Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsslapeloosheid en diazepam (ik wil zo graag EEN goede nacht maken :'()

slapeloosheid en diazepam (ik wil zo graag EEN goede nacht maken :'()

24 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
Positive vibeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Slapen met Diazepam kan heel goed.
Ik verdeel het over de dag.
In de ochtend begin ik met 10mg en drink een paar bakken koffie en voel me prima.
Rond 6 uur neem ik nog 10mg en dan begin ik sloom te worden maar voel me super relax.
En daarna een uur voor dat ik ga slapen neem ik de laatste 10mg.

Meestal slaap ik dan 10 of 11 uur achter elkaar en ben de volgende dag nog duf.
Dit doe ik alleen nadat ik veel drugs heb gebruikt die dagen ervoor op een feeestje of rave.
Of teveel ghb heb gebruikt.
Dus niet dagelijks.
Maar ik slaap er heerlijk op als ik het maar verdeel over de dag heen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jennywafel zei:
Ik neem meestal 2 oxazepammetjes, slaap er dan als een Roosje op. Ook problemen met doorslapen, inslapen geen probleem
Klik om te vergroten...
Oxazepam is alleen geen slaap benzodiazepine. Mischien wel de minst goede van alle pammetjes als het op slaap aankomt.

Voor mij ook de enige benzo die te kort duurt en te specifiek voor angst is om door te slapen. Effect duurt dan ook max zo'n 6 uur.

Fijn dat het voor je werkt though, maar misschien niet voor een echte insomniac.
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb nu melatonine besteld en vraag me dus echt af hoeveel uur van tevoren ik t moet innemen, dat schijnt te liggen aan t tijdstip waarop je lichaam het zelf aanmaakt, ik gok nu maar 4-5 uur van te voren. Afgelopen nacht weer niet geslapen, of nou ja vier uur is niet helemaal niets, Moet nu werken en moet me daar goed voor kunnen concentreren, maar goed het is maar een dag. Dan ben ik weer twee dagen vrij. Ik overwoog om online lormetazepam te bestellen maar ik heb geen zin om verslaafd te raken aan benzos misschien toch huisarts maar op een paar vragen.

Oh en ik speel met het idee om toch weer aan de mirtazepine te gaan, al werkte dat de laatste jaar veel minder goed, ik werd in elk geval niet om 3 uur wakker :)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#4
insomnie zei:
Ik heb nu melatonine besteld en vraag me dus echt af hoeveel uur van tevoren ik t moet innemen, dat schijnt te liggen aan t tijdstip waarop je lichaam het zelf aanmaakt, ik gok nu maar 4-5 uur van te voren. Afgelopen nacht weer niet geslapen, of nou ja vier uur is niet helemaal niets, Moet nu werken en moet me daar goed voor kunnen concentreren, maar goed het is maar een dag. Dan ben ik weer twee dagen vrij. Ik overwoog om online lormetazepam te bestellen maar ik heb geen zin om verslaafd te raken aan benzos misschien toch huisarts maar op een paar vragen.

Oh en ik speel met het idee om toch weer aan de mirtazepine te gaan, al werkte dat de laatste jaar veel minder goed, ik werd in elk geval niet om 3 uur wakker :)
Klik om te vergroten...
Huisarts is altijd beter dan online bestellen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
insomnie zei:
Ik heb nu melatonine besteld en vraag me dus echt af hoeveel uur van tevoren ik t moet innemen, dat schijnt te liggen aan t tijdstip waarop je lichaam het zelf aanmaakt, ik gok nu maar 4-5 uur van te voren. Afgelopen nacht weer niet geslapen, of nou ja vier uur is niet helemaal niets, Moet nu werken en moet me daar goed voor kunnen concentreren, maar goed het is maar een dag. Dan ben ik weer twee dagen vrij. Ik overwoog om online lormetazepam te bestellen maar ik heb geen zin om verslaafd te raken aan benzos misschien toch huisarts maar op een paar vragen.

