Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen. Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets. Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt. Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning. Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf."
"Andere mensen hebben je al gerustgesteld, ik wil het ook nog benadrukken. Cold Turkey stoppen van Oxycodon ga je echt niet dood aan. Ik kan je wel verzekeren dat de pijn intens kan gaan zijn, en waar je voor uit moet kijken is dat je na 1-2 dagen geen terugval krijgt en je vorige dosis weer gaat nemen, omdat je tolerantie dan al naar beneden is gegaan. Dan kan het wel echt fout gaan. Misschien ook goed om te weten, dat is een extra stimulatie om alsnog niet opnieuw te gebruiken. Afbouwen is ook een optie natuurlijk, maar daar gaat veel tijd inzitten en op je werk kun je dan straks je eigen waarschijnlijk niet meer goed concentreren. Ik ben zelf van 140mg afgebouwd in een paar maanden naar 30-40mg en toen vanaf daar Cold Turkey gestopt. Heb met meerdere (Verslavings)artsen gesproken en ze bevestigen allemaal dat Cold Turkey stoppen niet dodelijk is. Stoppen met alcohol kan wel fataal zijn. Als je bereid bent een weekje door een hel te gaan dan heb je daarna je je vrijheid terug. Misschien heb je geluk en valt de ontwenning mee. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het kan echt aan gaan voelen dat je kapot gaat van de pijn. Je zou ook gewoon 10mg er af kunnen halen en dan kijken hoe je lichaam daar op reageert na een paar dagen."
"Nietnodif-1807 zei: Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het heeft eventjes geduurd en ik zit nu op de 220-250mg per dag, maar ik ga vanaf nu stoppen. 00:00 heb ik me laatste dosis genomen, niet afgebouwd en ik ga t gewoon cold turkey doen. Inderdaad dan maar even door een verschrikkelijke hel gaan, maar daarna wel me vrijheid en leven terug. Ik zorg dat ik voldoende eet en drink(zo ver dat zal lukken), gematigd gebruik van loperamide, een slaap tablet voor de avond en voor de rest heel stevig op me tanden bijten. Ik ga geen benzo’s of methadon gebruiken. Dat is t ene probleem oplossen en een nieuw probleem creëren. ik houdt jullie op de hoogte!! Klik om te vergroten... Knap dat je die beslissing hebt genomen. Ben zelf van 140 naar 50mg gegaan en toen vanaf daar Cold Turkey gedaan. Dat was erg heftig. Mijn vermoeden is dat je zoveel last gaat krijgen dat slapen sowieso niet gaat. Dat zijn de moeilijkste momenten om dan vol te houden. Na 70-80 uur worden de symptomen echt veel minder. Kijk wel uit als je het na 2 dagen niet meer volhoudt dat je dan niet ineens weer 220mg gaat innemen, want je lichaam heeft dan al tolerantie opgebouwd, dat kan gevaarlijk zijn met overdosering tot gevolg. Misschien ook een goede motivatie om juist dan niet meer in te nemen. Maar met jouw instelling moet het lukken. Ook al gaat het nog zo'n pijn doen, houd in je achterhoofd dat je er niet dood aan kunt gaan en daarna er van af bent."
"Ik hoop ook dat hij het vol heeft kunnen houden. Is natuurlijk wel loodzwaar gezien de startdosering naar 0mg. Het scheelt natuurlijk ook nog of je alleen kort of langwerkende oxy hebt gebruikt hoe snel en hoe heftig je dan ontwenning krijgt. Zelf was ik overgestapt van kort naar lang en toen het afbouwtraject in gegaan. Symptomen zaten bij mij binnen 24uur op een hoogtepunt en dat ging vervolgens niet meer weg tot 70-80 uur. Zal bij elke persoon ook verschillend zijn. Dat van die warme douche kan ik bevestigen, ik ging een keer of 8 wel onder de douche per dag, je voelt dan wel ontwenning maar het is dan net of het 50% minder is. Sporten en bewegen is niet te doen. Sliep op zolder en als ik naar beneden ging om te eten deed ik daar 10 minuten over omdat lopen bijna niet ging. Wat mij vooral hielp is dingen kijken op de pc waar ik weinig nieuwe prikkels van kreeg, ik ging bijvoorbeeld sportwedstrijden terug kijken waar ik de uitslag al van wist en dingen die weinig stress genereren. Series kijken of films ging absoluut niet omdat er dan te veel nieuwe prikkels binnen kwamen. Wat ik heb ervaren is dat je met het stoppen van kortwerkende ook nog paniekaanvallen kan krijgen, toen ik naar langwerkende ben geswitcht verdween dat vrij snel. Maar van kort naar langwerkend, dan voel je dat fijne gevoel bijna niet meer dus dat maakt de overstap misschien ook dubbel zo zwaar."
