Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet veilig gebruiken van Ghb

Het veilig gebruiken van Ghb

137 antwoorden
36 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Er staat een gratis downloadlink. 42 pagina's! Daar ga ik binnenkort es even goed voor zitten.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar er zit een verschil tussen jaren lang ghb misbruiken en elke keer out gaan dan dat het 1x keertje gebeurd bij iemand die begonnen is en het een keertje gebeurd.

Maar ik heb aanpassingen aangevraagd en hoop dat die doorkomen op mijn originele bericht.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ghb is nu mateloos populair aan het worden.
Op de afterparty's in de randstad is Ghb niet meer weg te denken.
Daarnaast lees ik dat het op het platteland ook enorm veel word gebruikt.

Maar hoe kan je Ghb verantwoordelijk gebruiken?
Als je op dit forum kijkt kom je alleen maar hulp vragen tegen van mensen die het hebben misbruikt en er is weinig informatie beschikbaar hoe je het wel veilig kan gebruiken.
En dat is natuurlijk belangerijke informatie voor mensen die al Ghb gebruiken.

Door de korte werkingsduur binge de meeste mensen Ghb en nemen zij een buisje om de 2 uur om in de roes te blijven.


Het Doseren:
Het doseren van Ghb is het meest veilig met een doseerspuit, daarmee kan je precies elke ml afmeten want van 1ml te veel kan je al out gaan.
De tweede optie is met een scintillatieflesje (beter bekend als een ghb buisje) daarmee is doseren ook accuraat genoeg.
Een volle buis is 5ml en een halve dus 2.5ml en zo kun je dus makkelijk inschatten wat voor een dosis er in het buisje zit.

Gebruik geen dopjes van frisdrank!
Voor veilig gebruik zorg dat je juiste spullen in huis hebt voor dat je er aan begint.


De Hoeveelheid:
Omdat Ghb op verschillende manieren word gemaakt verschilt de sterkte van de ghb vaak enorm.
Gemiddeld zit er 376,9 mg GHB per ml in.
Het beste is om te beginnen met 2.5ml en voor mensen met een zwaarder gewicht 3ml.
Aan de hand daarvan kan je bepalen hoe sterk jou Ghb is.

Ghb breekt snel af in je lichaam en is na 3 uur uit je bloed verdwenen. Maar na 2 uur is de roes van Ghb voorbij en kan je weer bij doseren.
Vanaf de 2.5ml/3ml kan je opbouwen naar een hogere dosis naar wens.
Het beste is om 0.5 bij te doseren tot je voelt dat je op de piek zit.
Bijdoseren van Ghb binnen de 2 uur kan resulteren op out gaan en dat is niet gewenst en ook niet de manier waarop Ghb gebruikt moet worden.

Zorg dat je nooit out gaat van de ghb het is nog onbekend wat voor een schade het kan opleveren aan de hersens.
Voel je dat je toch iets te veel hebt genomen wacht dan nog even 3 uurtjes als je wilt bijnemen.
Dan weet je zeker dat alles uit je systeem is verdwenen en hou dan de dosis aan die je ervoor gebruikte en je jezelf wel goed voelde.
Zo voorkom je dat je out gaat de volgende keer.
En hoe je het veilig kan gebruiken.

Beginnende Gebruikers:
Voor beginnende gebruikers is het niet verstandig om het buitenshuis te gaan gebruiken.
Je zou het doseren eerst onder de knie moeten krijgen en bij beginnende gebruikers komt het wel vaker voor dat ze out gaan omdat het doseren een leerproces is.
Daarnaast moet je als beginnende gebruiker het nooit alleen doen.
Dat heeft er mee te maken dat je vaak bij de eerste paar keer dat je teveel neemt waarschijnlijk moet kotsen en dus ook out kan gaan.
Die combinatie kan dus gevaarlijk zijn en kan je stikken in je eigen kots
(het komt relatief weinig voor maar 'better save than sorry')
Daarom moet je Ghb altijd minimaal met 2 personen doen als beginnende gebruiker.
En natuurlijk het liefst met een ervaren gebruiker.


Verslavings kans:
Mensen denken vaak als je aan de Ghb begint dat je meteen een verslaving ontwikkeld.
Maar dat is helemaal niet waar.
Een geestelijke verslaving ontstaat nadat je 2 weken lang 24/7 elke 2 uur een dosis neemt.
Een lichamelijke verslaving ontstaat wanneer je na 6 weken 24/7 elke 2 uur een dosis neemt.
Toch zijn er mensen die dit doen omdat het gevoel van Ghb zo lekker is dat ze erin willen blijven.
Maar zoals bij geeneen drugs is het verstandig om dagen lang door te gaan en bij te doseren.

Er zijn wel regels bij Ghb gebruik.
Je kan niet elke week een paar dagen gebruiken en dan een paar dagen niet.
Dan zit je na 6 weken ook in een geestelijke verslaving.
Dan bouwt het zich op ook al stop je een paar dagen elke keer.


Veilig gebruik van Ghb:
Het veilig gebruiken van Ghb is net als met andere drugs. Als je een avondje aan de Ghb gaat en elke 2 uur bijneemt kan je dat gewoon veilig doen als je netjes de dossering aanhoud op de juiste tijden.
Ook al doe je het 24 uur lang en stop je daarna kan je gewoon slapen en heb je geen kater de volgende dag.

