Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Jmths zei: Zelf gebruik ik al enkele jaren methylfenidaat (ritalin), heb eveneens de diagnose ADHD type 1, ook wel ADD genoemd in de volksmond al hecht ik er zelf niet zoveel waarde aan. In mijn ogen is dit meer een maatschappelijk ding van deze tijd die automatisch wordt toegewezen bij 'schoolproblematiek'. Methylfenidaat (ritalin) werkt net als antibiotica voor vrijwel iedereen hetzelfde. Iedereen die op dagelijkse basis methylfenidaat (ritalin) gebruikt merkt op den duur dat het minder effectief gaat werken doordat er tolerantie op treed, je lichaam merkt dat er een onnatuurlijk overschot is aan dopamine en compenseert bij in tegenovergestelde richting. Zodra tolerantie optreed heb je eigenlijk 4 keuzes. Keuze 1, je last (meer) tussen pauzes in zodat er minder tolerantie optreed. Keuze 2, je verhoogt de dosering, op de lange termijn zul je echter weer tegen tolerantie op lopen. Keuze 3, je switcht naar een ander medicijn, deze werken echter meestal op dezelfde receptoren in en zal je tolerantieprobleem uiteindelijk niet oplossen. Keuze 4, je houdt de dosering gelijk en accepteert dat de effecten minder gewenst zijn dan dat ze waren toen je net begon met je medicatie gebruik. Ik zelf heb bij hoorcolleges bijvoorbeeld niet het gevoel dat ik methylfenidaat nodig heb en gebruik het dan niet, eveneens stop ik met methylfenidaat gebruik in het weekend. Eveneens gebruik ik nooit meer dan 20mg in 1x met minimaal 3uur tussen bij doseringen (heb zelf een 40mg per dag recept). Als je het snuift krijg je een sterkere piek maar dus ook meer schommelingen (en dus ongewenste effecten) en zal er sneller tolerantie opbouwen, snuiven is op de lange termijn sterk af te raden. Sommige mensen ervaren slaapproblemen van methylfenidaat ongeacht het moment van inname op de dag, voor mij werkt een simpele ademhalingstechniek heel goed. Simpelweg diep inademen, dan je adem een paar seconden vast houden, dan weer langzaam en diep uitademen, adem weer een paar seconden vasthouden, enzovoort. Als je deze ademhalingstechniek even 3minuten doet zul je heel snel merken dat je hartslag snel omlaag gaat omdat je lichaam nou eenmaal minder zuurstof binnen krijgt, werkt zeer effectief tegen 'hartkloppingen' naar mijn ervaring. Sowieso even 30minuten geen tv of pc voor het slapen gaan met wat gedimde lichten doet wonderen. Hopelijk heb je hier iets aan, succes er mee. Klik om te vergroten... Heel erg bedankt voor je reactie, heb ik zeker wat aan. Ik ga die ademhalingstechniek uitproberen zodra ik weer hartkloppingen heb."
"MeejheM zei: Al bij de arts geweest? Klik om te vergroten... Ja, tijdje geleden alweer. Moest een soort enquête invullen en dat gingen ze vergelijken met die van een half jaar geleden. Verschil met toen en nu is dat ik toen net onder het niveau van mensen zonder ADD/ADHD zat en tegenwoordig op het niveau van mensen zonder ADD/ADHD zit. Blijkt dat de medicatie wel degelijk werkt Maar ben er nog steeds niet helemaal tevreden mee. Bijwerkingen blijven vervelend :/"
"Nog ff een vraagje tussendoor, kan je ritalin gebruiken samen met wiet?"
"ooscaar zei: Justremon zei: Nog ff een vraagje tussendoor, kan je ritalin gebruiken samen met wiet? Klik om te vergroten... Dat zou geen enkel probleem op moeten leveren. Niet meer problemen dan enkel wiet in ieder geval Klik om te vergroten... Maar s proberen morgen dan"
"Yo, hierbij mijn ervaring op een hoge dosis ritalin snuiven samen met een vriend. Het begon allemaal al 's middags rond een uur of 3 toen ik en mn maat afspraken ergens in de stad. We hebben allebei ADD en hebben als voorschreven medicijn methylfenidaat oftewel ritalin. Hij had een stuk of 13 van deze pilletjes meegenomen en t leek ons een goed idee om deze te verpulveren en snoven beide 1 van deze pilletjes op. Hierna gewoon wat chillen en rond een uur of 8 begon t echte werk, we hadden beide gezorgd voor 12 pillen per persoon en we hadden afgesproken om de nacht door te komen. Na verloop van tijd hadden ik en mn maat al een stuk of 5 van deze pillen gesnoven toen het een uur of 10 was. We kregen opeens kapot veel energie en t leek alsof we nooit meer moe zouden worden. Om t halfuur namen we ieder nog een pilletje en zo hadden we al gauw 12 pillen opgesnoven per persoon wat neerkomt op 120mg methylfenidaat (ik had 50mg voorgeschreven gekregen wat ik maximaal mocht gebruiken per dag). Inmiddels is t al 5uur 's nachts en we hebben nog helemaal geen moeite om wakker te blijven en gaan zometeen ons laatste pilletje snuiven. Het vervolg komt morgen, ben benieuwd hoe k me morgen ga voelen."
