Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEven voorstellen, GHB tegen depressie

Even voorstellen, GHB tegen depressie

103 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben ook erg benieuwd :)
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoe gaat het er inmiddels mee TS?
GHB bestaat inderdaad als medicijn bedoelt voor mensen met narcolepsie met kataplexie bij volwassenen, Xyrem, maarum zeker niet zonder bijwerkingen hoor.
Ben wel benieuwd of dat anti-depressieve effect ed nog altijd aanwezig is?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Teneerste welkom op df en knap dat je na zo'n lange drinkperiode zo makkelijk en goed van de drank bent kunnen af komen.
Jammer om te lezen dat je aan de GHB bent gegaan en dat je van plan bent om hier nog niet mee te stoppen. GHB lijkt in eerste instantie een onschuldig goedje, maar het kan erg gevaarlijk en verslavend zijn op den duur. Google er maar eens op of kijk eens in het ghb forum. Dus wees verstandig ... en stop nu het nog redelijk makkelijk kan zou mijn advies zijn!
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo, ik ben nieuw hier. Heb eerst een paar dagen door alle topics heengelezen en vind het nu tijd om me eens netjes voor te stellen.

Ik ben een man van bijna 60 jaar, ja je leest het goed. Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer krasse knarren op dit forum rondstrompelen. Al bijna pensioengerechtigd dus, en sinds kort GHB gebruiker. Hoe zit dat?

In juli onderging ik een klinische (interne) detoxbehandeling voor alcohol. Mijn hele volwassen leven heb ik gedronken, en ik vond het tijd om eens te weten te komen hoe mijn persoonlijkheid eruit zou zien zonder drank. Het afkicken ging verbazend gemakkelijk, je zou bijna denken dat ik er voor spek en bonen zat. Zeker toen ik van andere detoxers hoorde wat en hoeveel die normaal gebruikten.
Ik verlangde achteraf ook helemaal niet terug naar alcohol. Ging dat maar net zo simpel met mijn andere drugsverslavingen: nicotine en het antidepressivum venlafaxine (Efexor). Dat laatste probeerde ik begin dit jaar af te bouwen, wat resulteerde in diepe neerslachtigheid. Ik zit nu weer veilig op de oude dosis, het leven wordt er draaglijk van maar niet meer dan dat. Ik voel me apathisch en eigenlijk altijd moe, schuif alles voor me uit en doe niet veel meer dan slapen, de hond uitlaten en tv kijken.

Tot dusver lijkt deze post jullie misschien nogal offtopic dus ik kom ter zake.

Een van de medepatiënten op die detox-afdeling vertelde me over GHB. De genoemde effecten leken me de moeite van het proberen waard. Dus, na alles wat los en vast zit op internet over GHB gelezen te hebben, bestelde ik een halve liter GBL. Die stond een paar weken in het gootsteenkastje, want zoals gewoonlijk schoof ik ook dit "project" voor me uit.
Tijdens een consult bij mijn huisarts vertelde ik hem wat ik van plan was. Hij reageerde neutraal-positief, waarschijnlijk omdat hij ook niet meer weet wat hij met mijn depressieve klachten aanmoet. Bood zelfs aan om als telefonische nooddienst te fungeren tijdens mijn eerste doseringsexperimenten, tof! Wel raadde hij me aan om het ook te vertellen aan mijn begeleidster bij verslavingszorg.

Die begeleidster reageerde heel anders. Het was "rotzooi, smerige troep"! Ze kwam o.a. aan met een verhaal dat GHB binnen enkele uren door plastic heenvrat, terwijl ik inmiddels bijna zeker wist dat dat met goede GHB niet kon. Je werd er psychotisch van, je ging er dood aan! Toen ik haar voorzichtig probeerde te vertellen wat ik erover had gelezen, ontaardde het gesprek in een soort competentiestrijd. Ze voelde zich persoonlijk aangevallen, leek het wel. Ik liet haar maar uitrazen, beloofde op haar uitdrukkelijke verzoek dat ik het niet zou doen, en begon die avond prompt te kokkerellen met GBL, NaOH en gedemineraliseerd water.