Wat je vaak ziet is dat mensen mdma gebruiken op een feest of festival en dan op een afterparty over gaan op de ghb.
Wat het voordeel daarvan is, alle nare effecten en comedown van de mdma verwijnen als sneeuw voor de zon. En je kan dus heel lang doorgaan op de ghb ook na het gebruik van andere drugs.
Maar de regel is dat je dit dan het beste 2x per maand kan doen en niet meer. Mdma heeft de regel dat je dat het beste 1x in de 3 maanden kan doen.
Omdat mdma veel heftig is voor je hersen bij normaal gebruik.
Van Ghb heb je geen kater of een Dinsdag dip.
Dit is ook hoe de meeste mensen Ghb gebruiken.

Ghb heeft de bijwerking dat je enorm geil kan worden en na het gebruik van mdma is dat effect nog sterker aanwezig. Dus bij veilig gebruik van Ghb hoort ook dat je (zeker als vrouw zijnde) het in een veilige omgeving doet.
De keuze om sex te hebben met iemand is sneller gemaakt met Ghb op dan normaal.

Dosseer altijd je eigen Ghb.
Laat dit nooit door andere doen.
Geeft dit nooit uit handen, zo weet je altijd dat je niet teveel neemt.
Hou de tijd altijd goed in de gaten, lukt dat niet? schrijf het op of zet een timer op je telefoon of maak een screenshot van je bureaublad elke keer als je een nieuwe dosis neemt.
Een ervaren gebruiker kan het op gevoel doen, maar moet ook naar de tijd kijken want te snel nemen is nooit goed en ook niet lekker.

Ghb en downers:
Na een avond uitgaan en alcohol drinken mag je nooit Ghb gebruiken.
Ook al denk je dat de meeste alcohol is uitgewerkt doe het niet!
Het risico is te groot.
Het overlijden van het gebruik van Ghb alleen komt bijna nooit voor, je zou echt een hele grote dosis moeten nemen achter elkaar om daaraan te overlijden. De buisjes die er worden gebruikt gaan tot 5ml en ga daar ook niet over heen.
Helaas gebeurd het een aantal keer per jaar dat mensen overlijden met Ghb en dat is altijd in combinatie met alcohol.

Combineer geen benzodiazepines met ghb tegelijk.
Dat kan onvoorspelbare reacties geven.
Dan kan je sneller out gaan en stuiptrekking krijgen.
En zoek uit wat de halfwaardetijd is van de benzo die je slikt.
Diazepam heeft een halfwaarde van 100 uur dus zou je minimaal 2 dagen moeten wachten na het gebruik van Diazpam voor je ghb kan nemen.

Dingen zoal Morfine en Xanax zijn zelfs levensbedreigend samen.

Bezodapine zoals Diazepam kan na het gebruik van ghb juist wel gebruikt worden.
Maar pas na een anderhalf uurtje na je laatste buis minimaal.

Ketamine is een narcosemiddel dat nog vaak bij paarden word gebruikt.
Ghb werd vroeger ook gebruikt als narcosemiddel gebruikt
Dus deze combineren is natuurlijkeen super slecht idee en gevaarlijk.


Ghb kwaliteits controle:
De Ph waarde van Ghb moet rond de 7 liggen hiervoor kan je stripjes bestellen en dit opmeten.
Is de waarde niet goed dan kan je last krijgen van je slokdarm.


Ghb in combinatie met een upper:
De meest populaire combinatie met Ghb is amfetamine (speed) dat brengt een behoorlijke risico met zich mee.
Door de Speed voel je de Ghb niet meer zo goed en worden de doseringen van de Ghb snel hoger.
Van Speed blijf je ook langer wakker en blijf je de Ghb ook door bingen.
Door het langer wakker blijven van Speed kunnen hallucinatie optreden en in combinatie met Ghb kan dat nog extra versterkt worden.
Hiermee vallen mensen dus sneller in een verslaving omdat ze niet slapen van de Speed en steeds vaker en meer gaan gebruiken.

De combinatie met Cocaïne is ook erg populair en kan erg gevaarlijk zijn voor je hart.
Bij goede Cocaïne is het bekend dat je hartkloppingen kan krijgen.
In combinatie met Ghb is dat extra gevaarlijk.
Als je deze 2 samen wilt gebruiken draait het allemaal om timing.
De grootste fout die je kan maken is een dosis Ghb nemen en gelijk een lijn coke.
De Ghb slaat dan na 5 minuten in samen met de cocaïne en dan gaat je hart vechten tegen de upper en de downer tegelijk.
Je kan Ghb nemen en waneer hij goed is ingewerkt een dosis Cocaïne nemen.
Dan neemt het een de andere over en krijg je geen gevaarlijke hartkloppingen.


Ghb en slapen:
Als mensen dus maar 1x in de zoveel tijd Ghb gebruiken zullen ze niet zo snel slaap problemen ondervinden.
Het kan zo zijn dat mensen dan wel hoog doseren en in een slaperige roes zaten al die tijd en daardoor dus niet kunnen slapen.
Dan zou een Diazepam of Oxazepam een oplossing zijn om een goede nachtrust te hebben.


Dit topic gaat over veilig gebruik van Ghb.
Bij misbruik van Ghb komen er hele andere problemen bij kijken zoals geheugen problemen en psychoses en een hoop andere dingen.
Daar zijn nu genoeg topics over te vinden op dit forum.

Maar bij normaal gebruik op een avondje of op een after net als mensen doen met andere drug is Ghb een hele leuke drugs en het gevoel van Ghb is een van de beste gevoelens die je maar kan hebben.

