Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDiazepam afbouwen - dagboek ;)

Diazepam afbouwen - dagboek ;)

64 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zo dat is nogal wat. Goed dat je het een plekje hebt gegeven.

Zoals ik elders postte: Je bent niet sterk door nooit te vallen. De kracht waarmee je opstaat telt. Vanaf de grond ontstaat de held (Nelson Mandela)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Utrecht84 zei:
Maar af en toe klagen maar hier ook toch? 🙏
Klik om te vergroten...

Absoluut!! Ik doe/deed niet anders.

Het is inderdaad even de draai vinden in de klachten die je kan gaan krijgen. Blijf het vooral lekker delen. Ik vond het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben/was die bepaalde dingen ervaarde. Het kan gewoon zwaar zijn, dan is een forum als deze heel erg waardevol. 🍀💪
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Manu76 zei:
Ik wens je veel sterkte toe!
Ik kom er alleen niet goed achter wat je precies doet.. ben je nu vanaf 10 mg/ dag aan het afbouwen? Nee toch?
Succes!
Klik om te vergroten...
Yep. Ik heb namelijk teveel geschommeld door de weken heen en bleef last houden bij welke dosering ook. Dus heb een keuze gemaakt en gestart met 10mg. Over een week naar 8mg en hoe lager ik kom des te minder snel ik ga. Ik had geen plan en deed maar wat. Nu heb ik een pillendoosje, plan, structuur, beweeg weer meer, werk weer iedere dag, etc. Komt wel goed maar kost even acceptatie.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Maar dan ben je begonnen met verder opkrikken van je dosis als ik me niet vergis. Geen ramp, maar wat je deze dagen dan hebt gevoeld ipv ontwenningsverschijnselen zijn dan eerder overdosis verschijnselen.
Maar ok, go for it!
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Maar dan ben je begonnen met verder opkrikken van je dosis als ik me niet vergis. Geen ramp, maar wat je deze dagen dan hebt gevoeld ipv ontwenningsverschijnselen zijn dan eerder overdosis verschijnselen.
Maar ok, go for it!
Klik om te vergroten...
Zou goed kunnen en de meningen zullen verschillen, maar ik wil liever dit dan doelloos doorgaan zonder enige kennis etc. Ik wilde niet riskeren dat ik net te weinig nam en niet kon werken.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
overdosis verschijnselen.
Klik om te vergroten...

Dit betwijfel ik eerlijk gezegd. Als je altijd heb gewisseld in doseringen kan je zeker klachten krijgen bij het stabiliseren van de dosering.

Er is geen sterkte verhoging geweest namelijk?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Dit betwijfel ik eerlijk gezegd. Als je altijd heb gewisseld in doseringen kan je zeker klachten krijgen bij het stabiliseren van de dosering.

Er is geen sterkte verhoging geweest namelijk?
Klik om te vergroten...
Ja, ik overdrijf, maar als je Benzodiazepines wilt afbouwen en je zit op ongeveer 40 mg/ week en je gaat naar 70mg/ week om te beginnen met afbouwen..
Het valt heel erg mee natuurlijk en allemaal gelukkig geen hoge doseringen, maar het lijkt wel een beetje op.. "Nog even relaxen voordat de storm begint.."
en waarschijnlijk ook een prima manier van aanpak. Gezien iedereen anders is, als je het op deze manier doet, ook top, zolang je er vervolgens tevreden mee aan de slag kunt gaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het lijkt me verstandig om de tijd te nemen met het afbouwen van die diazepam.
Het is niet niks en zware ontwenningsverschijnselen wil je echt niet krijgen.
Rustig aan....dan komt het goed.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Zit inmiddels een week op 7mg, over twee weken naar 6mg. En nu gaat het goed, op hoofdpijn na. Die 10mg was gewoon veel te hoog. Wordt vervolgd en dank voor jullie meningen en het meedenken!
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Manu76 zei:
Ja, ik overdrijf, maar als je Benzodiazepines wilt afbouwen en je zit op ongeveer 40 mg/ week en je gaat naar 70mg/ week om te beginnen met afbouwen..
Het valt heel erg mee natuurlijk en allemaal gelukkig geen hoge doseringen, maar het lijkt wel een beetje op.. "Nog even relaxen voordat de storm begint.."
en waarschijnlijk ook een prima manier van aanpak. Gezien iedereen anders is, als je het op deze manier doet, ook top, zolang je er vervolgens tevreden mee aan de slag kunt gaan.
Klik om te vergroten...
Zo relax was het dus niet, lol.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb zelf 1mg per 4 dagen afgebouwd, maar had daardoor wel erg veel last van spierspanning. Was bijna niet vol te houden. Toen ik 2mg 2 weken heb gebruikt en toen naar 1,5mg ging, verliep dat zonder problemen. Ik zou zeker niet meer dan 1mg per week of 2 weken afbouwen, volgens de online schema's wordt er geadviseerd om vanaf 5mg elke 1-2 weken 0,5mg af te bouwen. Ik denk dat je vooral naar je eigen lichaam moet luisteren en hoe erg de ontwenning is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat klopt.
Ieder lichaam reageert anders op afbouw.
Voel aan wat jouw lijf je aangeeft!
Rustig aan.
W
Wesley01482Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Utrecht84 zei:
Zit inmiddels een week op 7mg, over twee weken naar 6mg. En nu gaat het goed, op hoofdpijn na. Die 10mg was gewoon veel te hoog. Wordt vervolgd en dank voor jullie meningen en het meedenken!
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf van 20 naar 4mg/dag nu in 5 maanden tijd. Hiervan ging ik van 20 naar 7,5 in 5 weken. Dit ging prima, De eerste stappen gingen een stuk makkelijker wat ik ook eerder aangaf. Die kan je ook sneller nemen omdat je brein in hogere dosissen per mg minder gaba afgeeft dan de eerste beetjes. de laatste beetjes moet je juist rustiger mee doen. Ik heb een maand vastgezeten op 6mg/dag maar uiteindelijk toch verder gegaan. Gewoon per 2 weken 0.5-1mg eraf, geen haast. Zo heb je ook het minste last ervan. Ga ervoor man en laten we hopen dat we er snel vanaf zijn!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rustig aan! Dat doen jullie goed.
Jullie gaan er wel komen.
Success!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed bezig jullie. Sterkte, zo zie je maat tis maatwerk allemaal.

