Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSchade GHB

Schade GHB

37 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar volgens mij is algemeen bekend dat zuurstoftekort schadelijk is voor de hersenen, om maar even een heel simpel en extreem voorbeeld te noemen onze prins Friso die hersenletsel heeft opgelopen vanwege zuurstoftekort. Uiteraard is het voor GHB een veel kleinere zuurstofbeperking, maar dat kan dus in mijn opinie ook op veel kleinere schaal wel schade toebrengen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je mijn eerste post nog is moet doorlezen.. Begrijpend lezen is niet je sterkste punt he? :wink: Daarbij gaat GHB juist hersenschade tegen in tijden van zuurstoftekort. G wordt daarom soms ook gebruikt bij de geboorte van een kind als de navelstreng om de nek zit en het kind dus kan stikken.

"GHB appears to promote survival under hypoxic [low oxygen] conditions. Mamelak has also noted the unique ability of GHB to reduce brain glucose consumption, without toxic effect".

Om mezelf nog maar een keer te citeren:

"Even with high doses of GHB the respiratory centers in the brain do not lose their sensitivity to carbon dioxide in the blood-the normal stimulus to breathing." "And unlike the unconsciousness induced by other anesthetics, that triggered by GHB does not feature a systemic decrease in oxygen consumption".

"Schade" wordt omtrent drugs veelal overdreven. Ik denk dat je beter kan kijken naar de werking van GHB met neuronen, dat zou misschien oxidatieve stress geven. Maar dat is zo breed dat het al bijna te verwaarlozen is. Een goede training in de sportschool geeft immers ook al oxidatieve stress.

Als dan deze specifieke situatie nog niet is onderzocht, betekent dat dus niet direct dat dit geen hersenschade oplevert. Zolang het dus niet bewezen is is het ook niet echt slim om er vanuit te gaan dat het dan maar niet waar zal zijn, vooral niet als alle aanwijzingen er wel voor zijn.
Klik om te vergroten...

Volgensmij heb ik al wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken laten zien waaruit blijkt dat het in een coma raken van GHB geen schade opleverd voor de hersenen. En zou graag je link hebben naar je onderzoek..

20ml is leuk voor 12 uur onder invloed zoals je zegt, maar over een tijdje wordt het effect steeds minder. Dat betekent dus dat je genoegen zal moeten nemen met minder effect of de dosis/frequentie opschroeven.
Klik om te vergroten...

GHB geeft geen tolerantie. Alleen bij lichamelijke afhankelijkheid. Heb daarom ook nooit meer hoeven pakken dan dat, werkte altijd even goed.

Je hebt ook nog zo iets als onderzoek op mensen, dit lijkt me wel betrouwbaar... Maar er vanuit gaan dat het geen leverschade oplevert omdat het dat ook niet doet bij ratten, tsja dat lijkt me duidelijk.
Klik om te vergroten...

Er zijn amper onderzoeken op mensen.. En vooral studie's over drugsgebruik zijn altijd met ratten.

Probleem is alleen dat je totaal niet onder controle hebt wanneer en of de verslaving komt. Daarbij weet je ook niet wat voor risico's je loopt, hij vertelt dat hij het gebruikt tegen angsten en depressies terwijl stoppen met GHB dat juist veroorzaakt. Ook verkloot je je complete slaapritme. Als je een jaar lang elke avond een dopje GHB gebruikt voor je gaat slapen, ga er maar niet vanuit dat je daarna weer lekker slaapt wanneer je stopt met GHB.
Klik om te vergroten...

Op 3x 3 doseringen op een avond ga je geen slaapriteme verstoren.. Zoals ik al zei heb ik zelf meer gebruikt en kon ook meteen normaal slapen. Wanneer je al een dag eraan zit en nuchter wordt en dan gaat slapen is een ander verhaal. Controle heb je opzich wel, want een verslaving is niet in een keer heel zwaar. Het begint licht met zweten en wat jeuk en trilhandjes. Als je dat hebt is het tijd om een tijdje te stoppen denk ik zo. Kans op angst en depressies krijg je alleen als je lichamelijk afhankelijk bent geweest, niet als je alleen in de avond een paar doseringen hebt gebruikt zoals hem. En zoals je ziet heeft het juist geholpen en zijn de klachten omdat hij er mee is gestopt op de zelfde manier teruggekomen.

GHB als antidepressivum werd voor zover ik op internet kan vinden voorgeschreven als 4x per dag 1,5 ml. Doktoren gaven het als medicijn dus maar met 6ml per dag, scheelt nogal.
Klik om te vergroten...

Zeg toch ook in mijn vorige post 3x een lage dosering. :)

In Europa wordt GHB zelden meer voorgeschreven vanwege het grote misbruik en omdat er betere middelen zijn voor de meeste doelen.
Klik om te vergroten...

Ligt eraan wat, het is nooit veel gebruikt als medicijn. Bij een narcose maar daar zijn inderdaad betere middelen voor. In Amerika zijn veel GHB rechtzaken die steeds vaker neigen naar de hand van de aanklager om dit middel legaal te maken. (In ieder geval sneller als recept verkrijgbaar inplaats van veelal chemische benzo's die veel verslavender zijn en minder goed werken). Maar GHB is een endogene stof en daar kan je geen patent op krijgen, dus zijn farmaceutische bedrijven daar niet geinteresserd in. Waarom zou je als je voor een chemisch middel wat ongeveer hetzelfde doet 75$ per 20 tabletten kan vangen?

Dat is de reden dat ik zelfmedicatie met GHB gewoon dom vind.
Klik om te vergroten...

