Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRelatine verschil snuiven slikken (rilatin, rilatine, medikinet, methylfenidaat)

Relatine verschil snuiven slikken (rilatin, rilatine, medikinet, methylfenidaat)

39 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Roze Olifant Heel verhelderend en leuk om te lezen, wat je hierboven zegt. Ik ben het natuurlijk met je eens: De bedoeling van ADHD medicatie is dat je op een “normaal” functioneren uitkomt, niet dat je ineens superman of vrouw wordt. Verleidelijk blijft het natuurlijk wel, helemaal omdat het tijdelijk mogelijk lijkt 😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
p
prometheusdh
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Je kan 9-me-bc gebruiken om je tolerantie te resetten als je een paar dagen vrij bent. BLIJF UIT DE ZON ALS JE 9-me-bc gebruikt!
L
Lize peetersLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo,

Als tiener kreeg ik de ADHD-diagnose, ik slikte de pillen die door de dokter werden voorgeschreven.
Ik ging ervan uit dat ik deze moest nemen voor mijn studieprestaties (middelbaar tot unief).
Nadat ik was afgestudeerd besefte ik dat ik de pillen ook nodig heb om te werken.
Inmiddels ben ik 28 jaar en slikt dagelijks 4x 20 mg medikinet op mijn werkdagen.
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat.. Ik moet er altijd eentje extra nemen, maar dan heb ik niet meer voldoende voor het einde van de maand.
Ik lees op dit forum verschillende berichten over relatine snuiven.
Mijn vraag: geeft het snuiven van methylfenidaat een feller effect en blijft het even lang duren?
Nota: ik ben niet op zoek naar een effect om een nachtje door te doen, of om te gebruiken als partydrug. Ik gebruik het alleen in mijn professionele sfeer.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi,
Eerst even dit, je krijgt het dus op voorschrift vd arts, kan je dat dan niet eerst met hem/haar bespreken?
Ik gebruik zelf Rilatine modified release, is de langwerkende variant. Waar de normale/kortwerkende variant ca 4u werkt, ligt dit bij de langwerkende variant tussen 10-12u. Dus misschien is een langwerkende Rilatine wel een oplossing. Voor het merk dat jij neemt is Medikinet CR de langwerkende variant, met een werkingsduur van 12u.
Snuiven lijkt me zeker geen oplossing als je voor een langere werkingsduur, aangezien snuiven vaker een intensere, maar kortere werking geeft. Ben misschien niet objectief als het om snuiven gaat, ik haat het namelijk. Maar aangezien het dagdagelijkse medicatie is, zou je echt elke dag Methylfenidaat door je neus jagen? Arm reukorgaan 😉
B
Brad PittigLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nihilist88 zei:
Hoi,
Eerst even dit, je krijgt het dus op voorschrift vd arts, kan je dat dan niet eerst met hem/haar bespreken?
Ik gebruik zelf Rilatine modified release, is de langwerkende variant. Waar de normale/kortwerkende variant ca 4u werkt, ligt dit bij de langwerkende variant tussen 10-12u.
Klik om te vergroten...

Dit. Toen ik nog aan de Medikinet zat deed ik 2x 40mg. Eentje in de ochtend en eentje na de lunch. Dat hield me wel even bezig.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lize peeters zei:
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat..
Klik om te vergroten...
Mag ik vragen waaraan je merkt dat het volgens jou niet meer genoeg werkt?
Ik slik het sinds kort en mij is verteld dat je op den duur niet meer merkt dat je medicatie slikt maar het wel werkt. Ik bedoel, je merkt na een poos niks meer van bv klam zijn, extra actief, kleine headbuzz etc maar het zou nog wel zijn werk moeten doen waar het voor bedoeld is.
Althans, dat is mij wijs gemaakt door de GGZ.. 😉
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Brad Pittig zei:
Dit. Toen ik nog aan de Medikinet zat deed ik 2x 40mg. Eentje in de ochtend en eentje na de lunch. Dat hield me wel even bezig.
Klik om te vergroten...
Wat heb jij een goeie nickname bedacht! 😂😂😂😂
Brad Pittig! 👍
B
Brad PittigLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Wat heb jij een goeie nickname bedacht! 😂😂😂😂
Brad Pittig! 👍
Klik om te vergroten...

