#1
Even over die verhalen over dex, speed en zogenaamd het dopaminesysteem beschadigen/klem laten lopen.
Het klopt dat psychostimulantia misbruikgevoelig zijn. Maar naast recreatief gebruik met hoge doses, herdoseren en bingen heb je ook medicinaal gebruik met lage, functionele doses van een zuiver middel. ~15mg dex verspreid over een dag is heel wat anders dan veelvouden daarvan in 1x in je neus stoppen.
Vele mensen hebben baat bij dit soort medicatie dus het is belangrijk om dit verschil te zien.
Over ADHD middelen tegen depressie: In de bijsluiter van methylfenidaat staat dat het de stemming verbetert. Dat betekent natuurlijk niet dat het meteen een antidepressivum is. Maar in mijn ogen zou het wel kunnen werken tegen bepaalde symptomen van depressie zoals vermoeidheid en verminderde geestelijke en lichamelijke activiteit.
Je hebt trouwens een antidepressivum wat hier eerder is genoemd, buproprion. Dit is net zoals MPH en dex een dopamineheropnameremmer, al duurt het wat langer voor de effecten opkomen, net zoals de gebruikelijke AD's
Ik vermoed dat depressies niet alleen maar aan serotonine maar ook aan dopamineniveau's liggen. Ik gebruik zelf een SNRI die de pikzwarte dieptepunten redelijk onder controle heeft maar een NDRI zoals MPH voegt daar nog wat aan toe. Totdat het weer uitwerkt, en dat is een behoorlijk minpunt aan stimulanten, meerdere malen moeten herdoseren en in de avond "afkicken" terwijl je misschien belangrijke zaken te doen hebt.
Misschien dat ik tzt. ook eens ga kijken naar buproprion ipv hijgerige, te kort werkende middelen zoals MPH.
Het klopt dat psychostimulantia misbruikgevoelig zijn. Maar naast recreatief gebruik met hoge doses, herdoseren en bingen heb je ook medicinaal gebruik met lage, functionele doses van een zuiver middel. ~15mg dex verspreid over een dag is heel wat anders dan veelvouden daarvan in 1x in je neus stoppen.
Vele mensen hebben baat bij dit soort medicatie dus het is belangrijk om dit verschil te zien.
Over ADHD middelen tegen depressie: In de bijsluiter van methylfenidaat staat dat het de stemming verbetert. Dat betekent natuurlijk niet dat het meteen een antidepressivum is. Maar in mijn ogen zou het wel kunnen werken tegen bepaalde symptomen van depressie zoals vermoeidheid en verminderde geestelijke en lichamelijke activiteit.
Je hebt trouwens een antidepressivum wat hier eerder is genoemd, buproprion. Dit is net zoals MPH en dex een dopamineheropnameremmer, al duurt het wat langer voor de effecten opkomen, net zoals de gebruikelijke AD's
Ik vermoed dat depressies niet alleen maar aan serotonine maar ook aan dopamineniveau's liggen. Ik gebruik zelf een SNRI die de pikzwarte dieptepunten redelijk onder controle heeft maar een NDRI zoals MPH voegt daar nog wat aan toe. Totdat het weer uitwerkt, en dat is een behoorlijk minpunt aan stimulanten, meerdere malen moeten herdoseren en in de avond "afkicken" terwijl je misschien belangrijke zaken te doen hebt.
Misschien dat ik tzt. ook eens ga kijken naar buproprion ipv hijgerige, te kort werkende middelen zoals MPH.