Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSchade GHB

Schade GHB

37 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mijn begrijpend lezen is prima, de jouwe ook? Volgens mij gaat je mooie onderzoekje namelijk niet over dagelijks gebruik en hoe de hersenen dan omgaan met zuurstoftekort en GHB. Als je elke nacht onder invloed van GHB slaapt betekent dat als je het mij vraagt een chronisch zuurstoftekort in je hersenen, toch?!...
Klik om te vergroten...

Dit wordt me laatste reactie want vind het een beetje tegenvallen zo :). Het onderzoek toont aan dat er GEEN zuurstoftekort ontstaat door het onder invloed zijn van GHB in een coma (out zijn) en dat er geen vermindering van zuurstof naar de hersenen is terwijl je dus in coma ligt. Dus hoe jij erbij komt dat GHB dus zorgt voor een zuurstof tekort in de hersenen is me niet helemaal duidelijk.

"Mamelak has also noted the unique ability of GHB to reduce brain glucose consumption, without toxic effect." Wat dus inhoud dat de hersenen minder koolhydraten nodig hebben om op hetzelfde niveau te kunnen blijven functioneren en dus zelfs hersenschade tegengaat. Misschien moet je je engels een beetje opfrissen. :wink:

Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...

Je moet dat onderzoek toch ergens hebben gelezen? Of heb je dan gehoord van iemand? Anders kan je toch gewoon een link geven naar de desbetreffende studie?

Hoe kom je hierbij? Het hele internet zegt namelijk van wel, ik kan nergens vinden van niet. Daarbij heb ik dit ook geleerd in een training over drugs en zelf en bij anderen ook ervaren.
Klik om te vergroten...

http://www.rivm.nl/bibliotheek/digitaal ... apport.pdf
http://www.hulpgids.nl/index.php?mid=81&content=640
http://www.yojax.com/site/ghb
http://kungfuchem.blogspot.nl/2009/03/g ... gamma.html

Staat allemaal dat het geen tolerantie geeft en was bij mij ook precies zo, maar misschien is het per individu verschillend :)

Klopt, en daarom worden zo weinig dingen met zekerheid gezegd over drugs. Geen enkele onderzoeksuitslag over ratten zal ooit op mensen toegepast worden zonder het ook te testen op mensen in een veilige omgeving.

Als een rat bepaald gedrag vertoond is dat een reden om wel of niet op mensen te gaan testen, maar nooit een reden om aan te nemen dat mensen wel hetzelfde zullen reageren.
Klik om te vergroten...

Een rat heeft veel wel van de menselijke hormoonhuishouding weg en ook het zenuwstelsel en wordt vaak als proef gebruikt omdat het redelijk vaak overeenkomt. Maar dat is een andere discussie.

Je zegt dat je controle hebt omdat een verslaving langzaam op komt. Moet ik daaruit afleiden dat jij vind dat alle verslaafden dom zijn en jij niet? Dat is namelijk ook een heel herkenbaar kenmerk van een beginnende verslaving, het is alleen moeilijk in te zien.
Klik om te vergroten...

Zeg niet dat ze dom zijn, maar je kan een beginnende (lichamelijke) verslaving echt wel herkennen.

Wat betreft de zelfmedicatie, als GHB ervoor zorgt dat er extra receptoren worden aangemaakt betekent dit gewoon dat er bij stoppen met GHB te veel signalen worden doorgegeven in je hersenen. Of je nu een lichamelijke afhankelijkheid hebt of niet, te veel signalen kunnen angsten en paranoïde gedachten opleveren en in het ergste geval een psychose.
Ik snap uberhaubt niet waarom iemand een illegaal middel zou verkiezen boven een legaal middel wat door een gediplomeerd iemand wordt voorgeschreven en betaald door de verzekering... :confused:
Klik om te vergroten...

Zoals ik al aangaf is 8 tot 10ml per dag niet genoeg om zo'n heftige reactie te veroorzaken. En waarom iets kiezen boven een voorgeschreven middel? Heb ik al uitgelegd. GHB wordt gedemoniseerd in dit land en vele andere terwijl het juist een veel betere medicatie is tegen angst en depressie dan de zogenaamde voorgeschreven middelen.

Het beste middel is niet altijd het middel wat de meeste klachten onderdrukt, maar soms ook het middel wat iets minder klachten onderdrukt maar daarbij wel de risico's enorm verkleind. Dus de risico's van misbruik op recept maar ook het verergerd terugkomen van de klachten bij stoppen.
Klik om te vergroten...

Als jij serieus denkt dat een benzo of SSRI minder schade of bijwerkingen en verslaving veroorzaakt dan GHB heb je het echt mis. Benzodiapines zijn 10x zo verslavend en een SSRI veranderd op lange termijn hersenprocessen wat wel weer wat hersteld maar wat met logisch nadenken dus ook niet echt ideaal is. Daarbij veranderd het je karakter.

Je blijft er wel op hameren dat ik niet goed lees, maar dat is meer jouw probleem. (LET OP, ik probeer je met de volgende uitleg niet te beschuldigen van een verslaving, ik vertel alleen hoe het meestal gaat!) Zoals ik al zei, een geestelijke verslaving is heel moeilijk bij jezelf te signaleren en je kunt heel lang geestelijk verslaafd zijn en zelf blijven ontkennen dat het zo is. Het is dus mogelijk dat je het zelf niet door hebt. Ik ben een jaar lang geestelijk verslaafd geweest aan wiet en ik was in de volle overtuiging dat het niet zo was.
Het is dus heel goed mogelijk dat je in die tijd wel geestelijk verslaafd was, je gebruikt(e) het tenslotte elke dag. Hoe het nu is kan ik uiteraard niets over zeggen.
Klik om te vergroten...

Ik gaf dacht ik aan dat ik ook vaak een week stopte en daar prima mee kon leven. Voelde me top, gewoon zoals ik me altijd heb gevoeld zonder G. Dus van een geestelijke verslaving is dan geen sprake.

Het is inderdaad een onderschatte drug, al is het wel de meest veilige drug die er is (including alcohol). Mijn mening is overigens dat je er wél lichamelijk verslaafd aan kunt raken, maar das een andere discussie die we hier beter niet ook nog eens bij kunnen betrekken :wink:
Klik om te vergroten...

Cannabis is niet lichamelijk verslavend, je lichaam gaat niet protesteren na stopzetting van gebruik, al kan slapen e.d. wel moeilijk zijn. Verder alcohol bestempelen als meest veilige drug is natuurlijk een lachertje. :P Alcohol staat bovenaan de harddrug lijst op nummer 1.

http://www.scientias.nl/alcohol-is-scha ... oine/18878

Maargoed we kunnen nu nog wel uren doorgaan, maar ik denk dat de topic starter zijn vraag nu wel beantwoord heeft gezien en dat we tot de conclusie kunnen komen dat ghb mits gecontroleerd gebruikt geen schade zal geven en een heel fijn goedje kan zijn. :smoke:
P
PerrydiculousLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste DF,

Ik verdiep me graag in alle vormen van drugs.
Schade, verslaving, ervaringen etc.
Dan kies ik daar de toppers uit en kijk ik met eigen ogen hoe geweldig het is.
Wat ik me nu afvraag is:
Wat is nou eigenlijk de schade van GHB?
Het enige wat ik overal kan vinden is dat je relatief verslaafd kan raken en dat overdoseren gevaarlijk is.
Is er überhaupt schade aangetoond bij langere tijd gebruik?
Hersenschade of leverschade? (Die lijken mij het meest logisch)

Groet en dank,
De Raven Stylez :P
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben je van plan een GHB verslaving op te bouwen en wil je weten hoeveel het kwaad kan? :grin:

Of GHB echt hersenschade of andere schade aanricht is nog niet helemaal duidelijk. Wel kan aangenomen worden dat als je outgaat van de GHB er hersenschade kan optreden, vanwege zuurstof tekort in je hersenen. Outgaan kan dus zeker wel kwaad, al zeggen GHB gebruikers van niet.

Als GHB verkeerd gemaakt wordt, kan het zijn dat de Ph-waarde (zuurtegraad) niet juist is. Als deze geen 7 is (Ph-neutraal) dan kan dit je slokdarm beschadigen. Dit geldt ook voor GBL, een van de grondstoffen van GHB die ook in het lichaam omgezet wordt naar GHB. GBL beschadigt ook de slokdarm en voor zover ik weet ook de lever, omdat het daar wordt omgezet tot GHB.