Thanks, was er zelf ook wel tevreden mee :laughing:
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Mag ik vragen waaraan je merkt dat het volgens jou niet meer genoeg werkt?
Ik slik het sinds kort en mij is verteld dat je op den duur niet meer merkt dat je medicatie slikt maar het wel werkt. Ik bedoel, je merkt na een poos niks meer van bv klam zijn, extra actief, kleine headbuzz etc maar het zou nog wel zijn werk moeten doen waar het voor bedoeld is.
Althans, dat is mij wijs gemaakt door de GGZ.. 😉
Klik om te vergroten...
Dit dus, het wordt eerder een lichaamseigen gevoel. Het stim-gevoel, dat eerst nog duidelijk aanwezig is, verdwijnt meer n meer, maar de focus moet je duidelijk elders leggen, nl dat het de kwaliteit v je dagdagelijkse leven (werk, school, organisatie,...) verbeterd. Maar er zijn er genoeg, die het licht pep effect willen behouden n dat als leidraad nemen of het middel nog voldoende werkt of niet...wrong. Verklaard ook de vraagstelling v TS, snuiven doe je vr intenser, vaak kortwerkender effect, ben je totaal verkeerd met dit medicijn bezig.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nihilist88 zei:
Dit dus, het wordt eerder een lichaamseigen gevoel. Het stim-gevoel, dat eerst nog duidelijk aanwezig is, verdwijnt meer n meer, maar de focus moet je duidelijk elders leggen, nl dat het de kwaliteit v je dagdagelijkse leven (werk, school, organisatie,...) verbeterd. Maar er zijn er genoeg, die het licht pep effect willen behouden n dat als leidraad nemen of het middel nog voldoende werkt of niet...wrong. Verklaard ook de vraagstelling v TS, snuiven doe je vr intenser, vaak kortwerkender effect, ben je totaal verkeerd met dit medicijn bezig.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens! Denk dat dit een fout is die veel mensen maken. Dat het beoogde effect te veel vergeleken wordt met een (full-dose) pepervaring bijvoorbeeld. Het is de bedoeling dat het je dagdagelijks leven wat minder ingewikkeld maakt, het is niet de bedoeling dat je ineens in overdrive alles gaat doen wat je altijd al wilde doen. Mensen die dat denken hebben onrealistische verwachtingen. Misschien dat het voor sommige AD(H)D’ers die aan de meds gaan zo voelt, een soort ‘awakening’ maar voor de meesten is dat maar van korte duur. En dan kunnen sommigen onterecht denken dat de medicatie niet meer werkt. Het is echter wel belangrijk dat je op den duur positieve algemene patronen opmerkt, anders is het niet de moeite waard. Je propt wel iedere dag een medicijn in je lichaam natuurlijk.

Ik houd zelf niet van het ‘stim-effect’ op dagelijkse basis, gebruik daarom modified release methylfenidaat. Werkt langer dan gewone, maar geen 12 uur, zou zeggen uurtje of 7, misschien 8? Ik wil dat het zo smooth en natuurlijk mogelijk aanvoelt, eigenlijk allesbehalve een high (de crash/rebound is dan ook wat subtieler), mijn doel is gewoon nĂ©t iets minder continue struggle. En om de zoveel tijd eerlijk evalueren of de voordelen de nadelen nog uitwegen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lize peeters zei:
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat
Klik om te vergroten...
Dan slik je teveel. 80 mg is echt wel een forse dosis, je tolerantie is duidelijk te hoog.

