Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDerealisatie

Derealisatie

89 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
@Madeliefje23
Ik zei toch dat ik hetzelfde heb meegemaakt?

Misschien bij iedereen weer net even anders, maar het komt op hetzelfde neer. Maak je nou maar niet zo ongerust, zie het als een heel lange griep die je moet uitzieken. Het komt allemaal weer goed, maar probeer nou eens iets anders te gaan doen dan hier continue mee bezig te zijn.
Klik om te vergroten...

Jij kreeg deze paniekaanvallen na jezelf verwaarloosd te hebben door excessief drugsgebruik. TS geeft aan minimaal gebruikt te hebben en alsnog last te hebben gekregen van dergelijke klachten. Essentieel verschil.

@ TS.

Ik denk dat vertrouwen terugkrijgen in jezelf en je omgeving het belangrijkst is op het moment. Wat ik zou doen op dergelijke momenten is, hoe moeilijk wellicht ook, me omringen met oude vertrouwde mensen; het oude mechanisme van geluk en vertrouwen opnieuw ervaren. De kans bestaat dat je hierdoor weer in je 'natuurlijke habitat' terecht komt. Sporten en andere vormen van ontspanning zijn natuurlijk ook te adviseren. Mocht je er echt niet uitkomen dan is het verstandig professionele hulp te zoeken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Madeliefje23 zei:
Sorry, ik moet even snel iets van mezelf afschrijven.. ik heb momenteel weer heel veel zorgen :(
Ik heb miljoenen verhalen gelezen over derealisatie&derealisatie maar heb nog geen 1 persoon gelezen die hetzelfde ervaart als ik en dit maakt me heel bang dat het voor altijd blijft...
Ik heb dus een paniekaanval gehad na xtc, 3 dagen daarna maar ik ben geen heftige gebruiker.. ik heb 4 keer in mijn leven gebruikt dus dit was de 4e keer. Ik heb alleen niet het gevoel dat de wereld of de mensen of ik niet echt zijn. Het ENIGE wat ik ervaar is dat mijn omgeving heel vreemd voelt, en aanrakingen enzo voelen ook gewoon normaal en alles ZIET er normaal uit maar ik voel niks meer bij mijn omgevingen. En ik heb nog niemand gelezen die alleen dit symptoom van derealisatie heeft....
Klik om te vergroten...
Je moet je misschien wel realiseren dat we allemaal dat duiveltje in ons hebben die het altijd zo kan doen laten lijken dat wij net die ene uitzondering zijn die niet beter zal worden.

Ik zeg niet dat je niet een uitzondering kunt zijn, maar ik herken dat soort doemdenken in mezelf. Vaak zijn de meeste van dat soort gedachten ongefundeerd en houden ze je alleen maar in die negatieve spiraal.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Avīci zei:
Jij kreeg deze paniekaanvallen na jezelf verwaarloosd te hebben door excessief drugsgebruik. TS geeft aan minimaal gebruikt te hebben en alsnog last te hebben gekregen van dergelijke klachten. Essentieel verschil.
Klik om te vergroten...
Nee, dat kan je niet zo zeggen vind ik. De oorzaak doet er niet toe, enkel dat zowel achtzes als madeliefje23 dit mee (heeft ge-) maakt.
Bovendien is zo'n ervaring heavy, wat ook de oorzaak is.

Ikzelf heb zo rond mijn 20ste een periode meegemaakt die je als derealisatie kan benoemen. Ik had er indertijd geen idee van dat er überhaubt een naam voor was. Ik zat er gewoon midden in en het was heftig. Ik was geheel ontkoppeld van mijn lichaam en had alle vertrouwen verloren in mijn Zelf. Of beter gezegd, mijn lagere zelf. Want mijn hogere zelf heb ik daarna pas leren kennen, via zen meditatie. Ik had in die tijd heftige angstaanvallen en ging non stop over mijn grenzen. Had geheel de verbinding met mijn gevoel verloren omdat ik steeds tegen mijn gevoel inging. Ik gebruikte in die tijd trouwens stug door (vooral marihuana) dus dat bracht het vertrouwen in mijzelf ook al niet terug. Ja klinkt bijna schizofreen, alhoewel ik dat nooit geweest ben. Maar wel heel ver van mijzelf.

