Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDerealisatie

Derealisatie

89 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Tevil19
Hoi!

Dankjewel voor het mee denken en reageren, ik sport 4-5 keer per week dus daar ben ik onwijs trots op :) dus dat gaat helemaal goed! (In de sportschool, kracht training) ik slaap redelijk goed maar ik heb heel veel dromen en als ik wakker word in de ochtend ben ik nog meer in de war door die dromen die zo echt voelen... ik heb super veel lieve steun en een lieve vriend die me allemaal steunen en helpen! Maar heel erg bedankt voor je lieve aanbod. Ik heb de laatste dagen best wel goede dagen gehad en ik heb oprecht plezier gehad, ik probeerde niet teveel aandacht aan het gevoel te geven en ik dacht soms gewoon fuck it all ik kan er momenteel niks aan veranderen, maar over een tijd is het allemaal weer normaal. Nu net heb ik deze ochtend een rotte ochtend en ben ik weer een beetje wanhopig dat het niet meer goed komt, ik probeer deze mindset om te draaien maar ik voel ook een beetje paniek in mijn lijf (onrustige ademhaling een klein beetje en ik ben heel bewust van mijn hartkloppingen) ook ben ik bij mijn psychiater geweest voor eventueel adhd medicatie omdat ik daarmee mijn gedachtes misschien kan minderen (ik heb vastgestelde adhd en daardoor ben ik nog warriger enzo) het gesprek ging minder goed dan ik dacht en ik ben daar angstig weggegaan omdat de psychiater en mijn psycholoog zeggen te denken dat ik helemaal geen derealisatie of depersonalisatie heb. Ik zei eerlijk dat ik liever wel iets heb wat een naampje heeft omdat ik anders maar blijf malen over wat ik dan wĆ©l ervaar. Ik heb ook niet alle symptomen van de diagnose ā€˜derealisatie’ maar ik ervaar wel dat ik echt niet connected ben met mijn omgeving, en dat mijzelf niet ā€˜heel’ is. Ik probeer dit maar te nemen zoals het is maar hoop dat dit dan ook overgaat, wat het dan ook is. @Mindless Wat betreft de yoga; ik ga kijken voor yoga lessen want thuis lukt het niet zo goed. Bij mijn sportschool bieden ze ook mindful meditatie/ yoga lessen aan dus dat ga ik zeker doen!!!
Heel erg bedankt voor jullie interesse en dat jullie nog aan mij denken.

Groetjes
8
8ļøāƒ£6ļøāƒ£Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Madeliefje23
Jammer dat je klachten niet erkend worden, dat had ik ook in de jaren 90.
Fijn om te zien dat t al wat beter gaat, je bent echt op de goede weg, goede dagen worden afgewisseld met mindere dagen en je zal merken dat de goede dagen steeds meer de overhand krijgen.
Een paniekaanval herkennen en elimineren is behoorlijk moeilijk, knap dat dit je al een heel eind lukt!

Met deze instelling is het een kwestie van tijd tot je je weer de oude voelt.

Top!
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Madeliefje23 zei:
@Tevil19
Hoi!

Dankjewel voor het mee denken en reageren, ik sport 4-5 keer per week dus daar ben ik onwijs trots op :) dus dat gaat helemaal goed! (In de sportschool, kracht training) ik slaap redelijk goed maar ik heb heel veel dromen en als ik wakker word in de ochtend ben ik nog meer in de war door die dromen die zo echt voelen... ik heb super veel lieve steun en een lieve vriend die me allemaal steunen en helpen! Maar heel erg bedankt voor je lieve aanbod. Ik heb de laatste dagen best wel goede dagen gehad en ik heb oprecht plezier gehad, ik probeerde niet teveel aandacht aan het gevoel te geven en ik dacht soms gewoon fuck it all ik kan er momenteel niks aan veranderen, maar over een tijd is het allemaal weer normaal. Nu net heb ik deze ochtend een rotte ochtend en ben ik weer een beetje wanhopig dat het niet meer goed komt, ik probeer deze mindset om te draaien maar ik voel ook een beetje paniek in mijn lijf (onrustige ademhaling een klein beetje en ik ben heel bewust van mijn hartkloppingen) ook ben ik bij mijn psychiater geweest voor eventueel adhd medicatie omdat ik daarmee mijn gedachtes misschien kan minderen (ik heb vastgestelde adhd en daardoor ben ik nog warriger enzo) het gesprek ging minder goed dan ik dacht en ik ben daar angstig weggegaan omdat de psychiater en mijn psycholoog zeggen te denken dat ik helemaal geen derealisatie of depersonalisatie heb. Ik zei eerlijk dat ik liever wel iets heb wat een naampje heeft omdat ik anders maar blijf malen over wat ik dan wĆ©l ervaar. Ik heb ook niet alle symptomen van de diagnose ā€˜derealisatie’ maar ik ervaar wel dat ik echt niet connected ben met mijn omgeving, en dat mijzelf niet ā€˜heel’ is. Ik probeer dit maar te nemen zoals het is maar hoop dat dit dan ook overgaat, wat het dan ook is. @Mindless Wat betreft de yoga; ik ga kijken voor yoga lessen want thuis lukt het niet zo goed. Bij mijn sportschool bieden ze ook mindful meditatie/ yoga lessen aan dus dat ga ik zeker doen!!!
Heel erg bedankt voor jullie interesse en dat jullie nog aan mij denken.