Daarbij zal een GHB verslaving indirect ook veel schade aanrichten, als je echt afhankelijk bent van GHB zul je elke 2 uur een nieuwe dosis moeten nemen. Ook 's nachts wordt je dan om de twee uur wakker om een nieuwe dosis te nemen en de afkick schijnt verschrikkelijk te zijn zonder medicijnen.
P
PerrydiculousLid
01-01-2024, 00:00
#4
SmartieAndMe zei:
Ben je van plan een GHB verslaving op te bouwen en wil je weten hoeveel het kwaad kan? :grin:

Of GHB echt hersenschade of andere schade aanricht is nog niet helemaal duidelijk. Wel kan aangenomen worden dat als je outgaat van de GHB er hersenschade kan optreden, vanwege zuurstof tekort in je hersenen. Outgaan kan dus zeker wel kwaad, al zeggen GHB gebruikers van niet.

Als GHB verkeerd gemaakt wordt, kan het zijn dat de Ph-waarde (zuurtegraad) niet juist is. Als deze geen 7 is (Ph-neutraal) dan kan dit je slokdarm beschadigen. Dit geldt ook voor GBL, een van de grondstoffen van GHB die ook in het lichaam omgezet wordt naar GHB. GBL beschadigt ook de slokdarm en voor zover ik weet ook de lever, omdat het daar wordt omgezet tot GHB.

Daarbij zal een GHB verslaving indirect ook veel schade aanrichten, als je echt afhankelijk bent van GHB zul je elke 2 uur een nieuwe dosis moeten nemen. Ook 's nachts wordt je dan om de twee uur wakker om een nieuwe dosis te nemen en de afkick schijnt verschrikkelijk te zijn zonder medicijnen.
Klik om te vergroten...
Verslaving is niet echt waar ik naar wil gaan :P
Ik denk er aan 't gewoon 1 keer te gebruiken en kijken waar al die heisa nou om is.
Sowieso wil ik erg minderen met hoeveelheden drugs en meer variëren.
Zo hou ik 't leuk, spannend en interessant.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Goed bezig, drugs moet geen gewoonte zijn maar iets extra's af en toe! Mocht je GHB willen proberen een paar tips:

- Laat het testen bij een testcentrum, mocht je dit niet doen, check in ieder geval of de Ph-waarde klopt
- Begin met 2,5ml voor een eerste keer, daarna kun je opbouwen.
- Neem nooit meer dan 4 / 5ml in een dosis, afhankelijk van wat je kunt hebben
- Houd de tijd bij wanneer je je dosis genomen had, zo kun je nooit te vroeg herdoseren.
- Koop een doseerspuitje

Dan kan er eigenlijk niet veel misgaan! Enjoy! :mrgreen:
P
PerrydiculousLid
01-01-2024, 00:00
#6
SmartieAndMe zei:
Goed bezig, drugs moet geen gewoonte zijn maar iets extra's af en toe! Mocht je GHB willen proberen een paar tips:

- Laat het testen bij een testcentrum, mocht je dit niet doen, check in ieder geval of de Ph-waarde klopt
- Begin met 2,5ml voor een eerste keer, daarna kun je opbouwen.
- Neem nooit meer dan 4 / 5ml in een dosis, afhankelijk van wat je kunt hebben
- Houd de tijd bij wanneer je je dosis genomen had, zo kun je nooit te vroeg herdoseren.
- Koop een doseerspuitje

Dan kan er eigenlijk niet veel misgaan! Enjoy! :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Kijk, dit is bruikbaar :grin:
Heb hier toevallig nog een pH strip liggen, dus ik denk dat ik dat dan ga doen.
Wist 1 persoon die 't zelf gebruikt en dacht, vraag 'm ff:
Nee, ik verkoop jou niet. Ik vind 't best als je 't wil proberen, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn wanneer jij jezelf naar de tyfus helpt.

Klinkt veelbelovend! :tearsofjoy:

Zal zien of ik 't in handen kan krijgen. Anders maar iets anders voor laten gaan.
Truffels / paddo's lijken me ook wel leuk :mrgreen:
d
dopertjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn ervaring is dat je wel blijvende schade over kan houden aan langdurig ghb gebruik. Mijn vriend wil het nog niet helemaal toegeven maar zijn geheugen is vele malen slechter, kan niet veel informatie meer in 1 keer verwerken en zijn handen trillen constant.... dus weet waar je aan begint, langdurig gebruik zal ik zeker vermijden.

Verder vind ik 2,5 ml persoonlijk veel. Daar ging ik de eerste keer van out. Is natuurlijk erg verschillend maar liever te weinig dan te veel.

En als laaste tip. Als je na een half uurtje niets (denkt te) voelen neem dan niet meteen veel meer. Je kan beter afwachten en een andere keer iets meer nemen. Een extra doses terwijl de andere wat laat binnenkomt kan erg naar uitpakken.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
RavenStylez zei:
Zal zien of ik 't in handen kan krijgen. Anders maar iets anders voor laten gaan.
Truffels / paddo's lijken me ook wel leuk :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Truffels / Paddo's zijn een stuk veiliger aangezien deze geen schade aanrichten en niet verslavend zijn. Dit zijn drugs die de meeste mensen slechts enkele malen per jaar willen en ook niet meer.

GHB kan inderdaad op lange termijn bij hevig gebruik wel schade aanbrengen maar voor zover ik weet is dit vaak te herstellen met een goede afkick en de juiste middelen.

Het trillen volgens mij vanwege een dopamine overschot, waardoor je ook onrust en angsten kunt krijgen enzo en volgens mij bij acute afkick zelfs epileptische aanvallen.

Verder vind ik 2,5 ml persoonlijk veel. Daar ging ik de eerste keer van out. Is natuurlijk erg verschillend maar liever te weinig dan te veel.
Klik om te vergroten...

Voor de meeste mensen is 2,5ml prima om mee te beginnen, dat er iemand van out gaat heb ik dan ook nog nooit eerder gehoord (ik wil niet zeggen dat ik je niet geloof hoor!). Maar inderdaad, liever te weinig dan te veel.
d
dopertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Beetje gevoelig typje mischien... 1 tot 1,5 heeft voor mij meer dan genoeg effect. Mijn vriend is er jaloers op.....
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#10
SmartieAndMe zei:
Of GHB echt hersenschade of andere schade aanricht is nog niet helemaal duidelijk. Wel kan aangenomen worden dat als je outgaat van de GHB er hersenschade kan optreden, vanwege zuurstof tekort in je hersenen. Outgaan kan dus zeker wel kwaad, al zeggen GHB gebruikers van niet.
Klik om te vergroten...

Nee hoor..
http://fr0gman.wordpress.com/discover-t ... r-of-life/

Alle text is wetenschappelijk onderbouwd. De studies staan onderaan.

"GHB typically induces a slight slowing of the heartbeat (bradycardia). GHB also slows and deepens breathing, but does not depress the breathing centers in the brain stem, unlike e.g. barbiturates and benzodiazepines. Even with high doses of GHB the respiratory centers in the brain do not lose their sensitivity to carbon dioxide in the blood-the normal stimulus to breathing."

"GHB facilitates both REM (rapid eye movement) sleep, and “slow-wave” (non-REM) sleep, the stage of sleep featuring increased release of growth hormone [Laborit, 1972]. And unlike the unconsciousness induced by other anesthetics, that triggered by GHB does not feature a systemic decrease in oxygen consumption"

"GHB activates a metabolic process known as the “pentose pathway” which plays an important role in the synthesis of protein within the body [Laborit, 1972]. It also causes a “protein sparing” effect [Laborit, 1964] which reduces the rate at which the body breaks down its own proteins. These properties, along with GHB’s effect on growth hormone, underlie its common use as an aid to muscle-building and fat loss."

"Vickers referred to GHB as “a truly nontoxic hypnotic” and repeatedly emphasized its “lack of toxicity.” Vickers cited evidence that GHB demonstrates “no toxic effects on the liver and kidney. Laborit described the body’s metabolism of GHB and stressed “the absence of any need of detoxification by the organism."