Denk niet dat er veel betere middelen zijn tegen zijn angstproblematiek. Het is juist de kracht van GHB dat het hierbij zo goed tegen werkt en veel beter is dan de bestaande SSRI's en benzo's.

Volgens mij gaf Augustis net aan hetzelfde gebruik als jij te hebben gehad, betekent dus dat jij het ook veel te bont maakt als ik jouw woorden mag geloven. Geestelijk verslaafd ben je al, want je gebruikt het niet meer recreatief, maar doses verspreid over de dag en elke dag 20ml zoals je zei.
Klik om te vergroten...

Volgensmij zei ik ook dat ik al veel langer gebruikte dan hem en dat ik dat maar tijdelijk heb gedaan en er totaal geen verslaving van heb opgelopen. Ook geestelijk niet. Lezen is moeilijk blijkbaar :openmouth:

Ben er nog steeds van overtuigd dat cannabis veel goed kan doen, maar verslavend is het wel! Gebruik het nog steeds medicinaal maar gelukkig slaap ik tegenwoordig ook prima zonder.
Klik om te vergroten...

Ben zelf van mening dan cannabis een zeer onderschatte drug is die veel induviduele problemen kan veroorzaken. Het is zeker verslavend maar niet lichamelijk, gelukkig ben je er nu vanaf :)

Drugs is leuk, maar alleen recreatief
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens :rock:
A
AugustisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik snap os040 wel, zo dacht ik 4 maanden geleden ook. Nu ben ik 24/7 afhankelijk. Ik had exact dezelfde denkwijze over GHB, overal de positieve dingen naar voren halen.

Overigens, ik ben het levende bewijs dat GHB wel degelijk tot lichamelijke verslaving kan leiden. Ik heb ongeveer 3 dagen tot 20ML gebruikt. Zondagmiddag besloot ik te stoppen, er was hier ZEKER geen sprake van ook maar een klein beetje psychische verslaving. Die avond, ongeveer 4/5 uur na laatste inname begonnen de klachten: trillen, hevig transpireren, hartkloppingen waar je bang van wordt en para gedachten waren de meest bovenop liggende klachten.

Ik sluit me geheel aan bij SmartieAndMe zijn posts. Eventuele vragen zal ik z.s.m beantwoorden.
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...
Ja dat dacht ik al.. nog niet bewezen = niet bewezen.

Je spreekt jezelf tegen. Er zijn BIJNA geen mensen die overlijden aan alleen GHB en vervolgens zeg je dat mensen ALTIJD hebben gecombineerd.
Klik om te vergroten...

Volgensmij zijn er maar 1 tot 2 mensen puur aan GHB overleden, en dat kwam niet omdat ze teveel hadden genomen, maar omdat de afkick zo heftig was dat ze eraan waren overleden. En dat hoeft ook helemaal niet, maar omdat dokters en verslavingsinstellingen nog zo weinig kennis hebben hoe hiermee om te gaan worden er vaak verkeerde middelen voorgeschreven bij een afkick en op een verkeerde manier en dan kan het dus fout gaan.

En wie moet ik geloven, de optiek van 1 persoon die nog in de ontkenningsfase zit of de ervaringsverhalen van tientallen anderen plus alle informatie van het internet? Niet elke verslaving werkt hetzelfde. Je geeft zelf precies aan hoe de verslaving van GHB werkt. Je voelt je niet down of kut en je denkt dus dat het geen gevolgen heeft. Nog maar een dosis dan... Tot je wel verslaafd bent. Goed dat je alcohol er even bij haalt, over vergelijkingen gesproken. Reken jij even het aantal gebruikers en het aantal slachtoffers uit en vergelijk dit met GHB. Spreken we elkaar daarna weer..
Klik om te vergroten...

Ontkenningsfase? Gebruik het al een lange tijd, heb voor mezelf bepaalde regels gesteld en daar kan ik prima naar leven. Een beetje discipline heet dat. En ja 20ML per dag kan, dat zijn 4 doseringen van 5ML wat gelijk staat aan 12u onder invloed. Dit geeft genoeg tijd aan het lichaam om te herstellen van bezetten receptoren. Ik raad het niet aan zoals jij doet beweren, maar zeg ook niet dat het een afhankelijkheid geeft. Heb zelf op die dosering gezeten, gebruik nu heel wat minder, meestal ook maar 2 tot 3ml als ik het overdag zou doen wat ook minder snel tot verslaving lijd, maar op 20ML ben ik totaal niet afhankelijk geweest. Mee gestopt en totaal geen bijwerkingen gehad. Ook geestelijk niet.

Waar baseer je dat op? Kan je lever wel zo'n zuurtegraad aan dan? Want je slokdarm verbrand langzamerhand als je veel GBL gebruikt... En wat betreft die ratten, gebruik jij het in dezelfde omstandigheden als die ratten dan? Dus met dezelfde dosis in verhouding tot het gewicht, en dezelfde frequentie en in een lab onder toezicht?
Klik om te vergroten...

Die zuurtegraad heeft alleen invloed op de slokdarm, en mits goed vermengd valt dit reuze mee. Voor de lever maakt het verder niet uit. Ja, de doseringen en hoeveelheid wordt berekend naar de omvang en gewicht van de rat natuurlijk. En nee ik zou GBL niet op die manier onder die omstandigheden gebruiken (gebruik sowieso geen GBL) maar alle wetenschappelijke onderzoeken worden op zo'n manier gedaan. Als je zo redeneert kan je meteen elk onderzoek over wat dan ook van de baan schuiven..

os040 verteld hier dat je zonder risico's 20ml GHB per dag kunt gebruiken.
Klik om te vergroten...

