Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsslapeloosheid en diazepam (ik wil zo graag EEN goede nacht maken :'()

slapeloosheid en diazepam (ik wil zo graag EEN goede nacht maken :'()

24 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
J
JennywafelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Stonologie zei:
Oxazepam is alleen geen slaap benzodiazepine. Mischien wel de minst goede van alle pammetjes als het op slaap aankomt.

Voor mij ook de enige benzo die te kort duurt en te specifiek voor angst is om door te slapen. Effect duurt dan ook max zo'n 6 uur.

Fijn dat het voor je werkt though, maar misschien niet voor een echte insomniac.
Klik om te vergroten...
Oxa behoort tot de benzodiazepinen. Ik denk dat voornamelijk de rede van insomnia een groot deel uitmaakt van wat bij wie goed werkt. Bij deze insomniac werkt het goed om in iedergeval minimaal 6 slaapuurtjes te kunnen pakken :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
J
JennywafelLid
01-01-2024, 00:00
#2
BenzoLiefhebber zei:
Diazepam is wel een vreemde keuze voor slaap problemen.
Lorazepam zal misschien beter werken voor je, al werken die 8-12u.

Wel met overleg HA natuurlijk.

Dosis kan ik niet aanbevelen, dat is persoonsgebonden.
Klik om te vergroten...
Even uit nieuwsgierigheid, waarom vind je diazepam een vreemde keuze? Oxa en dia zijn immers de meest gebruikte slaapmedicatie en wordt meestal als eerste door een arts voorgeschreven. No offence, gewoon nieuwsgierig:)
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit is een relatief oud artikel, maar wel degelijk en vrij actueel. Hier valt veel te lezen over waarom welke benzo juist kan worden toegediend in een juiste situatie.

www.ntvg.nl

Kiezen voor de juiste benzodiazepine

De meeste artsen staan ambivalent tegenover het voorschrijven van benzodiazepine-agonisten. De middelen zijn enerzijds van grote waarde door hun angstremmende en slaapbevorderende effecten. Anderzijds is voorzichtigheid geboden vanwege de kans op verslaving, het valgevaar bij gebruik door...
www.ntvg.nl

Diazepam is juist wel een goed slaapmiddel, mits op een juiste manier gebruikt. Oxazepam dan juist weer niet.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hi Insomia!

Ik raad je aan om het boek: "Versla het slaapmonster" te lezen. Klinkt een beetje corny ofzo, maar vind het inhoudelijk echt veel beter dan ik aanvankelijk dacht.

Het is geen bevel uiteraard :grin:, ik bedoel het op z'n allerliefst, maar probeer eens uit om je niet te identificeren met slaapproblemen. Je zou op de eerste plaats je username kunnen veranderen in iets anders wat jouw uniek maakt. Jij bént geen insomniac je hebt nu tijdelijk een probleem met slapen. En dat is net zo veranderlijk als al het andere in het leven. Om mezelf duidelijker uit te drukken, vraag ik je het volgende te doen:

Draai je handpalm naar je gezicht toe en plaats hem zachtjes tegen de punt van je neus. Wat zie je? Voornamelijk je hand. Zo ziet je slaapprobleem eruit als je je ermee identificeert. Beweeg nu langzaam je handpalm van je vandaan. Zie je hoe de zichtbaarheid van de rest van de omgeving groter wordt en je handpalm kleiner? Dat is wat er gebeurt als je je focus verandert. Het geeft een nieuw perspectief.

Ik zou als ik jou was samen met je huisarts een plan maken (met of zonder slaapmiddelen), het boek lezen, je bezig houden met zelfliefde (kan via verschillende wegen: een cursus, mdma, psychedelica, goede voeding, fijne boeken) en andere vormen van liefde (in het geval dat je je bv eenzaam voelt ofzo), zoals met mensen afspreken of met lotgenoten praten. Er zijn erg veel mensen met slaapproblemen. Je bent niet alleen :).
i
insomnieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi allemaal,

Ik slaap al zo'n 8 jaar slecht, heb in het verleden therapie gehad en sta nu op een wachtlijst voor een nieuwe behandeling. Een tijd lang slikte ik mirtazepine, dat werkte erg goed, maar na een jaar of twee helaas niet meer. Heb dat twee maanden geleden helemaal afgebouwd.

En ik slik ik heel af en toe, eens in de 4-5 maanden, pammetjes, en dan maximaal vijf dagen achter elkaar alleen als ik echt radeloos ben, krijg ik er 15 van de huisarts. De ene keer werkt 't goed, de andere keer slaap ik er nog slechter door of maar vier uurtjes. Heeft te maken met tolerantie en ik vermoed een overactieve brein, mijn amygdala is een soort pavlovhondje.

Na twee nachten van vier uur slaap zou ik vanavond heel, heel graag een goede nacht maken, ben echt afgemaakt. Hoeveel mg raden jullie aan? Inslapen lukt al met een half pilletje, het doorslapen is bij mij het probleem. Zelfs 20 mg werkt niet... Heeft het zin om eenmalig 40 mg te slikken? of bijv. 30 mg en dan als ik nachts wakker word weer 10 mg? Ik heb nog vier pillen van 10 mg, zijn ze erna - gelukkig - op. (heb dit keer twee weken = gedaan met 15 pillen)

Tips zijn heel, heel welkom. De laatste die ik nam was eergisteren (10 m5) en toen was ik om 2.00 klaarwakker. :/
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."