Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLSD trip | mede tripper gaat volledig fout

LSD trip | mede tripper gaat volledig fout

175 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ikbeneenfiets zei:
Jou zou ik nou wel als tripsitter willen hebben :grin:. Klinkt alsof je weet waar je het over hebt.
Klik om te vergroten...

Haha, bedankt! Dat hoor ik vaker.

Toch ga ik meestal niet op die verzoeken in omdat er ook een behoorlijke verantwoordelijkheid ligt bij de tripsitter (vind ik). Als shit hits the fan, dan ben je wel aansprakelijk eigenlijk. Dus dan vraag ik me altijd af: 'wil ik die verantwoordelijkheid wel dragen?' En dan is het antwoord meestal 'nee'.

Flauw he

Ik heb wel wat ervaring bij psychedelische zorg op festivals, maar dan werk je met een team voor een organisatie en ben je dus niet persoonlijk aansprakelijk voor wat er gebeurt, tenzij je echt nalatig handelt natuurlijk.

Het blijft een beetje een probleem bij psychedelica. Er zijn maar heel weinig goed geschikte locaties voor een trip en er zijn nog veel minder professionels organisaties die zo'n trip willen begeleiden. De organisaties die het wel doen zijn vaak heel duur en meestal ook wat te zweverig voor mijn smaak. Dan krijg je er gelijk een heel pakket aan spirituele traumatherapie bij. Dat kan interessant zijn, maar de meeste mensen vinden een psychedelische ervaring gewoon een interessant avontuur. Eventuele introspectie zie ik als een bonus, niet als doel op zich.

Maar ik geef dus wel graag tips wat je kunt doen. =)
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ervaring en kundigheid scheelt, maar zorgt er niet voor dat een tripsitter in de state of mind zit waar de trippers in zitten.

Zoals gezegd ben ik niet per se tegen tripsitters hoor. Met name bij mensen die nieuw zijn met trippen of een specifiek tripmiddel, is het een goed idee vind ik.


Ik ben daar wellicht vrij gevoelig voor. Oncomfortabel is het misschien niet per se, het is meer dat nuchtere mensen een soort link zijn naar de nuchtere wereld. Wanneer ik trip met vrienden, dan zijn wij de enige mensen in het universum. Als daar verderop een tripsitter zit, dan is dat niet meer zo. Dan zit daar iemand die ons op dat moment niet écht begrijpt (wederom, ervaring en kundigheid scheelt, maar diegene surft op dat moment niet op dezelfde golf als ons, is wat ik probeer te zeggen) en wij begrijpen diegene op onze beurt niet écht.


Als iemand zich echt niet veilig voelt om te gaan trippen, dan is een tripsitter een optie. Al denk ik dus ook dat als je twijfels hebt om te gaan trippen, dat je dan überhaupt niet moet gaan trippen. Voor mij persoonlijk, ik ben het type "als ik lig te sterven, laat me dan aub met rust". Niemand kent mij beter dan mij en ik ben al meermaals op eigen kracht uit de hel terug gekropen naar aarde. Voor mij is het veel prettiger om een stripje clonazepams achter de hand te hebben voor extreme noodgevallen dan een tripsitter die me geruststelt. Dat is ook een soort link terug naar de wereld, maar veel minder aanwezig in mijn beleving.

Maar nogmaals, ik zie op zich de waarde wel van een deskundige ervaren tripsitter. Is een tripper al meer ervaren en wil diegene even compleet los van de wereld zijn, dan staat zo'n tripsitter daar echter imo wel wat voor in de weg.



Ik zit vaak heel erg op 1 lijn met een tripbuddy. Met name bij psychedelica en wiet. Er zijn genoeg mensen die ervaren een soort collectieve trip te hebben.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf in het algemeen gesproken een voorstander van een tripsitter, vooral bij beginnende trippers.
Wanneer je al meer ervaring hebt, lijkt het mij veruit beter om alleen te trippen of ieg zonder sitter. Natuurlijk heb jij geen sitter nodig. Maar die zijn ook meer bedoeld voor mensen met geen enkele ervaring. Zoals topic starter en zijn compagnon. Voor hen was het heel goed geweest.