Zonder risico zeg ik niet, ik heb duidelijk aangegeven dat het per gebruiker verschilt hoe snel een verslaving tot stand komt maar bij 20ML zijn de receptoren gewoon niet voldoende tijd bezet geweest om extra's te gaan aanmaken.

Je kunt beter de klachten bestrijden in samenspraak met een arts, die er wel voor is opgeleid. Dan loop je een stuk minder risico's.
Klik om te vergroten...

Zijn gebruik geeft totaal geen verslaving.. Alleen in de avond 3 doseringen pakken doet echt niets.. zoals je ziet heeft ie zonder problemen kunnen stoppen en zijn de klachten ook niet erger geworden maar op de zelfde manier terug gekomen. Tenminste dat zegt hij.

Tuurlijk ben je blij met de input van os040, dit rechtvaardigt namelijk ook jouw gebruik. Je zegt dat alle negatieve verhalen over GHB vooral voortkomen uit slordig gebruik, logisch maar dat geld voor alle middelen. Je doet zelf precies hetzelfde want je geeft aan dat je het niet recreatief gebruikt maar als medicatie voor depressies, reeds bestaande psychische problematiek dus.
Klik om te vergroten...

Er zijn een heleboel psychiaters, vooral in Amerika die GHB aanbevelen als een anti depressiva. In plaats van zeer verslavende benzodiapines te gebruiken die ook chemisch zijn en eigenlijk veel minder effect hebben dan het natuurlijke GHB. Het wordt ook niet voor niets voorgeschreven aan suicidale patienten, die na een paar weken op 3x een lage dosis per dag al permanente resultaten boeken. Verder wordt Xyrem (GHB) al 20 jaar gebruikt voor narcolepsy patienten (mensen die geen goede REM slaap kunnen krijgen en zo dus problemen ondervinden overdag op hun werk of wat dan ook). Die elke dag voor het slapen een dosis nemen en als ze wakker worden nog een, bij 2% van de gebruikers werd dacht ik misbruik van het middel gemaakt, zoals ongeveer altijd het geval is, bij welk middel dan ook en in grote getallen. Ook in alle ghb studie's wordt aangegeven dat het niet verslavend is maar bij zeer frequent gebruik wel afhankelijkheid kan optreden. Het enige wat je hoeft te doen is niet constant te gebruiken. Ik denk dat er toch wat mis met jezelf is als je 24u per dag naar iets moet grijpen. Om dit altijd maar op het middel te gooien gaat mij iets te ver.. En kom nou niet aan met "ja maar dat doen ze dus omdat ze verslaafd zijn", want er gaat een lange tijd vooraf dat je nog lang niet verslaafd bent.

Ik snap os040 wel, zo dacht ik 4 maanden geleden ook. Nu ben ik 24/7 afhankelijk. Ik had exact dezelfde denkwijze over GHB, overal de positieve dingen naar voren halen.
Overigens, ik ben het levende bewijs dat GHB wel degelijk tot lichamelijke verslaving kan leiden. Ik heb ongeveer 3 dagen tot 20ML gebruikt. Zondagmiddag besloot ik te stoppen, er was hier ZEKER geen sprake van ook maar een klein beetje psychische verslaving. Die avond, ongeveer 4/5 uur na laatste inname begonnen de klachten: trillen, hevig transpireren, hartkloppingen waar je bang van wordt en para gedachten waren de meest bovenop liggende klachten.
Klik om te vergroten...

Tja.. Als je het zo wilt interpeteren. Ik geef alleen feiten aan, en de feiten spreken voor zich. De enige risicovormen zijn afhankelijkheid en het out gaan. Zolang je daar mee om kan gaan is het gebruik te verwaarlozen. Dat jij binnen 4 maanden een verslaving hebt opgelopen kan ik helaas niets aandoen.. maar ligt aan jou en niet aan het middel. Je hebt het gewoon veel te bont gemaakt en nu zie je de consequenties. Ik gebruik al veel langer dan jij en heb totaal geen verslaving, ook niet geestelijk. Af en toe gebruik ik ook een week niet en daar kan ik prima mee leven. Dan is er echt geen sprake van verslaving. Heb persoonlijk zelfs dat als ik er telang aan zit (24u of langer) er ook gewoon even genoeg van heb.. Maar je moet niet de indruk krijgen dat ik er zovaak zolang aan zit want binges doe ik hooguit met een feestje o.i.d. Wat misschien 1x in de 2 maanden voorkomt. :tongueout:

Gebruik het omdat het kan, niet omdat het moet dan ben je veel te ver gegaan. Er zijn ook genoeg gebruikers die hun gebruik wel onder controle hebben. En je verhaal over dat je 3 dagen 20ML per dag hebt gebruikt en zulke heftige ontwennig daarvan hebt oplopen neem ik met een korrel zout, want 99% van de tijd werd er toch wel ietsje meer gebruikt.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
os040 zei:
Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...
Ja dat dacht ik al.. nog niet bewezen = niet bewezen.
Klik om te vergroten...

Maar volgens mij is algemeen bekend dat zuurstoftekort schadelijk is voor de hersenen, om maar even een heel simpel en extreem voorbeeld te noemen onze prins Friso die hersenletsel heeft opgelopen vanwege zuurstoftekort. Uiteraard is het voor GHB een veel kleinere zuurstofbeperking, maar dat kan dus in mijn opinie ook op veel kleinere schaal wel schade toebrengen.

