#1
Geen gekkigheid als ik moet werkenJaja. Op de koelkast staat nog een potje met 2 x 50mg lisdexamfetamine. Slik er daar morgenochtend maar eentje van dan đ
Geen gekkigheid als ik moet werkenJaja. Op de koelkast staat nog een potje met 2 x 50mg lisdexamfetamine. Slik er daar morgenochtend maar eentje van dan đ
Ah okay, dan verschillen we gewoon van mening. Het kan een soort self-fulfilling prophecy zijn natuurlijk. Als je het het maar hard genoeg gelooft wordt het ook zo, maar dat zal jij natuurlijk ontkennen đIk denk wel dat er een fundamenteel verschil is en niet alleen een achterstand.
geldt dan andersom ook Niet? đ. Als je het het maar hard genoeg gelooft wordt het ook zo
Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.geldt dan andersom ook Niet? đ
de reden dat ik het niet vind is omdat er werkelijk een verschil is tussen iemand met en iemand zonder adhd in de samenstelling van je brein
Het is niet aantoonbaar met de techniek van nu, maar het lijkt mij dat als je dopamine huishouding anders werkt dat er toch ergens een fysiek verschil moet zijnIs dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.
In ieder geval: het zit sowieso tussen je oren (want je hersenen zitten ook tussen je oren).
Flauw...
Misschien. Er zijn wel wat sterke verschillende meningen over, ook onder geleerden. Ik laat het nu maar in het midden. Het zou misschien kunnen.Het is niet aantoonbaar met de techniek van nu, maar het lijkt mij dat als je dopamine huishouding anders werkt dat er toch ergens een fysiek verschil moet zijn
Echt?! Ik ken eigenlijk niemand. Maar misschien ligt dat aan mijn omgeving đ«§Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.
Ja het is hier ook duur, zeker de langwerkende. Maar hoe dan ook goed om af en toe een pauze in te lassen. Gewoon even een reset maar ook om te zien of je het nog enorm nodig hebt inderdaad. Goed van je hoor!En ik weet niet hoeveel Methylfenidaat (Rilatine 40mg) en andere ADHD medicatie kost in Nederland, maar hier is dat best prijzig, dikke âŹ30 voor maand (30 capsules).
Dus als ik dan toch bezig ben om terug nr dat punt te gaan, dat ik juist nihil medicatie nam, laat staan drugs en rc's. Wou ik de Rilatine ook proberen achterwege te laten.
Naja, ik had toen dus ook nog geen diagnose en dus therapie gehad. Mijn hele familie was al gediagnosticeerd dus ik vond het eigenlijk wel prima ofzo: was wel duidelijk dat ik er ook âbij hoordeâ maar ik deed het goed op school en werk dus boeie.Ah okĂ©, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.
Kan ik geloven, dat die combinatie ADHD, ferme studies en mogelijk nog meer, tijdelijk die Methylfenidaat of andere ADHD medicatie een welgekomen hulpmiddel was.
Ik herken dit ook heel erg. Ik weet nog dat ik voor t eerst medicatie kreeg en een peukie op mân balkon ging roken (zoals altijd). Kon maar niet mân vinger erop leggen wat er nou zo anders was, tot ik realiseerde dat mân gedachten gewoon niet heul de tijd als een malloot te keer gingen. Ik kon gewoon met mezelf zitten, naar buiten staren en verder niksssss.Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zoân gevoel van ineens helemaal leeg zijn.
Nah we hebben het hier eerder over gehad. Allebei is niet aantoonbaar op de manier die jij bedoelt.Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.
Hmmm ja hangt inderdaad een beetje van je interpretatie af. Je kan geen hersenscan maken en zeggen âkijk, zie je dat, dat betekent dat je ADHD hebt!â Dat kan overigens ook niet met autisme. Beiden zijn een gedragsstoornis, geen hersenziekte⊠Maar die gedragsstoornis komt wel degelijk voort uit het feit dat je hersens anders werken, en bepaalde stoffen minder goed opnemen en/of aanmaken. En dat is wel aangetoond.
Hier houdt mijn beperkte kennis wel een beetje op heheh, voor ik stomme dingen ga zeggen. I summon the great @Roze Olifant
Zowel ASS als ADHD worden gezien als neurobiologische ontwikkelingsstoornissen (geen gedragsstoornissen dus, gedragsstoornissen treden uiteraard wel vaak op als gevolg van een onderliggende ontwikkelingssstoornis), wat zoveel wil zeggen als dat sterk wordt vermoed dat er op jonge leeftijd verschillen/afwijkingen zijn in de ontwikkeling van de hersenen bij mensen met ASS en ADHD, die invloed hebben op het functioneren van de hersenen, en daarnaast ook op hersenstructuren (dan gaat het over dingen als communicatie tussen hersengebieden, grootte en dikte van bepaalde delen van de hersenen, etc.). Wat de precieze 'state of the art' is qua onderzoek hiernaar weet ik niet precies, want het is enorm complex, er wordt voortdurend nieuw onderzoek gedaan, er is nog veel winst te behalen. Er zijn zoveel factoren die meespelen. Maar de basis bij beide is de neurobiologische ontwikkeling.
