Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin mijn ervaring

Ritalin mijn ervaring

48 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Blijkbaar heb je tolerantie opgebouwd voor ritalin. Het is dan een beter idee om niet de ritalin te gaan snuiven of meer te gaan gebruiken, maar juist dit te bespreken met je arts. Waarschijnlijk zal hij je een hogere dosering, concerta, of dexamfetaminesulfaat voorschrijven. Daar ben je meer bij gebaat dan je ritalin snuiven, want hiermee verkloot je je neus en dit is een beetje drugsmisbruik.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#2
ooscaar zei:
Blijkbaar heb je tolerantie opgebouwd voor ritalin. Het is dan een beter idee om niet de ritalin te gaan snuiven of meer te gaan gebruiken, maar juist dit te bespreken met je arts. Waarschijnlijk zal hij je een hogere dosering, concerta, of dexamfetaminesulfaat voorschrijven. Daar ben je meer bij gebaat dan je ritalin snuiven, want hiermee verkloot je je neus en dit is een beetje drugsmisbruik.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je snelle reactie, ik ga binnenkort maar even contact opnemen met mijn arts. En je hebt gelijk over dat het drugsmisbruik is maar ja het werkt wel.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Justremon zei:
maar ja het werkt wel.
Klik om te vergroten...
Je snapt het zelf ook wel volgens mij, maar met drugsmisbruik kom je nergens. :wink:
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#4
ooscaar zei:
Justremon zei:
maar ja het werkt wel.
Klik om te vergroten...
Je snapt het zelf ook wel volgens mij, maar met drugsmisbruik kom je nergens. :wink:
Klik om te vergroten...
Heb je zeker gelijk in, ik heb verder niet echt ervaring met drugs ofzo. Paar keer geblowd en dus ritalin 3x per dag.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt. slik de pillen zoals de dokter voorschrijft. als het de bedoeling te snuiven was had de apotheek je wel poeder meegegeven.

als je bij je arts bent, vertel dan gewoon eerlijk dat je het bent gaan snuiven, die mensen horen dagelijks gekkere verhalen.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#6
MeejheM zei:
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt. slik de pillen zoals de dokter voorschrijft. als het de bedoeling te snuiven was had de apotheek je wel poeder meegegeven.

als je bij je arts bent, vertel dan gewoon eerlijk dat je het bent gaan snuiven, die mensen horen dagelijks gekkere verhalen.
Klik om te vergroten...
Heb over een uurtje een afspraak bij mijn arts, ik ga dan aangeven dat ik toch wel last heb van bijwerkingen en wat ik hier tegen kan doen. Ik weet niet of ik ga vertellen dat ik het af en toe snuif. Aangezien ik zelf al niet meer van plan ben om het te gaan snuiven. :grin:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Snuiven geeft een kortere en sterkere piek dus daarmee maak je het juist slechter, al voelt het waarschijnlijk wel prettiger. Waarschijnlijk ben je meer gebaat bij methylfenidaat aangezien dat veel langer werkt en je dus niet 3x per dag een tablet moet nemen, maar dat zal je arts je wel vertellen.

MeejheM zei:
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt.
Klik om te vergroten...

Met snuiven komt er meestal meer in je bloed dan met slikken. Als je het slikt heb je te maken met het first-pass effect waardoor een deel dus al wordt afgebroken voor het opgenomen is.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#8
SmartieAndMe zei:
Snuiven geeft een kortere en sterkere piek dus daarmee maak je het juist slechter, al voelt het waarschijnlijk wel prettiger. Waarschijnlijk ben je meer gebaat bij methylfenidaat aangezien dat veel langer werkt en je dus niet 3x per dag een tablet moet nemen, maar dat zal je arts je wel vertellen.

Het fijne aan het snuiven is dus juist die sterke piek, voel me na het snuiven wel een stuk vermoeider dan na het slikken maar dat heb ik er dan wel voor over. Het enige probleem aan de methylfenidaat die 12uur lang werkt, is dat het niet vergoed wordt en dat gaat al gauw honderden euro's per maand kosten. Mijn arts heeft trouwens gezegd dat de bijwerkingen die ik heb redelijk normaal zijn en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken :)
Klik om te vergroten...
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Maar je was ontevreden over het effect? Kan je niet wat anders van je arts krijgen? Want nu heb je nog geen oplossing toch?
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#10
ooscaar zei:
Maar je was ontevreden over het effect? Kan je niet wat anders van je arts krijgen? Want nu heb je nog geen oplossing toch?
Klik om te vergroten...
Ik heb een soort van oplossing, want ik heb afgesproken dat ik binnenkort een week niks gebruik en dan moet ik kijken hoe mijn lichaam er op reageert. Als ik beter presteer zonder ritalin dan stop ik er gewoon mee. Ik kan geen vervangend middel krijgen omdat dat niet gedekt word door de verzekering en dan ben je ~€400 per maand kwijt aan medicijnen..
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ritalin lijkt me sowieso fijner als backupmedicatie dan dagelijks gebruik. Het creëert uiteindelijk altijd gewenning, uiteindelijk slik je het dus alleen nog om niet achteruit te gaan maar ga je er niet meer op vooruit.