Als dan deze specifieke situatie nog niet is onderzocht, betekent dat dus niet direct dat dit geen hersenschade oplevert. Zolang het dus niet bewezen is is het ook niet echt slim om er vanuit te gaan dat het dan maar niet waar zal zijn, vooral niet als alle aanwijzingen er wel voor zijn.

Volgensmij zijn er maar 1 tot 2 mensen puur aan GHB overleden, en dat kwam niet omdat ze teveel hadden genomen, maar omdat de afkick zo heftig was dat ze eraan waren overleden. En dat hoeft ook helemaal niet, maar omdat dokters en verslavingsinstellingen nog zo weinig kennis hebben hoe hiermee om te gaan worden er vaak verkeerde middelen voorgeschreven bij een afkick en op een verkeerde manier en dan kan het dus fout gaan.
Klik om te vergroten...

Exacte sterftecijfers weet ik niet dus daar zal ik niets over zeggen, maar wat je hierboven beschrijft is een situatie van jaren geleden.

Nederland heeft (ik geloof bij Novadic Kentron, maar kan een ander zijn) een speciale GHB kliniek. Hier zijn de juiste middelen voorhanden en de behandelaars zijn gespecialiseerd in GHBverslavingen.

Ontkenningsfase? Gebruik het al een lange tijd, heb voor mezelf bepaalde regels gesteld en daar kan ik prima naar leven. Een beetje discipline heet dat. En ja 20ML per dag kan, dat zijn 4 doseringen van 5ML wat gelijk staat aan 12u onder invloed. Dit geeft genoeg tijd aan het lichaam om te herstellen van bezetten receptoren. Ik raad het niet aan zoals jij doet beweren, maar zeg ook niet dat het een afhankelijkheid geeft. Heb zelf op die dosering gezeten, gebruik nu heel wat minder, meestal ook maar 2 tot 3ml als ik het overdag zou doen wat ook minder snel tot verslaving lijd, maar op 20ML ben ik totaal niet afhankelijk geweest. Mee gestopt en totaal geen bijwerkingen gehad. Ook geestelijk niet.
Klik om te vergroten...

De reden dat ik jouw situatie beschuldigde als de ontkenningsfase is omdat jouw verhaal exact het begin is van 90% van de GHB verslavingen. Zo loopt het bijna altijd en omdat ik dit verhaal al vaak gehoord heb neem ik het met een korrel zout, uiteraard beschuldig ik je er niet van dat je verslaafd bent/wordt maar dan zou je wel een bijzonder geval zijn met dit gebruik. Dat is wat ik ermee wil zeggen.

Uiteraard begint niemand een verslaving bewust en zal het altijd erin sluipen. Dat begint dus bijna altijd bij (in jouw opinie) kleine hoeveelheden. Je hebt namelijk ook nog zo iets als Tolerantie... 20ml is leuk voor 12 uur onder invloed zoals je zegt, maar over een tijdje wordt het effect steeds minder. Dat betekent dus dat je genoegen zal moeten nemen met minder effect of de dosis/frequentie opschroeven.

Niemand begint een verslaving met 24/7 onder invloed, maar uiteindelijk zul je wel moeten omdat je dan 's nachts continue wakker wordt als het uitwerkt.

Als je zo redeneert kan je meteen elk onderzoek over wat dan ook van de baan schuiven..
Klik om te vergroten...

Je hebt ook nog zo iets als onderzoek op mensen, dit lijkt me wel betrouwbaar... Maar er vanuit gaan dat het geen leverschade oplevert omdat het dat ook niet doet bij ratten, tsja dat lijkt me duidelijk.

maar bij 20ML zijn de receptoren gewoon niet voldoende tijd bezet geweest om extra's te gaan aanmaken.
Klik om te vergroten...

Kun je dit aantonen?

Zijn gebruik geeft totaal geen verslaving.. Alleen in de avond 3 doseringen pakken doet echt niets.. zoals je ziet heeft ie zonder problemen kunnen stoppen en zijn de klachten ook niet erger geworden maar op de zelfde manier terug gekomen. Tenminste dat zegt hij.
Klik om te vergroten...

Probleem is alleen dat je totaal niet onder controle hebt wanneer en of de verslaving komt. Daarbij weet je ook niet wat voor risico's je loopt, hij vertelt dat hij het gebruikt tegen angsten en depressies terwijl stoppen met GHB dat juist veroorzaakt. Ook verkloot je je complete slaapritme. Als je een jaar lang elke avond een dopje GHB gebruikt voor je gaat slapen, ga er maar niet vanuit dat je daarna weer lekker slaapt wanneer je stopt met GHB.

Er zijn een heleboel psychiaters, vooral in Amerika die GHB aanbevelen als een anti depressiva.
Klik om te vergroten...

Dat klopt. Al zijn het er niet een heleboel, het gebeurt wel inderdaad. Heb je wel eens gezien wat voor middelen je nog meer in Amerika op recept kunt krijgen, alles kan in Amerika dus daar zou ik niet te veel waarde aan hechten. Kijk voor de grap eens naar de veel te zware pijnstiller Oxycodone, waar enorm veel verslavingen aan zijn omdat het gewoon wordt voorgeschreven als je genoeg betaalt. En dat terwijl er maar een hele kleine groep is die echt baat heeft bij dit middel.

GHB als antidepressivum werd voor zover ik op internet kan vinden voorgeschreven als 4x per dag 1,5 ml. Doktoren gaven het als medicijn dus maar met 6ml per dag, scheelt nogal.

