Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHard gaan

Hard gaan

28 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ik weet dat ik hier controversieel in ben, maar iemand zoals jij met ruime ervaring met psychedelica begrijpt vast wat ik ongeveer bedoel? Het immense gevoel van onvoorwaardelijke liefde dat je kunt ervaren in een trip, is dat allemaal het gevolg van een fysiek stofje als serotonine? Voor mij is dat een absurde gedachte.
Klik om te vergroten...
Ik snap precies wat je bedoelt, maar toch geloof ik dat een hoop te verklaren is door een bepaalde chemische balans in je hoofd in combinatie met bepaalde verbindingen. Psychedelica werken immers ook op je serotonine systeem in, dus het is toch geen volledig absurde gedachte dat gevoelens van geluk of liefde tijdens een trip met serotonine of het serotonine systeem te maken hebben. Ik zag laatst een interview met een sjamaan die in peru ayahuasca ceremonies doet, hij zei dat het effectief is tegen depressies omdat het serotonine systeem naderhand weer terug in balans is gebracht. Ik weet niet of daar enige wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar vond het persoonlijk wel een interessante gedachte.

Wat het geheel lastig maakt is dat de wetenschap eigenlijk nog steeds geen idee heeft hoe gedachtes in het hoofd tot stand komen. Dit maakt naar mijn idee dat er twee mogelijke verbanden zijn tussen de gedachtes en chemische balans in iemand zijn hersenen. De ene mogelijkheid is dat gedachtes ontstaan door de chemische balans, de andere is dat gedachtes de chemische balans kunnen aansturen. Als dat laatste het geval is kun je dus nog steeds zeggen dat het sturen van je gedachtes tot een verhoogde afgifte kan leiden van serotonine. Persoonlijk geloof ik redelijk in het laatste geval, als een drugs je een bepaald gevoel kan geven door een verhoogde afgifte van een stof dan zou je in principe hetzelfde moeten kunnen bereiken met mediteren. XTC geeft immers stofjes af die van zichzelf al aanwezig zijn, alleen blokkeren van heropname wordt misschien lastig om na te bootsen zonder drugs.

Om dan terug te keren bij jouw eerste punt, ik vind het niet gek dat iemand na XTC gebruik een neerslachtig gevoel heeft door een lage balans in serotonine. Maar ik vind het ook niet heel gek dat jij door het sturen van je gedachten na XTC gebruik je serotonine niveau op een enigszins normaal niveau te krijgen. Wat mij betreft sluit biochemie en het controleren van je bewustzijn elkaar dus niet uit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
T-Bone zei:
En Mindless : Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik zat die dag goed in mijn vel maar het is gewoon een kut avond geworden omdat ik heel de avond heb zitte wachten op het XTC gevoel. En daarbij hoefde dat ni persé met zware vaagheid en klappertanden maar gewoon een lekkere rush en die was er niet. Elke keer dat er een golf kwam opzetten dacht ik van : " Ok, nu zijn we eindelijk vertrokken !" ebte die golf weer weg na een tijdje. Dat heb ik gewoon als onaangenaam ervaren.
Klik om te vergroten...
Ah oké. Dat is begrijpelijk ja. Heb dat zelf ook ervaren met xtc en 2c-b. Dan hebben we een bepaalde verwachting en dan is het 't steeds net niet. Helaas zijn er zoveel mensen voor wie deze middelen het lichtpuntje in de week/maand is. In die gevallen is het niet vreemd dat mensen in een diep gat kunnen vallen als dat lichtpuntje weer uitdooft.
K
KessieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ken dit probleem helaas ook. De laatste keer begonnen met een halve van +-200mg. Die viel lekker en daarna bij gedoseerd met kwartjes. Het bijdoseren met kwartjes is het ook net niet. Heb als afsluiting weer een halve genomen en die wel weer heel erg lekker. Gelukkig heb ik weinig last van een dip de dagen erna.

