Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumscaptagon/rilatine

captagon/rilatine

31 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
N
NotAfraidNotScaredLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik gebruik rilatine (studente eerste jaar bach met ADD), maar ik wil weten wat er gebeurt als ik daarbij captagon ga gebruiken (om nog zo beter te concenteren, omdat rilatine door mijn ADD geen echte oppepper is). Het enige probleem is er aan te komen. Ik las dat je er tot een paar geleden er zo aan kon, maar nu enkel nog op voorschrift kan krijgen ='(
l
laylaLid
01-01-2024, 00:00
#2
hallo, het is januari 2012.sinds vorig jaar op zoek naar rilatine of captagon en nog steeds niemand een antwoord? i want some real answers please ? come on guys .... :openmouth:
l
laylaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Captagon wil een dokter zelfs niet via voorschrift geven, hier in belgie toch niet,
S
ShakE_iTLid
01-01-2024, 00:00
#4
Captagon (fenetyline) is niet meer op de markt in Belgie, sinds vorig jaar al niet meer.

Dus dat ga je niet meer kunnen verkrijgen via apo/huisarts

Rilatine/Concerta (methylfenidaat) is een alternatief, maar begrijp dat artsen het niet zomaar voorschrijven aan mensen die wakker moeten blijven , hoewel zelfs piloten nemen modafinil (provigil) om lang te kunnen vliegen, begrijp je dus zeker wel.

Probleem is dat rilatine,gereglementeerd is, en enkel geindiceerd voor ADHD

Probeer dan voor Modafinil te gaan, Provigil is in Belgie de merknaam,in NED Modiodal dacht ik.

Is een goed middel,ook een stimulantium

Ofwel haal je bij de apo een klein doosje ( 6 pilletjes) pseudo-efedrine 60 mg per pil, is zonder voorschrift. En ga je zo naar n paar apo's....is ook een stimulantium,minder sterk dan voornoemde,wel sterker en effectiever dan caffeine ed.

Het is ook in dozen van 30 te verkrijgen via voorschrift, probeer dit bij je huisarts, is onschuldiger
H
HypersomniaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Misschien een beetje een old-topic revival, maar ik moet het even vragen :wink:

Ben door de dokter vastgesteld met Hypersomnia (overmatig slapen, vergelijkbaar met narcolepsie maar iets lichter). Resultaten zijn dat ik sociaal en tijdens school niet wakker te houden ben.
Koffie en Red Bull zijn niet echt meer te doen, niet alleen kost het dagelijks klauwen vol geld maar ik word ook gewoon een beetje misselijk van al die caffeine.

Over 3 weken ga ik terug naar het ziekenhuis en krijg ik de keuze tussen ritalin of modafinil, om me wakker te houden. Heb ze uiteraard beide gegoogled, en zie alleen maar een lijst met "mogelijke neveneffecten". Wat zijn echter de effecten waar ik op kan rekenen? Ik hoor niet erg veel positieve dingen, waaronder depressiviteit omdat de pil in- en uit blijft werken. Ook de claim "je bent een heel ander persoon" heb ik vaker gehoord en kijk ik niet echt naar uit, al weet ik niet of dit geldt voor ADHD/ADD-ers of 'gebruikers' in algemene zin.

Ben erg benieuwd naar input van mensen met ervaring, en die misschien een suggestie kunnen doen (ritalin of modafinil, dus). Het gaat om langdurig en dagelijks gebruik.
s
stixxxLid
01-01-2024, 00:00
#6
rudyv zei:
hello,

eerste keer dat ik een topic open :flushed:

Vroeger gebruikte ik af en toe captagon (1 doosje per jaar), een bevriende arts schreef het me voor om mijn lange werkdagen door te komen. Mijn arts is enkele maanden geleden overleden in een verkeersongeval. Nu is mijn doosje op en ben ik naar een andere dokter geweest met dit verhaal en de vraag voor captagon. Niet gekregen, enkel een donderpreek over verslaving, ..... :rolleyes: terwijl ik toch geen problematisch gebruik vertoon. Zo ben ik wel enkele artsen afgegaan tot er een begripvolle dokter me rilatine voorschreef. Nu heb ik dit al een paar keer gebruikt maar captagon was wel effectiever.
Mijn aanbevolen dosis vroeger: elke 4u 1/2 captagon (=25 mg fenetyline)
Nu: elke 4u 1+1/2 rilatine (=15 mg Methylfenidaat).
Op mijn vraag om de rilatine ook te verhogen naar 25 mg kreeg ik zowel van de arts als van de apotheker een negatief advies. Toch heb ik het geprobeerd maar niet voor herhaling vatbaar, ik kreeg een serieuze terugslag nadien :(
Hebben jullie tips? Eventueel welke vragen je moet stellen aan een arts om terug aan een voorschrift captagon te geraken?

Thanks
Klik om te vergroten...