@Madeliefje23 Op zich maakt het niet uit of iemand heeft meegemaakt wat jij hebt meegemaakt. We zijn allemaal uniek. Jij bent uniek, en je ervaring eveneens. Al je ervaringen kan je gebruiken om er van te leren en sterker te worden. Misschien moest het gewoon zo gaan en zal je over 10 jaar terug kijken op deze periode als een heel belangrijke leerschool en basis voor de rest van je leven. Verder: we gaan allemaal door levensfasen heen. Deze fase duurt niet eeuwig. Deze fase evolueerd in een nieuwe fase, zodra jij er klaar voor bent. Neem dat maar aan van iemand die 30 jaar geleden ook in zo'n kutsituatie zat. Ik kan je bevestigen dat zolang je positief blijft en vertrouwen houdt, je hier sterker uit gaat komen!

Het is nu zaak om zacht te zijn voor jezelf en jezelf niet te veroordelen, maar je te richten op herstel van een heftige dreun.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rayyar zei:
Nee, dat kan je niet zo zeggen vind ik. De oorzaak doet er niet toe, enkel dat zowel achtzes als madeliefje23 dit mee (heeft ge-) maakt.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat vrijwel iedereen last krijgt van dergelijke problematiek als je jezelf op frequente basis volpropt met dope. Dan onstaat er gewoon chemische disbalans in de hersenen, en dan is er maar 1 remedie en dat is stoppen met jezelf verwaarlozen en goed voor je lichaam zorgen.

Als je incidenteel een pilletje pakt en er ontsaat dergelijke problematiek dan kan dit tal van andere oorzaken hebben. De uitwerking zal wellicht hetzelfde zijn, maar de revalidatie anders.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Avīci zei:
Ik denk dat vrijwel iedereen last krijgt van dergelijke problematiek als je jezelf op frequente basis volpropt met dope. Dan onstaat er gewoon chemische disbalans in de hersenen, en dan is er maar 1 remedie en dat is stoppen met jezelf verwaarlozen en goed voor je lichaam zorgen.

Als je incidenteel een pilletje pakt en er ontsaat dergelijke problematiek dan kan dit tal van andere oorzaken hebben. De uitwerking zal wellicht hetzelfde zijn, maar de revalidatie anders.
Klik om te vergroten...
Ts doet er misschien inderdaad verstandig aan hier met een arts over te spreken.
Maar ik heb er toch mijn bedenkingen bij.
- sommige personen zijn hooggevoelig en reageren veel heftiger op dingen dan anderen. Ik vind zelf hoogevoeligheid heel mooi en waardevol. Het onderscheidt hen van de meeste mensen die juist bot en afgestompt zijn.
- behandeling door een arts kan verhelderend zijn. Maar sommigen moeten/willen het helemaal zelf uitzoeken. Ik heb zelf ook nooit behandeling gehad.
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Rayyar @Avīci

Ik heb al hulp van gerard alderliefste en ik loop al een paar maanden bij een psycholoog. Vele mensen krijgen het inderdaad van excessief drugs gebruik of mixen veel drugs bij elkaar en dat zorgt inderdaad voor een disbalans. Ik ben gevoelig aangelegd, angstig en ik (had) een heel druk leven en had eigenlijk nooit rust... de periode om het techno feestje had ik net een project afgesloten op school en na het feestje ben ik hard gaan werken in de horeca en dat was stress vol. Het is best logisch dat mijn lichaam daar moe van is/was maar het baart mij zorgen dat ik mezelf echt niet heb volgepropt met drugs en alsnog deze soort problematiek heb. Als ik er bijvoorbeeld aan denk om hier jaren mee rond te lopen dan ben ik er liever niet meer want het is zo naar om elke dag te leven terwijl je niks voelt voor omgeving :(
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Rayyar zei:
Dat geeft niets... Vooral omdat yoga altijd werkt, zelfs al gaat het in het begin niet helemaal perfect! Je zal er sowieso benefit van hebben, en hoe langer je het doet zal dit alleen maar groeien...