Helaas is het heel slecht zoveel te nemen. Hou me wel aan de 2-3 maanden regel. Maar......... ow wat fijn :wave:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
Ik snap precies wat je bedoelt, maar toch geloof ik dat een hoop te verklaren is door een bepaalde chemische balans in je hoofd in combinatie met bepaalde verbindingen. Psychedelica werken immers ook op je serotonine systeem in, dus het is toch geen volledig absurde gedachte dat gevoelens van geluk of liefde tijdens een trip met serotonine of het serotonine systeem te maken hebben. Ik zag laatst een interview met een sjamaan die in peru ayahuasca ceremonies doet, hij zei dat het effectief is tegen depressies omdat het serotonine systeem naderhand weer terug in balans is gebracht. Ik weet niet of daar enige wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar vond het persoonlijk wel een interessante gedachte.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet zeggen dat ik het zelf allemaal piekfijn weet. Maar ik heb er wel wat op tegen hoe de wetenschap doet of het dat wél absoluut weet. Observeren dat de hersenen in overeenstemming met gevoelens van geluk reageren, is geen bewijs dat de hersenen of een substantie de bron is van deze gevoelens. Het kan net zo goed zijn dat gedachten en gevoelens er eerst zijn (zoals jij ook aangeeft) en dan pas de chemische balans in je hersenen. Wat er nu vaak gebeurd, is dat de wetenschap die mogelijkheid compleet uitsluit en op dat moment wordt wetenschap gewoon geloof.

Wat het geheel lastig maakt is dat de wetenschap eigenlijk nog steeds geen idee heeft hoe gedachtes in het hoofd tot stand komen. Dit maakt naar mijn idee dat er twee mogelijke verbanden zijn tussen de gedachtes en chemische balans in iemand zijn hersenen. De ene mogelijkheid is dat gedachtes ontstaan door de chemische balans, de andere is dat gedachtes de chemische balans kunnen aansturen. Als dat laatste het geval is kun je dus nog steeds zeggen dat het sturen van je gedachtes tot een verhoogde afgifte kan leiden van serotonine. Persoonlijk geloof ik redelijk in het laatste geval, als een drugs je een bepaald gevoel kan geven door een verhoogde afgifte van een stof dan zou je in principe hetzelfde moeten kunnen bereiken met mediteren. XTC geeft immers stofjes af die van zichzelf al aanwezig zijn, alleen blokkeren van heropname wordt misschien lastig om na te bootsen zonder drugs.
Klik om te vergroten...
Het is een mogelijkheid. Met meditatie heb ik in ieder geval al zeer soortgelijke ervaringen gehad als met psychedelische middelen. Het is de moeilijke weg, maar naar mijn mening ook de weg voor langdurig "effect".

Om dan terug te keren bij jouw eerste punt, ik vind het niet gek dat iemand na XTC gebruik een neerslachtig gevoel heeft door een lage balans in serotonine. Maar ik vind het ook niet heel gek dat jij door het sturen van je gedachten na XTC gebruik je serotonine niveau op een enigszins normaal niveau te krijgen. Wat mij betreft sluit biochemie en het controleren van je bewustzijn elkaar dus niet uit.
Klik om te vergroten...
Biochemie en bewustzijn sluiten elkaar niet uit. De grote vraag is of bewustzijn een effect van biochemie is, of biochemie een effect van bewustzijn. Mijn persoonlijke overtuiging is het laatste.

Dit alles doet me ook denken aan iets wat Eckhart Tolle heeft gezegd in min of meer deze woorden:

Veranderlijk geluk is als een kaars in een donkere kamer. Als de kaars uitgaat, maakt dat een absoluut verschil voor jou. Maar doe je de gordijnen open en laat je het licht (onvoorwaardelijk geluk) binnen, dan zal het voor jou weinig uitmaken of de kaars brandt of niet. Als 'ie brandt, dan is dat een extraatje.

