Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDiazepam afbouwen - dagboek ;)

Diazepam afbouwen - dagboek ;)

64 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wens je veel sterkte toe!
Ik kom er alleen niet goed achter wat je precies doet.. ben je nu vanaf 10 mg/ dag aan het afbouwen? Nee toch?
Succes!
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zal hier mijn ervaringen delen tijdens het afbouwproces van diazepam, na 5,5 maand gebruik. Ik ben net pas begonnen met het afbouwschema dus hoe het verloopt laat ik over een tijdje weten.

Wat ik wel heb gedaan, dankzij advies van diverse mensen en artikelen als Ashton Manual, is toch begonnen met een hogere dosis. Ik heb in de voorgaande weken sporadisch op willekeurige avonden 15mg genomen ipv mijn gebruikelijke 4mg en als ik nu ineens met 4mg start dan vrees ik enorme klachten. Ik ben tussendoor een keer een paar dagen gestopt maar dat was hel.

Dus: ik start nu volgens het Ashton afbouwschema met 10mg en bouw iedere twee weken met 1mg af. Nieuw plan, maar wel een zachter plan. Dan ben ik als het goed is eind juni klaar. En daarnaast ga ik op vijf avonden innemen ipv 4. Ik wil gewoon zoveel mogelijk proberen om heftige klachten te voorkomen.

Wordt vervolgd :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Succes! Ashton raadt sf om dagen over te slaan of om de dag te nemen. Je mag het uiteraard doen als het voorjou werkt en je je er goed bij voelt.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Succes! Ashton raadt sf om dagen over te slaan of om de dag te nemen. Je mag het uiteraard doen als het voorjou werkt en je je er goed bij voelt.
Klik om te vergroten...
Ja ik las het, maar ik heb nog nooit op vrijdag en maandag medicatie genomen dus ook zonde als ik dat nu ineens wel ga doen, toch?
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Wesley01482 zei:
Succes man!! Na 5,5 maand gebruik zou het nog redelijk af te bouwen zijn. Ik zou proberen 0.5mg/week afbouw aan te houden (Mits je niet super angstgevoelig bent). Dit is een rustig tempo waar je lichaam aan kan wennen en uiteindelijk lekker van kan stoppen. Ik ben nu na 2 jaar dagelijks 25-30mg naar 4mg afgebouwd, Heel zwaar en geeft de raarste klachten ooit. Maar we komen er!💪
Klik om te vergroten...
Dat is een fijne tip, dankje. Ashton zegt 1mg per 2 weken. Ik begin gewoon eerst met wennen aan startdosis en zal dan kijken of ik 0,5mg per week doe of 1 per 2 weken. Jouw manier klinkt wel zachter. Wel bizar dat ik dadelijk bijna net zolang bezig ben met afbouwen als dat ik gebruikt heb 😂
Knap jouw traject en prestatie! Had je veel klachten door snelle afbouw? Succes nog!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Goed zeg, en je bent er redelijk op tijd bij. Ik was in 2005 begonnen en in 2023 pas gestopt. (Met ergens tussendoor een paar jaar andere medicatie)
Ik blijf je graag volgen.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
Goed zeg, en je bent er redelijk op tijd bij. Ik was in 2005 begonnen en in 2023 pas gestopt. (Met ergens tussendoor een paar jaar andere medicatie)
Ik blijf je graag volgen.
Klik om te vergroten...
Dat is een lange periode! En hoe gaat het nu met je?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank je! Gaat redelijk, moet echt een nieuwe balans vinden. Was ook alcoholverslaafd. Ben. Beiden werken op de gaba-receptoren. Let op overigens dat je niet met alcohol gaat compenseren.
Ik heb nog andere medicatie en die gaan we met een klinische opname ook afbouwen.
Ik heb eigenlijk te laat hulp gekregen bij de verslaving en de familie heeft daar flink last van gehad, dat is nu even moeilijk.
Ik heb tijdens klinische opname in 2 weken de benzo’s afgebouwd. Relatief snel.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Dank je! Gaat redelijk, moet echt een nieuwe balans vinden. Was ook alcoholverslaafd. Ben. Beiden werken op de gaba-receptoren. Let op overigens dat je niet met alcohol gaat compenseren.
Ik heb nog andere medicatie en die gaan we met een klinische opname ook afbouwen.
Ik heb eigenlijk te laat hulp gekregen bij de verslaving en de familie heeft daar flink last van gehad, dat is nu even moeilijk.
Ik heb tijdens klinische opname in 2 weken de benzo’s afgebouwd. Relatief snel.
Klik om te vergroten...
Dan heb je al heel wat bergen beklommen, petje af. En ja, helaas zijn er meer nadelen bij benzo's dan alleen de klachten (sociaal, omgeving, netwerk, taboe, etc). Sterkte met je proces!