Mijn schema die maandag begint is 14 weken. Inclusief omzetten naar Diazepam.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wesley01482 zei:
Succes toegewenst! Het is zeker maatwerk, en het verschilt per persoon ook heel erg. De ene kan heel snel afbouwen zonder klachten, terwijl de andere met minimale afbouw al zware klachten ondervind, je moet zelf aanvoelen wat het beste voor jou is en daaraan vasthouden. Zolang je maar niet omhoog gaat is alles goed. Van welk middel/dosis kom je als ik vragen mag? En natuurlijk helaas zijn benzo's wel 1 van de meest lichamelijk verslavende drugs daar moeten we helaas rekening mee houden
Klik om te vergroten...

Absoluut.

Ik slik op dit moment 25mg Diazepam en +- 2mg a 3mg Lorazepam per dag.

Dit nu voor een maandje of 2 a 3 denk? Nadat ik in een detox van 80mg Diazepam in 3 weken naar 0 ben "afgebouwd" waren de ontwenningsverschijnselen me de baas geworden helaas. Dus nu ambulant proberen ipv te snel in een detox.
W
Wesley01482Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Goed bezig jullie. Sterkte, zo zie je maat tis maatwerk allemaal.

Mijn schema die maandag begint is 14 weken. Inclusief omzetten naar Diazepam.
Klik om te vergroten...
Succes toegewenst! Het is zeker maatwerk, en het verschilt per persoon ook heel erg. De ene kan heel snel afbouwen zonder klachten, terwijl de andere met minimale afbouw al zware klachten ondervind, je moet zelf aanvoelen wat het beste voor jou is en daaraan vasthouden. Zolang je maar niet omhoog gaat is alles goed. Van welk middel/dosis kom je als ik vragen mag? En natuurlijk helaas zijn benzo's wel 1 van de meest lichamelijk verslavende drugs daar moeten we helaas rekening mee houden
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Absoluut.

Dus nu ambulant proberen ipv te snel in een detox.
Klik om te vergroten...
Passen ze het schema van afbouwen niet aan, daar in die detox afdeling als ze kunnen zien dat het te snel gaat?
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Met diazepam te snel afbouwen kun je daarna ontzettend veel last krijgen. Je kan er beter de tijd voor nemen en geleidelijk afbouwen, zodat de klachten iets milder zijn en je daarna ook sneller van de ontwenning af bent. Er zijn veel verhalen over mensen die te snel afbouwen om daarna maanden lang symptomen te behouden. Ik vind zelf Diazepam 80mg binnen 3 weken afbouwen onverantwoord ook al is het in de kliniek. Je kunt na een paar weken alsnog symptomen krijgen.

Zelf heb ik diazepam 15mg (daarvoor dezelfde dosering gehad met oxazepam en lorazepam) afgebouwd in ongeveer 10 weken. Dat was zwaar, maar wel te doen. 14 weken om af te bouwen lijkt me heel realistisch.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Passen ze het schema van afbouwen niet aan, daar in die detox afdeling als ze kunnen zien dat het te snel gaat?
Klik om te vergroten...

Nee hoor. Ik heb daar toen wel om gevraagd. Maar het antwoord was; Hoe sneller naar de 0 deste eerder je glutamaat en gaba kunnen herstellen. Je hebt daar een schema, die volg je punt uit. Heb 1 pauze gehad van een dag vanwege een epileptische aanval. Verder gewoon rammen. Echt vreselijk. Daarna een compleet wrak, terugval was al een zekerheid toen ik de detox verliet.

Heb de noodklok geluid over deze arts bij verschillende zorgwaarderingspagina's. Er is in mijn ogen maar 1 arts die écht gespecialiseerd is. En dat is E. Paling. Als je die naamt googeled snap je waarom. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."