Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOut gaan ghb en gevolgen

Out gaan ghb en gevolgen

36 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
@johanna , hoe gaat ie nu met je inmiddels?
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lieve mensen, ik ben vrijdag out gegaan door combi van drank en ghb. Ik merk dat ik nu nog steeds zo moe en wazig/warrig ben. Ik ben denk ik uur of 1.5 a 2 out geweest (wakker geworden in ambulance). Dat was allemaal al schrikken en voel me er heel vervelend over, maar mocht binnen no time naar huis. Nu lees ik dingen over hersenschade en merk dat ik er echt angstig van word. Ik zal het spul niet snel meer aanraken, maar is er iemand die iets kan vertellen over na-effecten, gevolgen en wat ik zelf misschien kan doen? Alvast heel veel dank.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik tag @Spyro even voor je. Die weet geloof ik veel van GHB en mogelijk ook wat over out gaan daarop. Al zie ik haar de laatste tijd niet veel online.

Zelf niet genoeg ervaring mee om je hier goed over te informeren. Klinkt wel erg naar. :( Hopelijk heb je gauw antwoorden en beterschap.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben zelf een paar keer out geweest vanwege onverantwoord gebruik van ghb.
Eerlijk gezegd voel ik ( nog) niet dat ik hersenschade van kreeg .
Maak maar niet te veel zorgen en raak niet in paniek van de situatie, probeer liever wat van te leren.
1. nooit ooit combineren ghb en alcohol
2. Ghb laten testen
3. De tijden en dosering altijd opschrijven . Less is more.
Eet gezond en gevarieerd , drink veel water, sport en geniet van elke dag zonder drugs.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik tag @Spyro even voor je. Die weet geloof ik veel van GHB en mogelijk ook wat over out gaan daarop. Al zie ik haar de laatste tijd niet veel online.
Klik om te vergroten...
@Spyro heeft toch ook een beetje afstand genomen van iedereen helpen met GHB problemen?
M
MeisjemetprobleemLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je loopt inderdaad hersenschade op.. Ik merk dat ik zwaaar vergeetachtig ben. Mijn kortetermijn geheugen is finaal naar de klote helaas. Dus kijk uit.Dit kan wel weer herstellen maar duurt even.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#7
johanna zei:
Nu lees ik dingen over hersenschade en merk dat ik er echt angstig van word.
Klik om te vergroten...
Hier zou ik je niet te druk om maken. Het is feitelijk een hele diepe slaap waar je in terechtkomt en daar heb je niet zomaar significante hersenschade van.
Javelin zei:
1. nooit ooit combineren ghb en alcohol
Klik om te vergroten...
Rule number 1!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
@Spyro heeft toch ook een beetje afstand genomen van iedereen helpen met GHB problemen?
Klik om te vergroten...
O shit klopt ja, helemaal vergeten. Sorry @Spyro.

Er zitten hier echter ook wel anderen met kennis ervan zie ik.
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Geen probleem! Ik ben al hartstikke blij en dankbaar met deze reacties!
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb geen ervaring met out gaan op ghb, maar herken me wel een beetje in het Googelen en daar angstig van worden. Het is een vicieuze cirkel, hoe meer je erover leest hoe meer je jezelf er gek mee kan maken. Dus probeer je vooral niet te verliezen in het Googelen.

Pak vooral je rust en ongetwijfeld dat je je snel weer beter voelt :)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Out gaan van ghb is niet levensbedreigend maar wel slecht voor je. Je brengt jezelf in een soort chemisch coma en dat is niet goed voor je.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is zeer vervelend , ik voel je wbt de schrik en ervaring in de ambulance.
Wat mijn advies is: slaap wat goede nachten , probeer lekker de deur uit te gaan. Natuur doet goed en het is mooi weer!