Daarbij ging vanalles bijna mis, maar uiteindelijk had ik een resultaat dat ik durfde te proberen. Eerst een lage dosis: geen effect. De volgende dag iets meer: ik voelde wel iets, maar lang niet wat ik had gehoopt. Een dag later 's avonds nog iets meer: een licht dronken en daarna slaperig gevoel. De dag daarna nóg iets meer: een onbedwingbare slaap. Na de experimenten werd ik de volgende dag fris wakker. Geen katergevoel of wat dan ook. Maar ik had verwacht dat ik me prettiger zou gaan voelen, dus al met al teleurstellende resultaten.

Een week later zat ik 's avonds weer eens onderuitgezakt voor de tv en dacht: toch nog eens proberen. Ik nam een dosis waarvan ik inmiddels wist dat die "veilig" was. Na zo'n tien minuten voelde ik de GHB "inkicken", een zacht tintelend gevoel achter in mijn hoofd. Al tv kijkend hield ik mezelf in de gaten. Alweer niks, dacht ik na een half uur. Maar hee wat was dat, ik leefde veel meer mee met wat ik op tv zag, bleef hangen bij programma's waar ik normaal walgend bij wegzapte. Elk programma was razend interessant, ontroerend of op zijn minst knap gemaakt! Toen ik later die avond de hond ging uitlaten, leek de buitenwereld er ook ineens veel mooier en frisser uit te zien. Alsof er voordien altijd een vuile ruit tussen had gezeten, die nu ineens was schoongemaakt!

Inmiddels neem ik regelmatig 's avonds een veilige dosis en soms na een uur een onderhoudsdosis. Met wisselend effect: soms voel ik er meer van en soms bijna niets. Maar altijd word ik de volgende dag fris wakker, en ik heb ook veel meer energie en initiatief dan vroeger. Zowel tijdens gebruik als er tussenin. Ik speel na drie jaar "onthouding" weer op mijn gitaar, maak afspraken om lang verwaarloosde contacten weer eens te bezoeken, handel eindelijk allerlei uitgestelde zaken met gemeente, belasting en andere instanties af. Kortom, ik wil niet overdrijven, maar voel me in zekere zin ontwaakt uit een lange, kille winterslaap...

Hoe nu verder? Inmiddels heb ik mijn eerste brouwsel laten testen. Er blijkt een kwart minder GHB in te zitten dan ik gezien de ingredienten had verwacht, dus dat moet een volgende keer beter. En binnenkort ga ik weer met mijn huisarts praten om te zien of er een legaal antidepressivum is dat ongeveer dezelfde werking heeft als GHB. Want GHB zelf geeft, als ik de verhalen mag geloven, op langere termijn toch te veel risico's.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flameon zei:
Teneerste welkom op df en knap dat je na zo'n lange drinkperiode zo makkelijk en goed van de drank bent kunnen af komen.
Jammer om te lezen dat je aan de GHB bent gegaan en dat je van plan bent om hier nog niet mee te stoppen. GHB lijkt in eerste instantie een onschuldig goedje, maar het kan erg gevaarlijk en verslavend zijn op den duur. Google er maar eens op of kijk eens in het ghb forum. Dus wees verstandig ... en stop nu het nog redelijk makkelijk kan zou mijn advies zijn!
Klik om te vergroten...
Heb je z'n verhaal wel gelezen? De manier waarop hij het gebruikt is niet gevaarlijk en de positieve gevolgen zijn (mijns inziens enigszins onwaarschijnlijk) gigantisch.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#6
... de positieve gevolgen zijn (mijns inziens enigszins onwaarschijnlijk) gigantisch.
Klik om te vergroten...
Enigszins onwaarschijnlijk? Dat dacht ik vantevoren ook. Maar ik heb geen reden, en zou ook geen reden kunnen bedenken, waarom ik over mijn positieve ervaringen zou liegen. Er had bij mij misschien sprake kunnen zijn van een placebo-effect (of het Jomanda-effect: iets zo vurig wensen dat het naar jouw gevoel uitkomt) maar dan was ik daar inmiddels toch wel achter.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#7
SjitHeppens zei:
Enigszins onwaarschijnlijk? Dat dacht ik vantevoren ook. Maar ik heb geen reden, en zou ook geen reden kunnen bedenken, waarom ik over mijn positieve ervaringen zou liegen.
Klik om te vergroten...
Haha, sorry, ik heb het een beetje onhandig verwoord zie ik. Ik bedoelde niet dat ik je ervaring in twijfel trek, maar met het woord "onwaarschijnlijk" wilde ik aangegeven hoe groot de gevolgen zijn. Onmetelijk, ontzaglijk, oeverloos.. en te pas en te onpas gebruik ik ook wel eens het woord onwaarschijnlijk om iets groots aan te duiden. Mijn excuses.
j
jimiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Er word hier over verslaving gepraat, maar meneer heeft al een verslaving. Aan AD namelijk.
En het lijkt me toch een stuk fijner om een ghbverslaving te hebben, mits die in de hand word gehouden, waar je depressieve klachten werkelijk minder van worden, dan een ADverslaving, waar je over het algemeen meer zombieachtige verschijnselen van gaat vertonen.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Er is een legale versie van GHB; Xyrem. Dit wordt gebruikt voor narcoleptie patienten. Of dat voor jou toegepast kan worden moet je dokter bespreken. Of dit uberhaupt een weg is die je moet willen bewandelen vind ik moeilijk te zeggen. Het klinkt ergens toch als symptoom bestrijding, maar goed als het help...