Het kaarslicht is hier dan het plezier/voorwaardelijk geluk (gevoel van xtc bijvoorbeeld). Plezier kan zo omslaan in pijn omdat dat de aard van het beestje is. Zelf denk ik dat serotonine enkel in verband staat met het "kaarslicht", maar ik kan dat niet bewijzen en denk ook niet dat dat ooit bewezen kan worden op die (intellectuele) manier. Als de gordijnen wijd open zijn, heb ik daar echter geen enkele twijfel over. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik kan niet zeggen dat ik het zelf allemaal piekfijn weet. Maar ik heb er wel wat op tegen hoe de wetenschap doet of het dat wél absoluut weet. Observeren dat de hersenen in overeenstemming met gevoelens van geluk reageren, is geen bewijs dat de hersenen of een substantie de bron is van deze gevoelens. Het kan net zo goed zijn dat gedachten en gevoelens er eerst zijn (zoals jij ook aangeeft) en dan pas de chemische balans in je hersenen. Wat er nu vaak gebeurd, is dat de wetenschap die mogelijkheid compleet uitsluit en op dat moment wordt wetenschap gewoon geloof.
Klik om te vergroten...
De wetenschap kan maar bijzonder weinig dingen bewijzen inderdaad. Wat de wetenschap vaak doet is iets statistisch gezien aannemelijk maken. In dat geval is er niet meer dan een correlatie gevonden, die dan eventueel kracht bijgezet krijgt door controle variabelen. Echt een causaal verband vinden is helaas bijzonder lastig, en is maar in enkele theoretische en abstracte gevallen haalbaar. Wetenschap zou je als een geloof kunnen zien in de onderliggende aannames. Enige verschil tussen wetenschap en geloof is dat de wetenschap vaak wel beter onderbouwde argumenten heeft. Maargoed het is een illusie dat de wetenschap alles weet, overigens is vaak niet zo dat de wetenschap dit zelf pretendeert maar dat de samenleving dit aanneemt door een gebrek aan kennis van wetenschappelijke methoden. Wat de wetenschap als waarheid of kennis beschouwd is ook bijzonder veranderlijk, want door voortschrijdend inzicht worden regelmatig de algemeen geaccepteerde denkwijze doorbroken.

Mindless zei:
Biochemie en bewustzijn sluiten elkaar niet uit. De grote vraag is of bewustzijn een effect van biochemie is, of biochemie een effect van bewustzijn. Mijn persoonlijke overtuiging is het laatste.
Klik om te vergroten...
Dit is de grote vraag inderdaad, en deze is heel lastig wetenschappelijk te beantwoorden ben ik bang. Maar wie weet dat de toekomst ons brengt. Persoonlijk geloof ik het meeste in een wisselwerking tussen biochemie en bewustzijn, dat het verband dus twee kanten op gaat als het ware. Dit soort gevallen van 'reverse causality' zijn echter bijzonder lastig te modelleren zonder enige vorm van exogene variatie in het model. Ik zit met mijn scriptie aan een vergelijkbaar statisch probleem te werken, waarvoor ik gelukkig wel zo'n variabele heb die voor exogene variatie zorgt.

Mindless zei:
Veranderlijk geluk is als een kaars in een donkere kamer. Als de kaars uitgaat, maakt dat een absoluut verschil voor jou. Maar doe je de gordijnen open en laat je het licht (onvoorwaardelijk geluk) binnen, dan zal het voor jou weinig uitmaken of de kaars brandt of niet. Als 'ie brandt, dan is dat een extraatje.
Klik om te vergroten...
Interessant voorbeeld. Uiteindelijk is filosofie natuurlijk ook een onderdeel van wetenschap en ik denk wel dat dat de wetenschappelijke kant is waar we het meeste antwoord op dit soort vragen kunnen krijgen. Echter levert dit niet de statistisch onderbouwde modellen op die wij als samenleving het liefst zien voor complexe vragen.
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn theorie is dat je de 2de keer er teveel van verwachtte, waardoor het minder leuk was dan je had verwacht. De derde keer verwachtte je er minder van waardoor het leuker was. Je mindset en setting is het belangrijkst, niet de hoeveelheid. Probeer er de volgende keer niet te veel van te verwachten en gebruik wat minder, dat is echt stukken beter voor je gezondheid :wink: .