Hou je deze regels aan dan kan ghb een leuke aanvulling zijn in je leven en je drugsgebruik.


Hieronder kun je de benodigdheden bestellen voor veilig gebruik van Ghb:

Buisjes en doseringsspuiten:

5 ml Buisjes flesjes Met Schroefdop- Nergens Goedkoper

goedkoper vind je ze niet de plastic flesjes / 5 ml buisjes met schroefdop! 5ml buisjes Hoge kwaliteit. vanaf €0.50/1st. €3.50/ 10 st. pony-pak
www.narcosupplies.nl www.narcosupplies.nl

Ph stripjes om te meten:
wapshop.nl

pH Teststrips - 80 stuks WapShop - Voor 17:00 besteld, is morgen in huis

pH Teststrips. pH-teststrips voor het meten van de Zuurtegraad. Inhoud: 80 stuks per zakje.PH 1-14 kleurenkaart in elke verpakking
wapshop.nl wapshop.nl
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goede basis informatie over GHV gebruik.

Een geestelijke verslaving ontstaat nadat je 2 weken lang 24/7 elke 2 uur een dosis neemt.
Een lichamelijke verslaving ontstaat wanneer je na 6 weken 24/7 elke 2 uur een dosis neemt.
Klik om te vergroten...

Ik vind dit echter wel een beetje te riskant. Er zijn hordes mensen die al verslaafd raakten door het hele weekend aan de Ghb te zitten plus wat dagen er na. Onderschat ook gewenning niet... Iedere zaterdagavond GHB loopt breidt al snel uit naar zaterdag+vrijdag. Ik zou het houden bij maximaal eens in de drie weken en dan ook maar max 4-5 dossissen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb het ook een paar keer geprobeerd. Denk ik in totaal 100ml over 5-6 keer verdeeld. Maar ik vond er weinig aan. Het effect deed mij niet zoveel. Zelfs gecombineerd met mdma niet.

Dat gecombineerd met het verslavingsrisico denk ik niet dat ik het ooit nog eens zal kopen. Misschien als iemand me een keer een dosis aanbiedt.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chillax zei:
Ik vind dit echter wel een beetje te riskant. Er zijn hordes mensen die al verslaafd raakten door het hele weekend aan de Ghb te zitten plus wat dagen er na. Onderschat ook gewenning niet... Iedere zaterdagavond GHB loopt breidt al snel uit naar zaterdag+vrijdag. Ik zou het houden bij maximaal eens in de drie weken en dan ook maar max 4-5 dossissen.
Klik om te vergroten...

Binnen een week ben je niet verslaafd je zal wel een lichte geestelijk afkick krijgen.
Maar een week bingen zal je wel het beste met medicijnen moeten afbouwen.
Maar dat is ook misbruik en dan moet je jezelf inlezen in het topic:

GHB afkicken - de meest humane manier

Ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken. Ik ben zelf verslaafd (geweest). Op dit moment gebruik ik niet, maar verslaafd ben je in principe levenslang. Eenmaal een paar weken 24/7 gebruikt en ontelbaar vaak terugvallen gehad van enkele dagen. Vaak cold turkey gestopt, af en toe met behulp...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Deze topic gaat over recreatief gebruik.
Volg het gebruik van heel veel mensen die dit al vanaf 2012 doen. Onze afters doen minimaal 24 uur en dan is iedereen ook 24 uur lang aan de ghb of langer zonder problemen daarna en stoppen ook minimaal 2 weken of 3 weken en dan weer op een after.

Maar dat advies geef ik ook niet in dit stukje.
2x per maand op een dag of after.
Wat dus veel mensen doen al vele jaren met plezier.

Ik wou een stukje schrijven waar Ghb gebruik zeker op een veilige manier gebruikt kon worden.
Als je het op deze manier gebruikt dan kom je er niet mee in de problemen.
Komt op het zelfde neer als iemand eens in de zoveel weken een nachtje doorgaat op de pep of keta.

Mijn eigen gebruik is 10x heftiger maar ik val niet in een verslaving en heb dat ook buiten beschouwing gelaten in dit advies.
Want de manier hoe ik het gebruik adviseer ik aan niemand, want daar zouden mensen snel in een verslaving vallen.
En dat is niet voor iedereen weggelegd.
Ik doe dat nu al 3 jaar met plezier zonder consequenties.
Dus de manier wat ik hier boven uitleg is zeker een veilige manier om Ghb te gebruiken.

Over de 2 weken en 6 weken dat kan je ook online opzoeken en dat klopt ook wel.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ganggang💯 zei:
Dat gecombineerd met het verslavingsrisico denk ik niet dat ik het ooit nog eens zal kopen. Misschien als iemand me een keer een dosis aanbiedt.
Klik om te vergroten...

Hoe jou reactie is op dit forum over Ghb verwacht ik ook niet dat dit een drugs is dat voor jou bestemd is.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat denk ik nog wel belangrijk is om te melden is dat je nooit maar dan ook nooit GHB moet gebruiken om beter te kunnen functioneren. De enige reden om GHB te gebruiken is recreatief. Ga je het gebruiken om je beter te voelen of bijvoorbeeld beter te presteren op je werk, dan moet je direct stoppen en alles weggooien. Dat zijn echt de grootste gevaren. Dat geldt voor alle drugs, maar GHB leent zich hier erg goed voor waardoor er veel mensen op deze manier verslaafd raken.

