Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

Mensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

56 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Hoezo is dat bizar?
Klik om te vergroten...
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
ljuv zei:
Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan.
Klik om te vergroten...
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
ljuv zei:
Ik heb ook mijn hele schoolcarrière tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund… Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.
Klik om te vergroten...
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nihilist88 zei:
Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?
Klik om te vergroten...
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
C
ChacChanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo forum, ik vroeg mij zojuist even af hoe het voelt voor mensen om dexamfetamine, methylfenidaat etc te gebruiken wanneer zij geen adhd hebben.

Zowel mensen met en zonder ADHD kunnen zich beter focussen en beter werken/studeren right?

Wat zijn dan de verschillen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een verhoogde focus inderdaad en energiek, in gezelschap praterig en vaak best druk en onrustig op momenten. Maar heb ook weleens gehad dat ik er juist rustiger door werd. Ik vermoed (deels?) door die toegenomen focus. Dat is wel in het begin dan. Als de focus afneemt, word ik dan vaak juist onrustig op een vervelende manier. (niet lekker meer kunnen stilzitten)
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Kut.

Hartkloppingen, ik word er moe van. En geestelijk heel dood.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wordt rustig van amfetamines, waar adhd medicatie ook onder valt. Verder valt het me op dat steeds meer studenten het als normaal ervaren om onder invloed van bijv. Ritalin te studeren. Een gezondere levensstijl en studie planning werkt stukken beter dan het slikken van adhd medicatie.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
ChacChan zei:
Zowel mensen met en zonder ADHD kunnen zich beter focussen en beter werken/studeren right?
Klik om te vergroten...

ik dacht dat ook altijd @ChacChan . Geen idee meer precies waar/wanneer en door wie maar ergens hier op DF EN ook wetenschappelijk is het bewezen dat het NIET helpt. Geldt zeker voor niet adhd'rs etc.
Je schijnt uiteindelijk veel minder echt "op te slaan".

(p.s ik heb adhd)



Brakka Mang zei:
steeds meer studenten het als normaal ervaren om onder invloed van bijv. Ritalin te studeren.
Klik om te vergroten...

Ja, erg zorgwekkend! Zeker omdat al wetenschappelijk (en hier op df ook ergens lang geleden) bewezen is dat dat niet zo is.
Je schijnt uiteindelijk veel minder echt "op te slaan".
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
Kut.

Hartkloppingen, ik word er moe van. En geestelijk heel dood.
Klik om te vergroten...
Vermoedelijk methylfenidaat?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Neefje ook zei: Ja maar.. Ik heb ADHD ik slik ze al vanaf me 6 ofzo.
Ik heb ze nodig zodat ik 6/7 uur kan studeren opde Uni. Voor vakken waar ik niks aan vind. Want daar heb ik geen hyperfocus bij...

Mmm ik denk dan uhhh ja maar wie kan wel zo lang voor iets studeren voor dingen die ze niet leuk vinden. 6/7 uur vind ik nogal. (tuurlijk zijn er uitzonderingen)

Brakka Mang zei:
Verder valt het me op dat steeds meer studenten het als normaal ervaren om onder invloed van bijv. Ritalin te studeren.
Klik om te vergroten...
Nou dit dus.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het idee dat mensen die met ADHD psychostimulantia fundamenteel anders ervaren dan mensen zonder ADHD is een hardnekkige mythe. Iedereen krijgt meer focus van ADHD medicatie. Je wordt er alleen niet slimmer van. Neemt niet weg dat je met meer focus wel degelijk meer werk gedaan krijgt. In deze Netflix documentaire wordt het goed uitgelegd:
www.netflix.com

