Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSerotonineherstel bij minidoseringen

Serotonineherstel bij minidoseringen

48 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk dat mijn persoonlijke eindconclusie geworden is: sowieso lage dosis als in mg kleiner of gelijk aan lichaamsgewicht in kg, om de 3 misschien max 2 maanden.

Zoals ik eerder al zei, sowieso heb ik liever de psychedelica dan de stimulanten, eigenlijk hoeven ze voor mij niet. Mijn vriendinnetje is wel fan, hoewel ze mede door mij dat gebruik nu drastisch heeft kunnen verminderen.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#2
MDMAutist zei:
Paradise is er niet wekelijks of maandelijks. Leer je leven invullen. Je komt jezelf op de (langere termijn) waarschijnlijk tegen 😉
Klik om te vergroten...
Denk dat dit wijze woorden zijn ! Nu ga ik echt stoppen met reageren.. adhd 😁
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Shango zei:
Ik denk dat mijn persoonlijke eindconclusie geworden is: sowieso lage dosis als in mg kleiner of gelijk aan lichaamsgewicht in kg, om de 3 misschien max 2 maanden.

Zoals ik eerder al zei, sowieso heb ik liever de psychedelica dan de stimulanten, eigenlijk hoeven ze voor mij niet. Mijn vriendinnetje is wel fan, hoewel ze mede door mij dat gebruik nu drastisch heeft kunnen verminderen.
Klik om te vergroten...
Nu je kan ook NAN en alcar , ala gebruiken om te herstellen.. Sport en gezond eten met voldoende slaap helpen.

maar ik heb ondertussen het internet afgezocht die 3 maanden regel! is wel echt belangrijk... en dosis blijkbaar ook ...
Vind het ook spijtig dat meer niet kan ..
P
PietlulLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik deed xtc elke week vele jaren geleden, echt helemaal naar de klote ben je dan permanent.. niet de moeite waard
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Pietlul zei:
Ik deed xtc elke week vele jaren geleden, echt helemaal naar de klote ben je dan permanent.. niet de moeite waard
Klik om te vergroten...
Wat bedoel je ? depressie?
P
PietlulLid
01-01-2024, 00:00
#6
troksky zei:
Wat bedoel je ? depressie?
Klik om te vergroten...
verrot, braq graftak, zombie, horror gevoel.,
Vind MDMA echt geen fijne katers geven. echt zon inherent laag gevoel
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pietlul zei:
verrot, braq graftak, zombie, horror gevoel.,
Vind MDMA echt geen fijne katers geven. echt zon inherent laag gevoel
Klik om te vergroten...
bedankt voor je waarschuwing.. ik ga in plaats van 3 maanden 4 a 5 maanden wachten.. this dan niet waard.. de laatste keer geen kater maar ik had mij ook echt goed voorbereid..

nu ja , leve het gezond leven en het gezond verstand
P
PietlulLid
01-01-2024, 00:00
#8
troksky zei:
bedankt voor je waarschuwing.. ik ga in plaats van 3 maanden 4 a 5 maanden wachten.. this dan niet waard.. de laatste keer geen kater maar ik had mij ook echt goed voorbereid..

nu ja , leve het gezond leven en het gezond verstand
Klik om te vergroten...
heb zelfs hersenbloeding meegemaakt/ gevaarlijke hartproblemen.... Idd beste is om de 2-3 maanden oid.
je moet echt plannen van doe ik 100-of tot 250mg ofso verspreid over een uur of 12... je moet je echt houden aan een planning/afspraak
Anders blijf je maar door gaan. gevaar van MDMA is dat je door gaat en je voelt je goed tot je opeens doodziek wordt uit het niets.
IMO nog gevaarlijker en verslavender dan cocaine is het spul. Je wordt er goed gruwelijk irrationeel van.

Nog een gevaarlijke van MDMA is dat je niet meer kunt urineren .. Ik zeg het nog een keer bespaar je de ellende idd
F
Frenk070Lid
01-01-2024, 00:00
#9
dat laatste is herkenbaar. wij gaan lang door met mdma tot de eerste man moeite krijgt met plassen. meteen een goed moment om de party te beëindigen.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hallo iedereen

Zaterdagnacht hebben mijn vriendin en ik MDMA-kristallen genomen op mijn eerste technofeest, beiden een dosis in mg van minder dan 80% van ons lichaamsgewicht in kg. Het is nu maandagochtend, en geen merkbare dip. Desalniettemin, voelden we de drug, hadden we vergrote pupillen en was het heel leuk.
Ik er nog twee biertjes bij, zij vier biertjes plus 150 al-lad. Zij had gisterenavond wel hoofdpijn. Voor de rest lijkt alles heel goed.

Gisteren lui van het dansen tot 's ochtends vroeg, misschien een somber gevoel vanbinnen maar op een bepaalde manier eigenlijk enorm genoten van de dag, gewoon samen lui geknuffeld, een mooi filmpje gekeken, 's avonds tot aan onze middel in de koude rivier gegaan, dan tiramisu gemaakt, tedere seks gehad en vroeg naar bed. Dat scheelt waarschijnlijk ook enorm tegenover wanneer het leven slecht gaat en je je alleen voelt.