Als je toch zo open staat voor expirimenten dan is het misschien een idee om je verder te verdiepen in expirimentele behandelingen van depressie. Met ketamine gebeurd dat ook bij behandelingsresistente depressies. Er schijnen interesante resultaten mee behaald te worden. Wederom is moeilijk te zeggen of het een weg is die voor jou te bewandelen is.

Lijkt me verstandig om alles wat je doet wel goed te bespreken met je arts, zeker gezien je verslavingsgevoeligheid die uit je post blijkt. GHB (en ketamine) zijn immers verslavend en je wilt niet van de regen in de drup komen. Hierbij lijkt het mij ook goed dit met je verslavingsarts te bespreken. Het is geen kattepis waarmee je speelt. Mocht die er niet voor open staan kun je altijd op zoek gaan naar een andere of alsnog ervoor kiezen het met je huisarts op te pakken. Een huisarts is echter wel een generalist die van alles 'maar' een beetje weet.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het werkt op Gaba-A en het muscarine netwerk. Benzodiazepines werken op Gaba-B, maar Gaba-A is een
groter en ouder netwerk, en omdat die GABA netwerken wezenlijk de functie hebben de hersenen uit
te schakelen kun je het zien als de grotere broer die je aan kunt spreken om de hersenen tijdelijk
te dimmen, dus ik denk wel dat het kan helpen, die geluiden klinken ook her en der op. Maar het is dus
niet helemaal hetzelfde receptor-netwerk, maar bezien de verslavingsdrang bij Gaba-B is dat denk ik
alleen maar goed. Wat het meest wonderlijk is aan de Amanita Muscaria is dat je er geen ontwenning
van hebt, wat waarschijnlijk ook te maken heeft met dat Gaba-A ouder en groter is.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Kwatzakottel zei:
Het werkt op Gaba-A en het muscarine netwerk. Benzodiazepines werken op Gaba-B, maar Gaba-A is een
groter en ouder netwerk, en omdat die GABA netwerken wezenlijk de functie hebben de hersenen uit
te schakelen kun je het zien als de grotere broer die je aan kunt spreken om de hersenen tijdelijk
te dimmen, dus ik denk wel dat het kan helpen, die geluiden klinken ook her en der op. Maar het is dus
niet helemaal hetzelfde receptor-netwerk, maar bezien de verslavingsdrang bij Gaba-B is dat denk ik
alleen maar goed. Wat het meest wonderlijk is aan de Amanita Muscaria is dat je er geen ontwenning
van hebt, wat waarschijnlijk ook te maken heeft met dat Gaba-A ouder en groter is.
Klik om te vergroten...
Dank voor de uitleg.
Hoe lang houd het effect aan,.is het geschikt voor dagelijks gebruik?