Watch Take Your Pills | Netflix Official Site

In a hypercompetitive world, drugs like Adderall offer students, athletes, coders and others a way to do more -- faster and better. But at what cost?
www.netflix.com www.netflix.com
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Het idee dat mensen die met ADHD psychostimulantia fundamenteel anders ervaren dan mensen zonder ADHD is een hardnekkige mythe. Iedereen krijgt meer focus van ADHD medicatie. Je wordt er alleen niet slimmer van. Neemt niet weg dat je met meer focus wel degelijk meer werk gedaan krijgt. In deze Netflix documentaire wordt het goed uitgelegd:
www.netflix.com

Watch Take Your Pills | Netflix Official Site

In a hypercompetitive world, drugs like Adderall offer students, athletes, coders and others a way to do more -- faster and better. But at what cost?
www.netflix.com www.netflix.com
Klik om te vergroten...
Nou dat is dus echt geen hardnekkige mythe en ik heb niet over de focus maar de hele beleving die anders werkt. Alle stimulanten werken bij omgekeerd. Ik wordt er rustig van. En met mij vele andere adhders die ik ken idem dito.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Brakka Mang zei:
Nou dat is dus echt geen hardnekkige mythe
Klik om te vergroten...
Precies wat je zou zeggen als het een hardnekkige mythe was. Toch? Toch? 😉

Brakka Mang zei:
Alle stimulanten werken bij omgekeerd. Ik wordt er rustig van.
Klik om te vergroten...
Bij mensen met ADHD is er natuurlijk sprake van een gebrekkige focus en alertheid. Het beginpunt is dus anders. Door het gebruik van stimulerende middelen neemt de focus en alertheid toe en dat kan dan een rustgevende werking hebben, in die zin dat je minder onrustig/hyperactief wordt (bij een lage dosis dan. Bij een te hoge dosis gaan mensen met ADHD uiteindelijk wel weer stuiteren).

Dus ik zou zeggen: stimulantia hebben op mensen met ADHD een andere uitwerking, niet per se een ander effect. Ze verhogen, in lage dosissen, altijd de focus en alertheid, alleen beginnen met mensen ADHD met een gebrekkige focus en alertheid. Ze hebben dus nog wat in te halen. Vandaar die andere uitwerking.

Maar misschien ben ik nu aan het goochelen met woorden 😅
s
scoobybonoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb laatst voor het eerst dexamfetamine gebruikt op een festival i.c.m alcohol, ik heb geen ADHD.

Merkte er niet zo veel van, was wel wat energieker maar het was niks bijzonders.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Precies wat je zou zeggen als het een hardnekkige mythe was. Toch? Toch? 😉


Bij mensen met ADHD is er natuurlijk sprake van een gebrekkige focus en alertheid. Het beginpunt is dus anders. Door het gebruik van stimulerende middelen neemt de focus en alertheid toe en dat kan dan een rustgevende werking hebben, in die zin dat je minder onrustig/hyperactief wordt (bij een lage dosis dan. Bij een te hoge dosis gaan mensen met ADHD uiteindelijk wel weer stuiteren).

Dus ik zou zeggen: stimulantia hebben op mensen met ADHD een andere uitwerking, niet per se een ander effect. Ze verhogen, in lage dosissen, altijd de focus en alertheid, alleen beginnen met mensen ADHD met een gebrekkige focus en alertheid. Ze hebben dus nog wat in te halen. Vandaar die andere uitwerking.

Maar misschien ben ik nu aan het goochelen met woorden 😅
Klik om te vergroten...

Thanks. Ik heb dit volgens mij al wel tien keer uitgelegd op het forum, maar die mythe blijft maar bestaan. Mensen met ADHD beginnen met een van nature lagere (o.a.) dopaminespiegel waardoor de drempel van ‘rustig worden’ (focus wordt als rust ervaren) en juist praterigheid/onrust/nervositeit gaan ervaren anders ligt vs. mensen zonder ADHD - meestal dus ook dosering, al blijft het alsnog heel individueel - maar fundamenteel is de uitwerking hetzelfde. Zowel mensen met en zonder ADHD raken kalm/gefocust of opgejaagd van stimulerende middelen, maar met andere ‘baselines’ en ‘thresholds’.