GHB is een leuke en relatief weinig-ongezonde drug (zolang je niet out gaat), maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Uitvoerig inlezen en van te voren grenzen bepalen zijn noodzaak. Desondanks moet je er van houden, net als met bepaalde andere drugs.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Je noemt hier heel specifiek 6 weken. Wat is je bron daarvoor?

Want ik heb even nagezocht bij de rapportages van het Trimbos-instituut en daarin staat dat mensen 'snel' afhankelijkheid kunnen ontwinkkelen 'na slechts enkele weken van frequent gebruik.' (pagina 13)
Klik om te vergroten...

Ik lees mij nu al 5 jaar in nadat ik toen dus 1x keer de fout in ben gegaan. De 6 weken die ik benoem is een lichamelijke verslaving. Geen geestelijke verslaving die ook al een afkick vormt.
Maar echt cold turkey stoppen na 6 weken 24/7 gebruik kan dus lichamelijk fataal zijn zonder medicijnen.
Omdat ik me zo lang al inlees moet ik al die bronnen weer opzoeken en zal in de tijd dat ook doen en ze onder dit topic plaatsen.


Revolutionair zei:
Er zijn wel regels bij Ghb gebruik.
Je kan niet elke week een paar dagen gebruiken en dan een paar dagen niet.
Dan zit je na 6 weken ook in een geestelijke verslaving.
Dan bouwt het zich op ook al stop je een paar dagen elke keer.
Klik om te vergroten...

Vergeet dit stukje niet wat ik schrijf.
Als jij 3 dagen Ghb aan het bingen bent en stopt 3 dagen en begint weer betekend dat niet dat de afhankelijkheid/verslaving stopt zoals bij de meeste drugs.
Het pakt het gewoon weer op waar je gebleven bent.
Dat heb ik ook vermeld.
De 6 weken gaat puur over de echte lichamelijk afhankelijkheid waaraan je kan overlijden.

Ik zou deze bronnen spoedig toevoegen.

Daarnaast moet je zulke rapporten wel wel inschatten op wat ze denken te weten.
Ze claimen te weten hoeveel Ghb gebruikers er in Nederland zijn.
Niemand die ken hebben ze ondervraagd.
Mijn schatting is dat er misschien wel 30.000 of 40.000 alleen van de 1.000.000 mensen in Amsterdam Ghb gebruiken.
Het is nu de normaalste zaak in de wereld geworden in de drugswereld.
Dus daarom lees ik veel rapporten en maak mijn daar een eindconclusie uit.
Het komt er op neer ook dat je dus allemaal cijfers ziet van indoxicatie van ghb op de eerste hulp.
Maar wat houd dat in?
Zijn die net zo erg als iemand die een overdosis heroïne heeft gehad?
Zijn deze mensen ook daadwerkelijk in levensgevaar?
Of hebben deze mensen een buisje teveel genomen en lopen ze na 3 uur gewoon weer het ziekenhuis uit zonder enige gezondheids problemen?
Daar moet je dus tussende regels lezen, weten hoe Ghb werkt en zelf een gebruiker zijn samen met andere honderden andere vrienden.
Icm met het inlezen van vele gescheven onderzoeken leer je beetje bij beetje wel het verschil wat nou de waarheid is en wat die cijfers daarwerkelijk betekenen.

Uiteindelijk zie je dat dit topic weer uitdraait over misbruik van Ghb terwijl het advies van dit topic is om het een avondje of op een after 1x of 2x per maand te gebruiken.
Wat dus makkelijk kan zonder problemen
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#10
Chillax zei:
Wat denk ik nog wel belangrijk is om te melden is dat je nooit maar dan ook nooit GHB moet gebruiken om beter te kunnen functioneren. De enige reden om GHB te gebruiken is recreatief. Ga je het gebruiken om je beter te voelen of bijvoorbeeld beter te presteren op je werk, dan moet je direct stoppen en alles weggooien. Dat zijn echt de grootste gevaren. Dat geldt voor alle drugs, maar GHB leent zich hier erg goed voor waardoor er veel mensen op deze manier verslaafd raken.

GHB is een leuke en relatief weinig-ongezonde drug (zolang je niet out gaat), maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Uitvoerig inlezen en van te voren grenzen bepalen zijn noodzaak. Desondanks moet je er van houden, net als met bepaalde andere drugs.
Klik om te vergroten...

Dat is een prima aanvulling om dat te vermelden.
Maar dat gaat wel weer over misbruik.
Ik krijg vele vragen over Ghb ook van mensen die het op een goede manier gebruiken zoals in dit topic beschreven.
En mensen vaak met de vraag zitten of hun gebruik gevaarlijk is omdat ze voornamelijk negatieve dingen lezen.
En er zijn veel mensen die het op deze manier gebruiken.
En hier hebben ze dus antwoord op hun vraag.


Chillax zei:
GHB is een leuke en relatief weinig-ongezonde drug
Klik om te vergroten...

Precies, als je er normaal mee omgaat en het een keertje op een avond gebruikt is het veel minder schadelijk dan vele andere drug en daar is nogal veel onduidelijkheid over. Door dat het vaak in een negatief daglicht word gezet.

Chillax zei:
Ik zou het houden bij maximaal eens in de drie weken en dan ook maar max 4-5 dossissen.
Klik om te vergroten...

Ik ken voornamelijk heel veel stelletjes die dit op deze manier doen.
En dat is een goede manier van gebruiken.
Maar die lezen dan alleen maar nare verhalen en worden dan onzeker over hun gebruik.
Dat is nergens voor nodig, beter dan een pakje coke leeg snuiven. En ben er ook van overtuigd dat die paar buisjes veel minder schadelijk is dan een avondje mdma.

