Metylfnidaat (Ritalin o.a.) is niet hetzelfde als Dexamfetamine-sulfaat...
Ritaline wordt voornamelijk toegepast als dopamine re-uptake inhibitor, ofwel: de her-opname van de dopamine-neurotransmitter remmen/blokkeren.
Je wordt er zeker geconcentreerder van etc. maar valt ook wat lastiger in slaap dan met dex vind ik zelf. Het lijkt ook wel of je spieren zich hier enigszins meer van ontspannen, dus ik kan mij goed voorstellen dat hyperactieve personen (ADHD) hierdoor (lichamelijk) rustiger worden, naast de toegenomen mentale focus. Opzich prima spul!
Dex zorgt niet alleen voor de inhibitie van de dopamine-heropname, maar stimuleert ook de aanmaak hiervan nog eens extra- dit loopt via het nor-adrenaline/serotonine/dopamine proces.
Doordat het ook de serotonine-neurotransmitter aanmaak verhoogt (5-HTT proces) voel je je ook nog opgewekter dan met Rita, in deze heeft Dex ook iets weg van de anti-depressiva zoals Prozac, al is het maar in lichte mate.
Nor-adrenaline, welke ook in dit proces wordt aangemaakt, is een soort "kick-starter" voor het brein, het triggert je cognitieve processen sneller en daardoor ben je ook gewoon 'scherper' in je denken, mits je niet teveel neemt (half tabletje tot een heel ongeveer) anders dan werkt het teveel activerend (fysieke aspect) voor bijv. studeren (bij twee tabs van 5mg stuiter ik lichtjes en zwetend van muur-naar-muur
![:tearsofjoy:]()
) maar wel goed voor een leuke avond uit...
Dex is lekker spul, heb er zelf ook nog wat van rondslingeren hiero, gebruik het zelf nog maar mondjesmaat in een iets lagere dosis dan voorgeschreven, puur voor extra scherpheid, beter studeren, om over de middag- en avond "dip" (na het eten meestal) heen te komen (kostbare uurtjes!) en toch slaap ik er heerlijk mee, dus dit is absoluut een blijvertje!
![:tearsofjoy:]()