Het is belangrijk om in gedachte te houden dat die drie maanden regel een vuistregel is. Een goede vuistregel die misbruik voorkomt, maar toch. Er zijn geen harde bewijzen voor dat het drie maanden duurt voordat je serotonine systeem hersteld is van het eenmalig gebruik van MDMA. Tolerantie voor MDMA herstelt zich al veel sneller. Het duurt slechts een week of twee voordat MDMA weer zijn volledige effect heeft.
Persoonlijk merk ik dan ook geen nadelige effecten als ik bijvoorbeeld al weer na twee weken MDMA gebruik, vooral als ik me aan de voorgeschreven dosis houdt en me niet te buiten ga. Maar ja, al te vaak wil je het ook niet doen. Sommige mensen ontwikkelen na langdurig MDMA misbruik een soort permanente tolerantie voor MDMA waardoor MDMA weinig positieve effecten meer heeft. De drie maanden regel is eigenlijk bedoeld om dat te voorkomen. Uit anekdotisch bewijsmateriaal maak ik echter op dat je MDMA dan vrij ernstig moet misbruiken (hoge dosissen elke week voor meerder maanden/jaren).
Of een andere meer dopaminegerichte stimulant tussendoor?
Als je helemaal consequent zou willen zijn geldt de drie maanden regel ook voor stimulantia die niet of aanzienlijk minder op serotonine werken dan MDMA. Maar het serotonine systeem lijkt wat gevoeliger te zijn dan het dopamine en noradrenaline systeem, dus mensen gaan er vaak van uit dat je drugs die vooral op dopamine and noradrenaline werken vaker kunt gebruiken. Tsja, weer zo iets waar geen harde data over zijn.
Feit is, alle stimulantia zijn een grote aanslag op je lichaam en die wil je niet te vaak en in niet te hoge doseringen gebruiken. Dus wees voorzichtig en gebruik je gezonde verstand.
Psychedelica hebben trouwens geen negatieve uitwerking op het serotonine systeem, dus tussendoor psychedelica gebruiken is geen probleem