Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

Mensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

56 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ape zei:
Jaja. Op de koelkast staat nog een potje met 2 x 50mg lisdexamfetamine. Slik er daar morgenochtend maar eentje van dan 😂
Klik om te vergroten...
Geen gekkigheid als ik moet werken

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ape zei:
Ik denk wel dat er een fundamenteel verschil is en niet alleen een achterstand.
Klik om te vergroten...
Ah okay, dan verschillen we gewoon van mening. Het kan een soort self-fulfilling prophecy zijn natuurlijk. Als je het het maar hard genoeg gelooft wordt het ook zo, maar dat zal jij natuurlijk ontkennen 😅
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
. Als je het het maar hard genoeg gelooft wordt het ook zo
Klik om te vergroten...
geldt dan andersom ook Niet? 😜

de reden dat ik het niet vind is omdat er werkelijk een verschil is tussen iemand met en iemand zonder adhd in de samenstelling van je brein
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ape zei:
geldt dan andersom ook Niet? 😜

de reden dat ik het niet vind is omdat er werkelijk een verschil is tussen iemand met en iemand zonder adhd in de samenstelling van je brein
Klik om te vergroten...
Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.

In ieder geval: het zit sowieso tussen je oren (want je hersenen zitten ook tussen je oren).

Flauw...
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.

In ieder geval: het zit sowieso tussen je oren (want je hersenen zitten ook tussen je oren).

Flauw...
Klik om te vergroten...
Het is niet aantoonbaar met de techniek van nu, maar het lijkt mij dat als je dopamine huishouding anders werkt dat er toch ergens een fysiek verschil moet zijn
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ape zei:
Het is niet aantoonbaar met de techniek van nu, maar het lijkt mij dat als je dopamine huishouding anders werkt dat er toch ergens een fysiek verschil moet zijn
Klik om te vergroten...
Misschien. Er zijn wel wat sterke verschillende meningen over, ook onder geleerden. Ik laat het nu maar in het midden. Het zou misschien kunnen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nihilist88 zei:
Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.
Klik om te vergroten...
Echt?! Ik ken eigenlijk niemand. Maar misschien ligt dat aan mijn omgeving đŸ«§

Nihilist88 zei:
En ik weet niet hoeveel Methylfenidaat (Rilatine 40mg) en andere ADHD medicatie kost in Nederland, maar hier is dat best prijzig, dikke €30 voor maand (30 capsules).
Dus als ik dan toch bezig ben om terug nr dat punt te gaan, dat ik juist nihil medicatie nam, laat staan drugs en rc's. Wou ik de Rilatine ook proberen achterwege te laten.
Klik om te vergroten...
Ja het is hier ook duur, zeker de langwerkende. Maar hoe dan ook goed om af en toe een pauze in te lassen. Gewoon even een reset maar ook om te zien of je het nog enorm nodig hebt inderdaad. Goed van je hoor!
Ik slik zelf in het weekeind sowieso niet en sla regelmatig over. Als ik vakantie heb slik ik ook geen medicatie. Ik wil er absoluut niet afhankelijk van worden en ik vind dat je sowieso altijd kritisch naar je medicatie moet kijken en het letterlijk en figuurlijk niet zomaar moet slikkenđŸ€Ș


Nihilist88 zei:
Ah oké, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.
Kan ik geloven, dat die combinatie ADHD, ferme studies en mogelijk nog meer, tijdelijk die Methylfenidaat of andere ADHD medicatie een welgekomen hulpmiddel was.
Klik om te vergroten...
Naja, ik had toen dus ook nog geen diagnose en dus therapie gehad. Mijn hele familie was al gediagnosticeerd dus ik vond het eigenlijk wel prima ofzo: was wel duidelijk dat ik er ook “bij hoorde” maar ik deed het goed op school en werk dus boeie.
Maar wat er gebeurt als je niets ermee doet en minimaal over je hoofd leert, is dat je gaat maskeren en overcompenseren. Dat gaat een keer “mis”. Dus had niet zo zeer met m’n studies of iets te maken, maar meer met dat ik niet goed wist hoe ikzelf en m’n hoofd werkt en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Ik heb daar meer aan gehad dan aan m’n mediacatie (al ben ik achteraf ook heul blij met mijn medicatie).