Oh en ik drink geen alcohol dus dat scheelt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank je. Ik heb ook dagbehandeling en donderdag stelden we vast hoe je innerlijke groei stopt met benzo’s. Meerdere mensen ervaren dat zo.
Ik ben zelf niet goed volwassen geworden met al die medicijnen. Leun nog teveel op mijn ouders met mijn 41 jaar.
Dus… goed dat je stopt. In de kliniek zeiden ze dat dit de ergste verslaving is.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Utrecht84 zei:
Ja ik las het, maar ik heb nog nooit op vrijdag en maandag medicatie genomen dus ook zonde als ik dat nu ineens wel ga doen, toch?
Klik om te vergroten...
Zonde weet ik niet… de filosofie van Ashton is dat een stabiele bloedspiegel en langzame mindering het minste klachten oplevert. Door dagen over te slaan is je bloedspiegel minder stabiel, en kun je toch meer klachten krijgen dan strikt noodzakelijk. Je voelt je er OK bij en dat is één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle afbouw, maar wees er in ieder geval bedacht op dat als je merkt dat je steeds slechte dagen hebt, dat het hier aan kan liggen en dat daar wat aan te doen is. Mogelijk merk je het niet op de dag zelf maar 1-2 dagen later pas.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Zonde weet ik niet… de filosofie van Ashton is dat een stabiele bloedspiegel en langzame mindering het minste klachten oplevert. Door dagen over te slaan is je bloedspiegel minder stabiel, en kun je toch meer klachten krijgen dan strikt noodzakelijk. Je voelt je er OK bij en dat is één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle afbouw, maar wees er in ieder geval bedacht op dat als je merkt dat je steeds slechte dagen hebt, dat het hier aan kan liggen en dat daar wat aan te doen is. Mogelijk merk je het niet op de dag zelf maar 1-2 dagen later pas.
Klik om te vergroten...
Helder, klinkt ook logisch. Ik was alleen 'bang' voor de dosis stapeling als je iedere dag neemt. Maar daar zal ook wel over nagedacht zijn :wink:
Wat een kennis hebben jullie 😅. Ik ga dit proberen, dankjewel!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wij hebben de kennis van elkaar overgenomen. Althans ik heb nergens anders zoveel informatie gekregen als hier. En tijdens de opname hoefde ik alleen maar mijn schema te volgen.

Waarvoor heb je het eigenlijk gekregen?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Veel succes!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Utrecht84 zei:
Yep ik had het door. Ik ben docent Nederlands en cijfers zijn nooit mn sterkste kant geweest. Wordt een retourtje. Fijn dat jij zo wakker bent 👌🙏
Klik om te vergroten...
Begrijpelijk. Als je een miligrammenweegschaal wil, zoek dan eens op Gemini-20. En we hebben deze gouwe ouwe thread hier ook nog: https://drugsforum.nl/threads/jmths-weegschaal-guide-2018.63479/
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Begrijpelijk. Als je een miligrammenweegschaal wil, zoek dan eens op Gemini-20. En we hebben deze gouwe ouwe thread hier ook nog: https://drugsforum.nl/threads/jmths-weegschaal-guide-2018.63479/
Klik om te vergroten...
Handig, bedankt!
Gemini is best prijzig voor iets wat ik misschien niet eens nodig heb. Wat denk je van deze:
www.bol.com

Trendfield Precisie Weegschaal 0,001 gram Incl. Batterijen - Digitale Keukenweegschaal... | bol

Trendfield Precisie Weegschaal 0,001 gram Incl. Batterijen - Digitale Keukenweegschaal - Medicijnen, Kruiden, Juwelen - Zwart. Word jij ook gefrustreerd...
www.bol.com www.bol.com
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Utrecht84 zei:
Handig, bedankt!
Gemini is best prijzig voor iets wat ik misschien niet eens nodig heb. Wat denk je van deze:
www.bol.com

Trendfield Precisie Weegschaal 0,001 gram Incl. Batterijen - Digitale Keukenweegschaal... | bol

Trendfield Precisie Weegschaal 0,001 gram Incl. Batterijen - Digitale Keukenweegschaal - Medicijnen, Kruiden, Juwelen - Zwart. Word jij ook gefrustreerd...
www.bol.com www.bol.com
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat je geen weegschaal nodig hebt. Goedkope miligramweegschalen zijn onder de 10mg niet nauwkeurig.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Denk ook dat je geen weegschaal nodig hebt. Je kunt de kleinste diazepam evt in kwartjes snijden maar kleiner hoeft niet volgens mij.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Laat het vooral over je heen komen. Probeer je niet teveel te focussen op wat er nog gaat komen ja of de nee.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Zo. De kop is eraf en het 'feest' is begonnen. Voor de eerste keer nu 6 dagen consequent dezelfde dosis, iedere avond. Geen geneuzel tussendoor met bijpakken of aanpassen. Gisterenmiddag gewerkt, ik kwam thuis en rillen, koortsig, overal pijn. Op bed blijven liggen, nacht goed geslapen en vanmorgen was het weer weg. Ik verwacht nog veel onverwachte schommelingen of klachten, maar waar ik het meeste van 'baal' is dat ik nu langer bezig zal zijn met afbouwen dan dat ik het gebruikt heb 😅. Namasté, lange adem en alles komt goed. Tot zover. Fijne dag allemaal!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."