Wel leuk dat je een fijne avond heb gehad!
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#7
Narayani zei:
De eerste keer heb je veel te veel gebruikt. De meeste mensen laten het de eerste keer bij een kwartje of een halfje. Zo te lezen ben je niet zo bang om compleet van de kaart te raken, maar of dat goed is... :rolleyes: Hoe geweldig XTC ook is, ik denk dat je het effect van erg, erg veel gebruiken daardoor bent gaan zien als het gewenste effect, en daardoor een bepaalde verwachting hebt van je pillen. Tandenknarsen, je berichtjes niet meer kunnen lezen en moeilijk praten zijn side effects van een te grote hoeveelheid MDMA. Wat je met die informatie doet moet je natuurlijk zelf weten. Maar zonde om je avond te laten verpesten door er zo mee bezig te zijn, terwijl je het ook gewoon lekker over je heen had kunnen laten komen en dan had je je zeer chill kunnen voelen.
Klik om te vergroten...


Wacht, dit is niet het gewenste effect? :confused:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat vind ik niet nee, daar wordt je zo afgestompt van. Ook lekker, maar niet zo bijzonder als een iets lagere dosering kan doen. :)
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fool zei:
Dat vind ik niet nee, daar wordt je zo afgestompt van. Ook lekker, maar niet zo bijzonder als een iets lagere dosering kan doen. :)
Klik om te vergroten...
Vind het tandenknarsen en de schijvenmuiltjes er gewoon bij horen. :hearteyes:
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Aan het eind vind ik dat leuk ja. Ik wil eigenlijk ook nog wel dat typische magische mdma gevoel ervaren dus ik begin met een normale dosis :tongueout:
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#11
MusicIsLife zei:
Aan het eind vind ik dat leuk ja. Ik wil eigenlijk ook nog wel dat typische magische mdma gevoel ervaren dus ik begin met een normale dosis :tongueout:
Klik om te vergroten...

Dit ervaar je toch ook bij een iets hogere dosis?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat vind je een iets hogere dosis? :P
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fool zei:
Wat vind je een iets hogere dosis? :P
Klik om te vergroten...

De dosis die je nodig hebt om te tandenknarsen en muiltjes te trekken.
De dosis die iets lager licht dat de hallucinatiedosis. (200-250MG = hallucineren bij mij)
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fool zei:
1.5-2.0 maal je aantal kilo's is toch ook een normale dosering? :P
Klik om te vergroten...
Ik zit rond 400 : 70 = 5.7.

Niet verstandig. Maar geniet toch elke keer weer van de avond.
k
kingdaltonLid
01-01-2024, 00:00
#15
MentalFucked zei:
Fool zei:
1.5-2.0 maal je aantal kilo's is toch ook een normale dosering? :P
Klik om te vergroten...
Ik zit rond 400 : 70 = 5.7.

Niet verstandig. Maar geniet toch elke keer weer van de avond.
Klik om te vergroten...