OtherShore zei:
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.
Klik om te vergroten...
Ik herken dit ook heel erg. Ik weet nog dat ik voor t eerst medicatie kreeg en een peukie op m’n balkon ging roken (zoals altijd). Kon maar niet m’n vinger erop leggen wat er nou zo anders was, tot ik realiseerde dat m’n gedachten gewoon niet heul de tijd als een malloot te keer gingen. Ik kon gewoon met mezelf zitten, naar buiten staren en verder niksssss.
Kan me wel voorstellen dat mensen dat als afgevlakt ervaren. Maar ik vond het zo heerluk dat ik moest huilen😂 Ik kon ook maar niet begrijpen dat waarschijnlijk bij veel mensen het altijd er “zo” aantoe gaat in hun kop. Nogsteeds niet eigenlijk

B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een keertje gedaan, dexamfetamine geslikt terwijl ik geen enkele vorm van ADHD of iets vergelijkbaars heb. Het waren 3 kleine pilletjes, ik gok dan 30mg?

Ik had een fotografieklus te doen waarvoor ik honderden foto's moest sorteren en nabewerken, en voor het eerst ooit kwam ik in zo'n hyperfocus staat. Ik kon zonder muziek of achtergrondgeluid urenlang aan een stuk door werken en niets kon me afleiden. Normaal gesproken kijk ik om de zoveel minuten wel even op mijn telefoon of moet ik mijn kat aaien of een YouTube video kijken. Ik vond het wel grappig voor een keertje, behalve dan de hartslag die niet gevaarlijk hoog was maar wel "storend aanwezig". Wel heel veel resultaat geboekt in weinig tijd en ik kan daarom best begrijpen dat studenten hier zo fan van zijn.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.
Klik om te vergroten...
Nah we hebben het hier eerder over gehad. Allebei is niet aantoonbaar op de manier die jij bedoelt.
ljuv zei:
Hmmm ja hangt inderdaad een beetje van je interpretatie af. Je kan geen hersenscan maken en zeggen “kijk, zie je dat, dat betekent dat je ADHD hebt!” Dat kan overigens ook niet met autisme. Beiden zijn een gedragsstoornis, geen hersenziekte
 Maar die gedragsstoornis komt wel degelijk voort uit het feit dat je hersens anders werken, en bepaalde stoffen minder goed opnemen en/of aanmaken. En dat is wel aangetoond.


Hier houdt mijn beperkte kennis wel een beetje op heheh, voor ik stomme dingen ga zeggen. I summon the great @Roze Olifant
Klik om te vergroten...
Roze Olifant zei:
Zowel ASS als ADHD worden gezien als neurobiologische ontwikkelingsstoornissen (geen gedragsstoornissen dus, gedragsstoornissen treden uiteraard wel vaak op als gevolg van een onderliggende ontwikkelingssstoornis), wat zoveel wil zeggen als dat sterk wordt vermoed dat er op jonge leeftijd verschillen/afwijkingen zijn in de ontwikkeling van de hersenen bij mensen met ASS en ADHD, die invloed hebben op het functioneren van de hersenen, en daarnaast ook op hersenstructuren (dan gaat het over dingen als communicatie tussen hersengebieden, grootte en dikte van bepaalde delen van de hersenen, etc.). Wat de precieze 'state of the art' is qua onderzoek hiernaar weet ik niet precies, want het is enorm complex, er wordt voortdurend nieuw onderzoek gedaan, er is nog veel winst te behalen. Er zijn zoveel factoren die meespelen. Maar de basis bij beide is de neurobiologische ontwikkeling.

Dat ASS wel aantoonbaar zou zijn in de hersenen en ADHD niet zou ook bijzonder zijn, aangezien bekend is dat ze opvallend veel overlap vertonen en genetisch ook heel dichtbij elkaar liggen, met gedeelde genmutaties, zie voor een korte toelichting hieronder bijvoorbeeld. Het zou wel kunnen dat ze met ASS gewoon al verder zijn met wetenschappelijk onderzoek, maar dat zou ik zo niet durven zeggen.

balansdigitaal.nl

‘ADHD en autisme delen vergelijkbare genmutaties’ - Balans

Wat zijn kenmerken van (mogelijk) ADHD, (hoe) stel je een diagnose, hoe gaat de behandeling en hoe ga je er thuis en op school mee om?
balansdigitaal.nl balansdigitaal.nl
Klik om te vergroten...