Nu leg ik het weer uit, why, jij zei het juist zo netjes. 😂

Overigens wordt dit ook vaak foutief door artsen toegelicht of op websites beschreven. ‘Het heeft een héél ander effect bij mensen zonder ADHD.’ Doordat het zo gepresenteerd wordt blijft die mythe in leven. Er zit een kern van waarheid in, maar de werkelijkheid is een stuk genuanceerder.

Echter begrijp ik die veralgemenisering ook wel weer om ongemonitord gebruik/misbruik onder bijvoorbeeld studenten en in the slipstream ellende en verslaving te voorkomen. Dan kun je misschien maar beter vrij ‘kort door de bocht’ waarschuwen, want dat massale zelfdokteren met stimulantie onder met name jonge mensen is toch gewoon linke soep.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Nu leg ik het weer uit, why, jij zei het juist zo netjes. 😂
Klik om te vergroten...
Fijn dat je het even in andere woorden zegt! Dat verduidelijkt het toch weer.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
ChacChan zei:
Hallo forum, ik vroeg mij zojuist even af hoe het voelt voor mensen om dexamfetamine, methylfenidaat etc te gebruiken wanneer zij geen adhd hebben.

Zowel mensen met en zonder ADHD kunnen zich beter focussen en beter werken/studeren right?

Wat zijn dan de verschillen?
Klik om te vergroten...
Ik heb nooit de diagnose AD(H)D gehad maar zat Methylfenidaat en Dexamfetamine gebruikt. Beviel me altijd goed. Energiek, zelfverzekerd, een betere versie van mezelf. Wel altijd cravings naar meer dus voor mij zeker niet gezond. Hierdoor ging ik meestal veel te ver en was er ook echt geen sprake meer van therapeutische effecten. Het was gewoon om high te worden en meestal eindigde dat in een stimfapsessie.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk wordt ik niet actiever van een hogere en hogere dosis amfetamines of andere stimulanten. Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt. Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.

Ik heb best wel erge ADHD en ik wordt alleen maar rustiger van hoge dosissen stimulanten. En hoe meer ik neem hoe ingetogener ik dus wordt.

Best wel jammer, speed is best wel saai bij me, maar het blijft wel aantrekkelijk omdat ik dan niet overprikkeld en mentaal vermoeid raak
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nihilist88 zei:
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
Klik om te vergroten...
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.

Nihilist88 zei:
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
Klik om te vergroten...
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.

Nihilist88 zei:
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?
Klik om te vergroten...
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.
Klik om te vergroten...
Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.
En ik weet niet hoeveel Methylfenidaat (Rilatine 40mg) en andere ADHD medicatie kost in Nederland, maar hier is dat best prijzig, dikke €30 voor maand (30 capsules).
Dus als ik dan toch bezig ben om terug nr dat punt te gaan, dat ik juist nihil medicatie nam, laat staan drugs en rc's. Wou ik de Rilatine ook proberen achterwege te laten.
ljuv zei:
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.
Klik om te vergroten...
Ja dat is indd misschien raar, je zou denken met al die veel meer potente stims, die Rilatine zn werking zou verliezen, maar het deed die ganse periode zn job, opt werk of wanneer ik algeheel hulp bij concentratie en organisatie kon gebruiken.
ljuv zei:
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
Klik om te vergroten...
Ah oké, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.
Kan ik geloven, dat die combinatie ADHD, ferme studies en mogelijk nog meer, tijdelijk die Methylfenidaat of andere ADHD medicatie een welgekomen hulpmiddel was.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ape zei:
Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt.
Klik om te vergroten...
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.

Ape zei:
Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.
Klik om te vergroten...
Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het effect van stimulantia bij mensen met ADHD en zonder niet fundamenteel anders is, met de nadruk op ‘fundamenteel’ 😅 Een beetje anders is het natuurlijk wel.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."