Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

Mensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

56 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Maar worden ze slimmer, of krijgen ze meer toegang tot hun ‘echte’ intellectuele potentieel omdat ze zich niet continu met allerlei inefficiĂ«nte (om)wegen moeten banen door de enorme ruis van de stoorfactor die executieve disfunctie heet. Mij lijkt het laatste.
Klik om te vergroten...
Ik maakte van ‘beter cognitief functioneren’ even ‘slimmer worden’ maar er gaat in die vertaalslag de nodige nuance verloren. Mensen met ADHD scoren met meds beter op tests die het cognitieve functioneren meten en mensen zonder ADHD niet, maar cognitief functioneren is natuurlijk breder dan intelligentie en omvat waarschijnlijk ook zaken als executief functioneren, dus je zou best gelijk kunnen hebben. Het verschil zit ‘m waarschijnlijk niet in intelligentie, maar in hoe je daar gebruik van maakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Nee niet perse, zie de comment van @OtherShore en mijn reactie daarop meer naar boven in dit topic. Dit is precies weer diezelfde hardnekkige mythe. 🙃
Klik om te vergroten...
OkĂ© dĂ© mythe, heb hem ondertussen wel hoor😉
Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?

Maar de diagnose en stempel ADHD krijgen, daar hoeven zelfs geen medicijnen zoals dexamfetamine en methylfenidaat aan te pas te komen. Want nam tijdens werkweek gedecideerd mijn Rilatine modified release 40mg. Maar los dat ik met stims en andere rc's, drugs ben gestopt, heb ik dit ook met mn voorgeschreven Rilatine gedaan en maanden verder, lijk ik ook best zonder deze medicatie verder te kunnen en te functioneren op mn werk.

Dus omdat ik algeheel gezonder leef door niets meer van stims en andere stuff te nemen, lijk ik ook makkelijk zonder Methylfenidaat te kunnen. Best bizar toch?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nihilist88 zei:
Dus omdat ik algeheel gezonder leef door niets meer van stims en andere stuff te nemen, lijk ik ook makkelijk zonder Methylfenidaat te kunnen. Best bizar toch?
Klik om te vergroten...
Hoezo is dat bizar?
Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan. Ik heb ook mijn hele schoolcarriùre tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund
 Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Hoezo is dat bizar?
Klik om te vergroten...
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
ljuv zei:
Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan.
Klik om te vergroten...
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
ljuv zei:
Ik heb ook mijn hele schoolcarriùre tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund
 Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.
Klik om te vergroten...
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nihilist88 zei:
Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?
Klik om te vergroten...
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk wordt ik niet actiever van een hogere en hogere dosis amfetamines of andere stimulanten. Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt. Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.

Ik heb best wel erge ADHD en ik wordt alleen maar rustiger van hoge dosissen stimulanten. En hoe meer ik neem hoe ingetogener ik dus wordt.

Best wel jammer, speed is best wel saai bij me, maar het blijft wel aantrekkelijk omdat ik dan niet overprikkeld en mentaal vermoeid raak
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nihilist88 zei:
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
Klik om te vergroten...
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.

Nihilist88 zei:
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
Klik om te vergroten...
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.

Nihilist88 zei:
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?
Klik om te vergroten...
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.
Klik om te vergroten...
Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.
En ik weet niet hoeveel Methylfenidaat (Rilatine 40mg) en andere ADHD medicatie kost in Nederland, maar hier is dat best prijzig, dikke €30 voor maand (30 capsules).
Dus als ik dan toch bezig ben om terug nr dat punt te gaan, dat ik juist nihil medicatie nam, laat staan drugs en rc's. Wou ik de Rilatine ook proberen achterwege te laten.
ljuv zei:
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.
Klik om te vergroten...
Ja dat is indd misschien raar, je zou denken met al die veel meer potente stims, die Rilatine zn werking zou verliezen, maar het deed die ganse periode zn job, opt werk of wanneer ik algeheel hulp bij concentratie en organisatie kon gebruiken.
ljuv zei:
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
Klik om te vergroten...
Ah oké, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.
Kan ik geloven, dat die combinatie ADHD, ferme studies en mogelijk nog meer, tijdelijk die Methylfenidaat of andere ADHD medicatie een welgekomen hulpmiddel was.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ape zei:
Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt.
Klik om te vergroten...
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.

Ape zei:
Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.
Klik om te vergroten...
Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het effect van stimulantia bij mensen met ADHD en zonder niet fundamenteel anders is, met de nadruk op ‘fundamenteel’ 😅 Een beetje anders is het natuurlijk wel.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.


Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het effect van stimulantia bij mensen met ADHD en zonder niet fundamenteel anders is, met de nadruk op ‘fundamenteel’ 😅 Een beetje anders is het natuurlijk wel.
Klik om te vergroten...
Nee niet energiek, ik blijf wakker en als het moet kan ik de hele avond dansen maar net zo goed chillen. Ik denk wel dat er een fundamenteel verschil is en niet alleen een achterstand. Ik kom nooit op het zelfde niveau als een niet adhder, hoe veel ik ook gebruik.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ape zei:
Ik denk wel dat er een fundamenteel verschil is en niet alleen een achterstand.
Klik om te vergroten...
Ah okay, dan verschillen we gewoon van mening. Het kan een soort self-fulfilling prophecy zijn natuurlijk. Als je het het maar hard genoeg gelooft wordt het ook zo, maar dat zal jij natuurlijk ontkennen 😅
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
. Als je het het maar hard genoeg gelooft wordt het ook zo
Klik om te vergroten...
geldt dan andersom ook Niet? 😜

de reden dat ik het niet vind is omdat er werkelijk een verschil is tussen iemand met en iemand zonder adhd in de samenstelling van je brein
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ape zei:
geldt dan andersom ook Niet? 😜

de reden dat ik het niet vind is omdat er werkelijk een verschil is tussen iemand met en iemand zonder adhd in de samenstelling van je brein
Klik om te vergroten...
Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.

In ieder geval: het zit sowieso tussen je oren (want je hersenen zitten ook tussen je oren).

Flauw...
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.

In ieder geval: het zit sowieso tussen je oren (want je hersenen zitten ook tussen je oren).

Flauw...
Klik om te vergroten...
Het is niet aantoonbaar met de techniek van nu, maar het lijkt mij dat als je dopamine huishouding anders werkt dat er toch ergens een fysiek verschil moet zijn
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ape zei:
Het is niet aantoonbaar met de techniek van nu, maar het lijkt mij dat als je dopamine huishouding anders werkt dat er toch ergens een fysiek verschil moet zijn
Klik om te vergroten...
Misschien. Er zijn wel wat sterke verschillende meningen over, ook onder geleerden. Ik laat het nu maar in het midden. Het zou misschien kunnen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nihilist88 zei:
Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.
Klik om te vergroten...
Echt?! Ik ken eigenlijk niemand. Maar misschien ligt dat aan mijn omgeving đŸ«§

Nihilist88 zei:
En ik weet niet hoeveel Methylfenidaat (Rilatine 40mg) en andere ADHD medicatie kost in Nederland, maar hier is dat best prijzig, dikke €30 voor maand (30 capsules).
Dus als ik dan toch bezig ben om terug nr dat punt te gaan, dat ik juist nihil medicatie nam, laat staan drugs en rc's. Wou ik de Rilatine ook proberen achterwege te laten.
Klik om te vergroten...
Ja het is hier ook duur, zeker de langwerkende. Maar hoe dan ook goed om af en toe een pauze in te lassen. Gewoon even een reset maar ook om te zien of je het nog enorm nodig hebt inderdaad. Goed van je hoor!
Ik slik zelf in het weekeind sowieso niet en sla regelmatig over. Als ik vakantie heb slik ik ook geen medicatie. Ik wil er absoluut niet afhankelijk van worden en ik vind dat je sowieso altijd kritisch naar je medicatie moet kijken en het letterlijk en figuurlijk niet zomaar moet slikkenđŸ€Ș


Nihilist88 zei:
Ah oké, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.
Kan ik geloven, dat die combinatie ADHD, ferme studies en mogelijk nog meer, tijdelijk die Methylfenidaat of andere ADHD medicatie een welgekomen hulpmiddel was.
Klik om te vergroten...
Naja, ik had toen dus ook nog geen diagnose en dus therapie gehad. Mijn hele familie was al gediagnosticeerd dus ik vond het eigenlijk wel prima ofzo: was wel duidelijk dat ik er ook “bij hoorde” maar ik deed het goed op school en werk dus boeie.
Maar wat er gebeurt als je niets ermee doet en minimaal over je hoofd leert, is dat je gaat maskeren en overcompenseren. Dat gaat een keer “mis”. Dus had niet zo zeer met m’n studies of iets te maken, maar meer met dat ik niet goed wist hoe ikzelf en m’n hoofd werkt en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Ik heb daar meer aan gehad dan aan m’n mediacatie (al ben ik achteraf ook heul blij met mijn medicatie).

OtherShore zei:
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.
Klik om te vergroten...
Ik herken dit ook heel erg. Ik weet nog dat ik voor t eerst medicatie kreeg en een peukie op m’n balkon ging roken (zoals altijd). Kon maar niet m’n vinger erop leggen wat er nou zo anders was, tot ik realiseerde dat m’n gedachten gewoon niet heul de tijd als een malloot te keer gingen. Ik kon gewoon met mezelf zitten, naar buiten staren en verder niksssss.
Kan me wel voorstellen dat mensen dat als afgevlakt ervaren. Maar ik vond het zo heerluk dat ik moest huilen😂 Ik kon ook maar niet begrijpen dat waarschijnlijk bij veel mensen het altijd er “zo” aantoe gaat in hun kop. Nogsteeds niet eigenlijk

B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een keertje gedaan, dexamfetamine geslikt terwijl ik geen enkele vorm van ADHD of iets vergelijkbaars heb. Het waren 3 kleine pilletjes, ik gok dan 30mg?