Ik ga wel offtopic nu, mocht je een topic hierover maken,.zal ik er zeker in schrijven.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mrloverdj zei:
Dank voor de uitleg.
Hoe lang houd het effect aan,.is het geschikt voor dagelijks gebruik?

Ik ga wel offtopic nu, mocht je een topic hierover maken,.zal ik er zeker in schrijven.
Klik om te vergroten...

Zo'n beetje een dag. Je kunt vliegenzwam zo behandelen dat er zo min mogelijk iboteenzuur in zit, maar
over de effecten van langdurig muscimol gebruik en de andere stoffen die vliegenzwam bevat is weinig
bekend, dus het is denk ik wijs de periode van gebruik te beperken tot de tijd waarin je even een steun
in de rug nodig hebt. Je hebt als je vliegenzwam gebruikt na een poos altijd een slaapaanval, daar kun je aan toegeven
en dan val je in slaap of je gaat er doorheen en dan gaat de geest je hier begeleiden. Grote hoeveelheden
raad ik af, het is geen tripmiddel zoals psilocybine, ik ken mensen die 30 gram gedroogd namen en dat
is vaak een erg heftige ervaring. Nee, 1 tot 2 gram is prettig, 2-5 gram jolig, en daarna wordt het al
redelijk snel best heftig.
c
cojonesmLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mrloverdj zei:
Ja en nee.. het helpt bij de ontwenning.
Klachten als (spier)spanning, slecht slapen, onrustig..daar werken benzodiazepine(benzo's, waaronder valium) goed tegen.


Er zit een groot verslaving en tolerantierisico aan.
Dus als het word gebruikt bij (zelf)medicatie werkt het het meest effectief als je de dosering aan de ghb afkick koppelt.


Dus je begint met een hoge dosering(hoge graad afkickverschijnselen) en dat bouw je in een paar dagen(hoe minder ontwenning, hoe minder valium) af naar nul

Idealiter stopt je valiumgebruik als alle ontwenningsklachten zijn gestopt.

Het voorkomt geen verslaving en het is ook niet geschikt als vervanging.

(Even los van de discussie of je een middel moet vervangen en zoja, wie en wat bepaalt of het vervangende middel acceptabel is)
Klik om te vergroten...
Je bloeddruk is ook een factor waar naar gekeken wordt in verband met afkicken GHB en als laatste benzo's. Ik zit momenteel in een forensiche verslavingsinstelling en de mensen die hier detoxen met afbouw met GHB krijgen naast de medicinale GHB bijvoorbeeld een gift GHB om 13:00 dan om 14:30 5mg valium en om 16:00 dan weer een gift. In de avond krijgen ze 20mg valium op ietsjes beter te kunnen slapen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Er is nog geen landelijke beleid mbt ghb detox.
Dat is doodzonde, want de kwaliteit is dus afhankelijk van de regio waar je opgenomen word.

Volgens mij werkt Jellinek totaal niet met baclofen, ik heb nog niet eerder gehoord van een detox waarbij de diazepam al ingezet word tijdens de afbouw. Gaat de afbouw dan ook sneller?

Edit: ik lees dat ze xyrem krijgen om 13.00.en 16.00, dat is 3 uur ertussen ipv 2, wellicht dat dit draagbaar is.door.de extra.diazepam
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@SjitHeppens hoe is het nu met je 3mmc en bdogebruik?
En met jezelf ben ik ook oprecht geïnteresseerd in.
c
cojonesmLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mrloverdj zei:
Er is nog geen landelijke beleid mbt ghb detox.
Dat is doodzonde, want de kwaliteit is dus afhankelijk van de regio waar je opgenomen word.