Ik vraag me dit al een tijdje af. Ik neem al 6 jaar Ritaline, zit nu aan 2x/dag 30 mg MR.
Zou ik niet beter zijn met Captagon. Dat zou voor mij dan op constante basis zijn.
s
stixxxLid
01-01-2024, 00:00
#7
ShakE_iT zei:
Captagon (fenetyline) is niet meer op de markt in Belgie, sinds vorig jaar al niet meer.

Dus dat ga je niet meer kunnen verkrijgen via apo/huisarts

Rilatine/Concerta (methylfenidaat) is een alternatief, maar begrijp dat artsen het niet zomaar voorschrijven aan mensen die wakker moeten blijven , hoewel zelfs piloten nemen modafinil (provigil) om lang te kunnen vliegen, begrijp je dus zeker wel.

Probleem is dat rilatine,gereglementeerd is, en enkel geindiceerd voor ADHD

Probeer dan voor Modafinil te gaan, Provigil is in Belgie de merknaam,in NED Modiodal dacht ik.

Is een goed middel,ook een stimulantium

Ofwel haal je bij de apo een klein doosje ( 6 pilletjes) pseudo-efedrine 60 mg per pil, is zonder voorschrift. En ga je zo naar n paar apo's....is ook een stimulantium,minder sterk dan voornoemde,wel sterker en effectiever dan caffeine ed.

Het is ook in dozen van 30 te verkrijgen via voorschrift, probeer dit bij je huisarts, is onschuldiger
Klik om te vergroten...

Dit laatste moet ik tegenspreken ! Pseudo-ephidrine, vroeger Alfavit, vind je nu nog terug in verkoudheidsmiddelen.
Dit is idd sterker dan koffie. Wat doet koffie soms ? Gespannen gevoel, beven, hartkloppingen, angsten, niet tot rust kunnen komen.
Pseudo-ephedrine is dit in het kwadraat.
s
stixxxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re:

neti zei:
vermoed dat dat dit zozeer door de ritalin komt, als wel door de ontstane rust... de rust maakt dat er plaats ontstaat voor verdrongen, onverwerkte gebeurtenissen
Klik om te vergroten...

Toch wel de Ritalin ! Ritalin sluit bebaalde invloedsfactoren uit waardoor de focus ter zake toeneemt. Een van deze is de invloed op emotie. Die kan veranderen of wegvallen. (het befaamde "robotachtige gevoel"). Angst voor de dood is een emotie. Als die wegvalt en andere emoties veranderen in negativiteit, dan wordt de link gelegd.

Ik heb zware ADHD en neem al 6 jaar 2x/daags 30 mg R.
b
bloedsuikerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Even uit eigen ervaring; ik ben 16 jaar en moet elke dag 60mg rilatine nemen. (ik heb ook wel ADD)
Dit komt neer op 20mg (of 2 pilletjes) per maaltijd en dus in totaal 6 per dag :)
Het is normaal dat je je er ellendig door kan voelen.
Eerst voel je je geweldig, tot zelfs euforisch en kan je heel erg helder nadenken, maar wanneer dit weggaat kan je je echt verschrikkelijk slecht voelen. Ik word er bijvoorbeeld stil en enorm onverschillig van, dan kan de wereld je echt niet meer schelen. Dit probleem kan verzacht worden tot direct opgelost met een paar lekkere peukies (sigaretten zijn op zo veel zaken de oplossing :grin:)
Wel is aan te raden niet teveel van die rotzooi te nemen, want aangezien het met mg's wordt voorgeschreven, is het beste harde shit :)
R
RudydvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het is al een tijd geleden dat ik hier een bericht postte over mijn Ritaline-gebruik. Normaalgezien mocht ik dat van mijn psychiater niet meer innemen. Hij vertelde mij dat deze medicatie psychotisch maakt.

Ik heb mijn psychiater ruim 3 jaar niet meer gesproken. Hij zorgde er wel voor dat ik op invaliditeit kwam te staan (ben nu bijna 54) en dit al 3 jaar. Ben nooit meer opgeroepen door een adviseur voor controle. Ik geef toe dat ik met mijn jongste zoon enorm veel problemen had waardoor ik écht een psychiater nodig had.

Maar mijn Rilatine-gebruik kan ik niet laten. Ik heb nu 2 artsen die me dit (gelukkig) voorschrijven. Mijn gebruik is 3 doosjes van 30 mg / maand, dus 90 pillen.

Ik speel enkel nog WoW en aangezien mijn kinderen al uit huis zijn en ik alleenstaande, trek ik mij het niet meer aan. Ik vind het wel jammer dat ik zo aan die pillen verslaafd ben. Ik neem ook nog Lexotan maar dat schreven ze mij al voor toen ik in het leger was, in mijn jonge tijd was er immers nog dienstplicht.

Vorige vrijdag waren mijn pillen op, het laatste pilletje heb ik zaterdagochtend genomen. Wat was dat een triestige zondag. Je hebt voor niets zin. Enkel slapen en hopen dat het rap maandag was, vandaag dus.