Wanneer je langzaam en bewust beweegt in de asana, dan volgt de adem vanzelf... Dat beloof ik! :) Je hoeft niets te forceren. Vergeet vooral niet dat je yoga alleen voor jezelf doet :) Je hoeft niet aan een ideaal te voldoen (juist niet). Het belangrijkste is de verbinding met jezelf en dat je het doet als kadootje aan jezelf.

Voor mij is yoga altijd thuiskomen...

Ps: je spreekt hier wel met een fanaat hahaha... Doe in sommige lange periodes van jaren elke dag 2 uur yoga om 6 uur 'sochtends. Het is de lekkerste manier voor mij om wakker te worden. Zelf heb ik de laatste 5 jaar voornamelijk ashtanga gedaan, wat ƩƩn vd meest gedisciplineerde yoga vormen is. Een echte workout ook. Voor mij is dit goed omdat ik een high energy persoon ben (momenteel even niet omdat ik iets onder de leden heb, maar dat is hopelijk tijdelijk) en er veel energie in kwijt kan maar er ook veel energie voor terug krijg. Bijna als een reinigingscentrale die mijn energie schoon terug geeft haha... Ashtanga is ook heel meditatief. Daarvoor deed ik veel sivananda yoga, een veel passievere vorm, waarbij je langer in ƩƩn pose blijft.

In wezen zijn alle yogavormen gewoon allemaal yoga. Alleen de ene vorm richt zich meer op bepaalde aspecten dan andere.

Ik zou je willen zeggen gewoon rustig verschillende beginners yoga video klassen mee te doen (lekker thuis dus) die vooral op grounding gericht zijn. In wezen is alle yoga grounding trouwens. Maar de kwaliteit is erg onderhevig aan de leraar. Er zijn helaas ook leraren die minder goed zijn. Ook bepaalde stijlen zoals hotyoga of bikram kan ik je beslist afraden. Het heeft niets met yoga te maken. Ook in vinyasa en flow yoga zijn er (enkele) goede en (veel) slechte leraren. Maar ik ga je nog een lijstje van leraren op youtube melden die heel goed zijn. Later meer. (Ja, ik zit meteen op mijn praatstoel als het over yoga gaat :wink:
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je informatie! Het is heel handig, en ik ga me er zeker in verdiepen; een lijstje met goede youtube yoga lessen zou super handig zijn!! Ik ga er ook over na denken of ik misschien toch op yoga lessen kan ook, maar dat duurt nog even. Ik moet eerst een fulltime baantje vinden want ik ben recent gestopt met mijn opleiding
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#8
Madeliefje23 zei:
@Rayyar @Avīci

Ik heb al hulp van gerard alderliefste en ik loop al een paar maanden bij een psycholoog.
Klik om te vergroten...

Een bekende naam en volgens mij erg deskundig op dit gebied. Goed dat je hem hebt gevonden in ieder geval!

Madeliefje23 zei:
Als ik er bijvoorbeeld aan denk om hier jaren mee rond te lopen dan ben ik er liever niet meer want het is zo naar om elke dag te leven terwijl je niks voelt voor omgeving :(
Klik om te vergroten...