Volgens mij werkt Jellinek totaal niet met baclofen, ik heb nog niet eerder gehoord van een detox waarbij de diazepam al ingezet word tijdens de afbouw. Gaat de afbouw dan ook sneller?

Edit: ik lees dat ze xyrem krijgen om 13.00.en 16.00, dat is 3 uur ertussen ipv 2, wellicht dat dit draagbaar is.door.de extra.diazepam
Klik om te vergroten...
Dit is het beleid van Novadic-Kentron ( meerder vestigingen in Brabant )

Ik ga nog even uitzoeken of de afbouw hierdoor sneller gaat. Ook ga ik even navragen hoe snel ze de giften afbouwen. Nagevraagd: afbouw 2ml xyrem per 24 uur met een stabilisatie dag. Bijvoorbeeld

Dag 10 40ml xyrem per gift
Dag 11 38ml xyrem per gift
Dag 12 stabilisatie dag 38 ml per gift
Dag 14 36ml
Dag 15 34ml
Dag 16 32ml

Stabilisatie dag word ingezet aan de hand van de score op een ontwenningslijst, de bloeddruk en of je last hebt van psychotische verschijnselen. Dit bepaald een arts dan.

Tussen de giften in krijg je 5 mg diazepam dus om 13:00 gift 14:30 5 mg diazepam en om 16:00 weer een gift.

Savonds 20mg diazepam voor iets betere nachtrust. Mensen die een gift krijgen worden nachts wakker gemaakt en krijgen de gift terwijl ze in bed liggen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#17
SjitHeppens zei:
Tien jaren geleden alweer, sinds ik begon met GHB en mijn eerste ervaringen in dit topic opschreef.
En ik gebruik het nog altijd. Met tussentijds kortere en langere perioden van onthouding, omdat GHB en GBL ineens verboden werden en sindsdien steeds minder gemakkelijk om aan te komen. Toen mijn bronnen definitief opdroogden, vond ik een alternatief middel dat nog wel legaal kan worden gekocht, en dat pas in je lichaam wordt omgezet in GHB.
Wat zijn mijn ervaringen in die tien jaar geweest? Dat ik meermalen met loeiende sirenes naar het politiebureau of de intensive care ben vervoerd, dat ik mijn vrienden en familie tot wanhoop heb gedreven, dat mijn kinderen mij niet meer willen kennen... zou deze update waarschijnlijk stukken smeuïger maken.
Helaas, niets van dat alles. Aan sommige voorvallen in mijn leven denk ik af en toe best nog wel terug met spijt, maar die hebben niets te maken met mijn gebruik van GHB.
Klik om te vergroten...
Tjee iemand die ouder is als mij!
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar de OP vraagt om iets wat helpt om een verslaving op het GABA netwerk af te bouwen, dan komen enkel vliegenzwam en
ook Ibogawortel me voor ogen. Die laatste valt ook te microdoseren, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
langeman zei:
Als je toch zo open staat voor expirimenten dan is het misschien een idee om je verder te verdiepen in expirimentele behandelingen van depressie. Met ketamine gebeurd dat ook bij behandelingsresistente depressies. Er schijnen interesante resultaten mee behaald te worden. Wederom is moeilijk te zeggen of het een weg is die voor jou te bewandelen is.
Klik om te vergroten...

Hier eventueel nog het topic op DF over Keta & Depressie
viewtopic.php?f=11&t=28938
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bedankt langeman en Chris Pontius, voor jullie tip. Daar kan ik iets mee. Alles is beter dan mijn jarenlange medicatie met o.a. Efexor en alcohol :(
[...] Het klinkt ergens toch als symptoom bestrijding [...]
Klik om te vergroten...
Tja, welke drug en welk medicijn is dat niet?
Om meteen even te reageren op je reactie over symptoombestrijding hieronder (economischer dan een post toevoegen): Inderdaad is koppijn een symptoom van iets chemisch in je lichaam. Het lager zetten van de verwarming is dus ook symptoombestrijding, net zo goed als een aspirientje nemen. Maar het eerste heeft minder negatieve bijwerkingen, het werkt zelfs heilzaam op je gasrekening :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."