Daarbij is het een medicijn dat zijn functie een beetje verliest als je het snuift omdat het dan heel snel opkomt en heel snel weggaat, met hoge pieken. En het is nou juist de bedoeling dat het een mellow en zachte roes geeft.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuiven zou ik in ieder geval zeker niet aan beginnen. Potentieel meer verslavend (omdat het een korte meer stimlike rush geeft) en nog meer belastend voor je lichaam. Als afhankelijkheid al niet speelt met 80 mg per dag.. overgang naar snuiven is de volgende stap naar beneden. Kun je nu zonder of is het in alle kastjes zoeken naar dat stripje dat je dacht dat je nog had als het ineens op is?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Dan slik je teveel. 80 mg is echt wel een forse dosis, je tolerantie is duidelijk te hoog.

Daarbij is het een medicijn dat zijn functie een beetje verliest als je het snuift omdat het dan heel snel opkomt en heel snel weggaat, met hoge pieken. En het is nou juist de bedoeling dat het een mellow en zachte roes geeft.
Klik om te vergroten...

Heb ooit gelezen dat methylfenidaat mits goed gemonitord in theorie kan worden voorgeschreven tot max 2 mg/kg lichaamsgewicht. Ik vind dat echt zó bizar, je zou mij onopvallend in de gemiddelde schutting kunnen verwerken zo strak als een plank dat ik zou zijn van die dosering, en ik wil niet eens weten hoe ik me fysiek zou voelen. Ik weeg ongeveer 60 kg, 120 mg speed, a lá (al is dat al verrr voorbij functioneel), 120 mg methylfenidaat no thank you, haha. Zijn natuurlijk extremen
 en ieder lichaam werkt anders
 maar toch!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Heb ooit gelezen dat methylfenidaat mits goed gemonitord in theorie kan worden voorgeschreven tot max 2 mg/kg lichaamsgewicht. Ik vind dat echt zó bizar, je zou mij onopvallend in de gemiddelde schutting kunnen verwerken zo strak als een plank dat ik zou zijn van die dosering, en ik wil niet eens weten hoe ik me fysiek zou voelen. Ik weeg ongeveer 60 kg, 120 mg speed, a lá (al is dat al verrr voorbij functioneel), 120 mg methylfenidaat no thank you, haha. Zijn natuurlijk extremen
 en ieder lichaam werkt anders
 maar toch!
Klik om te vergroten...

Bedenk me nu trouwens wel dat het dan waarschijnlijk gaat over langwerkend, over 24 uur verdeeld. Owell
 alsnog bijzonder.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik maakte ook de fout dat ik dacht dat het niks deed. Ik slik het sinds bijna 2 weken en de eerste week had ik echt dat stim gevoel. Ik vond dat juist NIET prettig. Ik had zelf de dosering gehalveerd de eerste dagen. Ik trok het niet zoals het voelde. Ja stim achtig maar niet te vergelijken met bv speed, mdma of coke.
Ik ben nu gewend en merk eigenlijk niets meer en dacht ook dat het dus niet meer werkte.
Gisteren had ik een extra afspraak met mijn coach. Normaal moet ze me wel 100.000 keer tot de orde roepen met “focus de dunne!”
Nu is het anders. Ben nog wel net zo gauw afgeleid maar merk dat nu zelf op en pak zelf de focus weer terug en weet zelfs nog waar het over ging.
Methylfenidaat is zo subtiel dat je denkt dat het niet werkt maar dat doet het wel.

edit: ik denk dat @Lize peeters die high zoekt en mist. Maar daar is medicatie niet voor bedoeld.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Methylfenidaat is goed in wat het moet doen, mits je de juiste balans kunt vinden en buiten de lijst van bijwerkingen (en uiteraard misbruik) kunt blijven, en die lijst is helaas lang en voornaam.

Om de venijnigheid aan te geven in mijn geval bijvoorbeeld deze week: Na ruim 6 jaar een nieuwe kennismaking aangezien ik merkte adhv 4FMPH test dat een fenidaat me mits goed gebruikt echt wel het juiste kan brengen;

Drie weken prima, netjes uitstekend, precies wat ik zocht. Zoeken juiste dosis. (zat destijds, misbruik even buiten beschouwing gelaten (vandaar herkenning verloop post OP) op 3x20 mg. Kreeg last van pijn in hartstreek, klaar.