Dit soort dwanggedachten zijn erg verleidelijk te hebben in tijden van crisis, maar wel ongefundeerd. Geef jezelf wat meer bewegingsruimte en heb vertrouwen in je herstel! Hiervoor functioneerde je prima, wellicht is het een idee de focus hierop te leggen. Alles in het leven is vergankelijk, dus ook deze donkere periode in jouw leven. :wink: Succes!
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#9
Avīci zei:
Dit soort dwanggedachten zijn erg verleidelijk te hebben in tijden van crisis, maar wel ongefundeerd. Geef jezelf wat meer bewegingsruimte en heb vertrouwen in je herstel! Hiervoor functioneerde je prima, wellicht is het een idee de focus hierop te leggen. Alles in het leven is vergankelijk, dus ook deze donkere periode in jouw leven. :wink: Succes!
Klik om te vergroten...

Inderdaad, alles komt en gaat. zo kun je je gedachten bijvoorbeeld ook bekijken... ze komen en gaan en het is jouw keuze of je je eraan vast hecht of niet. Er vliegen steeds riedeltjes aan woorden door je hoofd en jij kunt de keuze maken in welke je gelooft.

voorbeeld:

@Madeliefje23 : Als ik er bijvoorbeeld aan denk om hier jaren mee rond te lopen dan ben ik er liever niet meer want het is zo naar om elke dag te leven terwijl je niks voelt voor omgeving :(

Wat gebeurt er als je deze gedachte gelooft, belemmert het je? bevrijdt het je?
En wat gebeurt er als je de gedachte voorbij laat gaan, zonder je eraan te hechten?

Je huidige situatie is natuurlijk geen fijne. Maar je kunt al veel leed weghalen door deze gedachte-geloof oefening toe te passen.

(edit: zet er bijvoorbeeld eens een andere gedachte voor in de plaats: 'over twee maanden is de verbinding tussen mij en de omgeving verdubbelt, het is zo fijn om verbonden te zijn.' Of zoiets... Hoe voelt deze gedachte? beter? kies dan die gedachte om in te geloven!)
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mijn psycholoog en ik beginnen te twijfelen of het wel derealisatie is, (ik hoop het wel, zodat ik weet hoe ik ermee om moet gaan) maar omdat ik me dus niet 100% hetzelfde voel bij de klachten die bij DP/DR horen, is het dus onzeker. Maar nou is mijn gedachte, het kwam wel na een paniekaanval (dan kan DP/DR vaak opkomen) dus kan je ook vervreemd raken van je omgeving gewoon door onderliggende onzekerheden en angsten die je al had en toen zijn getriggerd?
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#11
mikoz zei:
Inderdaad, alles komt en gaat. zo kun je je gedachten bijvoorbeeld ook bekijken... ze komen en gaan en het is jouw keuze of je je eraan vast hecht of niet. Er vliegen steeds riedeltjes aan woorden door je hoofd en jij kunt de keuze maken in welke je gelooft.

voorbeeld:

@Madeliefje23 : Als ik er bijvoorbeeld aan denk om hier jaren mee rond te lopen dan ben ik er liever niet meer want het is zo naar om elke dag te leven terwijl je niks voelt voor omgeving :(

Wat gebeurt er als je deze gedachte gelooft, belemmert het je? bevrijdt het je?
En wat gebeurt er als je de gedachte voorbij laat gaan, zonder je eraan te hechten?

Je huidige situatie is natuurlijk geen fijne. Maar je kunt al veel leed weghalen door deze gedachte-geloof oefening toe te passen.

(edit: zet er bijvoorbeeld eens een andere gedachte voor in de plaats: 'over twee maanden is de verbinding tussen mij en de omgeving verdubbelt, het is zo fijn om verbonden te zijn.' Of zoiets... Hoe voelt deze gedachte? beter? kies dan die gedachte om in te geloven!)
Klik om te vergroten...

Dit bericht heeft me vanmiddag erg gerust
Gesteld. Dankje wel voor je geruststellende helpende reactie. En ik moet ook werken aan mijn gedachte
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Jeetje, wat naar dat je er zo lang last van hebt. Maar zoals gezegd, dit gaat weer over. Dus geen zorgen over de lange termijn.

