Psychedelibee zei:
Ik snap precies wat je bedoelt, maar toch geloof ik dat een hoop te verklaren is door een bepaalde chemische balans in je hoofd in combinatie met bepaalde verbindingen. Psychedelica werken immers ook op je serotonine systeem in, dus het is toch geen volledig absurde gedachte dat gevoelens van geluk of liefde tijdens een trip met serotonine of het serotonine systeem te maken hebben. Ik zag laatst een interview met een sjamaan die in peru ayahuasca ceremonies doet, hij zei dat het effectief is tegen depressies omdat het serotonine systeem naderhand weer terug in balans is gebracht. Ik weet niet of daar enige wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar vond het persoonlijk wel een interessante gedachte.
Ik kan niet zeggen dat ik het zelf allemaal piekfijn weet. Maar ik heb er wel wat op tegen hoe de wetenschap doet of het dat wél absoluut weet. Observeren dat de hersenen in overeenstemming met gevoelens van geluk reageren, is geen bewijs dat de hersenen of een substantie de bron is van deze gevoelens. Het kan net zo goed zijn dat gedachten en gevoelens er eerst zijn (zoals jij ook aangeeft) en dan pas de chemische balans in je hersenen. Wat er nu vaak gebeurd, is dat de wetenschap die mogelijkheid compleet uitsluit en op dat moment wordt wetenschap gewoon geloof.
Wat het geheel lastig maakt is dat de wetenschap eigenlijk nog steeds geen idee heeft hoe gedachtes in het hoofd tot stand komen. Dit maakt naar mijn idee dat er twee mogelijke verbanden zijn tussen de gedachtes en chemische balans in iemand zijn hersenen. De ene mogelijkheid is dat gedachtes ontstaan door de chemische balans, de andere is dat gedachtes de chemische balans kunnen aansturen. Als dat laatste het geval is kun je dus nog steeds zeggen dat het sturen van je gedachtes tot een verhoogde afgifte kan leiden van serotonine. Persoonlijk geloof ik redelijk in het laatste geval, als een drugs je een bepaald gevoel kan geven door een verhoogde afgifte van een stof dan zou je in principe hetzelfde moeten kunnen bereiken met mediteren. XTC geeft immers stofjes af die van zichzelf al aanwezig zijn, alleen blokkeren van heropname wordt misschien lastig om na te bootsen zonder drugs.
Het is een mogelijkheid. Met meditatie heb ik in ieder geval al zeer soortgelijke ervaringen gehad als met psychedelische middelen. Het is de moeilijke weg, maar naar mijn mening ook de weg voor langdurig "effect".
Om dan terug te keren bij jouw eerste punt, ik vind het niet gek dat iemand na XTC gebruik een neerslachtig gevoel heeft door een lage balans in serotonine. Maar ik vind het ook niet heel gek dat jij door het sturen van je gedachten na XTC gebruik je serotonine niveau op een enigszins normaal niveau te krijgen. Wat mij betreft sluit biochemie en het controleren van je bewustzijn elkaar dus niet uit.
Biochemie en bewustzijn sluiten elkaar niet uit. De grote vraag is of bewustzijn een effect van biochemie is, of biochemie een effect van bewustzijn. Mijn persoonlijke overtuiging is het laatste.
Dit alles doet me ook denken aan iets wat Eckhart Tolle heeft gezegd in min of meer deze woorden:
Veranderlijk geluk is als een kaars in een donkere kamer. Als de kaars uitgaat, maakt dat een absoluut verschil voor jou. Maar doe je de gordijnen open en laat je het licht (onvoorwaardelijk geluk) binnen, dan zal het voor jou weinig uitmaken of de kaars brandt of niet. Als 'ie brandt, dan is dat een extraatje.
Het kaarslicht is hier dan het plezier/voorwaardelijk geluk (gevoel van xtc bijvoorbeeld). Plezier kan zo omslaan in pijn omdat dat de aard van het beestje is. Zelf denk ik dat serotonine enkel in verband staat met het "kaarslicht", maar ik kan dat niet bewijzen en denk ook niet dat dat ooit bewezen kan worden op die (intellectuele) manier. Als de gordijnen wijd open zijn, heb ik daar echter geen enkele twijfel over.
![:wink:]()