Ik had een fotografieklus te doen waarvoor ik honderden foto's moest sorteren en nabewerken, en voor het eerst ooit kwam ik in zo'n hyperfocus staat. Ik kon zonder muziek of achtergrondgeluid urenlang aan een stuk door werken en niets kon me afleiden. Normaal gesproken kijk ik om de zoveel minuten wel even op mijn telefoon of moet ik mijn kat aaien of een YouTube video kijken. Ik vond het wel grappig voor een keertje, behalve dan de hartslag die niet gevaarlijk hoog was maar wel "storend aanwezig". Wel heel veel resultaat geboekt in weinig tijd en ik kan daarom best begrijpen dat studenten hier zo fan van zijn.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Is dit echt zo? Heb van mensen die zich er goed in hebben verdiept gehoord dat dit verschil niet aantoonbaar is in hersenscans, in tegenstelling tot iets als bijvoorbeeld autisme.
Klik om te vergroten...
Nah we hebben het hier eerder over gehad. Allebei is niet aantoonbaar op de manier die jij bedoelt.
ljuv zei:
Hmmm ja hangt inderdaad een beetje van je interpretatie af. Je kan geen hersenscan maken en zeggen “kijk, zie je dat, dat betekent dat je ADHD hebt!” Dat kan overigens ook niet met autisme. Beiden zijn een gedragsstoornis, geen hersenziekte
 Maar die gedragsstoornis komt wel degelijk voort uit het feit dat je hersens anders werken, en bepaalde stoffen minder goed opnemen en/of aanmaken. En dat is wel aangetoond.


Hier houdt mijn beperkte kennis wel een beetje op heheh, voor ik stomme dingen ga zeggen. I summon the great @Roze Olifant
Klik om te vergroten...
Roze Olifant zei:
Zowel ASS als ADHD worden gezien als neurobiologische ontwikkelingsstoornissen (geen gedragsstoornissen dus, gedragsstoornissen treden uiteraard wel vaak op als gevolg van een onderliggende ontwikkelingssstoornis), wat zoveel wil zeggen als dat sterk wordt vermoed dat er op jonge leeftijd verschillen/afwijkingen zijn in de ontwikkeling van de hersenen bij mensen met ASS en ADHD, die invloed hebben op het functioneren van de hersenen, en daarnaast ook op hersenstructuren (dan gaat het over dingen als communicatie tussen hersengebieden, grootte en dikte van bepaalde delen van de hersenen, etc.). Wat de precieze 'state of the art' is qua onderzoek hiernaar weet ik niet precies, want het is enorm complex, er wordt voortdurend nieuw onderzoek gedaan, er is nog veel winst te behalen. Er zijn zoveel factoren die meespelen. Maar de basis bij beide is de neurobiologische ontwikkeling.

Dat ASS wel aantoonbaar zou zijn in de hersenen en ADHD niet zou ook bijzonder zijn, aangezien bekend is dat ze opvallend veel overlap vertonen en genetisch ook heel dichtbij elkaar liggen, met gedeelde genmutaties, zie voor een korte toelichting hieronder bijvoorbeeld. Het zou wel kunnen dat ze met ASS gewoon al verder zijn met wetenschappelijk onderzoek, maar dat zou ik zo niet durven zeggen.

balansdigitaal.nl

‘ADHD en autisme delen vergelijkbare genmutaties’ - Balans

Wat zijn kenmerken van (mogelijk) ADHD, (hoe) stel je een diagnose, hoe gaat de behandeling en hoe ga je er thuis en op school mee om?
balansdigitaal.nl balansdigitaal.nl
Klik om te vergroten...

Daarentegen zijn de effecten van adhd medicatie wel degelijk meetbaar en getest, en die zijn inderdaad niet anders bij neurodiverse mensen en andere mensen. Het is dus wel degelijk de perceptuele ervaring die het anders maakt, en dĂĄt komt omdat de neurotransmitters e.d. anders/minder goed werken.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
En dån komen we weer aan op de existentiële vraag of onze perceptuele ervaring compleet afhankelijk is van die neurotransmitters, of niet per se.

Oftewel: is het matter over mind, of mind over matter.
Klik om te vergroten...
Haha lijkt me niet! Daarom heb je ook sooooowieso nog individuele verschillen bij gebruik toch?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Nah we hebben het hier eerder over gehad. Allebei is niet aantoonbaar op de manier die jij bedoelt.



Daarentegen zijn de effecten van adhd medicatie wel degelijk meetbaar en getest, en die zijn inderdaad niet anders bij neurodiverse mensen en andere mensen. Het is dus wel degelijk de perceptuele ervaring die het anders maakt, en dĂĄt komt omdat de neurotransmitters e.d. anders/minder goed werken.
Klik om te vergroten...
En dån komen we weer aan op de existentiële vraag of onze perceptuele ervaring compleet afhankelijk is van die neurotransmitters, of niet per se.

Oftewel: is het matter over mind, of mind over matter.


Eigenlijk ook nauw verweven met 'The hard problem of consciousness.'
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."