Daarentegen zijn de effecten van adhd medicatie wel degelijk meetbaar en getest, en die zijn inderdaad niet anders bij neurodiverse mensen en andere mensen. Het is dus wel degelijk de perceptuele ervaring die het anders maakt, en dĂĄt komt omdat de neurotransmitters e.d. anders/minder goed werken.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
En dån komen we weer aan op de existentiële vraag of onze perceptuele ervaring compleet afhankelijk is van die neurotransmitters, of niet per se.

Oftewel: is het matter over mind, of mind over matter.
Klik om te vergroten...
Haha lijkt me niet! Daarom heb je ook sooooowieso nog individuele verschillen bij gebruik toch?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Nah we hebben het hier eerder over gehad. Allebei is niet aantoonbaar op de manier die jij bedoelt.



Daarentegen zijn de effecten van adhd medicatie wel degelijk meetbaar en getest, en die zijn inderdaad niet anders bij neurodiverse mensen en andere mensen. Het is dus wel degelijk de perceptuele ervaring die het anders maakt, en dĂĄt komt omdat de neurotransmitters e.d. anders/minder goed werken.
Klik om te vergroten...
En dån komen we weer aan op de existentiële vraag of onze perceptuele ervaring compleet afhankelijk is van die neurotransmitters, of niet per se.

Oftewel: is het matter over mind, of mind over matter.


Eigenlijk ook nauw verweven met 'The hard problem of consciousness.'
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Haha lijkt me niet! Daarom heb je ook sooooowieso nog individuele verschillen bij gebruik toch?
Klik om te vergroten...
"Lijkt me niet"

Nogal een snelle conclusie voor zo'n fundamenteel iets.

Weet je het zeker? Hoe diep heb je hierover nagedacht?


Wat je hier zegt kan ook makkelijk verklaard worden door het heersende idee (onder bijna iedereen) dat materie meer fundamenteel is dan bewustzijn.

But is it?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
"Lijkt me niet"

Nogal een snelle conclusie voor zo'n fundamenteel iets.

Weet je het zeker? Hoe diep heb je hierover nagedacht?


Wat je hier zegt kan ook makkelijk verklaard worden door het heersende idee (onder bijna iedereen) dat materie meer fundamenteel is dan bewustzijn.

But is it?
Klik om te vergroten...
Hahahahah gvd we hebben hier al 2 pagina’s en velen andere topics over nagedacht!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Echt?! Ik ken eigenlijk niemand. Maar misschien ligt dat aan mijn omgeving đŸ«§
Klik om te vergroten...
Mja lol kan da eigenlijk ook ni zeggen, want zijn jongere kennissen (18-35j) en bij het ouder worden stopt ge daar misschien mee. Dus die stelling was ongegrond, eerder denkend dat mensen dat blijven nemen.
ljuv zei:
Ja het is hier ook duur, zeker de langwerkende.
Klik om te vergroten...
Jup degene die ik dus gebruikte, maar eerst had ik zelf medicatie dat €90/28 pillen koste.
ljuv zei:
Maar hoe dan ook goed om af en toe een pauze in te lassen. Gewoon even een reset maar ook om te zien of je het nog enorm nodig hebt inderdaad. Goed van je hoor!
Klik om te vergroten...
Ja is toch al degelijke pauze, na 13/10/23, heb ik nog 1 x 3-FA gedaan ergens in januari fzo en recenter Norflurazepam 10mg (sample) en dat mij giga slaap gaf (lees hier elders).
En nog in oktober indd ook met Rilatine modified release 40mg gestopt. En doordat ik alle andere rommel achterwege heb gelaten, gaat het makkelijk zonder Rilatine op het werk, tijdens meetings en alles mbt het professionele, organisatie.