In Europa wordt GHB zelden meer voorgeschreven vanwege het grote misbruik en omdat er betere middelen zijn voor de meeste doelen. Tegenwoordig wordt het alleen nog soms voorgeschreven als middel tegen narcolepsie en héél zelden bij de afkick van een alcoholverslaving.

Kortom, de kans is 99% zeker dat je arts betere middelen beschikbaar heeft. Dan wordt het nog eens vergoed door de zorgverzekeraar ook en je bent niet illegaal bezig. Dat is de reden dat ik zelfmedicatie met GHB gewoon dom vind.

Dat jij binnen 4 maanden een verslaving hebt opgelopen kan ik helaas niets aandoen.. maar ligt aan jou en niet aan het middel. Je hebt het gewoon veel te bont gemaakt en nu zie je de consequenties. Ik gebruik al veel langer dan jij en heb totaal geen verslaving, ook niet geestelijk. Af en toe gebruik ik ook een week niet en daar kan ik prima mee leven. Dan is er echt geen sprake van verslaving. Heb persoonlijk zelfs dat als ik er telang aan zit (24u of langer) er ook gewoon even genoeg van heb.. Maar je moet niet de indruk krijgen dat ik er zovaak zolang aan zit want binges doe ik hooguit met een feestje o.i.d. Wat misschien 1x in de 2 maanden voorkomt.
Klik om te vergroten...

Volgens mij gaf Augustis net aan hetzelfde gebruik als jij te hebben gehad, betekent dus dat jij het ook veel te bont maakt als ik jouw woorden mag geloven. Geestelijk verslaafd ben je al, want je gebruikt het niet meer recreatief, maar doses verspreid over de dag en elke dag 20ml zoals je zei.

Ik gun het je absoluut niet, maar als ik je verhaal zo hoor en je zet dit voort is het gewoon een kwestie van tijd.

Ik snap os040 wel, zo dacht ik 4 maanden geleden ook. Nu ben ik 24/7 afhankelijk. Ik had exact dezelfde denkwijze over GHB, overal de positieve dingen naar voren halen.
Klik om te vergroten...

Uiteraard, ik begrijp het ook. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat alle verslavingen zo beginnen maar dat had je al door volgens mij :wink:

Tnx voor het bijspringen Augustis :) En veel sterkte met je verslaving, hopelijk kom je er snel vanaf!

@os040 en SjitHeppens:

Ik probeer absoluut niet mensen te veroordelen of de grond in te trappen, ik heb alleen te vaak meegemaakt dat dit soort dingen misgaan in de vorm van een overdosis of verslaving. Ik beschuldig jullie nergens van maar ik probeer alleen mensen te behoeden van vervelende gevolgen.

Ik heb het zelf meegemaakt met een cannabisverslaving, redelijk hetzelfde verhaal. Ik geloofde ook niet in verslaving en dacht het ook allemaal onder controle te hebben. Mede omdat ik het ook medicinaal gebruikte was ik er van overtuigd dat het alleen maar goed deed. Ben er nog steeds van overtuigd dat cannabis veel goed kan doen, maar verslavend is het wel! Gebruik het nog steeds medicinaal maar gelukkig slaap ik tegenwoordig ook prima zonder.

Drugs is leuk, maar alleen recreatief en in het geval van medicinaal gebruik alléén op recept.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn begrijpend lezen is prima, de jouwe ook? Volgens mij gaat je mooie onderzoekje namelijk niet over dagelijks gebruik en hoe de hersenen dan omgaan met zuurstoftekort en GHB. Als je elke nacht onder invloed van GHB slaapt betekent dat als je het mij vraagt een chronisch zuurstoftekort in je hersenen, toch?!...

En zou graag je link hebben naar je onderzoek..
Klik om te vergroten...
Iets met begrijpend lezen:
os040 zei:
Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...
Ja dat dacht ik al.. nog niet bewezen = niet bewezen.
Klik om te vergroten...

GHB geeft geen tolerantie. Alleen bij lichamelijke afhankelijkheid. Heb daarom ook nooit meer hoeven pakken dan dat, werkte altijd even goed.
Klik om te vergroten...

Hoe kom je hierbij? Het hele internet zegt namelijk van wel, ik kan nergens vinden van niet. Daarbij heb ik dit ook geleerd in een training over drugs en zelf en bij anderen ook ervaren.

Mijn eerste dosis was 2ml, beviel goed dus de keer erna nam ik 4ml en lag na zo'n 3 kwartier vechten diep in slaap. Toen de keer erna maar 2,5ml genomen omdat ik niet in slaap wilde vallen. Langzamerhand is dit opgebouwd en tegenwoordig gebruik ik eigenlijk altijd 4ml.

Kortom, ikzelf heb tolerantie ervaren. Ken genoeg mensen die niet verslaafd zijn maar een hogere dosis en kortere frequentie gebruiken dan vroeger.

Er zijn amper onderzoeken op mensen.. En vooral studie's over drugsgebruik zijn altijd met ratten.
Klik om te vergroten...

Klopt, en daarom worden zo weinig dingen met zekerheid gezegd over drugs. Geen enkele onderzoeksuitslag over ratten zal ooit op mensen toegepast worden zonder het ook te testen op mensen in een veilige omgeving.

Als een rat bepaald gedrag vertoond is dat een reden om wel of niet op mensen te gaan testen, maar nooit een reden om aan te nemen dat mensen wel hetzelfde zullen reageren.