Groetjes
Klik om te vergroten...
Is goed hoor! Hoe gaat het met je?
M
Madeliefje23Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Tevil19 zei:
Is goed hoor! Hoe gaat het met je?
Klik om te vergroten...
Hi! Het gaat iets beter, ik ben ondertussen 4 daagjes op vakantie geweest met mijn vriend en heb daar heel erg van genoten. Ik ben af en toe nog steeds bang dat dit nooit meer weggaat en dan begin ik weer te malen... maar ik kan het nu een beetje stoppen soms en mezelf afleiden. Ik ga me nu focussen op werk zoeken en vakanties boeken :) op een dag is deze hell voorbij, hopelijk snel
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Goed om te horen! (Edit: dat je hebt kunnen genieten van je vakantie en dat je jezelf iets kunt afleiden bedoel ik :wink: ).

Als ik het zo lees komt het dus terug puur door die angst. Wellicht kun je gebruik maken van dat inzicht? Als je door hebt dat het door angst in stand gehouden wordt en niets anders.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat mij altijd helpt om de aandacht te richten in een nuttige richting is de Emotional Guidance Scale (zie plaatje). Die grafiek laat zien dat gedachten en gevoelens aan elkaar verbonden zijn. Door steeds vervelende dingen te denken, ga je je ook vervelend(er) voelen.

Wat je zegt, dat je steeds bijna obsessief bezig bent met je klachten, helpt daardoor niet om je beter te voelen.

Wat je kunt doen, is op de grafiek opzoeken op welke hoogte van de (negatieve) gedachtenspiraal je zit. Voel je je hopeloos, depressief, zit je in de slachtofferrol? Dan zit je helemaal onderaan de negatieve gedachtenspiraal. Gelukkig laat de emotional guidance scale ook zien hoe je je beter kunt gaan voelen met de upward spiral.

Punt is dat je niet in ƩƩn keer van 22 --> 1 kunt springen. Dat is een lang en moeizaam proces met steeds kleine stapjes. Maar het helpt dus om steeds te reflecteren op waar je voelt. Als je ƩƩn stapje omhoog gaat (van 22 naar 21) omdat je beseft dat je in de slachtofferrol blijft hangen vanwege de klachten en je je beseft dat die gedachten veroorzaakt worden door onzekerheid, dan kan je al een beetje afstand nemen van dat vervelende gevoel.

Uiteindelijk zul je dus moeten zoeken naar activiteiten die jou een goed gevoel geven over jezelf. Als je zoiets vindt en daar je focus op richt, dan zou het relatief snel beter met je moeten gaan.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Madeliefje23 zei:
Hi! Het gaat iets beter, ik ben ondertussen 4 daagjes op vakantie geweest met mijn vriend en heb daar heel erg van genoten. Ik ben af en toe nog steeds bang dat dit nooit meer weggaat en dan begin ik weer te malen... maar ik kan het nu een beetje stoppen soms en mezelf afleiden. Ik ga me nu focussen op werk zoeken en vakanties boeken :) op een dag is deze hell voorbij, hopelijk snel
Klik om te vergroten...

Het feit dat je het al een beetje kunt stoppen is zeker persoonlijke vooruitgang. Het lijkt er sterk op dat het je angst is om je bang te gaan voelen, en daardoor je klachten verergeren, dat die initiele angst de boosdoener is. En je er vrijwel van uit kunt gaan dat je geen hersenschade hebt opgelopen. Ik heb het zelf ook ervaren. Dan was ik meer bang om me bang te voelen, ironisch nogal.

Hoewel ik eigenlijk geen voorstander ben van self Fullfilling. Maar hier gaat het akelig goed op.
B
BefbreinLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik weet dat het misschien nergens op slaat, maar probeer 5htp... Ik heb ook periodes gehad waar ik uit het niets veel stress en angst heb ervaren. Dit duurde zeker een half jaar. Ben nu sinds 3 weken dagelijks 5htp gaan slikken en ik moet zeggen dat de klachten echt zijn verdwenen. Corrigeer mij a.u.b. als dit hier niks mee te maken heeft.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Befbrein zei:
Ik weet dat het misschien nergens op slaat, maar probeer 5htp... Ik heb ook periodes gehad waar ik uit het niets veel stress en angst heb ervaren. Dit duurde zeker een half jaar. Ben nu sinds 3 weken dagelijks 5htp gaan slikken en ik moet zeggen dat de klachten echt zijn verdwenen. Corrigeer mij a.u.b. als dit hier niks mee te maken heeft.
Klik om te vergroten...

Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat 5htp de slaap bevordert, maar andere dat het niet zo verstandig is om extra supplementen te slikken.

Zelf uitproberen, maar zo te horen is @Madeliefje23 al goed op weg op eigen kracht en dat is belangrijk. Deal with the problem rather than medicate it.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#10
En het geeft haar ook meer zekerheid dat ze geen schade heeft opgelopen 9 maanden geleden. Maar dat is puur iets psychich is.

Maar er zijn absoluut mensen die baat hebben met 5htp.

Ik neem buiten drugs geen supplementen. Je lichaam bouwt het zelf weer op. En met valeriaan merkte ik wel verschil bij hoge doseringen en ook beetje ontwenning. En CBD olie vond ik ook waardeloos.

Maar on topic: @Madeliefje23 je kunt het uitproberen, misschien met valeriaan in lage dosis. Maar ik denk dat je het gewoon zn gang moet laten gaan. Je zult er veel van leren. En ook andere mensen beter begrijpen wanneer ze angstig zijn. Als je zelf nooit angstig bent geweest, weet je niet hoe naar het is. Dus wellicht kun je uiteindelijk anderen helpen, zoals wij dat proberen voor jou

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."