Over connectie; ik heb bij jou ook het idee dat het van meer gewicht is dat jij een diepe vriendschap hebt met je vriend dan dat LSD voor die connectie zorgt. Want ik betwijfel of je telepathisch contact hebt met een vreemde wanneer je op LSD zit. En zoals @Neo-Shulginist al zei, soms denk je dat je contact hebt met iemand maar zijn het je eigen projecties die jou dat doen denken. In geval van het contact met je vriend geloof ik je meteen dat jullie een speciaal contact hebben op bepaalde middelen, maar ik betwijfel of je datzelfde contact zal hebben met iemand met wie je niet een diepe band hebt. Werkelijke connectie heeft met meer te maken dan alleen een tripmiddel.

Natuurlijk ben ik ook bekend met het gevoel van connectie. Ik heb mijzelf op LSD ook universeel / kosmisch verbonden gevoeld met alles in deze wereld. Dat is een heel diep en helend gevoel. En het is in mijn ogen een realiteit. Maar het speelt zich af op een ander niveau dan het telepathisch contact wat je denkt te hebben met andere trippers. Ik geloof helemaal niet dat je telepathisch wordt van LSD. Misschien wel met mensen met wie je al een diepe vriendschap of connectie hebt. Maar zeker niet at random mat iedereen. Dat is projectie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
שמש zei:
Ik ben zelf in het algemeen gesproken een voorstander van een tripsitter, vooral bij beginnende trippers.
Wanneer je al meer ervaring hebt, lijkt het mij veruit beter om alleen te trippen of ieg zonder sitter. Natuurlijk heb jij geen sitter nodig. Maar die zijn ook meer bedoeld voor mensen met geen enkele ervaring. Zoals topic starter en zijn compagnon. Voor hen was het heel goed geweest.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk 1 keer: de eerste keer. Daarna weet je wat het is en als je goed naar je gevoel/intuïtie luistert, dan weet je of je klaar bent om te trippen. Sta je niet in contact met je gevoel, dan zou je imo dus helemaal niet moeten gaan trippen. En dan nog, is het niet eens per se nodig om een tripsitter te hebben bij de eerste keer (maar wel verstandig). Samen trippen met een paar mensen die je vertrouwd en die ervaring hebben, kan in veel gevallen ook voldoende zijn denk ik.

Maar als mensen echt graag een tripsitter erbij hebben, wie ben ik dan om dat af te keuren. Al geloof ik dus wel sterk in luisteren naar je intuïtie en zonder "zwembandjes" het water in gaan.

שמש zei:
Over connectie; ik heb bij jou ook het idee dat het van meer gewicht is dat jij een diepe vriendschap hebt met je vriend dan dat LSD voor die connectie zorgt. Want ik betwijfel of je telepathisch contact hebt met een vreemde wanneer je op LSD zit. En zoals @Neo-Shulginist al zei, soms denk je dat je contact hebt met iemand maar zijn het je eigen projecties die jou dat doen denken. In geval van het contact met je vriend geloof ik je meteen dat jullie een speciaal contact hebben op bepaalde middelen, maar ik betwijfel of je datzelfde contact zal hebben met iemand met wie je niet een diepe band hebt. Werkelijke connectie heeft met meer te maken dan alleen een tripmiddel.
Klik om te vergroten...
Ik heb ongetwijfeld een speciale band met mijn beste vriend en denk dat dat veel invloed heeft op het op 1 lijn staan met elkaar. Al denk ik ook dat als in een trippend gezelschap mensen allemaal de intentie hebben om in het nu te zijn en open en accepterend te zijn, dat ook zij dichter tot elkaar komen met behulp van bijvoorbeeld LSD. Immers, we zijn in werkelijkheid op een spiritueel niveau verbonden met elkaar.