Daarom was het ook nodig om deze topic te plaatsen op dit forum zodat er ook duidelijkheid is voor deze groep gebruikers.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#11
Na aanleiding van war vragen prive een aanvulling op het topic.

Out gaan van de Ghb:
Er zijn verschillende manieren van out gaan van de Ghb, hieronder een tabel:

20200120_073203.jpg

Een keertje 1ml te veel en je valt in slaap.
Dit slaapje kan je vergelijken met een benzo je valt gewoon weg en ik heb wel eens vrienden gehad die me aantikte en vroegen ben je out.
Maar dan werd ik meteen wakker en ontkende ik meteen dat ik out was terwijl dat wel zo was.
Daarna heb je de diepe slaap dat is wanneer je na een uurtje weer de zelfde dosis neemt en dat was toch iets net te veel.
Uiteindelijk zou iemand je wel wakker kunnen krijgen als diegene dat wilt maar waarschijnlijk heb je zo iets van laat me liggen.

De laaste is een coma, uit onderzoek blijkt dat een coma niet zo onschuldig is als sommige mensen denken. Het kan je geheugen aantasten en hoe vaker je dat doet hoe erger het word.
Voorkom dus dat te snel te veel neemt.

Toch is er weinig bekend over Ghb de onderzoeken die ik veel lees zijn gebaseerd op mensen die al een jaar lang Ghb gebruiken 24/7.
Daardoor hebben hun een langere tijd last van hun geheugen maar herstelt dit in de verloop van de tijd wel. Er zijn verschillende mensen die last hadden van hun korte termijn geheugen na zwaar misbruiken van Ghb maar na een paar maanden niet meer te gebruiken langzaam weer de oude werden.
Tot hoever ze herstellen dat is weer onbekend.

Het probleem van een coma is dat de hersen te weinig bloed krijgen op dat moment waardoor zulke problemen onstaan.
Daarom kan 1ml te veel nemen dat je in slaap valt niet zoveel kwaad. Dat word vaak in de volksmond een ghbslaapje genoemd.
Het in coma raken van Ghb tast je geheugen wel aan.
Zorg dat je dat verkomt .

Hoe kan je herkennen dat iemand in een coma ligt en niet gewoon een slaapje doet?
Dat is als diegene op geen enkele prikkel meer reageerd.
Dus ook niet als je diegene wakker schut en helemaal niks mompelt of beweegt.
Het hoeft niet meteen rede te zijn tot paniek.

Leg diege op zijn zij met een kussentje en een dekentje blijf het liefst erbij en kijk hoe het gaat.
Denk je dat zo iemand echt een overdosis heeft genomen en roekeloos er mee is omgegaan?
Of het je het vermoeden dat iemand alcohol ervoor heeft gedronken? Bel dan 112 want dan kan het gevaarlijk zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Revolutionair zei:
Verslavings kans:
Mensen denken vaak als je aan de Ghb begint dat je meteen een verslaving ontwikkeld.
Maar dat is helemaal niet waar.
Een geestelijke verslaving ontstaat nadat je 2 weken lang 24/7 elke 2 uur een dosis neemt.
Een lichamelijke verslaving ontstaat wanneer je na 6 weken 24/7 elke 2 uur een dosis neemt.
Toch zijn er mensen die dit doen omdat het gevoel van Ghb zo lekker is dat ze erin willen blijven.
Maar zoals bij geeneen drugs is het verstandig om dagen lang door te gaan en bij te doseren.

Er zijn wel regels bij Ghb gebruik.
Je kan niet elke week een paar dagen gebruiken en dan een paar dagen niet.
Dan zit je na 6 weken ook in een geestelijke verslaving.
Dan bouwt het zich op ook al stop je een paar dagen elke keer.
Klik om te vergroten...

Je noemt hier heel specifiek 6 weken. Wat is je bron daarvoor?

Want ik heb even nagezocht bij de rapportages van het Trimbos-instituut en daarin staat dat mensen 'snel' afhankelijkheid kunnen ontwinkkelen 'na slechts enkele weken van frequent gebruik.' (pagina 13)
https://www.trimbos.nl/docs/f63a5800-3907-464d-93ad-0e77750730c2.pdf

Sowieso is verslaving niet hetzelfde als een afhankelijkheid. Verslaving wordt gedefinieerd door de problemen die iemand ervaart vanwege gebruik. Het gaat er dan bijvoorbeeld om dat je niet in staat bent vriendschappen, relaties of werk in stand te houden, dat je financiële problemen hebt en/of gezondheidsproblemen ontwikkeld.

Schermafbeelding 2020-01-23 om 15.08.23.png

Ik denk ook zelf dat je bij het ontwikkelen van een afhankelijkheid geen harde grens kunt trekken. Het gaat geleidelijk. Als je regelmatig of dagelijks gebruikt dan ontwikkel je steeds meer tolerantie voor een middel. Die tolerantie betekent dat als je niks op hebt, dat je dan tolerant bent geworden voor normale activiteit van GABA-neurotransmitters. Daardoor ontwikkel je dan eerst lichte ontwenningsverschijnselen zoals misselijkheid, wazig zien, zweten of trillende ledematen. Zo'n 'kater' wordt steeds erger en erger tot het moment dat de ontwenningsverschijnselen ondraaglijk of zelfs levensgevaarlijk worden. Dan heb je echt een afhankelijkheid te pakken.
r
roesjunkieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Revolutionair zei:
Na aanleiding van war vragen prive een aanvulling op het topic.