Een zo natuurlijk mogelijk en stabiel slaap- en bioritme doen veel meer goeds dan pilletjes.
Mercikes😉
ljuv zei:
Ik slik zelf in het weekeind sowieso niet en sla regelmatig over. Als ik vakantie heb slik ik ook geen medicatie. Ik wil er absoluut niet afhankelijk van worden en ik vind dat je sowieso altijd kritisch naar je medicatie moet kijken en het letterlijk en figuurlijk niet zomaar moet slikkenđŸ€Ș
Klik om te vergroten...
Het zelf in de hand kunnen houden, is indd zeer belangrijk. Ik hate altijd pillen voorschrijvers.
En best altijd kritisch geweest tov medicatie. Maar minder tov drugs en rc's, das nog slechter natuurlijk.
ljuv zei:
Naja, ik had toen dus ook nog geen diagnose en dus therapie gehad. Mijn hele familie was al gediagnosticeerd dus ik vond het eigenlijk wel prima ofzo: was wel duidelijk dat ik er ook “bij hoorde” maar ik deed het goed op school en werk dus boeie.
Klik om te vergroten...
Ah ké zow, maar diagnoses (zeker bij ambulante therapie) zijn niet steeds juist. Eerste psycholoog schreef Mirtazapine voor, via hh.

Dan ging ik alleen wonen, had ik vlakbij (om de hoek) nieuwe en vrouwelijke hh en die ik steeds meer en meer als vertrouwenspersoon zag en die samen met beste vriendin als enige zoveel wist over mij en dieptste van mn ziel leerde kennen. En na enige tijd was zij sterk van overtuigd dat ik bipolaire stoornis had. Op zeer zwaar moment, kreeg ik dan Mirtazapine, Zolpidem en Quetiapine voorgeschreven.

Tussendoor ook naar psychiater geweest, maar voelde echt ni goe, die zé weinig en bij 4 consultaties, ging ik telkens met extra voorschrift vr medicatie (antidepressiva, benzo's) nr buiten. Zé ik tegen hh en stopte die consultaties.

Dan nog eens draak van een psychiater gehad, zowel qua werkwijze, uiterlijk, echt wat een ware mislukking.

Dan nog naar psychologe, dat was een zeer vriendelijke madammeke, zijn focuste zich ook sterk op mijn stress, hyperventilatie en leerde me ademhalingsoefeningen. Na ca 5 consultaties kreeg ik er plots vorm van het autismespectrum-syndroom bij, maar gematigd/lichte variant. Die begon dan over lithium-kuur. Waar ik ni happig op was, zé da ook tegen hh en da ni wou. Dus liepen die consultaties bij die psy ook op zn einde.

Enkel de laatste psychiater, die het ook allemaal zeer serieus nam en waarbij er goede connectie was. Luisterde, vroeg veel, noteerde alles. En eerste wat ie zé, ik ga hier niet meteen andere medicatie voorschrijven, eerst volgen er minstens 5 consultaties en als ik diagnose vasstel, dan spreken we verder over de behandeling en medicatie.

ljuv zei:
Maar wat er gebeurt als je niets ermee doet en minimaal over je hoofd leert, is dat je gaat maskeren en overcompenseren. Dat gaat een keer “mis”. Dus had niet zo zeer met m’n studies of iets te maken, maar meer met dat ik niet goed wist hoe ikzelf en m’n hoofd werkt en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Ik heb daar meer aan gehad dan aan m’n mediacatie (al ben ik achteraf ook heul blij met mijn medicatie).
Klik om te vergroten...
Uhu begrijp je en zeer belangrijk te weten hoe je als persoon, qua brains in elkaar zit.
Ja de juiste medicatie kan zeker die extra hulp bieden, maar is zelden hoofdoplossing.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Hahahahah gvd we hebben hier al 2 pagina’s en velen andere topics over nagedacht!
Klik om te vergroten...
Geen zin aan nog weer 2 pagina's erbij dus gewoon lekker hierbij laten. :wink:

Het heet ook niet voor niets The HARD problem of consciousness hĂš.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Misschien. Er zijn wel wat sterke verschillende meningen over, ook onder geleerden. Ik laat het nu maar in het midden. Het zou misschien kunnen.
Klik om te vergroten...

Hoe kom je hierbij? Bij mijn weten is wel degelijk vrij structureel aangetoond dat er bij ADHD verschillen in de hersenen zijn t.o.v. geen ADHD (ik meen zelfs verschillen tussen ADHD en ADD, maar weet dat niet zeker, ben niet up to date met dit type onderzoek).