"GHB is completely metabolized into carbon dioxide and water, leaving absolutely no residue of toxic metabolites [Vickers, 1969; Laborit, 1972]. Metabolism is so efficient that GHB can no longer be detected in urine four to five hours after it is taken by injection"

GHB is gewoon een natuurlijke stressremmer met zelfs zeer positieve effecten. Laat 0% toxische resten achter en heeft eigenlijk helemaal geen hoog verslavingspotentieel. Dat sommige mensen er niet vanaf kunnen blijven zegt meer over de gebruiker dan over dit middel.. Gebruik het ook in veelvoud, maar verslavend? Nee zeker niet. Kan er echt dagen aan zitten, gaan slapen en totaal geen craving of uberhaupt het gevoel hebben dat ik zolang aan een middel heb gezeten. Echt toppie gewoon.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jup, maar er zijn heel veel onderzoeken naar gedaan, met verschillende uitkomsten. Het is maar net hoe je je onderzoek richt. Dat outgaan hersenschade aanricht is vrijwel zeker, over GHB zelf valt te twisten.

Beetje het zelfde verhaal als met XTC, daar is ook met onderzoeken aangetoond dat het in sommige situaties met bepaalde doses niet schadelijk is en ook therapeutische meerwaarde kan hebben. Het is maar net hoe je het bekijkt en interpreteert.

"GHB typically induces a slight slowing of the heartbeat (bradycardia). GHB also slows and deepens breathing, but does not depress the breathing centers in the brain stem, unlike e.g. barbiturates and benzodiazepines. Even with high doses of GHB the respiratory centers in the brain do not lose their sensitivity to carbon dioxide in the blood-the normal stimulus to breathing."
Klik om te vergroten...

Dit klopt niet, er wordt wel vaker gezegd dat dit niet gebeurd maar toch overlijden er regelmatig mensen aan. Je kunt dus absoluut niet zeggen dat niemand er een ademdepressie van krijgt.

GHB is gewoon een natuurlijke stressremmer met zelfs zeer positieve effecten. Laat 0% toxische resten achter en heeft eigenlijk helemaal geen hoog verslavingspotentieel. Dat sommige mensen er niet vanaf kunnen blijven zegt meer over de gebruiker dan over dit middel.. Gebruik het ook in veelvoud, maar verslavend? Nee zeker niet. Kan er echt dagen aan zitten, gaan slapen en totaal geen craving of uberhaupt het gevoel hebben dat ik zolang aan een middel heb gezeten. Echt toppie gewoon.
Klik om te vergroten...

Dit is gewoon een hele domme instelling. GHB heeft na heroïne en cocaïne een van de hoogste verslavingspotentialen onder de drugs. De cijfers kunnen dat bevestigen. Ook is bewezen dat men na 3 dagen GHB gebruik al afkickverschijnselen kan krijgen. Vele levens zijn verwoest door een GHB verslaving. Vind je het niet een beetje dom om zo op internet te gaan roepen dat GHB niet verslavend is en dat je het dagen achter elkaar kunt gebruiken zonder er last van te krijgen? Je weet nooit wie het leest en hoe het geïnterpreteerd wordt.

Dat sommige mensen er niet vanaf kunnen blijven dat heeft de reden dat ze net zo ingesteld zijn als jij. Als je de gevaren en risico's van veelvuldig gebruik niet meer ziet en je gaat het dagen achter elkaar gebruiken en dan nog denken dat je goed bezig bent ook, ben je nog slechts enkele stappen van een verslaving vandaan.

Probleem is dat GHB een hele nare lichamelijke verslaving heeft, dat merk je pas op het moment dat het te laat is. Een afkick van GHB is afschuwelijk en kan bijna nooit zonder medische hulp gedaan worden. Er zijn meerdere mensen op dit forum die je waarschijnlijk een dreun zouden willen verkopen vanwege dit verhaal...

Ik raad dus iedereen aan om dit domme verkooppraatje van os040 in de wind te slaan en gewoon verstandig met GHB om te gaan. Over de hersenschade valt nog niet voldoende met zekerheid te zeggen maar het is gewoon wél verslavend en er zijn wél risico's aan verbonden...
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#12
SmartieAndMe zei:
Jup, maar er zijn heel veel onderzoeken naar gedaan, met verschillende uitkomsten. Het is maar net hoe je je onderzoek richt. Dat outgaan hersenschade aanricht is vrijwel zeker, over GHB zelf valt te twisten.
Klik om te vergroten...

Dan mag jij me nu wel een bron geven waar is aangetoond dat out gaan hersenschade veroorzaakt. Die heb je namelijk niet. Verder is het ook echt belachelijk om GHB met een neurotoxisch middel als MDMA te gaan vergelijken.

Dit klopt niet, er wordt wel vaker gezegd dat dit niet gebeurd maar toch overlijden er regelmatig mensen aan. Je kunt dus absoluut niet zeggen dat niemand er een ademdepressie van krijgt.
Klik om te vergroten...

Ook niet waar.. Er zijn bijna geen mensen overleden aan alleen GHB. De mensen die overlijden hebben altijd GHB icm met alcohol of andere drugs genomen.

http://www.life-enhancement.com/article.aspx?ID=76

"According to an investigation by Ward Dean, MD., every instance in which GHB has been listed as the cause of death involved some other more likely cause of death."

"GHB selectively deepens stage 3 and 4 sleep, which are most frequently impaired in the elderly. This is probably the mechanism by which GHB treats narcolepsy. Deepening stage 3 and 4 sleep may also be the mechanism by which GHB increases growth hormone output (which normally takes place during the deepest stages of sleep). At the 2-4 gm dose range, GHB's effects last about 3 to 4 hours. At high doses (4-8 gm) and on an empty stomach, extremely deep sleep is usually induced within 5 to 15 minutes. The effect will sometimes last up to 4 hours. At extremely high doses (10-30 gm), the deep-sleep lasts for much longer periods. The highest reported GHB dose (termed a "poisoning" by the authors) involved a man who took an estimated 15 tablespoons (50-75 grams) of GHB! He woke up 24 hours later feeling groggy with a mild headache. He had no lasting effects."

Ik heb je al wetenschappelijke artikelen gegeven waar in staat dat de hersenfuncties totaal niet lijden als je "out gaat". Dat je daar over blijft doorgaan zegt me genoeg. Geef me eerst maar eens wat bronnen die dat bevestigen.

En ja in mijn optiek is GHB de minst verslavende drugs. Het is voor andere misschien verslavend omdat het zo makkelijk te gebruiken is zonder enige bijwerkingen. Maar vergeleken met heroine of cocaine kan je het echt niet vergelijken vind ik. Je voelt niet je down of kut als het uitwerkt en je hebt ook geen drang van herhaling zoals dat bij eerder genoemde middelen wel zo is, al kan dat per gebruiker natuurlijk wel verschillen maar bij mij in ieder geval niet. "Vele levens zijn verwoest door GHB gebruik". Ja dat klopt, met elk middel heb je misbruikers. Hoeveel "levens" worden er per jaar wel niet verwoest door alcohol? Misschien een keer de cijfers opzoeken daarvan.

Verder zeg je dat 3 dagen continue gebruik al gelijk staat aan een lichamelijke afhankelijkheid.. Hoe kom je daar toch bij? Om dat te veroorzaken zal je toch minimaal 10 dagen 24/7 moeten gebruiken. Pauzes van 10 uur per 2 a 3 dagen geven al geen lichamelijke afhankelijkheid. 6u per dag nuchter zal je nooit lichamelijk verslaafd worden. Geestelijk is wat anders maar je moet wel objectief blijven. Mijn verhaal weg doen als een verkooppraatje voor ghb zal ik maar niet al te serieus nemen.. Last but not least. GBL is niet schadelijk voor de lever ook al wordt het daar in GHB omgezet. Er zijn onderzoeken bij ratten die hebben laten zien dat gbl gebruik zelfs minder kans op levertumoren zou hebben vergeleken met ratten die geen gbl toegediend kregen.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vind dat os040 erg interessante info geeft. Hoezo verkooppraatjes SmartieAndMe, wat verkoopt os040 hier dan (behalve praatjes misschien)?

Ik gebruik inmiddels al bijna 3 jaar dagelijks GHB. Als zelfmedicatie tegen angst en depressie. Gemiddeld 3 x 2 gram per avond. Uiterst effectief! Ben pas een week gestopt, zonder enig afkickverschijnsel. Behalve dat de oude depressieklachten stilaan terugkwamen, ja duh...! :rolleyes:

Nogmaals: ik ben erg blij met de input van os040. En ook ik denk dat alle negatieve verhalen over GHB vooral voortkomen uit slordig gebruik, combinatie met andere middelen, reeds bestaande psychische problematiek of jawel: verkooppraatjes. Van wie, van gebruikers zoals os040? Nee, van ggz instellingen die financieel zitten te smachten naar nieuwe patiënten.