Kun je er beter niet afhankelijk van zijn en gewoon alleen een keertje nemen als je het écht nodig hebt.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar je krijgt concerta/dexamfetaminesulfaat toch vergoed als de dokter ervan overtuigd is dat je het nodig hebt? Of wordt het sowieso betalen?
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#13
ooscaar zei:
Maar je krijgt concerta/dexamfetaminesulfaat toch vergoed als de dokter ervan overtuigd is dat je het nodig hebt? Of wordt het sowieso betalen?
Klik om te vergroten...
Nee, helaas moet je gewoon betalen voor concerta en daar heb ik het geld ook gewoon niet voor over. Als het vergoed zou worden had ik het natuurlijk al lang aangeschaft :grin:
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#14
SmartieAndMe zei:
Ritalin lijkt me sowieso fijner als backupmedicatie dan dagelijks gebruik. Het creëert uiteindelijk altijd gewenning, uiteindelijk slik je het dus alleen nog om niet achteruit te gaan maar ga je er niet meer op vooruit.

Kun je er beter niet afhankelijk van zijn en gewoon alleen een keertje nemen als je het écht nodig hebt.
Klik om te vergroten...
Het probleem is dus dat ik het altijd moet gebruiken door de weeks. In het weekend gebruik ik het zo weinig mogelijk en dat probeer ik ook zo te houden. Wat jij zegt over dat je er niet meer echt op vooruit gaat is wel waar, maar als ik het niet gebruik dan krijg ik ongelofelijk veel stress.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik ben benieuwd hoelang het patent op concerta/stratera enzo nog geldt. die varianten bestaan al best lang volgens mij, al 10 jaar minstens geloof ik. de meeste medicijnen hebben een patent voor 20 jaar, soms is dat nog te verlengen.

ik heb concerta even opgezocht, maar dat geeft mij niet veel duidelijkheid zonder verder de materie in te zien. ik weet niet zoveel van patenten, en heb geen idee in welke regio's deze gelden.

op dit Url kun je denk ik alles erover vinden. als je bij wikipedia zoekt op pharmaceutical patent of generic drugs is er nog een hoop extra leesvoer te vinden.

ik heb daar nou geen zin in en tijd voor. ik hoop dat je er wat aan hebt.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is wel gelijk een veel heftiger middel, maar als je je precies aan het advies van je dokter houdt (dus niet snuiven of meer nemen dan hij adviseert) is dexamfetaminesulfaat misschien een optie. Je zou dit met je arts kunnen bespreken, maar ik weet ook niet de ernst van je ADD, en ik weet dus ook niet of je dit echt nodig hebt, en of methylfenidaat je echt niet genoeg helpt.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#17
ooscaar zei:
Het is wel gelijk een veel heftiger middel, maar als je je precies aan het advies van je dokter houdt (dus niet snuiven of meer nemen dan hij adviseert) is dexamfetaminesulfaat misschien een optie. Je zou dit met je arts kunnen bespreken, maar ik weet ook niet de ernst van je ADD, en ik weet dus ook niet of je dit echt nodig hebt, en of methylfenidaat je echt niet genoeg helpt.
Klik om te vergroten...
Ik ga zolang ik er niet echt ernstige problemen mee krijg maar gewoon door met methylfenidaat. Ernst van mijn ADD valt ook nog wel mee in mijn beleving, het is niet zo dat ik me nergens meer op kan concentreren maar het is wel veel lastiger om me te kunnen concentreren. Heb wel echt één heel groot probleem met ritalin en dat is dat ik soms gewoon niet kan slapen. Waardoor ik de dag erna nergens meer zin in heb.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#18
MeejheM zei:
als je nooit normaal geweest bent kun je je moeilijk vergelijken met iemand die neurotypisch is. dat heb je nooit ervaren.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of "normaal" het goede woord is. Tuurlijk kan ik me niet vergelijken met iemand zonder ADD.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als je probleem is dat je niet kunt slapen na ritalin, moet je zeker niet aan dexamfetaminesulfaat beginnen, want daar zal het niet-kunnen-slapenprobleem alleen maar groter zijn.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik gebruik nu ongeveer 14 maanden ritalin, ik heb ADD dus ik gebruik het om me te kunnen concentreren. In het begin leek het goed te werken en was ik er wel te vreden mee, maar sinds een tijdje leek het steeds minder effectief te gaan werken. In plaats van het slikken van ritalin snuif ik het. Dit werkt wel goed maar veel korter, heb verder ook last van bijwerkingen zoals: Stress als ik het niet gebruik, trillende handjes tijdens het gebruik en het allervervelendste zijn nog wel de hartkloppingen. Soms heb ik letterlijk het gevoel dat mijn borstkas gaat knappen. Hebben meer mensen hier last van? Mensen die ook ritalin gebruiken, deel je ervaring met het middel. Want ik weet zeker dat ik niet de enige ben die problemen ervaart met ritalin.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."