Maar juist het hele gegeven dat de aanleg van de hersenen anders is, is waarom dit een neurobiologische ontwikkelingsstoornis wordt genoemd (dus een stoornis van de hersenen), een neurodivergentie, geen psychologische aandoening - hoewel die in het grote merendeel van de gevallen sad genoeg ook present zijn/ontstaan (angststoornissen, depressie, slaapstoornissen, etc.). Tevens de reden waarom het zo cruciaal is voor diagnose dat het in de kindertijd al aanwezig was; je wordt ermee geboren. Het mechanisme rond stoornissen van neurotransmitter-niveaus en de betrokkenheid van verschillende hersendelen zijn complex, en de psychiatrische wetenschap is hier nog wel even mee bezig. Als ze het ooit helemaal ontrafelen
 het is zo ingewikkeld.

Dat je hierboven zegt dat dingen wel aantoonbaar zouden zijn voor ASS en niet voor ADHD, kan best uit een bepaald onderzoek blijken, afhankelijk van wat ze onderzocht hebben, maar dit extrapoleren naar het algemeen zou vrij bijzonder zijn, aangezien beide stoornissen héél veel overlap hebben, nog veel vaker dan ze eerst dachten comborbide zijn en in de praktijk ontzettend vaak beide in dezelfde families voorkomen. De mutatie die voor een verstoorde hersenontwikkeling in de vorm van ASS of ADHD zorgt ligt zeer vermoedelijk dan ook op hetzelfde gen.

***

Oké, de reden dat ik hier nu nog op reageer (ik was een beetje rond aan het zoeken naar info), betreft een stukje persoonlijke context - sorry voor de off-topic, maar het is hier misschien relevant.

Afgelopen woensdag heb ik na een uitgebreid diagnostisch traject de officiële diagnose ADHD-I/ADD gekregen.

Ikzelf en mijn directe omgeving wisten dit zelf officieus al jaren (heb er ook al jaren medicatie voor
), maar het was altijd een ‘waarschijnlijk/misschien’, nu heb ik het laten onderzoeken om gerichtere behandeling te krijgen en betere monitoring en instelling van de medicatie door een psychiater (vs. de huisarts die er niks van weet). Was nog best even spannend, want die kindertijd telt dus echt zwaar mee. De diagnostiek op papier houdt i.m.o. nog steeds te weinig rekening met maskeer-aspecten (vrouw zijn, intelligentie, (een) zeer gestructureerde ouder(s)), maar bij mij kwam het er uiteindelijk alsnog heel duidelijk uit.

De psycholoog die het onderzoek afnam vertelde dat lang niet iedereen die het traject doorloopt de diagnose krijgt. Ze houden toch wel met het nodige rekening, en er worden meerdere personen die dichtbij je staan meegenomen in de diagnostiek. Ik had het serieus moeilijk gevonden dit onderzoek te ‘cheaten’, als ik dat had gewild. En ik weet shit, want ik ben zelf van achtergrond psycholoog. (Had me weliswaar van tevoren zo min mogelijk in deze specifieke diagnostiek verdiept om het zo zuiver mogelijk te houden.) Maar ik schrok zelfs een beetje van mijn torenhoge inattentiveness-score in volwassenheid. Ik wist natuurlijk dat dit mijn hoofdprobleem is (prioriteren, task initiation, uitstellen, paralyse) maar dit was echt héél hoog (en hyperactiviteit/impulsiviteit erg laag, die verwachtte ik ook niet hoog, maar wel hoger dan ze uitkwamen). Maar die I-score
 holy shit, en dat dus al op medicatie.

@Mindless, nu ik zelf de diagnose daadwerkelijk heb, zal ik de komende weken eens in de literatuur kijken wat nu daadwerkelijk de state of the art is rondom het neuropsychologische/neurobiologische aspect van AD(H)D. Ik ben hier zelf ook wel benieuwd naar, zeker omdat het bij mij dus níet echt familiaal lijkt. (Mijn vader heeft trekjes, maar lang niet tot op diagnose-level en ook minder rondom het echte executieve functioneren.) Ik heb echter zuurstoftekort gehad bij mijn geboorte, dus ik kan in theorie tot de paar procent behoren die het daardoor heeft gekregen. Mocht ik iets nieuws ontdekken, hoor je het. 😄

Maar dat ADHD en dus ook daaronder vallend ook ADHD-I/ADD minder serieus genomen wordt dan autisme (ik zeg niet dat jij dit hier doet, maar je straalt het wel vaak een beetje uit in je berichten), moet echt ophouden.