Op 3x 3 doseringen op een avond ga je geen slaapriteme verstoren.. Zoals ik al zei heb ik zelf meer gebruikt en kon ook meteen normaal slapen. Wanneer je al een dag eraan zit en nuchter wordt en dan gaat slapen is een ander verhaal. Controle heb je opzich wel, want een verslaving is niet in een keer heel zwaar. Het begint licht met zweten en wat jeuk en trilhandjes. Als je dat hebt is het tijd om een tijdje te stoppen denk ik zo. Kans op angst en depressies krijg je alleen als je lichamelijk afhankelijk bent geweest, niet als je alleen in de avond een paar doseringen hebt gebruikt zoals hem. En zoals je ziet heeft het juist geholpen en zijn de klachten omdat hij er mee is gestopt op de zelfde manier teruggekomen.
Klik om te vergroten...

Het slaapritme zal ik verder niets over zeggen omdat ik de door jou zo geliefde wetenschappelijke bronnetjes niet heb, alleen de ervaring.

Je zegt dat je controle hebt omdat een verslaving langzaam op komt. Moet ik daaruit afleiden dat jij vind dat alle verslaafden dom zijn en jij niet? Dat is namelijk ook een heel herkenbaar kenmerk van een beginnende verslaving, het is alleen moeilijk in te zien.

Zoals ik al zei, niemand begint bewust een verslaving. Iedereen denkt dat het wel goed gaat en dat ze controle hebben, tot het te laat is.

Wat betreft de zelfmedicatie, als GHB ervoor zorgt dat er extra receptoren worden aangemaakt betekent dit gewoon dat er bij stoppen met GHB te veel signalen worden doorgegeven in je hersenen. Of je nu een lichamelijke afhankelijkheid hebt of niet, te veel signalen kunnen angsten en paranoïde gedachten opleveren en in het ergste geval een psychose.

Als je weet dat je daar extra gevoelig voor bent omdat je het al gebruikte om zulke klachten te onderdrukken, is het spelen met vuur als je het mij vraagt. Mensen kijken altijd naar de grote groep waarbij het wel goed gaat maar daar heb je niets aan. Met je ogen dicht oversteken gaat ook meestal wel goed, maar je zal net degene zijn die wel onder een vrachtwagen komt. Kun je beter gewoon met je ogen open oversteken, kom je een stuk veiliger aan de overkant.

Voor het geval je problemen hebt met begrijpend lezen, hiermee bedoel ik dus dat je beter naar een arts kunt gaan en middelen kunt laten voorschrijven. Heb je toch een oplossing maar een stuk minder risico.

Ik snap uberhaubt niet waarom iemand een illegaal middel zou verkiezen boven een legaal middel wat door een gediplomeerd iemand wordt voorgeschreven en betaald door de verzekering... :confused:

Denk niet dat er veel betere middelen zijn tegen zijn angstproblematiek. Het is juist de kracht van GHB dat het hierbij zo goed tegen werkt en veel beter is dan de bestaande SSRI's en benzo's.
Klik om te vergroten...

Het beste middel is niet altijd het middel wat de meeste klachten onderdrukt, maar soms ook het middel wat iets minder klachten onderdrukt maar daarbij wel de risico's enorm verkleind. Dus de risico's van misbruik op recept maar ook het verergerd terugkomen van de klachten bij stoppen.

Volgensmij zei ik ook dat ik al veel langer gebruikte dan hem en dat ik dat maar tijdelijk heb gedaan en er totaal geen verslaving van heb opgelopen. Ook geestelijk niet. Lezen is moeilijk blijkbaar
Klik om te vergroten...

Je blijft er wel op hameren dat ik niet goed lees, maar dat is meer jouw probleem. (LET OP, ik probeer je met de volgende uitleg niet te beschuldigen van een verslaving, ik vertel alleen hoe het meestal gaat!) Zoals ik al zei, een geestelijke verslaving is heel moeilijk bij jezelf te signaleren en je kunt heel lang geestelijk verslaafd zijn en zelf blijven ontkennen dat het zo is. Het is dus mogelijk dat je het zelf niet door hebt. Ik ben een jaar lang geestelijk verslaafd geweest aan wiet en ik was in de volle overtuiging dat het niet zo was.

Het is dus heel goed mogelijk dat je in die tijd wel geestelijk verslaafd was, je gebruikt(e) het tenslotte elke dag. Hoe het nu is kan ik uiteraard niets over zeggen.

Ben zelf van mening dan cannabis een zeer onderschatte drug is die veel induviduele problemen kan veroorzaken. Het is zeker verslavend maar niet lichamelijk, gelukkig ben je er nu vanaf :)
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad een onderschatte drug, al is het wel de meest veilige drug die er is (including alcohol). Mijn mening is overigens dat je er wél lichamelijk verslaafd aan kunt raken, maar das een andere discussie die we hier beter niet ook nog eens bij kunnen betrekken :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
os040 zei:
Cannabis is niet lichamelijk verslavend, je lichaam gaat niet protesteren na stopzetting van gebruik, al kan slapen e.d. wel moeilijk zijn. Verder alcohol bestempelen als meest veilige drug is natuurlijk een lachertje. :P Alcohol staat bovenaan de harddrug lijst op nummer 1.

http://www.scientias.nl/alcohol-is-scha ... oine/18878
Klik om te vergroten...

Werd inderdaad altijd gezegd dat het niet lichamelijk verslavend is, maar als je ontwenningsverschijnselen ervaart bij stoppen is het wat mij betreft gewoon wel zo. Had het zelf ook, slapeloosheid, hoofdpijn, onrust en depressie.. Lees het ook steeds vaker. Het statement wat altijd bestond valt dus absoluut te betwijfelen.