SmartieAndMe pleit voor zelfcensuur. Omdat onbevlekte zieltjes hier misschien meelezen en zo verderflijke ideeën zouden kunnen opdoen? Kom nou toch...
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#14
SjitHeppens zei:
Nogmaals: ik ben erg blij met de input van os040. En ook ik denk dat alle negatieve verhalen over GHB vooral voortkomen uit slordig gebruik, combinatie met andere middelen, reeds bestaande psychische problematiek of jawel: verkooppraatjes.
Klik om te vergroten...

Het is gewoon jammer dat een relatief onschuldig middel als GHB (dagelijks gebruik van max 20ml) zo erg wordt afgeschilderd in de media omdat er de laatste jaren teveel mensen niet weten hoe ze er mee moeten omgaan. Tot 1998 of 2000 kon je het nog legaal krijgen als voedingssupplement. Die Nemen veel te veel met grote hoeveelheden alcohol en belanden op die manier op de EHBO. De overheid wil dat na een tijd tegengaan en zet het dus op de opiumlijst. Terwijl goede voorlichting met legaliteit veel meer effect zou opleveren dan elke week krantenartikelen volschrijven met leugens. (Gootsteenontstopper en hoe slecht het wel niet is, terwijl er nooit gezegd wordt waar het dan eigenlijk slecht voor is, want dat is het niet behalve out gaan en het verslavingspotentioneel). Dat GBL met Natriumhydroxide reageerd naar natrium-GHB lijkt niemand te snappen, dat die GHB gewoon een endogene stof is die je van nature in heel je lichaam en hersenen hebt zitten ook niet. Ze lezen alleen de kranten en horen media over gootsteenonstopper en verfverwijderaar dus opzich kan je ze ook niets kwalijk nemen.

En ik ben het toch zeker over eens dat GHB een van de minst verslavend middelen is die er zijn. Je zegt zelf al, na 3 jaar dagelijks gebruik kon ik er zo vanaf blijven. Ik heb zelf ook nog nooit iets gehad dat je zoveel kan gebruiken maar na dat je nuchter bent er zo makkelijk vanaf kan blijven en eigenlijk niet eens mee bezig bent. Als je zover bent dat je lichamelijk afhankelijk aan het worden bent moet je het toch wel erg bont maken..
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
os040 zei:
SmartieAndMe zei:
Jup, maar er zijn heel veel onderzoeken naar gedaan, met verschillende uitkomsten. Het is maar net hoe je je onderzoek richt. Dat outgaan hersenschade aanricht is vrijwel zeker, over GHB zelf valt te twisten.
Klik om te vergroten...
Dan mag jij me nu wel een bron geven waar is aangetoond dat out gaan hersenschade veroorzaakt. Die heb je namelijk niet. Verder is het ook echt belachelijk om GHB met een neurotoxisch middel als MDMA te gaan vergelijken.
Klik om te vergroten...

Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...

Het is inderdaad belachelijk om GHB met MDMA te vergelijken maar als je goed gelezen had, had je gezien dat ik de middelen niet met elkaar vergelijk maar de manier hoe je onderzoeken kunt interpreteren.

Ook niet waar.. Er zijn bijna geen mensen overleden aan alleen GHB. De mensen die overlijden hebben altijd GHB icm met alcohol of andere drugs genomen.
Klik om te vergroten...

Je spreekt jezelf tegen. Er zijn BIJNA geen mensen die overlijden aan alleen GHB en vervolgens zeg je dat mensen ALTIJD hebben gecombineerd.

Het gebeurt inderdaad vaker dat mensen overlijden aan een combinatie maar ook aan alleen GHB kun je overlijden.

En ja in mijn optiek is GHB de minst verslavende drugs. Het is voor andere misschien verslavend omdat het zo makkelijk te gebruiken is zonder enige bijwerkingen. Maar vergeleken met heroine of cocaine kan je het echt niet vergelijken vind ik. Je voelt niet je down of kut als het uitwerkt en je hebt ook geen drang van herhaling zoals dat bij eerder genoemde middelen wel zo is, al kan dat per gebruiker natuurlijk wel verschillen maar bij mij in ieder geval niet. "Vele levens zijn verwoest door GHB gebruik". Ja dat klopt, met elk middel heb je misbruikers. Hoeveel "levens" worden er per jaar wel niet verwoest door alcohol? Misschien een keer de cijfers opzoeken daarvan.
Klik om te vergroten...

En wie moet ik geloven, de optiek van 1 persoon die nog in de ontkenningsfase zit of de ervaringsverhalen van tientallen anderen plus alle informatie van het internet? Niet elke verslaving werkt hetzelfde. Je geeft zelf precies aan hoe de verslaving van GHB werkt. Je voelt je niet down of kut en je denkt dus dat het geen gevolgen heeft. Nog maar een dosis dan... Tot je wel verslaafd bent.

Goed dat je alcohol er even bij haalt, over vergelijkingen gesproken. Reken jij even het aantal gebruikers en het aantal slachtoffers uit en vergelijk dit met GHB. Spreken we elkaar daarna weer...

Verder zeg je dat 3 dagen continue gebruik al gelijk staat aan een lichamelijke afhankelijkheid.. Hoe kom je daar toch bij?
Klik om te vergroten...

Eigen ervaring, ervaringen van anderen en informatie van de Brijder.

Last but not least. GBL is niet schadelijk voor de lever ook al wordt het daar in GHB omgezet. Er zijn onderzoeken bij ratten die hebben laten zien dat gbl gebruik zelfs minder kans op levertumoren zou hebben vergeleken met ratten die geen gbl toegediend kregen.
Klik om te vergroten...

Waar baseer je dat op? Kan je lever wel zo'n zuurtegraad aan dan? Want je slokdarm verbrand langzamerhand als je veel GBL gebruikt...

En wat betreft die ratten, gebruik jij het in dezelfde omstandigheden als die ratten dan? Dus met dezelfde dosis in verhouding tot het gewicht, en dezelfde frequentie en in een lab onder toezicht?

Ik vind dat os040 erg interessante info geeft. Hoezo verkooppraatjes SmartieAndMe, wat verkoopt os040 hier dan (behalve praatjes misschien)?
Klik om te vergroten...

os040 verteld hier dat je zonder risico's 20ml GHB per dag kunt gebruiken.

SjitHeppens zei:
Ik gebruik inmiddels al bijna 3 jaar dagelijks GHB. Als zelfmedicatie tegen angst en depressie. Gemiddeld 3 x 2 gram per avond. Uiterst effectief! Ben pas een week gestopt, zonder enig afkickverschijnsel. Behalve dat de oude depressieklachten stilaan terugkwamen, ja duh...!
Klik om te vergroten...

Ik neem aan dat als je GHB in deze mate als zelfmedicatie kunt voorschrijven en je er van overtuigd bent dat het geen kwaad kan, dat je een gediplomeerd psycholoog bent en volledig bewust bent van de risico's die je loopt?

Ik denk van niet. Een van de nare dingen van een GHB verslaving is namelijk dat als je GABA receptoren te lang bezet blijven door de GHB, je hersenen nieuwe GABA receptoren aan gaat maken. Als de GHB dan uitwerkt krijg je dus overprikkeling van je hersenen waardoor die angsten waar je vroeger last van had weer terug komen, alleen dan in heftigere vorm. Ook loop je kans op paniekaanvallen, hallucinaties en in het ergste geval psychosen.

Je kunt beter de klachten bestrijden in samenspraak met een arts, die er wel voor is opgeleid. Dan loop je een stuk minder risico's.

SjitHeppens zei:
Nogmaals: ik ben erg blij met de input van os040. En ook ik denk dat alle negatieve verhalen over GHB vooral voortkomen uit slordig gebruik, combinatie met andere middelen, reeds bestaande psychische problematiek of jawel: verkooppraatjes. Van wie, van gebruikers zoals os040? Nee, van ggz instellingen die financieel zitten te smachten naar nieuwe patiënten.
Klik om te vergroten...

Tuurlijk ben je blij met de input van os040, dit rechtvaardigt namelijk ook jouw gebruik. Je zegt dat alle negatieve verhalen over GHB vooral voortkomen uit slordig gebruik, logisch maar dat geld voor alle middelen. Je doet zelf precies hetzelfde want je geeft aan dat je het niet recreatief gebruikt maar als medicatie voor depressies, reeds bestaande psychische problematiek dus.