Out gaan van de Ghb:
Er zijn verschillende manieren van out gaan van de Ghb, hieronder een tabel:

Bekijk bijlage 5283

Een keertje 1ml te veel en je valt in slaap.
Dit slaapje kan je vergelijken met een benzo je valt gewoon weg en ik heb wel eens vrienden gehad die me aantikte en vroegen ben je out.
Maar dan werd ik meteen wakker en ontkende ik meteen dat ik out was terwijl dat wel zo was.
Daarna heb je de diepe slaap dat is wanneer je na een uurtje weer de zelfde dosis neemt en dat was toch iets net te veel.
Uiteindelijk zou iemand je wel wakker kunnen krijgen als diegene dat wilt maar waarschijnlijk heb je zo iets van laat me liggen.

De laaste is een coma, uit onderzoek blijkt dat een coma niet zo onschuldig is als sommige mensen denken. Het kan je geheugen aantasten en hoe vaker je dat doet hoe erger het word.
Voorkom dus dat te snel te veel neemt.
Klik om te vergroten...

Die tabel ken ik ook. Waar heb je die ook alweer gevonden? Volgens mij staat die ergens in zo'n powerpoint, of niet?

Ik vind dat een beetje een misleidende beschrijving, want toen ik die voor het eerst zag dacht ik dat het allemaal wel meeviel dus en ik zie dat jij door die tabel er nu ook hetzelfde over denkt.

Want "slaperig" of "slaap" geeft mij het idee dat het niet zo erg is als je een keertje een ml teveel neemt. Maar zelfs als je bij één ml te veel out gaat (of zoals die tabel het noemt, "slapen") en dat niet onderbroken wordt door externe factoren, word je 2 uur later klaarwakker.

Maar... Het is niet zomaar slapen. Je gaat in alle gevallen gewoon out. Een beetje out is nog steeds out. De hoeveelheid ghb in je bloed bepaalt alleen hoe "dood" je bent. Met "dood" bedoel ik dan in hoeverre je lichaam zelf in staat is om zich levend te houden. Ik vind die tabel daarom geen goed uitgangspunt.

Hoe schadelijk het allemaal is op lange termijn, daar weten we nog niet genoeg over.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#14
Die tabel is voor ons sowieso compleet nutteloos... Ik bedoel, stel je neemt 2.5ml GHB en daarna iedere anderhalf uur nog 1.5ml tot 3 keer toe. Hoeveel heb je dan in je bloed? Valt echt niets over te zeggen, er zijn zo veel factoren.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#15
roesjunkie zei:
Want "slaperig" of "slaap" geeft mij het idee dat het niet zo erg is als je een keertje een ml teveel neemt. Maar zelfs als je bij één ml te veel out gaat (of zoals die tabel het noemt, "slapen") en dat niet onderbroken wordt door externe factoren, word je 2 uur later klaarwakker.
Klik om te vergroten...

Chillax zei:
Die tabel is voor ons sowieso compleet nutteloos... Ik bedoel, stel je neemt 2.5ml GHB en daarna iedere anderhalf uur nog 1.5ml tot 3 keer toe. Hoeveel heb je dan in je bloed? Valt echt niets over te zeggen, er zijn zo veel factoren.
Klik om te vergroten...

Dat is een screenshot van een site waar ze informatie geven over ghb.
Dus ik deelde het om een indicatie te geven.
Laten we het er op houden dat veilig gebruik van ghb out gaan er sws niet bij hoort en zorg dan gewoon dat het niet gebeurd.
1ml is dat je slaperig word en gaat liggen is wel wat anders dan out gaan dat is zeker.
Want anders ben ik gewoon moe en moet ik echt gaan liggen anders val ik niet in slaap.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb nog wel wat kritiek en aanvullingen op de post. Redelijk veel ervaring hiermee. Wanneer ik weer op m’n computer zit schrijf ik ook even wat uit. Moet overigens zeggen dat ik nu wel genoeg ervaring heb om te kunnen concluderen dat je van 1ml teveel niet out zou gaan. Je moet redelijk wat g wegwerken voordat dat gebeurt. Een vol huisje zal je ook niet laten uitgaan in most cases, wellicht met downers in het systeem.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat leg ik ook uit dat je dan gewoon moe word van de 1ml en even gaat liggen.
Een beginnende gebruiker kan wel out gaan van 1ml te veel na 2 uur bijpakken.
Als ervaren gebruiker ga ik niet zomaar meer out.
Krijg eerder hoofdpijn als ik teveel neem.

Maar de eerste post is om duidelijk te maken hoe je wel veilig ghb kan gebruiken.

Dus als je het goed doet ga je niet zomaar uit.
Heb je aanvulling tot dit topic of zoals hierboven word genoemd dat het lijstje met waarde complete onzin is.
Deel dan even wat jij hebt gevonden en wat jij vind dat geen onzin is!
Zo kunnen van elkaar leren.
Want ik zie wat uiteenlopende meningen verschijnen zonder verdere uitleg of schema's.

Ik ervaar wel een verschil tussen een slaapje doen of echt 3 uur out zijn van de ghb.
r
roesjunkieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Revolutionair zei:
Dat leg ik ook uit dat je dan gewoon moe word van de 1ml en even gaat liggen.
Een beginnende gebruiker kan wel out gaan van 1ml te veel na 2 uur bijpakken.
Als ervaren gebruiker ga ik niet zomaar meer out.
Krijg eerder hoofdpijn als ik teveel neem.