Oh en ik speel met het idee om toch weer aan de mirtazepine te gaan, al werkte dat de laatste jaar veel minder goed, ik werd in elk geval niet om 3 uur wakker :)
Klik om te vergroten...
Ik neem het in voordat ik ga slapen. Na het tandenpoetsen. Maar ik kan prima slapen. (Ik neem het ook niet perse omte slapen)

Hoe ouder we worden hoe minder er we van aan maken. Hoe veel licht er inde omgeving is hoe minder (tot niet) we het aanmaken. (TV, telefoon, kunstlicht enz)
THC belemmert ook de aanmaak net zoals benzo's en zo zijn er meer factoren waardoor we minder aanmaken...

Ik zou zeggen verdiep je er zelf een beetje wat meer in.
Ik heb tijdje terug een boek gevonden op bol.com was 2de hands voor 6€ over melatonine ik zien dat ze het boek nog steeds hebben maar dan vanaf 8€
Gewoon ff zoeken op melatonine.

Misschien dat je het ook in je bibliotheek kan vinden.20220917_122854.jpg
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
De neuroloog waarschuwde mij juist dat met dagelijks melatonine het lichaam lui wordt met het zelf aanmaken ervan. Ze schreef me liever wat anders voor. En als deel om goed te kunnen slapen minimaal 30 minuten (zon)licht per dag voor natuurlijke melatonine aanmaak.
J
JennywafelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Stonologie zei:
Oxazepam is alleen geen slaap benzodiazepine. Mischien wel de minst goede van alle pammetjes als het op slaap aankomt.

Voor mij ook de enige benzo die te kort duurt en te specifiek voor angst is om door te slapen. Effect duurt dan ook max zo'n 6 uur.

Fijn dat het voor je werkt though, maar misschien niet voor een echte insomniac.
Klik om te vergroten...
Oxa behoort tot de benzodiazepinen. Ik denk dat voornamelijk de rede van insomnia een groot deel uitmaakt van wat bij wie goed werkt. Bij deze insomniac werkt het goed om in iedergeval minimaal 6 slaapuurtjes te kunnen pakken :)
J
JennywafelLid
01-01-2024, 00:00
#8
BenzoLiefhebber zei:
Diazepam is wel een vreemde keuze voor slaap problemen.
Lorazepam zal misschien beter werken voor je, al werken die 8-12u.

Wel met overleg HA natuurlijk.

Dosis kan ik niet aanbevelen, dat is persoonsgebonden.
Klik om te vergroten...
Even uit nieuwsgierigheid, waarom vind je diazepam een vreemde keuze? Oxa en dia zijn immers de meest gebruikte slaapmedicatie en wordt meestal als eerste door een arts voorgeschreven. No offence, gewoon nieuwsgierig:)
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dit is een relatief oud artikel, maar wel degelijk en vrij actueel. Hier valt veel te lezen over waarom welke benzo juist kan worden toegediend in een juiste situatie.

www.ntvg.nl

Kiezen voor de juiste benzodiazepine

De meeste artsen staan ambivalent tegenover het voorschrijven van benzodiazepine-agonisten. De middelen zijn enerzijds van grote waarde door hun angstremmende en slaapbevorderende effecten. Anderzijds is voorzichtigheid geboden vanwege de kans op verslaving, het valgevaar bij gebruik door...
www.ntvg.nl

Diazepam is juist wel een goed slaapmiddel, mits op een juiste manier gebruikt. Oxazepam dan juist weer niet.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hi Insomia!

Ik raad je aan om het boek: "Versla het slaapmonster" te lezen. Klinkt een beetje corny ofzo, maar vind het inhoudelijk echt veel beter dan ik aanvankelijk dacht.

Het is geen bevel uiteraard :grin:, ik bedoel het op z'n allerliefst, maar probeer eens uit om je niet te identificeren met slaapproblemen. Je zou op de eerste plaats je username kunnen veranderen in iets anders wat jouw uniek maakt. Jij bént geen insomniac je hebt nu tijdelijk een probleem met slapen. En dat is net zo veranderlijk als al het andere in het leven. Om mezelf duidelijker uit te drukken, vraag ik je het volgende te doen:

Draai je handpalm naar je gezicht toe en plaats hem zachtjes tegen de punt van je neus. Wat zie je? Voornamelijk je hand. Zo ziet je slaapprobleem eruit als je je ermee identificeert. Beweeg nu langzaam je handpalm van je vandaan. Zie je hoe de zichtbaarheid van de rest van de omgeving groter wordt en je handpalm kleiner? Dat is wat er gebeurt als je je focus verandert. Het geeft een nieuw perspectief.