Ik kan niet eens uitleggen hoeveel ik hier primair en secundair (extreem lage zelfwaarde) onder heb geleden, en nog steeds doe. Met name omdat het van kinds af aan - ondanks problemen die ik toen al had - tot nu, pas op m’n 37e, niet is gezien/erkend, o.a. omdat ik op maatschappelijk vlak voor de buitenwereld juist ‘high functioning’ was, tot PhD aan toe
 Met de nadruk op was, want dit is uiteindelijk helaas ten koste van m’n mentale en fysieke gezondheid gegaan, en een significant deel van mijn leven. Ik weet ook niet in hoeverre ik die schade nog deels om kan buigen.

ADD (ik spreek nu dan even over ‘mijn’ vorm, maar dit geldt ook voor de klassieke gecombineerde vorm) is VEEL meer dan wat de naam zegt. Ja, tuurlijk, het is een concentratiedysregulatiestoornis. Maar dat gaat veel verder dan het klinkt. Dit beïnvloedt je hele functioneren, in mijn geval op bijna alle levensgebieden.

Ik zou graag iedereen die meent dat dit iets is dat verzonnen of overdreven wordt uit willen nodigen om een week ofzo mee te kijken in mijn hersenen.

Kon dat maar. :’)

Keep you update about the literature, als ik iets boeiends vind. 😊 Ik weet dat dit een redelijk gedateerde post van je was, maar misschien ben je (nog steeds) geïnteresseerd om je sceptisisme uit te dagen?

BTW: Ik heb meerdere neurologische ‘condities’, waaronder synesthesie. Uit onderzoek blijkt dat dit significant correleert met ADHD, zie o.a. https://neurolaunch.com/synesthesia-adhd/ (en ook zeker met ASS, daar is online ook van alles over te vinden). Ik heb ook migraine, ook daarvan zijn links aangetoond met o.a. ADHD - dit wist ik tot voor kort zelf trouwens niet eens. Zie: https://www.additudemag.com/migraines-and-adhd-headaches-symptoms-treatments/amp/. Ergens is dat allemaal best logisch. Het zijn stuk voor stuk neurologische stoornissen/afwijkingen. En als je brein in de ontwikkeling afwijkt, behoeft het niet erg hogere wiskunde om te kunnen bedenken dat de kans dat die afwijkingen zich vrij breed kunnen presenteren erg hoog is.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#17
Amfetamine en methylfenidaat zijn werkbare stoffen die erg op elkaar lijken. Methylfenidaat kan eigenlijk het beste gezien worden als een zwakkere amfetamine. Als niet-ADHD'er ervaar je dus dezelfde effecten als bij speed, maar dan een stuk milder.

Ik heb methylfenidaat zelf weleens gebruikt om een deadline te halen. Ik ervaarde het volgende: energieker; licht euforisch; een zelfverzekerd gevoel; meer interesse in mijn studiemateriaal; het vermogen om langer achtereen gefocust te studeren; de indruk dat ik op een sneller tempo na kon denken en informatie kon verwerken; vatbaarder voor prikkels om me heen en daardoor een beetje schichtig; rusteloos; leeg gevoel in mijn maag; afwezigheid van honger of trek; seksueel gestimuleerd; de indruk dat mensen om mij heen meer op mij letten, omdat ze aangetrokken tot me zouden zijn geweest of door zouden hebben gehad dat ik me gestimuleerd gedroeg.

Wat fysieke kenmerken van gebruik betreft, zoals tandenknarsen en verwijde pupillen, denk ik dat er weinig aan me te zien viel. Ik heb mezelf een aantal keer geĂŻnspecteerd in de spiegel en kon niet met zekerheid zeggen of mijn pupillen wijder waren. Hooguit een beetje, maar onvoldoende om weg te geven dat ik een stimulerend middel had gebruikt. Er stond verder wat spanning op mijn kaken, maar ook onvoldoende om de welbekende kenmerken bij gebruik van dit soort middelen te kunnen spotten.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."