GGZ is een instelling die goed werk doet, die helpt namelijk mensen van hun verslavingen af en die proberen verslavingen te voorkomen... Wat jullie hier doen is de verslaving proberen te creëren bij mensen door te vertellen dat je het gemakkelijk elke dag kunt gebruiken. Ik zou dus zeggen dat jullie proberen nieuwe patiënten te creëren, waarom je denkt dat de GGZ dat doet is me niet duidelijk.

SmartieAndMe pleit voor zelfcensuur. Omdat onbevlekte zieltjes hier misschien meelezen en zo verderflijke ideeën zouden kunnen opdoen? Kom nou toch...
Klik om te vergroten...

Mensen gebruiken het internet om informatie op te doen voor ze besluiten een middel te gaan gebruiken. Niet iedereen durft hun vragen te stellen bij een instelling en zal dus bijvoorbeeld DF gebruiken voor informatie. Als ze hier dan lezen dat je rustig 20ml per dag kunt gebruiken zonder risico's, hoop ik maar dat het goed gaat...

Don't get me wrong BTW, ik ben niet tegen drugs.. ik gebruik zelf ook, ook GHB. Ik probeer mensen absoluut niet te laten stoppen met gebruiken, ik ben alleen wel absoluut voor recreatief gebruik en niet meer dan dat...
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Maar volgens mij is algemeen bekend dat zuurstoftekort schadelijk is voor de hersenen, om maar even een heel simpel en extreem voorbeeld te noemen onze prins Friso die hersenletsel heeft opgelopen vanwege zuurstoftekort. Uiteraard is het voor GHB een veel kleinere zuurstofbeperking, maar dat kan dus in mijn opinie ook op veel kleinere schaal wel schade toebrengen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je mijn eerste post nog is moet doorlezen.. Begrijpend lezen is niet je sterkste punt he? :wink: Daarbij gaat GHB juist hersenschade tegen in tijden van zuurstoftekort. G wordt daarom soms ook gebruikt bij de geboorte van een kind als de navelstreng om de nek zit en het kind dus kan stikken.

"GHB appears to promote survival under hypoxic [low oxygen] conditions. Mamelak has also noted the unique ability of GHB to reduce brain glucose consumption, without toxic effect".

Om mezelf nog maar een keer te citeren:

"Even with high doses of GHB the respiratory centers in the brain do not lose their sensitivity to carbon dioxide in the blood-the normal stimulus to breathing." "And unlike the unconsciousness induced by other anesthetics, that triggered by GHB does not feature a systemic decrease in oxygen consumption".

"Schade" wordt omtrent drugs veelal overdreven. Ik denk dat je beter kan kijken naar de werking van GHB met neuronen, dat zou misschien oxidatieve stress geven. Maar dat is zo breed dat het al bijna te verwaarlozen is. Een goede training in de sportschool geeft immers ook al oxidatieve stress.

Als dan deze specifieke situatie nog niet is onderzocht, betekent dat dus niet direct dat dit geen hersenschade oplevert. Zolang het dus niet bewezen is is het ook niet echt slim om er vanuit te gaan dat het dan maar niet waar zal zijn, vooral niet als alle aanwijzingen er wel voor zijn.
Klik om te vergroten...

Volgensmij heb ik al wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken laten zien waaruit blijkt dat het in een coma raken van GHB geen schade opleverd voor de hersenen. En zou graag je link hebben naar je onderzoek..

20ml is leuk voor 12 uur onder invloed zoals je zegt, maar over een tijdje wordt het effect steeds minder. Dat betekent dus dat je genoegen zal moeten nemen met minder effect of de dosis/frequentie opschroeven.
Klik om te vergroten...

GHB geeft geen tolerantie. Alleen bij lichamelijke afhankelijkheid. Heb daarom ook nooit meer hoeven pakken dan dat, werkte altijd even goed.

Je hebt ook nog zo iets als onderzoek op mensen, dit lijkt me wel betrouwbaar... Maar er vanuit gaan dat het geen leverschade oplevert omdat het dat ook niet doet bij ratten, tsja dat lijkt me duidelijk.
Klik om te vergroten...

Er zijn amper onderzoeken op mensen.. En vooral studie's over drugsgebruik zijn altijd met ratten.

Probleem is alleen dat je totaal niet onder controle hebt wanneer en of de verslaving komt. Daarbij weet je ook niet wat voor risico's je loopt, hij vertelt dat hij het gebruikt tegen angsten en depressies terwijl stoppen met GHB dat juist veroorzaakt. Ook verkloot je je complete slaapritme. Als je een jaar lang elke avond een dopje GHB gebruikt voor je gaat slapen, ga er maar niet vanuit dat je daarna weer lekker slaapt wanneer je stopt met GHB.
Klik om te vergroten...

Op 3x 3 doseringen op een avond ga je geen slaapriteme verstoren.. Zoals ik al zei heb ik zelf meer gebruikt en kon ook meteen normaal slapen. Wanneer je al een dag eraan zit en nuchter wordt en dan gaat slapen is een ander verhaal. Controle heb je opzich wel, want een verslaving is niet in een keer heel zwaar. Het begint licht met zweten en wat jeuk en trilhandjes. Als je dat hebt is het tijd om een tijdje te stoppen denk ik zo. Kans op angst en depressies krijg je alleen als je lichamelijk afhankelijk bent geweest, niet als je alleen in de avond een paar doseringen hebt gebruikt zoals hem. En zoals je ziet heeft het juist geholpen en zijn de klachten omdat hij er mee is gestopt op de zelfde manier teruggekomen.

GHB als antidepressivum werd voor zover ik op internet kan vinden voorgeschreven als 4x per dag 1,5 ml. Doktoren gaven het als medicijn dus maar met 6ml per dag, scheelt nogal.
Klik om te vergroten...

Zeg toch ook in mijn vorige post 3x een lage dosering. :)

In Europa wordt GHB zelden meer voorgeschreven vanwege het grote misbruik en omdat er betere middelen zijn voor de meeste doelen.
Klik om te vergroten...

Ligt eraan wat, het is nooit veel gebruikt als medicijn. Bij een narcose maar daar zijn inderdaad betere middelen voor. In Amerika zijn veel GHB rechtzaken die steeds vaker neigen naar de hand van de aanklager om dit middel legaal te maken. (In ieder geval sneller als recept verkrijgbaar inplaats van veelal chemische benzo's die veel verslavender zijn en minder goed werken). Maar GHB is een endogene stof en daar kan je geen patent op krijgen, dus zijn farmaceutische bedrijven daar niet geinteresserd in. Waarom zou je als je voor een chemisch middel wat ongeveer hetzelfde doet 75$ per 20 tabletten kan vangen?

Dat is de reden dat ik zelfmedicatie met GHB gewoon dom vind.
Klik om te vergroten...

Denk niet dat er veel betere middelen zijn tegen zijn angstproblematiek. Het is juist de kracht van GHB dat het hierbij zo goed tegen werkt en veel beter is dan de bestaande SSRI's en benzo's.

Volgens mij gaf Augustis net aan hetzelfde gebruik als jij te hebben gehad, betekent dus dat jij het ook veel te bont maakt als ik jouw woorden mag geloven. Geestelijk verslaafd ben je al, want je gebruikt het niet meer recreatief, maar doses verspreid over de dag en elke dag 20ml zoals je zei.
Klik om te vergroten...

Volgensmij zei ik ook dat ik al veel langer gebruikte dan hem en dat ik dat maar tijdelijk heb gedaan en er totaal geen verslaving van heb opgelopen. Ook geestelijk niet. Lezen is moeilijk blijkbaar :openmouth:

Ben er nog steeds van overtuigd dat cannabis veel goed kan doen, maar verslavend is het wel! Gebruik het nog steeds medicinaal maar gelukkig slaap ik tegenwoordig ook prima zonder.
Klik om te vergroten...

Ben zelf van mening dan cannabis een zeer onderschatte drug is die veel induviduele problemen kan veroorzaken. Het is zeker verslavend maar niet lichamelijk, gelukkig ben je er nu vanaf :)

Drugs is leuk, maar alleen recreatief
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens :rock:
A
AugustisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik snap os040 wel, zo dacht ik 4 maanden geleden ook. Nu ben ik 24/7 afhankelijk. Ik had exact dezelfde denkwijze over GHB, overal de positieve dingen naar voren halen.

