"Ben zelf begonnen met Ritalin (voor ADD) en de eerste keer dat ik het innam werkte het na 30-35 minuten strak! Ineens 'laserbeam'-focus, kon zowat liplezen naar wat ik aan het kijken was op TV, echt heel bizar. Daarnaast ontspande mijn hele lichaam zich, een soort 'The Matrix' effect, net als die vent die die spiegel aanraakte en in vloeibaar metaal veranderde (deel 1 was dat)...zo relaxte ik van top tot teen.
Ik dacht: als dit ontspannen is, dan ben ik mijn hele leven nog nooit ontspannen geweest...
De eerste 'magische' effecten namen met de dagen erna af, maar ik kon mijn horloge erop gelijk zetten, na 35 minuten ineens: focus! Na de eerste 3-4 dagen is de lichte hoofdpijn na de uitwerking ook weg en zijn alleen nog 'the benefits' merkbaar (praat over 10mg, 1 tablet inname.)
Wat ik weet van onderzoeken waar ik aan mee heb gewerkt in de fMRI-scanner op het gebied van cognitie, IQ, werkgeheugen, ADHD etc. is dat middelen zoals Ritalin en Dex voor de normale werking (als medicijn voor ADD/ADHD en studeren etc.), eigenlijk het beste werken na twee weken nauwgezette inname, omdat je 'systeem' er aan moet wennen. Dan heb je als het goed is alleen nog de voordelen en geen bijwerkingen, eigenlijk mag het er niet hard meer 'inkicken' maar dient de werking gewoon lichtjes in te treden, zoals de goede concentratie.
Ritalin en Dexamfetamine-sulfaat, doen allebei waarvoor zij bedoeld zijn (Dex is meer activerend ook), maar het zijn geen 'motivatie'-pillen, dat mag je niet ervan verwachten. Als je al niet gemotiveerd bent om te gaan studeren, dan helpt die pil daar niet voor- is je motivatie bijv. internetten, dan blijf je dat doen- maar dan sterk geconcentreerder. Dat is mijn persoonlijke ervaring althans.
Als Ritalin niet aanslaat, zou ik opzoek gaan naar Dexamfetamine-sulfaat en dan beginnen met een half tablet van 5mg voor de studie bijv. (dus 2,5mg) en anders meer (gewoon een hele erin knallen). Bij sommige mensen slaat Rita gewoon niet aan namelijk, los van of je wel/geen ADD/ADHD hebt.
Dex maakt ook meer nor-adrenaline aan, deze precursor voor adrenaline triggert ook meer de cognitieve processen in het brein, het zet het brein 'meer aan' zeg maar. De dosis laag houden is daarbij wel 'key', zeg ik uit ervaring, maar dit is altijd persoonlijk natuurlijk. Zelf mag ik beide middelen ook graag gebruiken als 'cognitive enhancer', voordeel van deze middelen is ook dat je D1 en D2 receptoren in het brein tijdelijk weer flexibel(er) worden, waardoor verbindingen makkelijker worden aangemaakt. (Ergo, je leert er iets makkelijker door, al zal dat effect zich meer onbewust afspelen en nooit de echte 'learning-skills' (de oefening en/of stof herhalen om in te prenten in het lange termijn geheugen) vervangen. Jonge mensen kunnen doorgaans makkelijker leren dan ouderen.)"
In: studeren met ritalin
1-1-2024