Ik zou als ik jou was samen met je huisarts een plan maken (met of zonder slaapmiddelen), het boek lezen, je bezig houden met zelfliefde (kan via verschillende wegen: een cursus, mdma, psychedelica, goede voeding, fijne boeken) en andere vormen van liefde (in het geval dat je je bv eenzaam voelt ofzo), zoals met mensen afspreken of met lotgenoten praten. Er zijn erg veel mensen met slaapproblemen. Je bent niet alleen :).
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
(ende nadelen, en die zijn er geen)
Klik om te vergroten...
Hmmm het is juist kei veel in de media geweest omdat recenter onderzoek juist meer nadelen geeft. Vgm heb jij je goed ingelezen maar zomaar met melatonine klootn is niet ongevaarlijk.

www.volkskrant.nl

Ga je beter slapen met melatoninepillen?

Melatonine: het hormoon dat onze biologische klok aanstuurt, is in een potje te koop. Handig om slaapproblemen mee te verhelpen, of lost het niets op?
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl

www.nu.nl

Waarom je beter geen melatonine kunt slikken als je niet kunt slapen

Elke week stellen we een gezondheidsvraag aan een medisch deskundige. Deze week: helpt het om melatoninepillen te slikken als ik slecht slaap? Slaapprofessor Gerard Kerkhof: "Met melatonine als slaapmiddel kom je van de regen in de drup. Het gooit je slaap-waakritme door de war."
www.nu.nl www.nu.nl

Ik weet niet voor welke gezondheidsredenen jij het gebruikt, maar voor slapen is het dus niet (per se) heilzaam.
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#12
oh en bijkomend nadeel mirtazepine is: aankomen, maar ik ben 161 cm en 53 kilo en ben dat altijd gebleven dus dat is in ieder geval EEN positief iets
Gemberthee zei:
Hi Insomia!

Ik raad je aan om het boek: "Versla het slaapmonster" te lezen. Klinkt een beetje corny ofzo, maar vind het inhoudelijk echt veel beter dan ik aanvankelijk dacht.

Het is geen bevel uiteraard :grin:, ik bedoel het op z'n allerliefst, maar probeer eens uit om je niet te identificeren met slaapproblemen. Je zou op de eerste plaats je username kunnen veranderen in iets anders wat jouw uniek maakt. Jij bént geen insomniac je hebt nu tijdelijk een probleem met slapen. En dat is net zo veranderlijk als al het andere in het leven. Om mezelf duidelijker uit te drukken, vraag ik je het volgende te doen:

Draai je handpalm naar je gezicht toe en plaats hem zachtjes tegen de punt van je neus. Wat zie je? Voornamelijk je hand. Zo ziet je slaapprobleem eruit als je je ermee identificeert. Beweeg nu langzaam je handpalm van je vandaan. Zie je hoe de zichtbaarheid van de rest van de omgeving groter wordt en je handpalm kleiner? Dat is wat er gebeurt als je je focus verandert. Het geeft een nieuw perspectief.

Ik zou als ik jou was samen met je huisarts een plan maken (met of zonder slaapmiddelen), het boek lezen, je bezig houden met zelfliefde (kan via verschillende wegen: een cursus, mdma, psychedelica, goede voeding, fijne boeken) en andere vormen van liefde (in het geval dat je je bv eenzaam voelt ofzo), zoals met mensen afspreken of met lotgenoten praten. Er zijn erg veel mensen met slaapproblemen. Je bent niet alleen :).
Klik om te vergroten...
Dank voor je lieve, nuttige bericht en ergens weet ik dat je gelijk hebt. Je identificeren met zoiets leidt niet tot de oplossing, het gaat alleen maar een eigen leven leiden. Ik moet idd proberen 't meer te accepteren. Ik zal dat boek eens opzoeken ook.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#13
insomnie zei:
oh en bijkomend nadeel mirtazepine is: aankomen, maar ik ben 161 cm en 53 kilo en ben dat altijd gebleven dus dat is in ieder geval EEN positief iets

Dank voor je lieve, nuttige bericht en ergens weet ik dat je gelijk hebt. Je identificeren met zoiets leidt niet tot de oplossing, het gaat alleen maar een eigen leven leiden. Ik moet idd proberen 't meer te accepteren. Ik zal dat boek eens opzoeken ook.
Klik om te vergroten...
Een knuffel voor jou! En als ik zou kunnen, toverde ik het woordje "moeten" weg.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Hmmm het is juist kei veel in de media geweest omdat recenter onderzoek juist meer nadelen geeft. Vgm heb jij je goed ingelezen maar zomaar met melatonine klootn is niet ongevaarlijk.

www.volkskrant.nl

Ga je beter slapen met melatoninepillen?