Overigens, ik ben het levende bewijs dat GHB wel degelijk tot lichamelijke verslaving kan leiden. Ik heb ongeveer 3 dagen tot 20ML gebruikt. Zondagmiddag besloot ik te stoppen, er was hier ZEKER geen sprake van ook maar een klein beetje psychische verslaving. Die avond, ongeveer 4/5 uur na laatste inname begonnen de klachten: trillen, hevig transpireren, hartkloppingen waar je bang van wordt en para gedachten waren de meest bovenop liggende klachten.

Ik sluit me geheel aan bij SmartieAndMe zijn posts. Eventuele vragen zal ik z.s.m beantwoorden.
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...
Ja dat dacht ik al.. nog niet bewezen = niet bewezen.

Je spreekt jezelf tegen. Er zijn BIJNA geen mensen die overlijden aan alleen GHB en vervolgens zeg je dat mensen ALTIJD hebben gecombineerd.
Klik om te vergroten...

Volgensmij zijn er maar 1 tot 2 mensen puur aan GHB overleden, en dat kwam niet omdat ze teveel hadden genomen, maar omdat de afkick zo heftig was dat ze eraan waren overleden. En dat hoeft ook helemaal niet, maar omdat dokters en verslavingsinstellingen nog zo weinig kennis hebben hoe hiermee om te gaan worden er vaak verkeerde middelen voorgeschreven bij een afkick en op een verkeerde manier en dan kan het dus fout gaan.

En wie moet ik geloven, de optiek van 1 persoon die nog in de ontkenningsfase zit of de ervaringsverhalen van tientallen anderen plus alle informatie van het internet? Niet elke verslaving werkt hetzelfde. Je geeft zelf precies aan hoe de verslaving van GHB werkt. Je voelt je niet down of kut en je denkt dus dat het geen gevolgen heeft. Nog maar een dosis dan... Tot je wel verslaafd bent. Goed dat je alcohol er even bij haalt, over vergelijkingen gesproken. Reken jij even het aantal gebruikers en het aantal slachtoffers uit en vergelijk dit met GHB. Spreken we elkaar daarna weer..
Klik om te vergroten...

Ontkenningsfase? Gebruik het al een lange tijd, heb voor mezelf bepaalde regels gesteld en daar kan ik prima naar leven. Een beetje discipline heet dat. En ja 20ML per dag kan, dat zijn 4 doseringen van 5ML wat gelijk staat aan 12u onder invloed. Dit geeft genoeg tijd aan het lichaam om te herstellen van bezetten receptoren. Ik raad het niet aan zoals jij doet beweren, maar zeg ook niet dat het een afhankelijkheid geeft. Heb zelf op die dosering gezeten, gebruik nu heel wat minder, meestal ook maar 2 tot 3ml als ik het overdag zou doen wat ook minder snel tot verslaving lijd, maar op 20ML ben ik totaal niet afhankelijk geweest. Mee gestopt en totaal geen bijwerkingen gehad. Ook geestelijk niet.

Waar baseer je dat op? Kan je lever wel zo'n zuurtegraad aan dan? Want je slokdarm verbrand langzamerhand als je veel GBL gebruikt... En wat betreft die ratten, gebruik jij het in dezelfde omstandigheden als die ratten dan? Dus met dezelfde dosis in verhouding tot het gewicht, en dezelfde frequentie en in een lab onder toezicht?
Klik om te vergroten...

Die zuurtegraad heeft alleen invloed op de slokdarm, en mits goed vermengd valt dit reuze mee. Voor de lever maakt het verder niet uit. Ja, de doseringen en hoeveelheid wordt berekend naar de omvang en gewicht van de rat natuurlijk. En nee ik zou GBL niet op die manier onder die omstandigheden gebruiken (gebruik sowieso geen GBL) maar alle wetenschappelijke onderzoeken worden op zo'n manier gedaan. Als je zo redeneert kan je meteen elk onderzoek over wat dan ook van de baan schuiven..

os040 verteld hier dat je zonder risico's 20ml GHB per dag kunt gebruiken.
Klik om te vergroten...

Zonder risico zeg ik niet, ik heb duidelijk aangegeven dat het per gebruiker verschilt hoe snel een verslaving tot stand komt maar bij 20ML zijn de receptoren gewoon niet voldoende tijd bezet geweest om extra's te gaan aanmaken.

Je kunt beter de klachten bestrijden in samenspraak met een arts, die er wel voor is opgeleid. Dan loop je een stuk minder risico's.
Klik om te vergroten...

Zijn gebruik geeft totaal geen verslaving.. Alleen in de avond 3 doseringen pakken doet echt niets.. zoals je ziet heeft ie zonder problemen kunnen stoppen en zijn de klachten ook niet erger geworden maar op de zelfde manier terug gekomen. Tenminste dat zegt hij.

Tuurlijk ben je blij met de input van os040, dit rechtvaardigt namelijk ook jouw gebruik. Je zegt dat alle negatieve verhalen over GHB vooral voortkomen uit slordig gebruik, logisch maar dat geld voor alle middelen. Je doet zelf precies hetzelfde want je geeft aan dat je het niet recreatief gebruikt maar als medicatie voor depressies, reeds bestaande psychische problematiek dus.
Klik om te vergroten...

Er zijn een heleboel psychiaters, vooral in Amerika die GHB aanbevelen als een anti depressiva. In plaats van zeer verslavende benzodiapines te gebruiken die ook chemisch zijn en eigenlijk veel minder effect hebben dan het natuurlijke GHB. Het wordt ook niet voor niets voorgeschreven aan suicidale patienten, die na een paar weken op 3x een lage dosis per dag al permanente resultaten boeken. Verder wordt Xyrem (GHB) al 20 jaar gebruikt voor narcolepsy patienten (mensen die geen goede REM slaap kunnen krijgen en zo dus problemen ondervinden overdag op hun werk of wat dan ook). Die elke dag voor het slapen een dosis nemen en als ze wakker worden nog een, bij 2% van de gebruikers werd dacht ik misbruik van het middel gemaakt, zoals ongeveer altijd het geval is, bij welk middel dan ook en in grote getallen. Ook in alle ghb studie's wordt aangegeven dat het niet verslavend is maar bij zeer frequent gebruik wel afhankelijkheid kan optreden. Het enige wat je hoeft te doen is niet constant te gebruiken. Ik denk dat er toch wat mis met jezelf is als je 24u per dag naar iets moet grijpen. Om dit altijd maar op het middel te gooien gaat mij iets te ver.. En kom nou niet aan met "ja maar dat doen ze dus omdat ze verslaafd zijn", want er gaat een lange tijd vooraf dat je nog lang niet verslaafd bent.

Ik snap os040 wel, zo dacht ik 4 maanden geleden ook. Nu ben ik 24/7 afhankelijk. Ik had exact dezelfde denkwijze over GHB, overal de positieve dingen naar voren halen.
Overigens, ik ben het levende bewijs dat GHB wel degelijk tot lichamelijke verslaving kan leiden. Ik heb ongeveer 3 dagen tot 20ML gebruikt. Zondagmiddag besloot ik te stoppen, er was hier ZEKER geen sprake van ook maar een klein beetje psychische verslaving. Die avond, ongeveer 4/5 uur na laatste inname begonnen de klachten: trillen, hevig transpireren, hartkloppingen waar je bang van wordt en para gedachten waren de meest bovenop liggende klachten.
Klik om te vergroten...

Tja.. Als je het zo wilt interpeteren. Ik geef alleen feiten aan, en de feiten spreken voor zich. De enige risicovormen zijn afhankelijkheid en het out gaan. Zolang je daar mee om kan gaan is het gebruik te verwaarlozen. Dat jij binnen 4 maanden een verslaving hebt opgelopen kan ik helaas niets aandoen.. maar ligt aan jou en niet aan het middel. Je hebt het gewoon veel te bont gemaakt en nu zie je de consequenties. Ik gebruik al veel langer dan jij en heb totaal geen verslaving, ook niet geestelijk. Af en toe gebruik ik ook een week niet en daar kan ik prima mee leven. Dan is er echt geen sprake van verslaving. Heb persoonlijk zelfs dat als ik er telang aan zit (24u of langer) er ook gewoon even genoeg van heb.. Maar je moet niet de indruk krijgen dat ik er zovaak zolang aan zit want binges doe ik hooguit met een feestje o.i.d. Wat misschien 1x in de 2 maanden voorkomt. :tongueout:

Gebruik het omdat het kan, niet omdat het moet dan ben je veel te ver gegaan. Er zijn ook genoeg gebruikers die hun gebruik wel onder controle hebben. En je verhaal over dat je 3 dagen 20ML per dag hebt gebruikt en zulke heftige ontwennig daarvan hebt oplopen neem ik met een korrel zout, want 99% van de tijd werd er toch wel ietsje meer gebruikt.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#19
os040 zei:
Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...
Ja dat dacht ik al.. nog niet bewezen = niet bewezen.
Klik om te vergroten...

