Check deze grafiek, die laat in één oogopslag zien dat de 'beste' dosis 120 milligram MDMA per avond is.
Wat mij betreft heeft MDMA vier eigenschappen die de drug uniek maken: verhoging van empathie, gevoel van sociale verbintenis en een klamerende euforie die emotionele openheid veroorzaakt.
Die eigenschappen bereik je optimaal met een dosis tussen de 80 - 120 milligram.
Boven de 120 milligram gaan bijwerkingen de overhand voeren: trillende ogen, overmatig zweten, wazig zien, verminderde aanspreekbaarheid (dus minder empathie en minder verbintenis), willekeurige spiersamentrekkingen, hallucinaties, angst, een veel sterke dinsdagdip.
Dat effect wordt versterkt omdat MDMA het enzym in de lever blokkeert dat MDMA afbreekt. Als je meer dan 120 milligram neemt, dan kan je lichaam MDMA dus niet meer zo goed afbreken, waardoor de bijwerkingen exponentieel toenemen bij elke aanvullende dosis.
Dus dan komt de vraag: zijn die 'bijwerkingen' voor jou de gewenste effecten, of neem je ze op de koop toe om gewoon hard te spacen? M.a.w.: zijn de effecten alle risico's waard?
Want hoge doseringen gaan gepaard met flink wat aanvullende risico's. De meest duidelijke is een sterke dinsdagdip. Maar wat ook heel vervelend kan zijn: mensen die vaak en/of hoge dosissen nemen, ontwikkelen al redelijk vlot een soort permanente tolerantie voor MDMA. Ik heb het zo vaak om me heen gezien: mensen die superenthousiast aan M beginnen en veel te veel nemen, en dan een jaar of twee jaar later kunnen ze niet meer van de MDMA genieten want de magische euforie is weg en ze hebben meer last van bijwerkingen.
Gooi daar aanvullende gezondheidsrisico's bovenop zoals breinschokken, HPPD, depressie, derealisatie, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, maar ook overhitting, uitdroging, serotonine syndroom, hersenbloeding, beroerte, hyponatriëmie (en hersenoedeem), leverschade en maagzweer. De kans op al die aandoeningen wordt groter naarmate de dosis toeneemt.