Maar de eerste post is om duidelijk te maken hoe je wel veilig ghb kan gebruiken.
Klik om te vergroten...

Maar deze post is gericht aan beginnende gebruikers. Over ghb en slaap en het werkingsmechanisme ervan is maar heel weinig bekend. Om het daarom "slaap" te noemen vind ik een zware understatement.

Het is niet slaperig zoals je bent als je thuiskomt en op de bank in slaap valt na een lange dag werken. Dan val je in slaap en ben je nog redelijk mens. Als je out gaat verdwijnt dat, want je spieren kappen er gewoon mee en je zakt in. Het werd gebruikt als narcosemiddel.

Om het dan in een post gericht aan beginners te benoemen als "slaap" en "gewoon moe" vind ik een beetje te luchtig. Toen ik deze tabel gezien had (is van Trimbos trouwens) dacht ik "Oh, het is dus wel slaap. Nou, dan is het zo erg nog niet." Zo heb ik voor mezelf dingen goed gepraat waarvan ik eigenlijk helemaal niets af weet.

Wat ik wel weet is dat bij Xyrem overal vermeld wordt dat het werkingsmechanisme nog niet bekend is. En als ik iemand of mezelf out zie gaan dan kan ik niet zeggen dat het er natuurlijk of menselijk uit ziet.

Overigens benoemt men in diezelfde factsheet van Trimbos een stukje verder onder het kopje "Outgaan" het outgaan als verliezen van bewustzijn en "ghb-coma." En over die coma's zeggen ze ook dat men er binnen een half uur tot meerdere uren uit kan waken. Nou, als je op het punt "coma" zit volgens de tabel daarboven, wordt je echt niet binnen 30 minuten wakker uit jezelf. Dus dat geeft aan dat Trimbos die "1 ml teveel" waar wij het over hebben en hier nu dus neergezet wordt als "slaap" ook onder de ghb-coma benoemen. Het wordt nooit aangeduid als "slaap," behalve in die tabel en daar worden effecten mee bedoeld. Over die tabel wordt verder ook geen uitleg gegeven en het lijkt erop dat het een copypaste is van een artikel dat in de bron vermeld staat en dat het in die factsheet alleen maar functioneert als grafische toevoeging. Naar mijn mening maakt dat de boel alleen maar verwarrender maakt. Er wordt één keer naar verwezen:

Bij een lage dosis GHB overheersen het euforisch
gevoel, ontspanning, versterkte sensuele effecten
en een afname van angst en spanning. Naarmate
de GHB-concentratie in het bloed toeneemt,
neemt ook het dempende, slaperige effect toe
(zie tabel); Nicholson & Balster, 2001; White, 2017).


Alsof ze een tabel nodig hadden om dit uit te moeten leggen, maar goed...

Ik vind die gedachte "het is maar gewoon slaap" dus een gevaarlijk beeld om aan een beginner mee te geven. Zolang we niet weten wat het doet en of het wel of niet schadelijk is zouden we er niet te luchtig over moeten doen. Al helemaal niet ten opzichte van beginners.

Ik ken namelijk mensen die na een avondje xtc specifiek een extra hoge dosis ghb pakken zodat ze ervan in slaap vallen. Kijk, dat een ghb verslaafde dat doet is één ding. Maar om ghb te gaan gebruiken om te gaan slapen...

Want uiteindelijk ben ik het helemaal met je eens: out gaan moet je voorkomen. Maar nu staan in jouw reacties dingen geschreven als "gewoon moe" en "je valt gewoon in slaap" , terwijl je er in je eerste post nog bij zegt dat je kunt stikken in je eigen braaksel.

Heel veel van je tips vind ik echt goud. Met name het afraden van de frisdrank dopjes, het waarschuwen voor gevaar op het gebied van sex en het altijd zelf afmeten van je dosis zijn dingen die ik graag had geweten toen ik er net aan begon, maar de post heet "veilig gebruik" en ik vind dat de message moet zijn "voorkom out gaan met alle macht en dit is hoe je dat doet." En dat mis ik hier een beetje aan.

Een post als deze was echt nodig, want omtrent ghb hangt zo'n grote angst en ik merk aan de mensen die topics starten hier dat ze die angst in hun gebruik en misbruik meenemen. Dat doe ik zelf ook. Maar die angst voedt ook alle negatieve aspecten van het gebruik van ghb en dat is iets waar wel stil bij gestaan moet worden.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit zegt een neurowetenschapper erover die onderzoek naar GHB heeft gedaan.