Melatonine: het hormoon dat onze biologische klok aanstuurt, is in een potje te koop. Handig om slaapproblemen mee te verhelpen, of lost het niets op?
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl

www.nu.nl

Waarom je beter geen melatonine kunt slikken als je niet kunt slapen

Elke week stellen we een gezondheidsvraag aan een medisch deskundige. Deze week: helpt het om melatoninepillen te slikken als ik slecht slaap? Slaapprofessor Gerard Kerkhof: "Met melatonine als slaapmiddel kom je van de regen in de drup. Het gooit je slaap-waakritme door de war."
www.nu.nl www.nu.nl

Ik weet niet voor welke gezondheidsredenen jij het gebruikt, maar voor slapen is het dus niet (per se) heilzaam.
Klik om te vergroten...
Wat goed dat je dit deelt! Ik heb zelf veel last gehad van slapeloosheid en ik herken wat er staat in de artikelen. Ik heb ook met allerlei middeltjes geëxperimenteerd waarbij ik merkte dat cbd, thc, melatonine niet fijn gingen in mijn lijf. Ik had daar op last van, wel subtiel, maar vond het gewoon niet fijn. Benzo wel, alleen merkte ik dat ik méér slaap nodig had door gebruik van benzo. Zonder benzo gaat het goed op minder slaap.

Heb ff wat dingen uit de artikelen gehaald die mij goed hielpen:

"Het grootste deel van onze slaapproblemen komt voort uit de manier waarop we ons leven leiden."
Gerard Kerkhof, slaapprofessor

"Mensen zoeken snel de oplossing in middelen, over de invloed van hun eigen gedrag hebben ze vaak minder nagedacht.

Het kan ook helpen om anders te leren denken over wat gezonde slaap is. Het is volgens Van Rijn een wijdverbreid misverstand dat we acht uur slaap moeten aantikken.
Pubers hebben zoveel slaap wel minimaal nodig, maar onder volwassenen varieert het van vier tot tien uur per nacht. Soms is het een kwestie van je biologische klok leren lezen in plaats van die te willen verzetten met pilletjes."
Karin van Rijn, gz-psycholoog en somnoloog

Daar wil ik nog aan toevoegen dat slaapproblemen vaak ontstaan door stress en als vervolgens de stress over is gegaan, maar de slaapproblemen niet, dan ligt de oorzaak bij jouw mindset, dus hoe jij zelf denkt over slapen.

Nu neem ik magnesium, passiebloemdruppeltjes en valeriaan (en ik eet heel gevarieerd en heel gezond). Misschien onzin boeie :wink: baat het niet schaadt het niet. Of schaadt het wel? Volgens mij niet. Ik voel niets.
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoi allemaal,

Ik slaap al zo'n 8 jaar slecht, heb in het verleden therapie gehad en sta nu op een wachtlijst voor een nieuwe behandeling. Een tijd lang slikte ik mirtazepine, dat werkte erg goed, maar na een jaar of twee helaas niet meer. Heb dat twee maanden geleden helemaal afgebouwd.

En ik slik ik heel af en toe, eens in de 4-5 maanden, pammetjes, en dan maximaal vijf dagen achter elkaar alleen als ik echt radeloos ben, krijg ik er 15 van de huisarts. De ene keer werkt 't goed, de andere keer slaap ik er nog slechter door of maar vier uurtjes. Heeft te maken met tolerantie en ik vermoed een overactieve brein, mijn amygdala is een soort pavlovhondje.

