hij eens even lekker van zijn recht gebruik maakt om als mondige, boze burger ongenuanceerd zijn mening uit te kotsen op een forum :rock: Hij heeft groot gelijk :sunglasses:

XTC kan verslavend zijn als je er niet voorzichtig mee omgaat, hetzij door gebrek aan kennis, hetzij door gebrek aan zelfbeheersing, hetzij door .... Gemiddeld genomen zal het minder verslavend zijn dan speed, alcohol, cocaïne en natuurlijk heroïne.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#3
DDeeJay zei:
nee ik bedoel gwn als je xtc wil pakken om je beter te voelen

KAN JE TOCH AAN ALLE DRUGS VERSLAAFT WORDEN???

het zijn de drugsmisbruikers zoals hun die drugs een slechte naam geven
Klik om te vergroten...

Inhoudelijk ben ik het wel deels met je eens; natuurlijk kan je in hoofdzaak aan van alles en nog wat mentaal en/of lichamelijk afhankelijk worden. Hierbij kan de meeste invloed vaak bij de gebruiker zelf liggen. Elk geval is er echter weer een apart. Ik vind het dan ook niet correct om iedereen over een kam te scheren. Je kent eenieders situatie namelijk niet, en dus is het niet handig om er ongenuanceerd over te oordelen.

:rock:
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#4
langeman zei:
Lichamelijk niet. Geestelijk wel, maar geestelijk kun je aan alles verslaafd raken; ook aan drop.
De meeste mensen kennen het wel dat xtc bij het feesten is gaan horen. Ik zie dat alleen niet zo als verslaving, het is meer conditionering. Als je perongeluk een keer geen xtc op een feestje hebt zal je het missen, als je je feest verziekt dan is er meer aan de hand.
Klik om te vergroten...

Mwa, als ik zonder xtc (of pep) ga feesten, dan lig ik om een uur of 4 stoned te slapen. Met XTC ga je om 10 uur opzoek naar de afterparty. Dat is gewoon een logisch verschil, en vroeger wist ik niet beter dan dat je ergens om een uur of 4 gaar en moe word, en nu wel. Daarom kan ik niet meer zonder XTC feesten.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Met xtc lig ik om tien uur ook wel een keertje te slapen hoor. Als ik het niet heb inderdaad mss om een uur of 4. Het zal effe anders zijn en iets korter, maar leuk maak je het toch echt zelf.
m
mephuserLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk zelf dat XTC WEL verslavend is.. Wat hierboven ook al gezegd werd : Ook aan drop kan je verslaafd raken.. Als je bv depressief bent en je hebt gemerkt dat als je een pillie gebikt hebt, dat je al die gevoelens kwijt bent.. Een volgende keer als je niet lekker in je vel zit, is de kans aanwezig dat je aan een pillie denkt. Als je je er dus eenmaal door laat verleiden om een pillie te pakken, is die stap zetten een volgende keer een stuk makkelijker.

Maar dit is mijn mening :)
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alleen is de kans daarop niet zo groot, want pak je te snel weer dan werkt het niet en dan haal je niet effect wat je hebt gehoopt..... en waarom zou je het dan nog een keer doen?
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb alleen ervaring met xtc, en ik denk niet dat het echt zo verslavend is. Het is een heel stuk leuker dan alcohol maar daarna voel je toch wel even wat brakker vaak. En inderdaad de eerste keer kon ik 2 dagen alleen nog maar aan xtc denken.
y
yxesLid
01-01-2024, 00:00
#9
clockcable zei:
Ik heb alleen ervaring met xtc, en ik denk niet dat het echt zo verslavend is. Het is een heel stuk leuker dan alcohol maar daarna voel je toch wel even wat brakker vaak. En inderdaad de eerste keer kon ik 2 dagen alleen nog maar aan xtc denken.
Klik om te vergroten...

Heb inderdaad de week erna dat ik insane veel op internet naar informatie over xtc ga zitten zoeken en feestjes waar ik heen wil. Denk onderbewust toch soort van verslaving het gevoel terug willen enzo. Daarna verdwijnt het meestal wel, met defqon weer, maar als ik moest kiezen tussen alcohol en xtc dan zou ik er ook geen problemen mee hebben om alcohol te doen als ik het niet al gepland had.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#10
yxes zei:
...maar als ik moest kiezen tussen alcohol en xtc dan zou ik er ook geen problemen mee hebben om alcohol te doen als ik het niet al gepland had.
Klik om te vergroten...

Als ik moet kiezen tussen alcohol en xtc dan wordt het toch echt de :xtc: !!
Omstandigheden als volle agenda en eerder gebruik daargelaten natuurlijk.
D
DistanceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het is geestelijk verslavend.

Bijvoorbeeld : als je een pilletje neemt tijdens het uigaan , wil je altijd pille nemen tijdens het uitgaan , want je gaat van zelf denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het uitgaan je bent er soort afhankelijk van dat denk je . Maar das niet zo natuurlijk

geld ook als je thuis gebruikt
dan ga je automatisch denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het chillen thuis met je vriendien ect.
t
trippelhLid
01-01-2024, 00:00
#12
Distance zei:
Het is geestelijk verslavend.

Bijvoorbeeld : als je een pilletje neemt tijdens het uigaan , wil je altijd pille nemen tijdens het uitgaan , want je gaat van zelf denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het uitgaan je bent er soort afhankelijk van dat denk je . Maar das niet zo natuurlijk

geld ook als je thuis gebruikt
dan ga je automatisch denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het chillen thuis met je vriendien ect.
Klik om te vergroten...