Bron: https://drugsforum.nl/threads/the-long-and-winding-road-herstellen-van-een-ghb-verslaving.66589/

Out’ geen ongevaarlijk dutje
Een klein beetje GHB kan al een heftig effect hebben. Daarbij is het moeilijk te doseren waardoor iemand ‘out’ kan gaan. Tachtig procent van de GHB-verslaafden die hulp zocht bij de verslavingszorg is één of meerdere keren ‘out’ gegaan. Ruim een kwart is zelfs een keer op de intensive care beland. Over ‘out’ gaan wordt met name door jongeren gemakkelijk gedacht. Toch is juist dit ‘out’ gaan slecht voor het lichaam. Neurowetenschapper Kortekaas vertelt waarom: ‘Bij ‘out’ gaan, is er sprake van een overdosering GHB. Eigenlijk is bewusteloosheid een soort ingebouwd beschermingsmechanisme van het brein. Bepaalde hersenfuncties worden uitgeschakeld, omdat er meer energie nodig is voor primaire levensfuncties als de ademhaling, het hart en andere basale functies.’ Zonder die mechanismen kun je niet leven, dus is bewusteloosheid van belang voor de overleving. ‘Hersencellen kunnen door zuurstofgebrek, of stuiptrekkingen tijdens het ‘out’ zijn, afsterven. Mogelijke gevolgen kunnen zijn dat iemands persoonlijkheid en/of het gedrag verandert. En het geheugen kan erdoor achteruit gaan’, aldus Kortekaas. Omdat GHB van nature op allerlei lichaamsfuncties invloed heeft, heeft GHB-gebruik ook op al die functies invloed. Geen reden voor paniek voor GHB-verslaafden in herstel, want: ‘Dat herstelt’, zegt Kortekaas. ‘Het ene systeem herstelt wat gemakkelijker dan het andere. De systemen met de hoogste functies zijn sterker gebouwd en herstellen dan ook makkelijker. De lagere, meer dierlijke delen, zijn gevoeliger. De hippocampus, belangrijk voor het geheugen, is zo’n lager deel. Het raakt minder snel beschadigd, maar áls het schade oploopt, is dat minder goed te herstellen.’
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#20
roesjunkie zei:
Volgens Trimbos is na 30 tot 60 minuten de hoeveelheid GHB in het bloed gehalveerd.
Klik om te vergroten...

Oke dus dat is een goede indicatie volgens jou?
Volgens jou is T=0 dus 100% ghb in je lijf dan na 30 minuten is de helft gehalveerd dus na een uur ben je dan clean.
Dus dan zou je dus weer een volle dosis kunnen pakken?
Zo ga je mensen dus een totaal verkeerd beeld meegeven en ze een verkeerde bereking geven wat dus resulteert op out gaan en over doseren.

Voorbeeld 2 nemen de maximale tijd 60 minuten als voorbeeld. Dan zou er volgens jou informatie na 2 uur niks meer in je bloed zitten.
Klopt dus ook niet, dat is veels te kort.
Dan heb je nog steeds resten in je lichaam die tot 4 uur kunnen duren.

Daarom leg ik uit dat die berekening meer van toepassing is vanaf de piek. Je neemt b.v. 4ml en dan is je piek na 1 uur en heb je 4ml in je bloed.
Dan kan je die berekening aanhouden dat je na een half uur (totaal anderhalf uur) nog 2ml in je bloed hebt en dan een half uur later zou je dan niks in je bloed hebben.. (klopt dus eigenlijk ook weer niet die hele indicatie die je erbij haalt geeft mensen alleen maar een verkeerde berekening)
Met een uur bereken zou je na je piek na 3 uur niks meer in je bloed hebben. Dat zou dan enig sinds wat meer kloppen.

Maar totaal misplaatste informatie waar je mensen alleen maar weer allerlei rekensommetjes gaat geven die niet bij het veilig gebruik horen.
Elke site zegt wat anders.
Vandaar dit topic om dus al die onzin uit de wereld te helpen.

roesjunkie zei:
Hij noemt het "actief" wat misschien een ongelukkige benaming is.
Klik om te vergroten...

Dus nu is zijn schema een ineens een ongelukkige benaming? Dan gaan we hier ongelukkige informatie delen waar je het topic veilig gebruik ineens uit ongelukkige informatie bestaat.
Dat is gewoon proberen dingen recht te praten die krom zijn.
Zijn schema is precies zoals beschreven 100% werking bij T=0 en bij T=10 zoveel werking minder.

En nog een keer T=0 dat is 0% niet 100% in je lichaam. De werking is nog geeneens begonnen.
Dat staat hierboven gewoon beschreven in hoe het in het echt werkt.
20200209_143542.jpg
Zo werkt het ook bij ghb alleen sneller dan elke ander drug of medicijn.
Na 45 minuten tot 90 minuten zit je op je piek omdat het eerst dit proces moet doorlopen.

roesjunkie zei:
Dus volgens jou wordt halfwaardetijd berekend vanaf het moment dat het opgenomen wordt? Hoe kan dan ooit een algemene halfwaardetijd voor een medicijn bepaald worden als het per individu en situatie ontzettend kan verschillen hoe lang het duurt voordat het lichaam iets op begint te nemen?
Klik om te vergroten...

Heel simpel een medicijn werkt 24 uur lang dan kan je best een schema aanhouden met half waardes.
Ghb werkt maar heel kort en zoals ik al eerder heb uitgelegd de piek zit tussen 45 minuten en 90 minuten in. Dus om dan te gaan rekenen met halfwaardes en daar een schema omheen te bouwen dat werkt niet.
Het verschil is te groot en de werking te kort om met halfwaardes te rekenen.

Daarom keep it short en simpel.
Kijk naar de begin post waar mensen gewoon kunnen beginnen vanaf 2.5ml en kunnen opbouwen vanaf daar en na 2 uur weer bij kunnen doseren.
Zelf laten leren doseren wat het beste voor hun werkt. Eerst in een thuis setting.
Geen schema's van andere overnemen.
Het staat er allemaal en ga dit ook niet blijven herhalen. De schema's die ik deel zijn duidelijk genoeg en ontkrachten het zelfgemaakte schema overduidelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."