Bij zulke lage doseringen, nog steeds drie maanden aanhouden? Of een andere meer dopaminegerichte stimulant tussendoor?

We doen wel redelijk wat psychedelics, meestal gewoon ons tweetjes thuis.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het is belangrijk om in gedachte te houden dat die drie maanden regel een vuistregel is. Een goede vuistregel die misbruik voorkomt, maar toch. Er zijn geen harde bewijzen voor dat het drie maanden duurt voordat je serotonine systeem hersteld is van het eenmalig gebruik van MDMA. Tolerantie voor MDMA herstelt zich al veel sneller. Het duurt slechts een week of twee voordat MDMA weer zijn volledige effect heeft.

Persoonlijk merk ik dan ook geen nadelige effecten als ik bijvoorbeeld al weer na twee weken MDMA gebruik, vooral als ik me aan de voorgeschreven dosis houdt en me niet te buiten ga. Maar ja, al te vaak wil je het ook niet doen. Sommige mensen ontwikkelen na langdurig MDMA misbruik een soort permanente tolerantie voor MDMA waardoor MDMA weinig positieve effecten meer heeft. De drie maanden regel is eigenlijk bedoeld om dat te voorkomen. Uit anekdotisch bewijsmateriaal maak ik echter op dat je MDMA dan vrij ernstig moet misbruiken (hoge dosissen elke week voor meerder maanden/jaren).

Shango zei:
Of een andere meer dopaminegerichte stimulant tussendoor?
Klik om te vergroten...
Als je helemaal consequent zou willen zijn geldt de drie maanden regel ook voor stimulantia die niet of aanzienlijk minder op serotonine werken dan MDMA. Maar het serotonine systeem lijkt wat gevoeliger te zijn dan het dopamine en noradrenaline systeem, dus mensen gaan er vaak van uit dat je drugs die vooral op dopamine and noradrenaline werken vaker kunt gebruiken. Tsja, weer zo iets waar geen harde data over zijn.

Feit is, alle stimulantia zijn een grote aanslag op je lichaam en die wil je niet te vaak en in niet te hoge doseringen gebruiken. Dus wees voorzichtig en gebruik je gezonde verstand.

Psychedelica hebben trouwens geen negatieve uitwerking op het serotonine systeem, dus tussendoor psychedelica gebruiken is geen probleem
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Correctie, in de uren voordat we MDMA namen, had zij nog eens vier kriek op bovenop het eerder vermelde aantal dus. Wat haar hoofdpijn waarschijnlijk verklaart. Al bij al vrij irrelevant mbt de echte vraag.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dank voor je reactie. In zulke lage dosis zou ik het wel vaker doen, heb wel een beetje schrik dat het langzaam aan mijn serotonine zou vreten zonder dat ik het doorheb.

Zij heeft een voorgeschiedenis van MDMA misbruik maar dat is ondertussen een (half) jaar geleden en zij zat toen heel slecht in haar vel.
Ik ben ook best wel verslavingsgevoelig, allerlei soorten drugsen alcohol als puber, nu koffie en tabak. Maar qua drugs(eigenlijk enkel psychedelics)doe ik nu alles doordacht, afgewogen, geïnformeerd. De balans vinden. Me in mijn dagelijks leven miserabel voelen is een nachtje van de kaart echt niet waard.

Over psychedelics zal ik misschien beter een ander topic starten?
Namelijk: ze putten je eigen serotonine-aanmaak niet uit, maar de ze werken wel op dezelfde receptoren, die zich ook moeten herstellen. In mijn logica is dat een verschillende weg naar een gelijkaardig na-effect? Als je serotonineniveau goed is, maar de receptoren zijn er niet voldoende om het helemaal op te nemen...
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Shango zei:
ze [psychedelica] putten je eigen serotonine-aanmaak niet uit, maar de ze werken wel op dezelfde receptoren, die zich ook moeten herstellen. In mijn logica is dat een verschillende weg naar een gelijkaardig na-effect? Als je serotonineniveau goed is, maar de receptoren zijn er niet voldoende om het helemaal op te nemen...
Klik om te vergroten...
Ik weet hier niet precies het antwoord op. Wellicht dat @Neo-Shulginist hier meer over kan zeggen. Wat ik wel weet: Psychedelica binden zich maar aan een klein aantal serotonine receptoren. De meeste laten ze ongemoeid. Dat is anders dan MDMA. MDMA overspoeld je hele system met serotonine. Hoewel je met psychedelica dus misschien een klein deel van je serotonine receptoren tijdelijk een klein beetje minder gevoelig maakt, doe je dat met MDMA met je hele serotonine systeem.