"Fool zei: Je gaat nog 7 pillen bijpakken als je na 5 het idee hebt dat je nooit meer moe kunt worden? Flinke doseringen. :P Oraal werken die pillen trouwens net zo goed,het is niet nodig om een hele hoop bindmiddel in je neus te stoppen als je ritalin neemt. Klik om te vergroten... Voor mijn gevoel werkte t na een tijdje uit dus besloot ik steeds weer wat bij te pakken en tot op t heden nogsteeds niet moe. Leuke ervaring dit maar zeker niet iets om even vaker te gaan doen."
"Justremon zei: Yo, hierbij mijn ervaring op een hoge dosis ritalin snuiven samen met een vriend. Het begon allemaal al 's middags rond een uur of 3 toen ik en mn maat afspraken ergens in de stad. We hebben allebei ADD en hebben als voorschreven medicijn methylfenidaat oftewel ritalin. Hij had een stuk of 13 van deze pilletjes meegenomen en t leek ons een goed idee om deze te verpulveren en snoven beide 1 van deze pilletjes op. Hierna gewoon wat chillen en rond een uur of 8 begon t echte werk, we hadden beide gezorgd voor 12 pillen per persoon en we hadden afgesproken om de nacht door te komen. Na verloop van tijd hadden ik en mn maat al een stuk of 5 van deze pillen gesnoven toen het een uur of 10 was. We kregen opeens kapot veel energie en t leek alsof we nooit meer moe zouden worden. Om t halfuur namen we ieder nog een pilletje en zo hadden we al gauw 12 pillen opgesnoven per persoon wat neerkomt op 120mg methylfenidaat (ik had 50mg voorgeschreven gekregen wat ik maximaal mocht gebruiken per dag). Inmiddels is t al 5uur 's nachts en we hebben nog helemaal geen moeite om wakker te blijven en gaan zometeen ons laatste pilletje snuiven. Het vervolg komt morgen, ben benieuwd hoe k me morgen ga voelen. Klik om te vergroten... Oké inmiddels voelde k me moe worden en had k nergens meer zin in, k besloot nog 60mg bij te pakken om zo tot de avond wakker te blijven zodat mn ritme niet nog slechter word. Dit was immers niet zo'n goed plan en k voel me alles behalve chill, heb een hartslag van 130bpm terwijl k niks anders doe dan rustig op bed liggen, k zweet over heel mn lichaam en k voel me een soort van angstig. Zo zie je maar weer dat niet alle medicijnen die je voorgeschoteld krijgt zomaar zonder na te denken over mogelijke bijwerkingen gebruikt kunnen worden."
"ooscaar zei: Justremon zei: maar ja het werkt wel. Klik om te vergroten... Je snapt het zelf ook wel volgens mij, maar met drugsmisbruik kom je nergens. Klik om te vergroten... Heb je zeker gelijk in, ik heb verder niet echt ervaring met drugs ofzo. Paar keer geblowd en dus ritalin 3x per dag."
"MeejheM zei: met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt. slik de pillen zoals de dokter voorschrijft. als het de bedoeling te snuiven was had de apotheek je wel poeder meegegeven. als je bij je arts bent, vertel dan gewoon eerlijk dat je het bent gaan snuiven, die mensen horen dagelijks gekkere verhalen. Klik om te vergroten... Heb over een uurtje een afspraak bij mijn arts, ik ga dan aangeven dat ik toch wel last heb van bijwerkingen en wat ik hier tegen kan doen. Ik weet niet of ik ga vertellen dat ik het af en toe snuif. Aangezien ik zelf al niet meer van plan ben om het te gaan snuiven."
"SmartieAndMe zei: Snuiven geeft een kortere en sterkere piek dus daarmee maak je het juist slechter, al voelt het waarschijnlijk wel prettiger. Waarschijnlijk ben je meer gebaat bij methylfenidaat aangezien dat veel langer werkt en je dus niet 3x per dag een tablet moet nemen, maar dat zal je arts je wel vertellen. Het fijne aan het snuiven is dus juist die sterke piek, voel me na het snuiven wel een stuk vermoeider dan na het slikken maar dat heb ik er dan wel voor over. Het enige probleem aan de methylfenidaat die 12uur lang werkt, is dat het niet vergoed wordt en dat gaat al gauw honderden euro's per maand kosten. Mijn arts heeft trouwens gezegd dat de bijwerkingen die ik heb redelijk normaal zijn en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken Klik om te vergroten..."