Na twee nachten van vier uur slaap zou ik vanavond heel, heel graag een goede nacht maken, ben echt afgemaakt. Hoeveel mg raden jullie aan? Inslapen lukt al met een half pilletje, het doorslapen is bij mij het probleem. Zelfs 20 mg werkt niet... Heeft het zin om eenmalig 40 mg te slikken? of bijv. 30 mg en dan als ik nachts wakker word weer 10 mg? Ik heb nog vier pillen van 10 mg, zijn ze erna - gelukkig - op. (heb dit keer twee weken = gedaan met 15 pillen)

Tips zijn heel, heel welkom. De laatste die ik nam was eergisteren (10 m5) en toen was ik om 2.00 klaarwakker. :/
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#16
insomnie zei:
Hoi allemaal,

Ik slaap al zo'n 8 jaar slecht, heb in het verleden therapie gehad en sta nu op een wachtlijst voor een nieuwe behandeling. Een tijd lang slikte ik mirtazepine, dat werkte erg goed, maar na een jaar of twee helaas niet meer. Heb dat twee maanden geleden helemaal afgebouwd.

En ik slik ik heel af en toe, eens in de 4-5 maanden, pammetjes, en dan maximaal vijf dagen achter elkaar alleen als ik echt radeloos ben, krijg ik er 15 van de huisarts. De ene keer werkt 't goed, de andere keer slaap ik er nog slechter door of maar vier uurtjes. Heeft te maken met tolerantie en ik vermoed een overactieve brein, mijn amygdala is een soort pavlovhondje.

Na twee nachten van vier uur slaap zou ik vanavond heel, heel graag een goede nacht maken, ben echt afgemaakt. Hoeveel mg raden jullie aan? Inslapen lukt al met een half pilletje, het doorslapen is bij mij het probleem. Zelfs 20 mg werkt niet... Heeft het zin om eenmalig 40 mg te slikken? of bijv. 30 mg en dan als ik nachts wakker word weer 10 mg? Ik heb nog vier pillen van 10 mg, zijn ze erna - gelukkig - op. (heb dit keer twee weken = gedaan met 15 pillen)

Tips zijn heel, heel welkom. De laatste die ik nam was eergisteren (10 m5) en toen was ik om 2.00 klaarwakker. :/
Klik om te vergroten...
afgemaakt = afgemat maar soms wil ik mezelf defenestreren als ik weer zo'n klotenacht heb gehad, dus afgemaakt kan op zich ook
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Welke pammetjes heb je?


Lormetazepam is echt wel effectiever dan 4u.
En dan spreek ik over 1 pil. Misschien eens vragen aan je HA.
Zomaar 40mg zou ik niet aanraden tbh.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Temazepam of Oxazepam zijn betere benzos voor slaap dan Diazepam. Ik zou je huisarts uitleggen dat de Diazepam niet goed voor je werkt en vragen of je 1 van deze twee kunt proberen.

Melatonine is nog een goede, niet verslavend optie. Cannabinoids kunnen ook helpen, met name CBN/CBG. Ook niet-verslavend. Wel even goed googlen of deze goed samengaan met benzo's.

En vergeet uiteraard slaaphygiene niet, een wandeling twee uur voor bedtijd, en doe geen inspannende dingen meer vanaf een uur voor bedtijd.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fijn dat je vannacht wel 6 uurtjes slaap hebt kunnen pakken! Zoals al gesuggereerd werd: ik denk ook dat lormetazepam veel beter werkt als doorslaper, maar je kan er wel suf van wakker worden door de lange halfwaardetijd.
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#20
@CuriousExplorer Lormetazepam klinkt dan idd als een beter middel, over vier/vijf maanden, als ik weer van mezelf ''mag'', ga ik ernaar vragen. Ik heb afgelopen nacht zo'n 6 uur gemaakt en dat is al winst.

@dupont slaaphygiene is inderdaad enorm belangrijk, kik probeer minstens een uur voor bed niet meer op schermen te kijken, rustige yoga te doen, etc. Al doe ik dat laatste niet consequent. En melatonine moet je precies goed doen (x aantal uur voordat je het zelf aanmaakt) dus ik hoop eigenlijk dat een arts me daarbij kan helpen (als ik door de wachttijd heen ben) want zelf lukte het mij niet om daarmee meer te slapen, misschien was/is dat voor jou anders?

Dank voor jullie tips <3
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."