En ik snap heel goed dat je zelf een groot deel of wellicht alles in stand houdt. Je bent bang om je weer bang te voelen, waardoor je klachten veregeren, waardoor je angst weer erger wordt. Dit is echt heel naar om in te zitten. Maar dit gaat echt over. Mensen hier, waaronder ik, zijn er ook overheen gekomen. En zoals gezegd, probeer eens yoga of desnoods een andere sport of een andere ontspannende activiteit. Dit werkt ontspannend, waardoor je beter slaapt, en de stress zal verlagen.

Angst is echt onwijs rot. En zodra je een keer een paniekaanval hebt gehad, kan dit lang klachten geven.

Heb je vrienden, vriendinnen of familie met wie je hierover kunt praten? Zo niet, ben ik en veel anderen hier bereid om je hierin steun te bieden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoe gaat het nu @Madeliefje23? Helpt de yoga?

Tevil19 zei:
Angst is echt onwijs rot. En zodra je een keer een paniekaanval hebt gehad, kan dit lang klachten geven.
Klik om te vergroten...
Is natuurlijk waar aan de ene kant dat angst heel vervelend is, maar ik denk dat dat denken nou ook juist hetgeen is dat de angst in stand houdt en tot eventuele paniekaanvallen leidt (de angst voor angst).

Ik mag dan niet echte derealisatie ervaren hebben, maar heb al mijn hele leven lang last van (ongefundeerde) angst/spanning. Het Engelse woord 'anxiety' omschrijft het het beste imo, omdat het ook als een soort zenuwachtigheid voelt. Wat ik heb geleerd is dat je die angst tot je vriend kunt maken. Dat het eigenlijk een neutraal gevoel is die je van twee kanten kunt bekijken. Op deze manier kan een als vreselijk ervaren gevoel getransformeerd worden tot een prettig gevoel. De angst zelf is niet vreselijk, maar wordt dat wanneer we het die betekenis hebben gegeven. Ik denk dat het omarmen van het gevoel je uit die angstmodus kan halen.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Hoe gaat het nu @Madeliefje23? Helpt de yoga?


Is natuurlijk waar aan de ene kant dat angst heel vervelend is, maar ik denk dat dat denken nou ook juist hetgeen is dat de angst in stand houdt en tot eventuele paniekaanvallen leidt (de angst voor angst).

Ik mag dan niet echte derealisatie ervaren hebben, maar heb al mijn hele leven lang last van (ongefundeerde) angst/spanning. Het Engelse woord 'anxiety' omschrijft het het beste imo, omdat het ook als een soort zenuwachtigheid voelt. Wat ik heb geleerd is dat je die angst tot je vriend kunt maken. Dat het eigenlijk een neutraal gevoel is die je van twee kanten kunt bekijken. Op deze manier kan een als vreselijk ervaren gevoel getransformeerd worden tot een prettig gevoel. De angst zelf is niet vreselijk, maar wordt dat wanneer we het die betekenis hebben gegeven. Ik denk dat het omarmen van het gevoel je uit die angstmodus kan halen.
Klik om te vergroten...

Ja, mee eens. Ik had het misschien anders moeten zeggen. Dat soort denken is een groot deel van het probleem. Als je je alleen maar zorgen blijft maken en denken dat het heel rot en ernstig is, blijft de angst levend.

En ik herken veel van het gevoel dat je omschrijft. En ik heb ook vaker gezocht naar een goede vertaling 'anxiety', maar naar mijn mening bestaat die niet echt in het Nederlands. En dat woord beschrijft het inderdaad het beste.
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Tevil19
Hoi!