Maar volgens mij is algemeen bekend dat zuurstoftekort schadelijk is voor de hersenen, om maar even een heel simpel en extreem voorbeeld te noemen onze prins Friso die hersenletsel heeft opgelopen vanwege zuurstoftekort. Uiteraard is het voor GHB een veel kleinere zuurstofbeperking, maar dat kan dus in mijn opinie ook op veel kleinere schaal wel schade toebrengen.

Als dan deze specifieke situatie nog niet is onderzocht, betekent dat dus niet direct dat dit geen hersenschade oplevert. Zolang het dus niet bewezen is is het ook niet echt slim om er vanuit te gaan dat het dan maar niet waar zal zijn, vooral niet als alle aanwijzingen er wel voor zijn.

Volgensmij zijn er maar 1 tot 2 mensen puur aan GHB overleden, en dat kwam niet omdat ze teveel hadden genomen, maar omdat de afkick zo heftig was dat ze eraan waren overleden. En dat hoeft ook helemaal niet, maar omdat dokters en verslavingsinstellingen nog zo weinig kennis hebben hoe hiermee om te gaan worden er vaak verkeerde middelen voorgeschreven bij een afkick en op een verkeerde manier en dan kan het dus fout gaan.
Klik om te vergroten...

Exacte sterftecijfers weet ik niet dus daar zal ik niets over zeggen, maar wat je hierboven beschrijft is een situatie van jaren geleden.

Nederland heeft (ik geloof bij Novadic Kentron, maar kan een ander zijn) een speciale GHB kliniek. Hier zijn de juiste middelen voorhanden en de behandelaars zijn gespecialiseerd in GHBverslavingen.

Ontkenningsfase? Gebruik het al een lange tijd, heb voor mezelf bepaalde regels gesteld en daar kan ik prima naar leven. Een beetje discipline heet dat. En ja 20ML per dag kan, dat zijn 4 doseringen van 5ML wat gelijk staat aan 12u onder invloed. Dit geeft genoeg tijd aan het lichaam om te herstellen van bezetten receptoren. Ik raad het niet aan zoals jij doet beweren, maar zeg ook niet dat het een afhankelijkheid geeft. Heb zelf op die dosering gezeten, gebruik nu heel wat minder, meestal ook maar 2 tot 3ml als ik het overdag zou doen wat ook minder snel tot verslaving lijd, maar op 20ML ben ik totaal niet afhankelijk geweest. Mee gestopt en totaal geen bijwerkingen gehad. Ook geestelijk niet.
Klik om te vergroten...

De reden dat ik jouw situatie beschuldigde als de ontkenningsfase is omdat jouw verhaal exact het begin is van 90% van de GHB verslavingen. Zo loopt het bijna altijd en omdat ik dit verhaal al vaak gehoord heb neem ik het met een korrel zout, uiteraard beschuldig ik je er niet van dat je verslaafd bent/wordt maar dan zou je wel een bijzonder geval zijn met dit gebruik. Dat is wat ik ermee wil zeggen.

Uiteraard begint niemand een verslaving bewust en zal het altijd erin sluipen. Dat begint dus bijna altijd bij (in jouw opinie) kleine hoeveelheden. Je hebt namelijk ook nog zo iets als Tolerantie... 20ml is leuk voor 12 uur onder invloed zoals je zegt, maar over een tijdje wordt het effect steeds minder. Dat betekent dus dat je genoegen zal moeten nemen met minder effect of de dosis/frequentie opschroeven.

Niemand begint een verslaving met 24/7 onder invloed, maar uiteindelijk zul je wel moeten omdat je dan 's nachts continue wakker wordt als het uitwerkt.

Als je zo redeneert kan je meteen elk onderzoek over wat dan ook van de baan schuiven..
Klik om te vergroten...

Je hebt ook nog zo iets als onderzoek op mensen, dit lijkt me wel betrouwbaar... Maar er vanuit gaan dat het geen leverschade oplevert omdat het dat ook niet doet bij ratten, tsja dat lijkt me duidelijk.

maar bij 20ML zijn de receptoren gewoon niet voldoende tijd bezet geweest om extra's te gaan aanmaken.
Klik om te vergroten...

Kun je dit aantonen?

Zijn gebruik geeft totaal geen verslaving.. Alleen in de avond 3 doseringen pakken doet echt niets.. zoals je ziet heeft ie zonder problemen kunnen stoppen en zijn de klachten ook niet erger geworden maar op de zelfde manier terug gekomen. Tenminste dat zegt hij.
Klik om te vergroten...

Probleem is alleen dat je totaal niet onder controle hebt wanneer en of de verslaving komt. Daarbij weet je ook niet wat voor risico's je loopt, hij vertelt dat hij het gebruikt tegen angsten en depressies terwijl stoppen met GHB dat juist veroorzaakt. Ook verkloot je je complete slaapritme. Als je een jaar lang elke avond een dopje GHB gebruikt voor je gaat slapen, ga er maar niet vanuit dat je daarna weer lekker slaapt wanneer je stopt met GHB.

Er zijn een heleboel psychiaters, vooral in Amerika die GHB aanbevelen als een anti depressiva.
Klik om te vergroten...

Dat klopt. Al zijn het er niet een heleboel, het gebeurt wel inderdaad. Heb je wel eens gezien wat voor middelen je nog meer in Amerika op recept kunt krijgen, alles kan in Amerika dus daar zou ik niet te veel waarde aan hechten. Kijk voor de grap eens naar de veel te zware pijnstiller Oxycodone, waar enorm veel verslavingen aan zijn omdat het gewoon wordt voorgeschreven als je genoeg betaalt. En dat terwijl er maar een hele kleine groep is die echt baat heeft bij dit middel.

GHB als antidepressivum werd voor zover ik op internet kan vinden voorgeschreven als 4x per dag 1,5 ml. Doktoren gaven het als medicijn dus maar met 6ml per dag, scheelt nogal.

In Europa wordt GHB zelden meer voorgeschreven vanwege het grote misbruik en omdat er betere middelen zijn voor de meeste doelen. Tegenwoordig wordt het alleen nog soms voorgeschreven als middel tegen narcolepsie en héél zelden bij de afkick van een alcoholverslaving.

Kortom, de kans is 99% zeker dat je arts betere middelen beschikbaar heeft. Dan wordt het nog eens vergoed door de zorgverzekeraar ook en je bent niet illegaal bezig. Dat is de reden dat ik zelfmedicatie met GHB gewoon dom vind.

Dat jij binnen 4 maanden een verslaving hebt opgelopen kan ik helaas niets aandoen.. maar ligt aan jou en niet aan het middel. Je hebt het gewoon veel te bont gemaakt en nu zie je de consequenties. Ik gebruik al veel langer dan jij en heb totaal geen verslaving, ook niet geestelijk. Af en toe gebruik ik ook een week niet en daar kan ik prima mee leven. Dan is er echt geen sprake van verslaving. Heb persoonlijk zelfs dat als ik er telang aan zit (24u of langer) er ook gewoon even genoeg van heb.. Maar je moet niet de indruk krijgen dat ik er zovaak zolang aan zit want binges doe ik hooguit met een feestje o.i.d. Wat misschien 1x in de 2 maanden voorkomt.
Klik om te vergroten...

Volgens mij gaf Augustis net aan hetzelfde gebruik als jij te hebben gehad, betekent dus dat jij het ook veel te bont maakt als ik jouw woorden mag geloven. Geestelijk verslaafd ben je al, want je gebruikt het niet meer recreatief, maar doses verspreid over de dag en elke dag 20ml zoals je zei.

Ik gun het je absoluut niet, maar als ik je verhaal zo hoor en je zet dit voort is het gewoon een kwestie van tijd.