Reden dat alcohol bovenaan staat is uiteraard omdat de maatschappelijke schade enzo ook meegenomen is.

os040 zei:
Maargoed we kunnen nu nog wel uren doorgaan, maar ik denk dat de topic starter zijn vraag nu wel beantwoord heeft gezien en dat we tot de conclusie kunnen komen dat ghb mits gecontroleerd gebruikt geen schade zal geven en een heel fijn goedje kan zijn. :smoke:
Klik om te vergroten...

Inderdaad, daarom heb ik de rest maar niet meer meegequote :wink: Ik moet hier nog wel aan toevoegen dat "mits gecontroleerd" voor verschillende mensen een verschillend begrip is. Mijn mening is dat je, als je het puur recreatief wilt gebruiken, het gewoon niet meer dan 2 a 3x per maand moet gebruiken en vooral gewoon zorgen dat je niet out gaat. Of outgaan nou slecht voor je is of niet, GHB is relaxed als je het ervaart en niet als je bewusteloos bent :wink:

De 2 a 3x per maand zeg ik omdat 4x per maand, dus elke week, al een gewoonte/ritme is en voor sommige mensen tot een verslaving kan leiden. Vooral als je elk weekend eraan zit is het voor veel mensen uiteindelijk moeilijk om er een weekend vanaf te blijven.
N
Nicolaas 82Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Dit klopt niet, er wordt wel vaker gezegd dat dit niet gebeurd maar toch overlijden er regelmatig mensen aan. Je kunt dus absoluut niet zeggen dat niemand er een ademdepressie van krijgt.


Ook niet waar.. Er zijn bijna geen mensen overleden aan alleen GHB. De mensen die overlijden hebben altijd GHB icm met alcohol of andere drugs genomen.

http://www.life-enhancement.com/article.aspx?ID=76

"According to an investigation by Ward Dean, MD., every instance in which GHB has been listed as the cause of death involved some other more likely cause of death."
Klik om te vergroten...

Hier moet ik het wel eens zijn. De hoeveelheid GHB die je moet nemen om dood te gaan is bijna een halve liter. Een combinatie met, dat is what kills you.

Ook slaapdeprivatie is punt 2. Ik heb tot ver in mijn verslaving, elke nacht 6 uur kunnen slapen.
Helaas is het zo dat bij een lichamelijke verslaving, 1 dag alvoldoende is om er gewenning voor te ontwikkelen. De volgende dag beginnen de klacten dus ook eerder.
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Rowan0162 zei:
os040, Ben je na 3 jaar bereid toe te geven dat je ongelijk had in deze discussie? Of zit je nog steeds in de ontkenningsfase?
Klik om te vergroten...

Grappig, ik keek toevallig op dit moment dit topic nog eens terug wat inderdaad al weer 3 en een half jaar geleden is, om te kijken of er misschien nog gereageerd zou zijn.

Waar in deze discussie zou ik ongelijk hebben? Op het persoonlijke vlak omtrent het verslavingsgedeelte of de discussie mbt de schadelijkheid van ghb? Heb de discussie nog eens doorgelezen en ben het nog steeds eens met mijn comments aangezien dat nu eenmaal de feiten zijn. Ik zou wel 1 ding willen terugnemen, dat ik heb gezegd dat je zonder problemen 20ml per dag zou kunnen gebruiken. Dit is na mijn inzien teveel en zal bij de meeste personen denk ik toch snel leiden tot een beginnende afhankelijkheid. Ik ben nog wel steeds van mening dat als je puur kijkt naar de hoeveelheid (20ml) geen lichamelijke verslaving kan veroorzaken, maar met dagelijks gebruik hiervan zal het erg lastig zijn om dit onder controle te houden. Dit is dus absoluut af te raden.

Zelf gebruik ik recreatief nog steeds ghb en heb tot nu toe geen afhankelijkheid opgelopen. Gebruik hoogstens in het weekend en niet dagelijks. Ghb is niet schadelijk voor het lichaam, maar met dagelijks gebruik ligt een verslaving zo op de loer en hier is niet een, twee, drie vanaf te komen dus denk na en laat het nooit uit de hand lopen. :wave:
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wou me eigenlijk niet bemoeien met deze discussie, maar kan het niet laten en moet toch even iets kwijt. Jullie zitten allebei een beetje fout maar toch heeft smartieandme grotendeels gelijk.
Os40 heeft wel gelijk dat je ghb enkele dagen achter elkaar kunt gebruiken zonder afkick verschijnselen. Als je 2 weken lang elke dag ghb neemt treden er afkick verschijnselen op. Maar dit zou ik niet te licht op vatten want na een paar dagen gebruiken is het al wel moeilijk om daarmee te stoppen aangezien de geestelijke verslaving redelijk snel komt en die ook best hevig kan zijn. Meeste mensen onderschatten een geestelijke verslaving, helaas..
Maar denk om je gebruik. Er is amper GOED onderzoek over bekend en qua ervaringen van vele vrienden en de onderzoeken die gedaan zijn is er toch echt wel op te maken dat het best verslavend is en het echt niet zo moet bekeken worden als os40 doet.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mudita zei:
Er is amper GOED onderzoek over bekend en qua ervaringen van vele vrienden en de onderzoeken die gedaan zijn is er toch echt wel op te maken dat het best verslavend is en het echt niet zo moet bekeken worden als os40 doet.
Klik om te vergroten...

