Hmmm het is juist kei veel in de media geweest omdat recenter onderzoek juist meer nadelen geeft. Vgm heb jij je goed ingelezen maar zomaar met melatonine klootn is niet ongevaarlijk.
Melatonine: het hormoon dat onze biologische klok aanstuurt, is in een potje te koop. Handig om slaapproblemen mee te verhelpen, of lost het niets op?
www.volkskrant.nl
Elke week stellen we een gezondheidsvraag aan een medisch deskundige. Deze week: helpt het om melatoninepillen te slikken als ik slecht slaap? Slaapprofessor Gerard Kerkhof: "Met melatonine als slaapmiddel kom je van de regen in de drup. Het gooit je slaap-waakritme door de war."
www.nu.nl
Ik weet niet voor welke gezondheidsredenen jij het gebruikt, maar voor slapen is het dus niet (per se) heilzaam.
Wat goed dat je dit deelt! Ik heb zelf veel last gehad van slapeloosheid en ik herken wat er staat in de artikelen. Ik heb ook met allerlei middeltjes geëxperimenteerd waarbij ik merkte dat cbd, thc, melatonine niet fijn gingen in mijn lijf. Ik had daar op last van, wel subtiel, maar vond het gewoon niet fijn. Benzo wel, alleen merkte ik dat ik méér slaap nodig had door gebruik van benzo. Zonder benzo gaat het goed op minder slaap.
Heb ff wat dingen uit de artikelen gehaald die mij goed hielpen:
"Het grootste deel van onze slaapproblemen komt voort uit de manier waarop we ons leven leiden."
Gerard Kerkhof, slaapprofessor
"Mensen zoeken snel de oplossing in middelen, over de invloed van hun eigen gedrag hebben ze vaak minder nagedacht.
Het kan ook helpen om anders te leren denken over wat gezonde slaap is. Het is volgens Van Rijn een wijdverbreid misverstand dat we acht uur slaap moeten aantikken.
Pubers hebben zoveel slaap wel minimaal nodig, maar onder volwassenen varieert het van vier tot tien uur per nacht. Soms is het een kwestie van je biologische klok leren lezen in plaats van die te willen verzetten met pilletjes."
Karin van Rijn, gz-psycholoog en somnoloog
Daar wil ik nog aan toevoegen dat slaapproblemen vaak ontstaan door stress en als vervolgens de stress over is gegaan, maar de slaapproblemen niet, dan ligt de oorzaak bij jouw mindset, dus hoe jij zelf denkt over slapen.
Nu neem ik magnesium, passiebloemdruppeltjes en valeriaan (en ik eet heel gevarieerd en heel gezond). Misschien onzin boeie
![:wink:]()
baat het niet schaadt het niet. Of schaadt het wel? Volgens mij niet. Ik voel niets.