Ik snap os040 wel, zo dacht ik 4 maanden geleden ook. Nu ben ik 24/7 afhankelijk. Ik had exact dezelfde denkwijze over GHB, overal de positieve dingen naar voren halen.
Klik om te vergroten...

Uiteraard, ik begrijp het ook. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat alle verslavingen zo beginnen maar dat had je al door volgens mij :wink:

Tnx voor het bijspringen Augustis :) En veel sterkte met je verslaving, hopelijk kom je er snel vanaf!

@os040 en SjitHeppens:

Ik probeer absoluut niet mensen te veroordelen of de grond in te trappen, ik heb alleen te vaak meegemaakt dat dit soort dingen misgaan in de vorm van een overdosis of verslaving. Ik beschuldig jullie nergens van maar ik probeer alleen mensen te behoeden van vervelende gevolgen.

Ik heb het zelf meegemaakt met een cannabisverslaving, redelijk hetzelfde verhaal. Ik geloofde ook niet in verslaving en dacht het ook allemaal onder controle te hebben. Mede omdat ik het ook medicinaal gebruikte was ik er van overtuigd dat het alleen maar goed deed. Ben er nog steeds van overtuigd dat cannabis veel goed kan doen, maar verslavend is het wel! Gebruik het nog steeds medicinaal maar gelukkig slaap ik tegenwoordig ook prima zonder.

Drugs is leuk, maar alleen recreatief en in het geval van medicinaal gebruik alléén op recept.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn begrijpend lezen is prima, de jouwe ook? Volgens mij gaat je mooie onderzoekje namelijk niet over dagelijks gebruik en hoe de hersenen dan omgaan met zuurstoftekort en GHB. Als je elke nacht onder invloed van GHB slaapt betekent dat als je het mij vraagt een chronisch zuurstoftekort in je hersenen, toch?!...

En zou graag je link hebben naar je onderzoek..
Klik om te vergroten...
Iets met begrijpend lezen:
os040 zei:
Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...
Ja dat dacht ik al.. nog niet bewezen = niet bewezen.
Klik om te vergroten...

GHB geeft geen tolerantie. Alleen bij lichamelijke afhankelijkheid. Heb daarom ook nooit meer hoeven pakken dan dat, werkte altijd even goed.
Klik om te vergroten...

Hoe kom je hierbij? Het hele internet zegt namelijk van wel, ik kan nergens vinden van niet. Daarbij heb ik dit ook geleerd in een training over drugs en zelf en bij anderen ook ervaren.

Mijn eerste dosis was 2ml, beviel goed dus de keer erna nam ik 4ml en lag na zo'n 3 kwartier vechten diep in slaap. Toen de keer erna maar 2,5ml genomen omdat ik niet in slaap wilde vallen. Langzamerhand is dit opgebouwd en tegenwoordig gebruik ik eigenlijk altijd 4ml.

Kortom, ikzelf heb tolerantie ervaren. Ken genoeg mensen die niet verslaafd zijn maar een hogere dosis en kortere frequentie gebruiken dan vroeger.

Er zijn amper onderzoeken op mensen.. En vooral studie's over drugsgebruik zijn altijd met ratten.
Klik om te vergroten...

Klopt, en daarom worden zo weinig dingen met zekerheid gezegd over drugs. Geen enkele onderzoeksuitslag over ratten zal ooit op mensen toegepast worden zonder het ook te testen op mensen in een veilige omgeving.

Als een rat bepaald gedrag vertoond is dat een reden om wel of niet op mensen te gaan testen, maar nooit een reden om aan te nemen dat mensen wel hetzelfde zullen reageren.

Op 3x 3 doseringen op een avond ga je geen slaapriteme verstoren.. Zoals ik al zei heb ik zelf meer gebruikt en kon ook meteen normaal slapen. Wanneer je al een dag eraan zit en nuchter wordt en dan gaat slapen is een ander verhaal. Controle heb je opzich wel, want een verslaving is niet in een keer heel zwaar. Het begint licht met zweten en wat jeuk en trilhandjes. Als je dat hebt is het tijd om een tijdje te stoppen denk ik zo. Kans op angst en depressies krijg je alleen als je lichamelijk afhankelijk bent geweest, niet als je alleen in de avond een paar doseringen hebt gebruikt zoals hem. En zoals je ziet heeft het juist geholpen en zijn de klachten omdat hij er mee is gestopt op de zelfde manier teruggekomen.
Klik om te vergroten...

Het slaapritme zal ik verder niets over zeggen omdat ik de door jou zo geliefde wetenschappelijke bronnetjes niet heb, alleen de ervaring.

Je zegt dat je controle hebt omdat een verslaving langzaam op komt. Moet ik daaruit afleiden dat jij vind dat alle verslaafden dom zijn en jij niet? Dat is namelijk ook een heel herkenbaar kenmerk van een beginnende verslaving, het is alleen moeilijk in te zien.

Zoals ik al zei, niemand begint bewust een verslaving. Iedereen denkt dat het wel goed gaat en dat ze controle hebben, tot het te laat is.

Wat betreft de zelfmedicatie, als GHB ervoor zorgt dat er extra receptoren worden aangemaakt betekent dit gewoon dat er bij stoppen met GHB te veel signalen worden doorgegeven in je hersenen. Of je nu een lichamelijke afhankelijkheid hebt of niet, te veel signalen kunnen angsten en paranoïde gedachten opleveren en in het ergste geval een psychose.

Als je weet dat je daar extra gevoelig voor bent omdat je het al gebruikte om zulke klachten te onderdrukken, is het spelen met vuur als je het mij vraagt. Mensen kijken altijd naar de grote groep waarbij het wel goed gaat maar daar heb je niets aan. Met je ogen dicht oversteken gaat ook meestal wel goed, maar je zal net degene zijn die wel onder een vrachtwagen komt. Kun je beter gewoon met je ogen open oversteken, kom je een stuk veiliger aan de overkant.

Voor het geval je problemen hebt met begrijpend lezen, hiermee bedoel ik dus dat je beter naar een arts kunt gaan en middelen kunt laten voorschrijven. Heb je toch een oplossing maar een stuk minder risico.

Ik snap uberhaubt niet waarom iemand een illegaal middel zou verkiezen boven een legaal middel wat door een gediplomeerd iemand wordt voorgeschreven en betaald door de verzekering... :confused:

Denk niet dat er veel betere middelen zijn tegen zijn angstproblematiek. Het is juist de kracht van GHB dat het hierbij zo goed tegen werkt en veel beter is dan de bestaande SSRI's en benzo's.
Klik om te vergroten...

Het beste middel is niet altijd het middel wat de meeste klachten onderdrukt, maar soms ook het middel wat iets minder klachten onderdrukt maar daarbij wel de risico's enorm verkleind. Dus de risico's van misbruik op recept maar ook het verergerd terugkomen van de klachten bij stoppen.

Volgensmij zei ik ook dat ik al veel langer gebruikte dan hem en dat ik dat maar tijdelijk heb gedaan en er totaal geen verslaving van heb opgelopen. Ook geestelijk niet. Lezen is moeilijk blijkbaar
Klik om te vergroten...

Je blijft er wel op hameren dat ik niet goed lees, maar dat is meer jouw probleem. (LET OP, ik probeer je met de volgende uitleg niet te beschuldigen van een verslaving, ik vertel alleen hoe het meestal gaat!) Zoals ik al zei, een geestelijke verslaving is heel moeilijk bij jezelf te signaleren en je kunt heel lang geestelijk verslaafd zijn en zelf blijven ontkennen dat het zo is. Het is dus mogelijk dat je het zelf niet door hebt. Ik ben een jaar lang geestelijk verslaafd geweest aan wiet en ik was in de volle overtuiging dat het niet zo was.

Het is dus heel goed mogelijk dat je in die tijd wel geestelijk verslaafd was, je gebruikt(e) het tenslotte elke dag. Hoe het nu is kan ik uiteraard niets over zeggen.

Ben zelf van mening dan cannabis een zeer onderschatte drug is die veel induviduele problemen kan veroorzaken. Het is zeker verslavend maar niet lichamelijk, gelukkig ben je er nu vanaf :)
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad een onderschatte drug, al is het wel de meest veilige drug die er is (including alcohol). Mijn mening is overigens dat je er wél lichamelijk verslaafd aan kunt raken, maar das een andere discussie die we hier beter niet ook nog eens bij kunnen betrekken :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."