"Herkenbaar, maar als je de extreme pijn van je ledematen nog niet voelt dan heb je echt nog veel geluk als het hierbij blijft. Ik zou dat pilletje niet pakken, je bent al 15 uur verder. 1 pilletje zal waarschijnlijk niet of nauwelijks helpen waardoor je weer opnieuw gaat pakken. Je lichaam is zich al aan het ontgiften, werk nu naar de 24 uur zonder pil toe en dan besef je dat je de eerste dag er al op hebt zitten. 15uur van de 72 klinkt misschien niet veel, maar 15 uur het volhouden is echt al heel goed. Volhouden en dan ben je er in een paar dagen vanaf. Ik zou met tijdframes werken, dat je elke keer een doel stelt bijvoorbeeld tot 20.00u savonds en daarna tot 06.00u smorgens. Dan komt de finish makkelijker in zicht."
"Goed dat je volhoudt! De termijn die je hebt gebruikt heeft natuurlijk wel grote invloed. Maar als je het tot nu toe hebt volgehouden weet ik zeker dat je de 70uur ook kan volmaken. Het zou overigens best kunnen dat de ontwenning bij jou al eerder verdwijnt aangezien je die extreme pijn niet hebt ervaren. Oxycodon is een sluipmoordenaar, heel langzaam ga je steeds meer en meer innemen tot je beseft dat het niet langer kan en dan is stoppen ineens heel erg moeiijk. Als je straks de eerste 24uur er op hebt zitten dan heb je vooral mentaal de strijd al gewonnen. Slapen kan wel lastig worden maar een paar dagen met weinig slaap overleef je wel. Symptomen zitten wel op een hoogtepunt binnen 24uur, dat gaat zeker niet erger worden en gaat alleen maar minder worden. Wel goed dat je het nu volhoudt."
"Hoe is de 2e dag gegaan?"
"Goed gedaan! De aanhouder wint. Ik weet hoe zwaar het is om die ontwenning te voelen, je kan echt trots op je zelf zijn dat je het hebt volgehouden. Het is een hele zware strijd. En ook fijn dat je nu weer je normale leven terug hebt. Alhoewel het wel kan zijn dat je nog even een weekje nodig hebt om lichamelijk te herstellen en aan te passen. Maar beetje bij beetje komt dat ook weer snel helemaal goed."
"Ik sluit me eigen bij Zandman aan, maar wel met de kanttekening dat niet elke verslavingsarts even kundig is. Mijn behandelplan was eigenlijk een hele, hele grote puinhoop. Ik kan me nog herinneren bij het eerste gesprek dat ik tegen hem zei dat ik al een paar keer geprobeerd had om te stoppen maar dat ik zo enorme pijn kreeg in mijn hele lichaam dat ik dat niet goed trok en bijna uit elkaar klapte van de pijn. "Dat hoort niet bij de symptomen van oxycodon afbouw" Kreeg ik van hem te horen. Dat was iets dat bij mij bij hoorde en persoonlijk was?! Hoe kunnen ze dit soort mensen de titel Verslavingsarts geven? Tijdens evaluatie een paar maanden later was ik de enige die het volgehouden had met 10mg per week eraf, de rest lukte het niet. Hoe zou dat nou toch komen.. Ik heb geen lang oxycdon gebruik verleden maar is 10mg per week afbouwen eigenlijk al niet te zwaar? Ik denk dat mensen ambulant veel betere begeleiding nodig hebben en waarom niet hetzelfde programma als in de kliniek?"
"Ik denk dat ervaringsdeskundigen veel meer weten en vooral ook begrijpen hoe je af moet bouwen. Verslavingsartsen doen zo maar wat en hebben totaal geen idee hoe ontwenning voelt. Het lijkt wel alsof veel artsen denken dat ontwenning inhoudt dat je die medicijnen wil pakken, in plaats van moeten pakken. Tijdens mijn afbouw heb ik veel meer support gehad aan verhalen van mensen dan mijn eigen verslavingsarts. 5mg per 2 weken is misschien wel te doen inderdaad, maar als je op het punt komt van 40-30mg dan begint het echt zwaar te worden."