Trouwens, het idee dat MDMA je serotonine “opmaakt” is eigenlijk een soort fabel. Zo werkt het in werkelijkheid niet. Serotonine is essentieel voor het functioneren van lichaam en geest en kan niet zomaar opraken zonder zeer serieuze complicaties. De MDMA dip komt vooral door het tijdelijk ongevoelig worden van de serotonine receptoren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Shango zei:
Over psychedelics zal ik misschien beter een ander topic starten?
Namelijk: ze putten je eigen serotonine-aanmaak niet uit, maar de ze werken wel op dezelfde receptoren, die zich ook moeten herstellen. In mijn logica is dat een verschillende weg naar een gelijkaardig na-effect? Als je serotonineniveau goed is, maar de receptoren zijn er niet voldoende om het helemaal op te nemen...
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Ik weet hier niet precies het antwoord op. Wellicht dat @Neo-Shulginist hier meer over kan zeggen. Wat ik wel weet: Psychedelica binden zich maar aan een klein aantal serotonine receptoren. De meeste laten ze ongemoeid. Dat is anders dan MDMA. MDMA overspoeld je hele system met serotonine. Hoewel je met psychedelica dus misschien een klein deel van je serotonine receptoren tijdelijk een klein beetje minder gevoelig maakt, doe je dat met MDMA met je hele serotonine systeem.
Klik om te vergroten...
De meeste psychedelica binden specifiek aan de serotonine 5-HT2a-receptor inderdaad, een van de ongeveer 15 verschillende subtypes. Daarnaast is er bij MDMA te veel aandacht voor serotonine (want die drug rommelt net zo goed met dopamine en noradrenaline, en nog een aantal minder bekende neurotransmitters), terwijl er bij drugs zoals cocaïne te weinig aandacht is voor serotonine (want cocaïne heeft best wel hoge affiniteit voor de serotonine heropnamepomp).

Praktisch voor jou betekent het dat je de 3-maandenregel voor MDMA het best gewoon kunt aanhouden. In die drie maanden rust periode is het natuurlijk niet de bedoeling om de tijd te vullen met zoveel mogelijk andere soorten drugs.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wow dus desondanks lage dosis, drie maanden voor elke stimulant?

'andere soorten drugs'. Bedoel je ook geen psychedelics?! Als ik kan kiezen iedere twee weken psychedelics of iedere drie maanden stimulantia, kies ik wel voor het eerste 😅. Sowieso liever de intimiteit, het spirituele enz dan op een technofeest te gaan staan flashen.

En hoe valt de cross-tolerance van DMT met andere psychedelics... Beter nieuw topic?🙈
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Shango zei:
Wow dus desondanks lage dosis, drie maanden voor elke stimulant?
Klik om te vergroten...
Ja. Zeker met middelen die meer affiniteit hebben voor dopamine moet je echt oppassen voor regelmatig gebruik. Dan zou ik nog minder dan eens in de drie maanden adviseren. Sowieso vind ik elke drie maanden MDMA gebruiken ook al fors. We hebben het niet enkel en alleen over receptoren he. Het gaat over je welzijn in zijn algemeenheid. Drugs kunnen leuk zijn, maar regelmatig gebruik is niet ondersteunend aan je welzijn.
Shango zei:
'andere soorten drugs'. Bedoel je ook geen psychedelics?! Als ik kan kiezen iedere twee weken psychedelics of iedere drie maanden stimulantia, kies ik wel voor het eerste 😅. Sowieso liever de intimiteit, het spirituele enz dan op een technofeest te gaan staan flashen.
Klik om te vergroten...
Het gaat om een vuistregel. Je kunt natuurlijk altijd verder de grens opzoeken. Mijn advies is om dat niet steeds te proberen.
Shango zei:
En hoe valt de cross-tolerance van DMT met andere psychedelics... Beter nieuw topic?🙈
Klik om te vergroten...
Opnieuw: het gaat hier niet alleen om receptor-affiniteit en of je tolerantie alweer hersteld is zodat je het opnieuw kan doen. Psychedelica kunnen je ook verwarren en uit balans brengen. Het is niet alleen maar nieuwe inzichten die je goed doen. Bij mensen die regelmatig psychedelica gebruiken zie je ook problemen die juist weer de andere kant op slaan juist omdat ze plotselingen inzichten hebben gehad waarnaar ze gaan leven. Dus hier slaat ook dat welzijn in bredere zin op he. Als het goed met je gaat heb je ook niet elke twee weken DMT of LSD nodig.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Verder gebruiken we ook wel eens poppers tijdens de seks, maar dat lijkt me niet echt een probleem qua tolerantie of receptoren of uitgeputte gelukshormonen.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Serotonine of dopamine, hypofyse of receptoren,... Met de originele vraag werd vooral bedoeld 'min. volledig herstel'. Het lijkt me wat bizar dat dat hetzelfde zou zijn bij 20mg als bij 200mg.
S
ShangoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nieuw draadje gemaakt voor de DMT vraag
https://drugsforum.nl/threads/kruidtolerantie-dmt-vs-andere-psychedelica.77500/

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."