#1
Ik snap precies wat je bedoelt, maar toch geloof ik dat een hoop te verklaren is door een bepaalde chemische balans in je hoofd in combinatie met bepaalde verbindingen. Psychedelica werken immers ook op je serotonine systeem in, dus het is toch geen volledig absurde gedachte dat gevoelens van geluk of liefde tijdens een trip met serotonine of het serotonine systeem te maken hebben. Ik zag laatst een interview met een sjamaan die in peru ayahuasca ceremonies doet, hij zei dat het effectief is tegen depressies omdat het serotonine systeem naderhand weer terug in balans is gebracht. Ik weet niet of daar enige wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar vond het persoonlijk wel een interessante gedachte.Mindless zei:Ik weet dat ik hier controversieel in ben, maar iemand zoals jij met ruime ervaring met psychedelica begrijpt vast wat ik ongeveer bedoel? Het immense gevoel van onvoorwaardelijke liefde dat je kunt ervaren in een trip, is dat allemaal het gevolg van een fysiek stofje als serotonine? Voor mij is dat een absurde gedachte.
Wat het geheel lastig maakt is dat de wetenschap eigenlijk nog steeds geen idee heeft hoe gedachtes in het hoofd tot stand komen. Dit maakt naar mijn idee dat er twee mogelijke verbanden zijn tussen de gedachtes en chemische balans in iemand zijn hersenen. De ene mogelijkheid is dat gedachtes ontstaan door de chemische balans, de andere is dat gedachtes de chemische balans kunnen aansturen. Als dat laatste het geval is kun je dus nog steeds zeggen dat het sturen van je gedachtes tot een verhoogde afgifte kan leiden van serotonine. Persoonlijk geloof ik redelijk in het laatste geval, als een drugs je een bepaald gevoel kan geven door een verhoogde afgifte van een stof dan zou je in principe hetzelfde moeten kunnen bereiken met mediteren. XTC geeft immers stofjes af die van zichzelf al aanwezig zijn, alleen blokkeren van heropname wordt misschien lastig om na te bootsen zonder drugs.
Om dan terug te keren bij jouw eerste punt, ik vind het niet gek dat iemand na XTC gebruik een neerslachtig gevoel heeft door een lage balans in serotonine. Maar ik vind het ook niet heel gek dat jij door het sturen van je gedachten na XTC gebruik je serotonine niveau op een enigszins normaal niveau te krijgen. Wat mij betreft sluit biochemie en het controleren van je bewustzijn elkaar dus niet uit.

Hoe geweldig XTC ook is, ik denk dat je het effect van erg, erg veel gebruiken daardoor bent gaan zien als het gewenste effect, en daardoor een bepaalde verwachting hebt van je pillen. Tandenknarsen, je berichtjes niet meer kunnen lezen en moeilijk praten zijn side effects van een te grote hoeveelheid MDMA. Wat je met die informatie doet moet je natuurlijk zelf weten. Maar zonde om je avond te laten verpesten door er zo mee bezig te zijn, terwijl je het ook gewoon lekker over je heen had kunnen laten komen en dan had je je zeer chill kunnen voelen.