In een periode van 10 jaar: Behandeling onder psychologen, psychiaters en verschillende medicaties. Opname psychiatrie. Geen diagnose buiten depressie, behalve "als een label echt moet" dan eventueel mogelijk gekant richting autisme. Zwakbegaafdheid, onder gemiddeld IQ. Dubbel leven, fake gelovige moslim en laatste jaar student. Onvermogen om hoger diploma te behalen, ondanks absolute noodzaak. Levensdoelen sterk afhankelijk van hoger diploma. Moeilijk (bij voornamelijk Belgische landgenoten) om sterke diepgaande relaties te ontwikkelen. Gevangen tussen 2 culturen en als perceptie nooit in beide 100% te zullen bijhoren. Gevoel van eenzaamheid en disconnectie.
Overtuigd dat het tijd is voor iets ongewoon en drastisch. Of het nu amphetamine, ketamine, LSD of iets anders is; al is het enkel om een tijdelijke periode in het leven te kunnen overbruggen. Bv. de periode voor het behalen van een hoger onderwijsdiploma. Therapie is niet voldoende; antidepressiva is niet voldoende; off label drugs gaat niet of wordt bemoeilijkt. Alsmaar wanhopiger met wederkerende gedachten over zelfmoord. Voelt aan als randje voor complete breakdown. Ik ben dusdanig in paniek dat zelfmoord alsmaar lijkt als de enige uitweg.
Al is er reëel kans op misbruik en verkorte levensverwachting door gebruik off-label drugs, in huidige toestand haal ik leeftijd 30 zelfs niet. Rekening houdend met het feit dat de belangrijkste doodsoorzaak zelfmoord is voor leeftijd 20-29. Als de gebruikelijke behandelingen niet helpen, welke andere acute behandelingsopties zijn er?
Ten eerste, je bent niet de enige! Ik herken bijna alles wat je omschrijft alsook je toevlucht naar harddrugs. Ten tweede, laat je niet gek maken door je te vergelijken met anderen. Ten derde, stop met het luisteren naar die kritische stem in je hoofd die je zo depri houdt (bijv. je laat denken dat jij de 30 niet zult halen).
Toevallig kwam ik op deze blog en ik reageer normaliter nooit op dit soort dingen. Maar omdat ik je situatie herken hoop ik dat mijn observaties je ergens mee kunnen helpen. Je kan me ook een berichtje sturen op deze site zie ik.
Mijn “periode” begon al ca. 25 jaar terug. Toen ik 13 was, in 1998, kreeg ik na 1,5 jaar intensief onderzoek de diagnose ADHD. Een toen nog compleet onbekend begrip. Om even aan te geven hoe lang dat geleden is de highlights van 1998: eerste Harry Potter boek, de film Titanic, en de hit van Vengaboys - Boom, Boom, Boom, Boom!! Gelukkig ben ik mentaal 27 jaar.
Na jaren Ritalin gebruik ik nu ook Dexamfetamine en ik kom later even terug op drugsgebruik en therapie.
Praktisch: zolang je niet het idee hebt geholpen te zijn, blijf aub zoeken naar een beter arts. Vraag aan je huisarts een verwijzing naar een gespecialiseerde GGZ-instantie (of het equivalente in België). “Aanmeldingsklachten: stemmingsklachten, spanningsklachten, slapeloosheid, gedragsklachten, depressiviteitsklachten, en vermoedelijk een psychisch (DSM-5) aandoening. Wat mogelijk zorgt voor bepaalde patronen en gedragingen. Client heeft ADHD en eerdere medicatie heeft niet mogen baten. Client wil behandeling en ondersteuning bij het doorbreken van deze patronen. Wellicht schematherapie of psychotherapie.” (Klinkt heftiger dan het is hoor).
Maar wat ik lees over je denk ik dat je een vertekend/beschadigd/negatief zelfbeeld hebt ontwikkeld. Dat kan komen omdat je je steeds moest aanpassen, niet jezelf mocht zijn, niet begrepen werd, vaak werd gecorrigeerd, vastzitten tussen twee culturen etc. Hierdoor stel je té hoge eisen en vergelijk je bijv. jouw “slechte” prestaties met anderen. Deze conclusie trek ik om je het hebt over “dubbelleven” en een “gevoel van eenzaamheid en disconnectie” beschrijft. Deze gevoelen krijg je alleen maar als je jezelf niet accepteert, met je leuke en minder leuke dingen. ‘n Positief zelfbeeld en zelfacceptatie klinkt als een cliché, maar als je een goede (moslim) therapeute hebt en genoeg ballen hebt om te worstelen met je eenzaamheid, afwijzing, verdriet, grenzen etc. kom je op het punt dat jij niet gevangen zit tussen 2 culturen waar je nooit 100% bij zult horen. Maar op het punt bent dat jij 100% jezelf durft en mag te zijn bij beide culturen. Nou dit was even een paar honderd uur therapie in een paar zinnen. En heb echt bizar veel kennis over mezelf alsook anderen.
Over drugs en zelfmoord. Ik gebruik nu dexa, maar inmiddels misbruik ik dexa als een amfetamine. Ik zit rustig op 2x de dagelijkse dosis, 12x 5mg p.d. Heerlijk gevoel. Scherpe gedachten, energiek en ik temper de nare emoties die ik voel als het uitwerkt. Soms ook speed als me dexa op. Ook Ketamine, lekkere roes, werkt ca. 2 uur. Door deze middelen, slaap ik slechter, daardoor ben ik down en moe, daardoor gebruik ik weer meer, en dan weer slaappillen etc. Zelfmoordgedachten komen o.a. als je geen grip hebt over je emoties, en je emoties gaan de vrijeloop als je moe bent. Antidepressiva helpen amper als je niet de kern van je problemen aanpakt. Jij grijpt naar drugs omdat je niet goed geholpen wordt en je emoties even niet wil voelen. En zo beginnen de ergste verslavingen. Nu ben ik niet verslaafd omdat ik het nog in bedwang kan houden. Af en toe op feestjes
Het gebruik van ketamine, LSD, MDMA, DMT voor zelftherapie is zwaar af te raden. Dit soort zwaar gereguleerde onderzoeken werken met ‘n compleet andere dosis en is altijd onder begeleiding van meerdere artsen.
DUS: please! Zoek een andere psychiater/arts, liefst eentje met dezelfde normen en waarden, en zoek net zo lang tot je denkt “YES” we werken er nu aan de kern. Als je echt suïcidaal bent, bel een noodnummer.
Andere observatie: Je hebt geen onder gemiddeld IQ / zwakbegaafd. Dit is duidelijk te zien aan hoe je observeert, connecties legt, en je holistische schrijven. Want hoe je situaties observeert, evalueert, en correleert is buitengewoon slim. Het is jou alleen nog (!) niet gelukt om je vinger op de zere plek te leggen. Ps. Ik presteerde vroeger ook ondermaats, maar ik weet sinds 3 maanden dat ik hoogbegaafd ben met ADD.