Maar wat ik wou vragen: stel dat ik stop zoals een roker, van de ene dag op de andere geen Rilatine meer. Kan dat kwaad? Mijn dokter zegt dat ik enkel zéér zenuwachtig zou zijn maar een écht antwoord op mijn vraag of stoppen (gezien de hoeveelheid) kwaad kon kreeg ik niet. Ik zou graag stoppen maar hoe zou ik dit het beste doen?
R
RudydvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Maar mijn Rilatine-gebruik kan ik niet laten. Ik heb nu 2 artsen die me dit (gelukkig) voorschrijven. Mijn gebruik is 3 doosjes van 30 mg / maand, dus 90 pillen.]
Klik om te vergroten...

Nog aan toevoegen dat deze artsen dit niet weten uiteraard.

Misschien ook nog melden dat ik van plan was 40 mg te kopen maar wat blijkt: 2 dozen Rilatine van 20 mg is goedkoper dan één doos van 40 mg. (Het is de MR-versie) Je zou eerder denken dat 2 dozen van 20 mg (30 capsules) duurder zou zijn dan één doos van 40 mg. Maar dat is niet zo en het is een verschil van meer dan 10 Euro.

Misschien weet iemand een antwoord hierop en dus ook of plots stoppen kwaad kan en indien ja, wat zou een ideale manier zijn om af te bouwen? Mijn psychiater durf ik niet meer te contacteren want stel dat die mij in een ontwenningskliniek steekt.

Bedankt voor een eventueel antwoord, ik zou de leden van dit forum dankbaar zijn. Ik neem anders niets van pillen en drink nooit alcohol. Soms rook ik een jointje maar als ik één rook per week is het veel. Het is enkel die Rilatine waar ik zou mee willen stoppen/verminderen.

Mvg,
Geert
e
ellingtonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zou iemand mij de voor - en nadelen van rilatinegebruik tijdens studeren kunnen opnoemen?
r
rudyvLid
01-01-2024, 00:00
#13
hello,

eerste keer dat ik een topic open :flushed:

Vroeger gebruikte ik af en toe captagon (1 doosje per jaar), een bevriende arts schreef het me voor om mijn lange werkdagen door te komen. Mijn arts is enkele maanden geleden overleden in een verkeersongeval. Nu is mijn doosje op en ben ik naar een andere dokter geweest met dit verhaal en de vraag voor captagon. Niet gekregen, enkel een donderpreek over verslaving, ..... :rolleyes: terwijl ik toch geen problematisch gebruik vertoon. Zo ben ik wel enkele artsen afgegaan tot er een begripvolle dokter me rilatine voorschreef. Nu heb ik dit al een paar keer gebruikt maar captagon was wel effectiever.
Mijn aanbevolen dosis vroeger: elke 4u 1/2 captagon (=25 mg fenetyline)
Nu: elke 4u 1+1/2 rilatine (=15 mg Methylfenidaat).
Op mijn vraag om de rilatine ook te verhogen naar 25 mg kreeg ik zowel van de arts als van de apotheker een negatief advies. Toch heb ik het geprobeerd maar niet voor herhaling vatbaar, ik kreeg een serieuze terugslag nadien :(
Hebben jullie tips? Eventueel welke vragen je moet stellen aan een arts om terug aan een voorschrift captagon te geraken?

Thanks
M
Mr.jihoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik weet niet hoe sterk captagon is, en ik wil je zeker geen drugs aansmeren maar als je het echt "nodig" vind om iets te nemen en je vind relatine niet hard genoeg (hoeveel pakte je hiervan per dag?)
dan kun je mss een beetje speed nemen?komt mss ook wat goedkoper uit...
maar ik raad je natuurlijk ten sterkste aan om het gewoon zonder iets te proberen!
...
t
teeboLid
01-01-2024, 00:00
#15
relatine heeft schijte veel bijwerkingen, of is dat alleen bij mij? (adhd-loos)
q
quotethemadravenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je hebt nu eenmaal de smaak te pakken voor één bepaalde soort. Net zoals iemand zijn merk sigaretten heeft. Het nog voorgeschreven krijgen is een moeilijke. Is ook voor de arts een risico, het springt er echt tussenuit alleen al omdat het zo oud is en berucht.
E
Eckster CLid
01-01-2024, 00:00
#17
is het echt waar dat er bij rilatine zelfmoordgedachten optreden,?
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eckster C zei:
is het echt waar dat er bij rilatine zelfmoordgedachten optreden,?
Klik om te vergroten...

Dat kan gebeuren ja.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#19
vermoed dat dat dit zozeer door de ritalin komt, als wel door de ontstane rust... de rust maakt dat er plaats ontstaat voor verdrongen, onverwerkte gebeurtenissen
S
SomaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Enesteene zei:
vermoed dat dat dit zozeer door de ritalin komt, als wel door de ontstane rust... de rust maakt dat er plaats ontstaat voor verdrongen, onverwerkte gebeurtenissen
Klik om te vergroten...

Komt wel door de rilatine, het dwingt je een persoon te zijn die je in feite niet bent. Ik begrijp persoonlijk niet waarom je rilatine zo ophemelt...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."