Afgelopen dinsdag, nuchter, twee bakken dikke koffie, 10mg + 2u 10mg, boem, exact zelfde pijn. Genoeg om de huisarts nerveus genoeg te laten worden en me een ECG te laten maken . Niks ad hand alles normaal inclusief bloed maar bleef drie dagen hangen. Heel specifiek alleen met MF, ik herkende het soort spanning gelijk. Meteen weer exit.
H
HitsigehansLid
01-01-2024, 00:00
#17
dexamfetaminé van de magistrale bereider vind ik persoonlijk beter voor avondje of nachtje. :grin:
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Rilatine modified release is mijn functionele medicatie voor tijdens de week, die mij helpt de focus erop te houden, minder dagdromer ben en algemeen alerter ben. 40mg modified release werkt hier doorheen m'n werkshift, dus zal ook eerder een 8-9u werken bij mij en savonds slaap ik redelijk çva, dus top. In het weekend 4f-mph en daar ervaar ik indd een meer pep randje, maar verwacht hier ook geen pep rush en ik neem dit als zijnde een rc, niet als iets dat mn rilatine moet vervangen op lange termijn. Als je Methylfenidaat wil snuiven, om er een rush uit te halen (wat ik afraad), kan je evengoed om de zoveel tijd eens een 4f-mph pellet nemen. En sluit me vr de rest aan bij mn voorgangers, je wil toch niet dagelijks een pep-gevoel...dan draait het al helemaal niet meer om het behandelen van adhd đŸ€·
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Laatst schreef iemand in relatie tot methylfenidaat 'less is more' en daar sluit ik me helemaal bij aan. Op het moment dat je een voortschrijdend gevoel blijft ervaren dat je er meer van nodig hebt en met je initieel gevonden laagste dosering/balans niet het gewenste voordeel voor je medisch doel kunt vinden, is het hoogstwaarschijnlijk niet het juiste middel voor je en gaat het je ergens down the line in de kont happen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
djiego zei:
Methylfenidaat is goed in wat het moet doen, mits je de juiste balans kunt vinden en buiten de lijst van bijwerkingen (en uiteraard misbruik) kunt blijven, en die lijst is helaas lang en voornaam.

Om de venijnigheid aan te geven in mijn geval bijvoorbeeld deze week: Na ruim 6 jaar een nieuwe kennismaking aangezien ik merkte adhv 4FMPH test dat een fenidaat me mits goed gebruikt echt wel het juiste kan brengen;

Drie weken prima, netjes uitstekend, precies wat ik zocht. Zoeken juiste dosis. (zat destijds, misbruik even buiten beschouwing gelaten (vandaar herkenning verloop post OP) op 3x20 mg. Kreeg last van pijn in hartstreek, klaar.

Afgelopen dinsdag, nuchter, twee bakken dikke koffie, 10mg + 2u 10mg, boem, exact zelfde pijn. Genoeg om de huisarts nerveus genoeg te laten worden en me een ECG te laten maken . Niks ad hand alles normaal inclusief bloed maar bleef drie dagen hangen. Heel specifiek alleen met MF, ik herkende het soort spanning gelijk. Meteen weer exit.
Klik om te vergroten...

Heftig! Dat zijn zeker klachten om serieus te nemen. Dit zijn middelen die indien correct gebruikt normaal gesproken veilig zijn, maar ze komen toch met een flinke bijsluiter. Ik vind eigenlijk dat bij iedereen die stimulantmedicatie voorgeschreven krijgt preventief en met reguliere follow-up hart- en bloeddrukcontroles zouden moeten worden gedaan. In de praktijk niet consistent toegepast en wellicht ook gewoon niet haalbaar met de hoeveelheden waarmee deze medicijnen over de toonbank gaan helaas.

Verder helemaal eens met less is more.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."