We maken soms foutjes en tja die komen soms hard binnen , neem het mee als een taaie les. En probeer dit natuurlijk te voorkomen. 😀

Voel je vrij hier te praten als je met een emotie of gevoel zit. Ook dat lucht op, gelukkig zijn we niet alleen zo te zien :)

Keep calm!
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Meisjemetprobleem zei:
vergeetachtig
Klik om te vergroten...
Kan dat al na 1 keer dan?
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#14
MR_CHIP zei:
@johanna , hoe gaat ie nu met je inmiddels?
Klik om te vergroten...
He wat lief, ja redelijk aan het herstellen, maar duurt wel lang.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
johanna zei:
Lieve mensen, ik ben vrijdag out gegaan door combi van drank en ghb. Ik merk dat ik nu nog steeds zo moe en wazig/warrig ben. Ik ben denk ik uur of 1.5 a 2 out geweest (wakker geworden in ambulance). Dat was allemaal al schrikken en voel me er heel vervelend over, maar mocht binnen no time naar huis. Nu lees ik dingen over hersenschade en merk dat ik er echt angstig van word. Ik zal het spul niet snel meer aanraken, maar is er iemand die iets kan vertellen over na-effecten, gevolgen en wat ik zelf misschien kan doen? Alvast heel veel dank.
Klik om te vergroten...
Geneesmiddel zei:
Hier zou ik je niet te druk om maken. Het is feitelijk een hele diepe slaap waar je in terechtkomt en daar heb je niet zomaar significante hersenschade van.

Rule number 1!
Klik om te vergroten...
Ik ben het oneens met @Geneesmiddel want GHB kan een coma opwekken, en de gevolgen daarvan zijn verstrekkender dan een diepe slaap. Wel wil ik @Geneesmiddel wat tegemoet komen door te zeggen dat het een glijdende schaal is van slapen naar coma. Maar het verschil met een coma is dat er veel minder hersenactiviteit is en dat je er ook niet wakker uit kan worden. Een coma is daarmee een stuk risicovoller, bijvoorbeeld omdat mensen ook kunnen stikken in braaksel. Daarom heeft iemand die bewusteloos is intensieve medische monitoring nodig: een hartmonitor en beademingsapparatuur. Over dat soort dingen wordt vaak nogal schuchter gedaan in de GHB-scene. Zo van 'ach joh, die wordt zo toch wel wakker'. Maar dat vind ik gezien de gezondheidsrisico's van een comateuze staat dus onverantwoord.

Verder zijn er wel aanwijzingen dat (herhaaldelijk) out gaan van GHB inderdaad kan leiden tot hersenschade. Dan moet ik er wel bij zeggen dat zulke schade geconstateerd wordt bij mensen die veel en vaak GHB hebben gebruikt. De gezondheidsschade van één keer out gaan aan de GHB kan je daar niet rechtsreeks mee vergelijken. Toch denk ik dat het goed is dat je van je ervaring geschrokken bent, en ik voel niet echt de neiging om dat nu te gaan bagatelliseren.

Lees meer info hierover terug in de Factsheet GHB van het Trimbos-instituut:
https://www.trimbos.nl/wp-content/uploads/sites/31/2021/09/af1656-factsheet-ghb.pdf
M
MeisjemetprobleemLid
01-01-2024, 00:00
#16
johanna zei:
Kan dat al na 1 keer dan?
Klik om te vergroten...
Niet na 1 keer nee
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Meisjemetprobleem zei:
Niet na 1 keer nee
Klik om te vergroten...
Als je die ene keer in coma raakt dan wel.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik gooide mezelf bewust vaak out… Werd eigenlijk juist altijd “fris” en vol energie wakker.

Als dit eenmalig is gebeurt zou ik me niet teveel zorgen maken. Gewoon niet meer doen.

Volgens mij zijn er ook weinig tot geen studies te vinden over wat de precieze schade is op lange termijn. Maar goed is het zeker niet.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#19
FredKroket zei:
Out gaan van ghb is niet levensbedreigend maar wel slecht voor je. Je brengt jezelf in een soort chemisch coma en dat is niet goed voor je.
Klik om te vergroten...
"Een klein beetje te veel GHB kan iemand al in een diepe slaap brengen. Bij nog meer gaat die persoon in overdosis, raakt bewusteloos en kunnen er ernstige ademhalingsstoornissen optreden. Coma en zelfs een dodelijke afloop komen voor, onder meer door verstikking." (Druglijn)
Beetje opletten met de informatie die je verspreid. :confused: Het komt niet veel voor, maar het middel kan wel degelijk levensbedreigend zijn bij verkeerd gebruik. Als je het combineert met alcohol en/of zoveel gebruikt dat je out gaat, dan is er sprake van verkeerd gebruik.