Nog wel :wink:, zolang je de mogelijke consequenties aanvaard is er niks aan de hand natuurlijk :grin:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb bij mij persoonlijk gemerkt dat als je echt gaat lopen wachten tot de pil vet inslaat, hij dat juist niet doet. Dan krijg je kutgevoel omdat je verwachting heel hoog is en je er teveel mee bezig bent. Dan kun je zoveel mg slikken als je wil maar dan "komt ie" echt niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Daar zit wel wat in denk ik ja. Behalve dan de eerste keer. Ik herinner me nog goed mijn eerste keer xtc. Een vriend van me had pillen meegenomen naar mij thuis en ik wist helemaal niet dat ik die dag xtc zou proberen. Eerder had ik me voorgenomen om het bij "softdrugs" te houden, dus ik had wel een beetje mijn twijfels. Toen toch maar genomen. Kwartiertje later zei mijn vriend dat 'ie al insloeg bij hem. Ik voelde letterlijk helemaal niks en zat er de hele tijd enorm op te letten wanneer het zou gebeuren bij mij. Toen ineens BAM. In een paar seconden van helemaal nuchter naar compleet relaxt en euforisch. :P Die 4 uurtjes vlogen voorbij... De volgende keren was het al een stuk minder en zo'n roll verwachten als die eerste keer laat je altijd teleurgesteld achter...
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het kan zijn dat je gewoon denkt met een halfje dat je niet het hele gevoel hebt van xtc, maar met een hele wel. Dit had ik toch vroeger. Waarschijnlijk omdat je eerste keer wat veel was en bijna iedereen wil hard gaan op xtc. Gewoon niet teveel nemen en een paar maanden wachten dan kan je er veel langer van genieten.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
1.5-2.0 maal je aantal kilo's is toch ook een normale dosering? :P
T
T-BoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb vorig jaar augustus mijn 1ste keer XTC (3 goudstaafjes niet getest) gedaan en is me geweldig bevallen ! Ik kon al
niet wachten tot de volgende keer. Nu 3 maanden later ging ik het weer doen maar had ik maar 1 pil (230)mg, aangezien ik mijn 1ste keer 2,5 pil had geslikt en snoerhard ging was het mij verstandiger om met minder te doen. Nu begon ik met een kwartje aangezien mijn vrienden zeiden dat dit een redelijk zware pil was.

Na 40 minuten kreeg ik lichte golven over mij heen maar niet hetgeen waar ik op aan het wachten was. Ik nam dan 1-2 uur later de rest van de pil en het gevoel kwam wel wat sterker opzetten maar
toch bleef ik wachten op het vuurwerk dat ging openbarsten. Nu dit is niet meer gebeurd en om eerlijk te zijn heb ik echt een depressieve kut avond gehad van de 'net' niet ervaring. Vrienden van mij die zeiden dat ik afwezig was en van mijn gezicht konden aflezen dat ik mij niet aan
het vermaken was.

4 maanden later => Rampage sportpaleis... de 3 de keer dat ik XTC zou gebruiken. Dankzij jullie mensen van het forum ben ik mij bewust van wat de gevaren zijn van XTC en wat de juiste gebruikershoeveelheid is. Maar toch om die vervelende avond van toen te vermijden had ik deze keer 3 pillen besteld (200mg). Aangezien ik 89kg weeg en 1m90 groot ben zou dit toch wel te veel zijn om te gebruiken op 1 avond.

Ik was eerst aan het twijfelen om te beginnen met een halve maar toen ik aan mijn vriend vroeg met hoeveel hij was begonnen ('een hele') gooide ik hem in zijn
geheel naar binnen. Vol spannning en toch wel een klein beetje stress wachte ik mijn inslag af hopend op een geweldige avond zoals mijn 1ste keer. En ja hoor... 45 minuten later terwijl ik naar de lasershow aan het kijken was leek er een bom van geweldige tintelingen vanuit mijn buik te stromen naar alle uiteinden van mijn lichaamsdelen. Het begin van een onvergetelijke avond. Wauw ! Wat vind ik dat 'geen berichtjes meer kunnen lezen, moeilijk praten en tandenknarsen toch helemaal geweldig samen met dat gevoel van vreugde en genot !

Ik heb toen die avond teveel genomen ik weet het, maar ik heb er tot op deze dag nog geen enkel moment spijt van gehad. Nu om een lang
verhaal kort te maken. Is dit normaal bij mij ? Dat ik het gevoel heb van "hoe harder ik ga hoe leuker ik het vind ?" Aangezien ik die 'net' niet ervaring echt wil vermijden in de toekomst, heb ik schrik dat als ik de volgende keer mij ga houden aan de 1,5-2 x lichaamsgewicht ik weer dezelfde 'kut avond' ga hebben. Of had ik gewoon te weinig genomen ?..

Alvast bedankt voor de reacties !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."