Dankjewel voor het mee denken en reageren, ik sport 4-5 keer per week dus daar ben ik onwijs trots op :) dus dat gaat helemaal goed! (In de sportschool, kracht training) ik slaap redelijk goed maar ik heb heel veel dromen en als ik wakker word in de ochtend ben ik nog meer in de war door die dromen die zo echt voelen... ik heb super veel lieve steun en een lieve vriend die me allemaal steunen en helpen! Maar heel erg bedankt voor je lieve aanbod. Ik heb de laatste dagen best wel goede dagen gehad en ik heb oprecht plezier gehad, ik probeerde niet teveel aandacht aan het gevoel te geven en ik dacht soms gewoon fuck it all ik kan er momenteel niks aan veranderen, maar over een tijd is het allemaal weer normaal. Nu net heb ik deze ochtend een rotte ochtend en ben ik weer een beetje wanhopig dat het niet meer goed komt, ik probeer deze mindset om te draaien maar ik voel ook een beetje paniek in mijn lijf (onrustige ademhaling een klein beetje en ik ben heel bewust van mijn hartkloppingen) ook ben ik bij mijn psychiater geweest voor eventueel adhd medicatie omdat ik daarmee mijn gedachtes misschien kan minderen (ik heb vastgestelde adhd en daardoor ben ik nog warriger enzo) het gesprek ging minder goed dan ik dacht en ik ben daar angstig weggegaan omdat de psychiater en mijn psycholoog zeggen te denken dat ik helemaal geen derealisatie of depersonalisatie heb. Ik zei eerlijk dat ik liever wel iets heb wat een naampje heeft omdat ik anders maar blijf malen over wat ik dan wĆ©l ervaar. Ik heb ook niet alle symptomen van de diagnose ā€˜derealisatie’ maar ik ervaar wel dat ik echt niet connected ben met mijn omgeving, en dat mijzelf niet ā€˜heel’ is. Ik probeer dit maar te nemen zoals het is maar hoop dat dit dan ook overgaat, wat het dan ook is. @Mindless Wat betreft de yoga; ik ga kijken voor yoga lessen want thuis lukt het niet zo goed. Bij mijn sportschool bieden ze ook mindful meditatie/ yoga lessen aan dus dat ga ik zeker doen!!!
Heel erg bedankt voor jullie interesse en dat jullie nog aan mij denken.

Groetjes
8
8ļøāƒ£6ļøāƒ£Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Madeliefje23
Jammer dat je klachten niet erkend worden, dat had ik ook in de jaren 90.
Fijn om te zien dat t al wat beter gaat, je bent echt op de goede weg, goede dagen worden afgewisseld met mindere dagen en je zal merken dat de goede dagen steeds meer de overhand krijgen.
Een paniekaanval herkennen en elimineren is behoorlijk moeilijk, knap dat dit je al een heel eind lukt!

Met deze instelling is het een kwestie van tijd tot je je weer de oude voelt.

Top!
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Madeliefje23 zei:
@Tevil19
Hoi!