Dat ASS wel aantoonbaar zou zijn in de hersenen en ADHD niet zou ook bijzonder zijn, aangezien bekend is dat ze opvallend veel overlap vertonen en genetisch ook heel dichtbij elkaar liggen, met gedeelde genmutaties, zie voor een korte toelichting hieronder bijvoorbeeld. Het zou wel kunnen dat ze met ASS gewoon al verder zijn met wetenschappelijk onderzoek, maar dat zou ik zo niet durven zeggen.
![]()
âADHD en autisme delen vergelijkbare genmutatiesâ - Balans
Wat zijn kenmerken van (mogelijk) ADHD, (hoe) stel je een diagnose, hoe gaat de behandeling en hoe ga je er thuis en op school mee om?balansdigitaal.nl
Haha lijkt me niet! Daarom heb je ook sooooowieso nog individuele verschillen bij gebruik toch?En dån komen we weer aan op de existentiële vraag of onze perceptuele ervaring compleet afhankelijk is van die neurotransmitters, of niet per se.
Oftewel: is het matter over mind, of mind over matter.
En dån komen we weer aan op de existentiële vraag of onze perceptuele ervaring compleet afhankelijk is van die neurotransmitters, of niet per se.Nah we hebben het hier eerder over gehad. Allebei is niet aantoonbaar op de manier die jij bedoelt.
Daarentegen zijn de effecten van adhd medicatie wel degelijk meetbaar en getest, en die zijn inderdaad niet anders bij neurodiverse mensen en andere mensen. Het is dus wel degelijk de perceptuele ervaring die het anders maakt, en dĂĄt komt omdat de neurotransmitters e.d. anders/minder goed werken.
"Lijkt me niet"Haha lijkt me niet! Daarom heb je ook sooooowieso nog individuele verschillen bij gebruik toch?
Hahahahah gvd we hebben hier al 2 paginaâs en velen andere topics over nagedacht!"Lijkt me niet"
Nogal een snelle conclusie voor zo'n fundamenteel iets.
Weet je het zeker? Hoe diep heb je hierover nagedacht?
Wat je hier zegt kan ook makkelijk verklaard worden door het heersende idee (onder bijna iedereen) dat materie meer fundamenteel is dan bewustzijn.
But is it?
Mja lol kan da eigenlijk ook ni zeggen, want zijn jongere kennissen (18-35j) en bij het ouder worden stopt ge daar misschien mee. Dus die stelling was ongegrond, eerder denkend dat mensen dat blijven nemen.Echt?! Ik ken eigenlijk niemand. Maar misschien ligt dat aan mijn omgeving đ«§
Jup degene die ik dus gebruikte, maar eerst had ik zelf medicatie dat âŹ90/28 pillen koste.Ja het is hier ook duur, zeker de langwerkende.
Ja is toch al degelijke pauze, na 13/10/23, heb ik nog 1 x 3-FA gedaan ergens in januari fzo en recenter Norflurazepam 10mg (sample) en dat mij giga slaap gaf (lees hier elders).Maar hoe dan ook goed om af en toe een pauze in te lassen. Gewoon even een reset maar ook om te zien of je het nog enorm nodig hebt inderdaad. Goed van je hoor!
Het zelf in de hand kunnen houden, is indd zeer belangrijk. Ik hate altijd pillen voorschrijvers.Ik slik zelf in het weekeind sowieso niet en sla regelmatig over. Als ik vakantie heb slik ik ook geen medicatie. Ik wil er absoluut niet afhankelijk van worden en ik vind dat je sowieso altijd kritisch naar je medicatie moet kijken en het letterlijk en figuurlijk niet zomaar moet slikkenđ€Ș
Ah kĂ© zow, maar diagnoses (zeker bij ambulante therapie) zijn niet steeds juist. Eerste psycholoog schreef Mirtazapine voor, via hh.Naja, ik had toen dus ook nog geen diagnose en dus therapie gehad. Mijn hele familie was al gediagnosticeerd dus ik vond het eigenlijk wel prima ofzo: was wel duidelijk dat ik er ook âbij hoordeâ maar ik deed het goed op school en werk dus boeie.
Uhu begrijp je en zeer belangrijk te weten hoe je als persoon, qua brains in elkaar zit.Maar wat er gebeurt als je niets ermee doet en minimaal over je hoofd leert, is dat je gaat maskeren en overcompenseren. Dat gaat een keer âmisâ. Dus had niet zo zeer met mân studies of iets te maken, maar meer met dat ik niet goed wist hoe ikzelf en mân hoofd werkt en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Ik heb daar meer aan gehad dan aan mân mediacatie (al ben ik achteraf ook heul blij met mijn medicatie).
Geen zin aan nog weer 2 pagina's erbij dus gewoon lekker hierbij laten.Hahahahah gvd we hebben hier al 2 paginaâs en velen andere topics over nagedacht!
Misschien. Er zijn wel wat sterke verschillende meningen over, ook onder geleerden. Ik laat het nu maar in het midden. Het zou misschien kunnen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."