Waar maar ook hier geld je hebt het zelf in de hand
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#13
Exceptional Insight zei:
Een MDMA verslaving ben je wel snel weer vanaf. Daar ga je zo hard van naar de klote, dat is niet lang leuk.
Klik om te vergroten...
Ik heb ook een beetje het idee dat het ``uit het oog, uit het hart`` is, maar dan anders...

Na 2 weken geen pil geslikt te hebben komt het idee nog maar zelden in me op, tot iemand anders er mee aan komt zetten of er over begint, maar na een pil heb ik de week erna meteen weer zin in een pil...
D
DDeeJayLid
01-01-2024, 00:00
#14
mijn mening is dat XTC op zich niet echt verslavend is want je bouwt snel tolerantie op

MAAR xtc zet wel aan tot verder drugsgebruik,je begint vervanging te zoeken zodat je het gebruik een maandje kan uitstellen bv 1ste week XTC 2de week speed 3de week speed 4de week coke endan weer terug XTC

maar hngt natuurlijk ok veel van je willskracht af ,dat je kan zeggen "nee hier houd ik het bij voor een maandje of 2-3
[
[ERROR]Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb me de laatste 3 weekenden volgegeten met hele goeie pilletjes,, en nog wat MDMA kristallen opgesnoven. De pillen die ik over had heb ik vrolijk uit gedeeld aan jan en alleman en de kristallen zijn nu ook op. Heb er weer heel veel plezier mee gehad maar ik hoef het nu het eerst komende half jaar ook niet meer.
Vind het af en toe leuk om flink vaag te worden van pilletjes etc maar op een gegeven moment word ik er een beetje mongool van en dan heb ik het wel weer gezien. Zie mezelf dus niet zo snel verslaafd daaraan raken en zo te zien aan de andere posts kan dat wel kloppen.
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#16
In feite niet verslafend, in die zin...uitgaan zonder pillen doe ik al lange tijd niet meer.
Maar dat is meer omdat ik dat gewoon niet meer wil, niet omdat ik niet zonder zou kunnen.
Hoe ik het ook bekijk, met een pil heb ik het gewoon meer naar mijn zin en voel me lekkerder. Net zoals iemand anders persé wil uitgaan met bijv. alcohol op (al is alcohol voor vele uiteindelijk wel verslafend, voor mij niet want ik geef er verder weinig om).
D
DarkBeatzLid
01-01-2024, 00:00
#17
DDeeJay zei:
mijn mening is dat XTC op zich niet echt verslavend is want je bouwt snel tolerantie op

MAAR xtc zet wel aan tot verder drugsgebruik,je begint vervanging te zoeken zodat je het gebruik een maandje kan uitstellen bv 1ste week XTC 2de week speed 3de week speed 4de week coke endan weer terug XTC

maar hngt natuurlijk ok veel van je willskracht af ,dat je kan zeggen "nee hier houd ik het bij voor een maandje of 2-3
Klik om te vergroten...

Moet toegeven dat ik dit herkennend vind. Alhoewel ik dat niet graag toegeef, van coke en speed blijf ik af (misschien dat ik wel ooit eens een keertje een bommetje pep neem om het te proberen maar denk het niet) Wel ben ik meer beginnen kijken naar verschillende rc's. Waaronder 4fmp en methylone. Nuchter op stap is ook niet alles, en van alcohol word je altijd zo gigantisch brak :(
k
k00kLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tijdens de zomermaanden flink hard gegaan op de xtc. Daarna alweer een paar feestjes alleen op alcohol gegaan. Geen drang naar, en heb al geen xtc (of andere drugs) gehad sinds 21 augustus. Tijdens de zomermaandem ook maar mijn gevoel geen tolerantie opgebouwt. Denk dat ik volgend jaar pas weer aan de xtc ga.

Dus: geestelijke verslaving ligt aan jezelf. En met verslaving bedoel ik vooral het niet kunnen feesten zonder :tongueout:
k
k00kLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fresh zei:
In feite niet verslafend, in die zin...uitgaan zonder pillen doe ik al lange tijd niet meer.
Maar dat is meer omdat ik dat gewoon niet meer wil, niet omdat ik niet zonder zou kunnen.
Hoe ik het ook bekijk, met een pil heb ik het gewoon meer naar mijn zin en voel me lekkerder. Net zoals iemand anders persé wil uitgaan met bijv. alcohol op (al is alcohol voor vele uiteindelijk wel verslafend, voor mij niet want ik geef er verder weinig om).
Klik om te vergroten...

Dan ga je me niet vertellen dat je niet geestelijk onafhankelijk bent. In de zin van uitgaan zonder pillen.
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#20
k00k zei:
Fresh zei:
In feite niet verslafend, in die zin...uitgaan zonder pillen doe ik al lange tijd niet meer.
Maar dat is meer omdat ik dat gewoon niet meer wil, niet omdat ik niet zonder zou kunnen.
Hoe ik het ook bekijk, met een pil heb ik het gewoon meer naar mijn zin en voel me lekkerder. Net zoals iemand anders persé wil uitgaan met bijv. alcohol op (al is alcohol voor vele uiteindelijk wel verslafend, voor mij niet want ik geef er verder weinig om).
Klik om te vergroten...

Dan ga je me niet vertellen dat je niet geestelijk onafhankelijk bent. In de zin van uitgaan zonder pillen.
Klik om te vergroten...

Geestelijk een beetje ja, maar als ik écht niet wil doe ik het ook niet, al heeft het dan minder te maken met niet willen maar meer met het gezonde verstand. Te vaak is natuurlijk niet goed :) Lichamelijk helemaal niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."