Momenteel wordt er een onderzoek gedaan naar de schade van outgaan door GHB gebruik. Als daar meer resultaten van bekend zijn laat ik het wel weten, heb er zelf ook aan meegedaan. Die is misschien wel interessant voor iedereen hier.

os040 zei:
Ghb is niet schadelijk voor het lichaam, maar met dagelijks gebruik ligt een verslaving zo op de loer en hier is niet een, twee, drie vanaf te komen dus denk na en laat het nooit uit de hand lopen.
Klik om te vergroten...

Grote hoeveelheden GHB bevatten wel grote hoeveelheden natrium (even er vanuitgaande dat de GHB gemaakt is met NaOH), wat best schadelijk is voor de niertjes en waardoor je gaat opblazen omdat je vocht vasthoudt. Dat is toch ook schade?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Grote hoeveelheden kippensoep bevatten ook veel natrium, en dat is schadelijk.

Of GHB lichamelijk zoveel schade aanricht weet ik niet, de schadelijke effecten zijn niet heel duidelijk. Bij GHB zou ik me eerder zorgen maken over de lange termijns effecten van de verslaving, en de neurologische gevolgen.
L
Lotte199Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik zou willen dat ik op deze manier van mijn chronische therapieresistente depressie verlost zou worden. Ik ben 57, ik viel er aan ten prooi toen ik 13 was.

Momenteel wordt er in Groningen onderzoek gedaan naar ketamine voor de behandeling van depressie, aanvankelijk een middel om mensen onder narcose te brengen en in andere landen worden in dit verband onderzoeken gedaan met hallucigene middelen.
Ik was te laat voor het onderzoek met ketamine en als ik zou weten hoe ik aan de GHB zou kunnen komen om op dezelfde wijze mijn depressie te bestrijden, dan zou ik dat zeker overwegen, want zo is het niet vol te houden; ik ben uitbehandeld.

Ik ben onhandig op forums, zie nu de naam van degene die GHB tegen depressie en angst gebruikt niet, maar ik heb de indruk dat hij e.e.a. goed heeft onderzocht en secuur tewerk is gegaan m.b.t. het gebruik van GHB.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je verhaal klinkt heftig, als je dingen kwijt wilt of wilt vragen kun je beter misschien even zelf een topic openen. Dit topic gaat over schade bij GHB gebruik.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#14
SmartieAndMe zei:
Je verhaal klinkt heftig, als je dingen kwijt wilt of wilt vragen kun je beter misschien even zelf een topic openen. Dit topic gaat over schade bij GHB gebruik.
Klik om te vergroten...

@lotte aangezien je aangeeft dat je niet zo goed weet hoe je op een forum te werk gaat:
Ga naar het GHB gedeelte van het forum, links boven aan de pagina zie je in rode letters 'nieuw onderwerp' (ofzoiets). Klik hierop en de rest volgt vanzelf! :)
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Lotte199 zei:
Ik zou willen dat ik op deze manier van mijn chronische therapieresistente depressie verlost zou worden. Ik ben 57, ik viel er aan ten prooi toen ik 13 was.

Momenteel wordt er in Groningen onderzoek gedaan naar ketamine voor de behandeling van depressie, aanvankelijk een middel om mensen onder narcose te brengen en in andere landen worden in dit verband onderzoeken gedaan met hallucigene middelen.
Ik was te laat voor het onderzoek met ketamine en als ik zou weten hoe ik aan de GHB zou kunnen komen om op dezelfde wijze mijn depressie te bestrijden, dan zou ik dat zeker overwegen, want zo is het niet vol te houden; ik ben uitbehandeld.

Ik ben onhandig op forums, zie nu de naam van degene die GHB tegen depressie en angst gebruikt niet, maar ik heb de indruk dat hij e.e.a. goed heeft onderzocht en secuur tewerk is gegaan m.b.t. het gebruik van GHB.
Klik om te vergroten...

Ik raad je GHB en Ketamine sterk af om te gebruiken tijdens je depressie. Ga hier niet zelf mee experimenteren want dat loopt gegarendeerd fout.

De eerste paar dagen/weken zul je je top voelen en verdwijnt je depressie als sneeuw voor de zon. Hierna zal alles bergafwaarts gaan en zal je depressie als maar erger worden en je gebruik steeds meer. Afkicken en tegerlijkertijd een zware depressie hebben maar het er niet makkelijker op.

Heb dit allemaal al meegemaakt en kan je uit ervaring vertellen dat ik er niks mee ben opgeschoten. Een hoop geld, verdriet, ellende, en 2 jaar van mijn jeugd heb ik vergooid. En waarvoor? Tja, dat weet ik eigenlijk ook niet.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#16
GHB is heel gevaarlijk, omdat de meeste gebruikers niet weten waarmee het gemaakt is en of alle schadelijke chemie eruit is gehaald op het eindproduct
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
autysd zei:
GHB is heel gevaarlijk, omdat de meeste gebruikers niet weten waarmee het gemaakt is en of alle schadelijke chemie eruit is gehaald op het eindproduct
Klik om te vergroten...
Dat is niet wat GHB gevaarlijk maakt
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
autysd zei:
GHB is heel gevaarlijk, omdat de meeste gebruikers niet weten waarmee het gemaakt is en of alle schadelijke chemie eruit is gehaald op het eindproduct
Klik om te vergroten...
De meeste gebruikers weten ook niet waarmee andere drugs gemaakt zijn en of alle chemische restproducten er volledig uit zijn, volgens die redenatie is dus alles gevaarlijk. En volgens die redenatie is drugs gebruiken dus niet meer gevaarlijk als je wel weet waarmee het gemaakt is? :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."