@johanna Wat veel GHB-gebruikers niet weten van het gebruik van GHB is dat bijnemen veel harder aankomt door een stapeleffect. Te vroeg bijnemen of überhaupt bijnemen is vaak de reden dat men out gaat. Ik weet niet of je hier op hebt gelet. Zo niet, dan moet je dat in het vervolg echt doen voor je eigen veiligheid.
"Er sprake is van een stapeleffect bij GHB. Als gebruikers één dosis hebben genomen is deze voor hun gevoel na een poos uitgewerkt. De GHB is dan echter nog wel actief in het lichaam. Als gebruikers dan dezelfde dosis bijnemen is er een grotere kans op outgaan, omdat er dan meer GHB in het lichaam zit dan men verwacht." (Jellinek)

Ik heb zelf ook een enkele keer geëxperimenteerd met GHB en ondanks dat ik mezelf had ingelezen en zoveel mogelijk had gedaan om het tot een mooie ervaring te doen leiden ging mijn toenmalige vriendin ook out bij het gebruik. Ik vind het persoonlijk een vreselijk verraderlijk goedje en zou, als je het in het vervolg nog wil gebruiken, alle voorzorgmaatregelen nemen om het zo verstandig mogelijk te gebruiken. Hoe je dat precies doet weet ik niet meer, maar zolang je het gebruik niet combineert met andere middelen, een aantal uur van tevoren niets eet en idealiter niet bijneemt, dan ben je al een heel eind op weg.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sally Tessio zei:
"Een klein beetje te veel GHB kan iemand al in een diepe slaap brengen. Bij nog meer gaat die persoon in overdosis, raakt bewusteloos en kunnen er ernstige ademhalingsstoornissen optreden. Coma en zelfs een dodelijke afloop komen voor, onder meer door verstikking." (Druglijn)
Beetje opletten met de informatie die je verspreid. :confused: Het komt niet veel voor, maar het middel kan wel degelijk levensbedreigend zijn bij verkeerd gebruik. Als je het combineert met alcohol en/of zoveel gebruikt dat je out gaat, dan is er sprake van verkeerd gebruik.

@johanna Wat veel GHB-gebruikers niet weten van het gebruik van GHB is dat bijnemen veel harder aankomt door een stapeleffect. Te vroeg bijnemen of überhaupt bijnemen is vaak de reden dat men out gaat. Ik weet niet of je hier op hebt gelet. Zo niet, dan moet je dat in het vervolg echt doen voor je eigen veiligheid.
"Er sprake is van een stapeleffect bij GHB. Als gebruikers één dosis hebben genomen is deze voor hun gevoel na een poos uitgewerkt. De GHB is dan echter nog wel actief in het lichaam. Als gebruikers dan dezelfde dosis bijnemen is er een grotere kans op outgaan, omdat er dan meer GHB in het lichaam zit dan men verwacht." (Jellinek)

Ik heb zelf ook een enkele keer geëxperimenteerd met GHB en ondanks dat ik mezelf had ingelezen en zoveel mogelijk had gedaan om het tot een mooie ervaring te doen leiden ging mijn toenmalige vriendin ook out bij het gebruik. Ik vind het persoonlijk een vreselijk verraderlijk goedje en zou, als je het in het gevolg nog wilt gebruiken, alle voorzorgmaatregelen nemen om het zo verstandig mogelijk te gebruiken. Hoe je dat precies doet weet ik niet meer, maar zolang je het gebruik niet combineert met andere middelen, een aantal uur van tevoren niets eet en idealiter niet bijneemt, dan ben je al een heel eind op weg.
Klik om te vergroten...
Ja eens. In my mind is out gaan 'slechts' in slaap vallen en dat is niet direct levensbedreigend maar het is lastig om daar een nuance in te vinden. Out gaan kan ook een coma zijn en dan is het levensgevaarlijk. Dat had ik wat beter moeten toelichten.

Daarnaast vind ik het effect van ghb echt heel teleurstellend. Helemaal als je het afweegt tov de risico's.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."