Dankjewel voor het mee denken en reageren, ik sport 4-5 keer per week dus daar ben ik onwijs trots op :) dus dat gaat helemaal goed! (In de sportschool, kracht training) ik slaap redelijk goed maar ik heb heel veel dromen en als ik wakker word in de ochtend ben ik nog meer in de war door die dromen die zo echt voelen... ik heb super veel lieve steun en een lieve vriend die me allemaal steunen en helpen! Maar heel erg bedankt voor je lieve aanbod. Ik heb de laatste dagen best wel goede dagen gehad en ik heb oprecht plezier gehad, ik probeerde niet teveel aandacht aan het gevoel te geven en ik dacht soms gewoon fuck it all ik kan er momenteel niks aan veranderen, maar over een tijd is het allemaal weer normaal. Nu net heb ik deze ochtend een rotte ochtend en ben ik weer een beetje wanhopig dat het niet meer goed komt, ik probeer deze mindset om te draaien maar ik voel ook een beetje paniek in mijn lijf (onrustige ademhaling een klein beetje en ik ben heel bewust van mijn hartkloppingen) ook ben ik bij mijn psychiater geweest voor eventueel adhd medicatie omdat ik daarmee mijn gedachtes misschien kan minderen (ik heb vastgestelde adhd en daardoor ben ik nog warriger enzo) het gesprek ging minder goed dan ik dacht en ik ben daar angstig weggegaan omdat de psychiater en mijn psycholoog zeggen te denken dat ik helemaal geen derealisatie of depersonalisatie heb. Ik zei eerlijk dat ik liever wel iets heb wat een naampje heeft omdat ik anders maar blijf malen over wat ik dan wĆ©l ervaar. Ik heb ook niet alle symptomen van de diagnose ā€˜derealisatie’ maar ik ervaar wel dat ik echt niet connected ben met mijn omgeving, en dat mijzelf niet ā€˜heel’ is. Ik probeer dit maar te nemen zoals het is maar hoop dat dit dan ook overgaat, wat het dan ook is. @Mindless Wat betreft de yoga; ik ga kijken voor yoga lessen want thuis lukt het niet zo goed. Bij mijn sportschool bieden ze ook mindful meditatie/ yoga lessen aan dus dat ga ik zeker doen!!!
Heel erg bedankt voor jullie interesse en dat jullie nog aan mij denken.

Groetjes
Klik om te vergroten...
Is goed hoor! Hoe gaat het met je?
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Tevil19 zei:
Is goed hoor! Hoe gaat het met je?
Klik om te vergroten...
Hi! Het gaat iets beter, ik ben ondertussen 4 daagjes op vakantie geweest met mijn vriend en heb daar heel erg van genoten. Ik ben af en toe nog steeds bang dat dit nooit meer weggaat en dan begin ik weer te malen... maar ik kan het nu een beetje stoppen soms en mezelf afleiden. Ik ga me nu focussen op werk zoeken en vakanties boeken :) op een dag is deze hell voorbij, hopelijk snel
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Goed om te horen! (Edit: dat je hebt kunnen genieten van je vakantie en dat je jezelf iets kunt afleiden bedoel ik :wink: ).

Als ik het zo lees komt het dus terug puur door die angst. Wellicht kun je gebruik maken van dat inzicht? Als je door hebt dat het door angst in stand gehouden wordt en niets anders.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat mij altijd helpt om de aandacht te richten in een nuttige richting is de Emotional Guidance Scale (zie plaatje). Die grafiek laat zien dat gedachten en gevoelens aan elkaar verbonden zijn. Door steeds vervelende dingen te denken, ga je je ook vervelend(er) voelen.

Wat je zegt, dat je steeds bijna obsessief bezig bent met je klachten, helpt daardoor niet om je beter te voelen.

Wat je kunt doen, is op de grafiek opzoeken op welke hoogte van de (negatieve) gedachtenspiraal je zit. Voel je je hopeloos, depressief, zit je in de slachtofferrol? Dan zit je helemaal onderaan de negatieve gedachtenspiraal. Gelukkig laat de emotional guidance scale ook zien hoe je je beter kunt gaan voelen met de upward spiral.

Punt is dat je niet in ƩƩn keer van 22 --> 1 kunt springen. Dat is een lang en moeizaam proces met steeds kleine stapjes. Maar het helpt dus om steeds te reflecteren op waar je voelt. Als je ƩƩn stapje omhoog gaat (van 22 naar 21) omdat je beseft dat je in de slachtofferrol blijft hangen vanwege de klachten en je je beseft dat die gedachten veroorzaakt worden door onzekerheid, dan kan je al een beetje afstand nemen van dat vervelende gevoel.

Uiteindelijk zul je dus moeten zoeken naar activiteiten die jou een goed gevoel geven over jezelf. Als je zoiets vindt en daar je focus op richt, dan zou het relatief snel beter met je moeten gaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."