שמש zei:
Natuurlijk ben ik ook bekend met het gevoel van connectie. Ik heb mijzelf op LSD ook universeel / kosmisch verbonden gevoeld met alles in deze wereld. Dat is een heel diep en helend gevoel. En het is in mijn ogen een realiteit. Maar het speelt zich af op een ander niveau dan het telepathisch contact wat je denkt te hebben met andere trippers. Ik geloof helemaal niet dat je telepathisch wordt van LSD. Misschien wel met mensen met wie je al een diepe vriendschap of connectie hebt. Maar zeker niet at random mat iedereen. Dat is projectie.
Klik om te vergroten...
Deels projectie misschien, maar ik denk niet dat echte vriendschap/connectie per se een jarenlange band met iemand vereist. De ego oplossende kwaliteit van psychedelica kan denk ik die connectie ook aan het licht brengen. Mits de betrokkenen dus bereid zijn om zich compleet over te geven aan het moment.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Dat zijn dingen waarvan we het raar vinden dat ze op school onderwezen zouden worden, maar ik denk ook dat dat een immense positieve uitwerking zou hebben op de complete maatschappij. We leren over zoveel dingen, maar niets over onze eigen aard en spiritualiteit.

Ik vind Jung heel erg goed en denk dat hij heel treffend de menselijke psychologie beschrijft. Imo beter dan Freud. Al ben ik geen kenner. Misschien dat ik me eens wat meer kan verdiepen in zijn werk.
Klik om te vergroten...
Freud betrekt alles op de seksuele driften van de mens terwijl Jung het veel breder bekijkt. Zijn visie op het onderbewustzijn, archetypen en dus projecties zijn in mijn ogen uitmuntend. Ook boeiende boeken over dromen. Ik lees ook graag boeken van zijn leerlinge Marie Louise von Franz (oa haar boek over de psychologische achtergronden en symboliek van alchemie).
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Eigenlijk 1 keer: de eerste keer. Daarna weet je wat het is en als je goed naar je gevoel/intuïtie luistert, dan weet je of je klaar bent om te trippen. Sta je niet in contact met je gevoel, dan zou je imo dus helemaal niet moeten gaan trippen. En dan nog, is het niet eens per se nodig om een tripsitter te hebben bij de eerste keer (maar wel verstandig). Samen trippen met een paar mensen die je vertrouwd en die ervaring hebben, kan in veel gevallen ook voldoende zijn denk ik.

Maar als mensen echt graag een tripsitter erbij hebben, wie ben ik dan om dat af te keuren. Al geloof ik dus wel sterk in luisteren naar je intuïtie en zonder "zwembandjes" het water in gaan.


Ik heb ongetwijfeld een speciale band met mijn beste vriend en denk dat dat veel invloed heeft op het op 1 lijn staan met elkaar. Al denk ik ook dat als in een trippend gezelschap mensen allemaal de intentie hebben om in het nu te zijn en open en accepterend te zijn, dat ook zij dichter tot elkaar komen met behulp van bijvoorbeeld LSD. Immers, we zijn in werkelijkheid op een spiritueel niveau verbonden met elkaar.


Deels projectie misschien, maar ik denk niet dat echte vriendschap/connectie per se een jarenlange band met iemand vereist. De ego oplossende kwaliteit van psychedelica kan denk ik die connectie ook aan het licht brengen. Mits de betrokkenen dus bereid zijn om zich compleet over te geven aan het moment.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens! :)

Ik denk dat Carl Gustav Jung eigenlijk verplichte kost zou moeten zijn op school (en al helemaal op tripschool :wink: ). Zijn reflecties aangaande projecties zijn essentieel wanneer je met realiteiten speelt, zoals in het geval van drugsgebruikers. Zodat je beter kan scheiden wat een spirituele verbinding is (met personen, het hele universum, etc.) en wat projecties (gedachtenspinsels) zijn. Moeilijke materie en hoe dieper je er in gaat hoe moeilijker het wordt. Maar op het meest basale niveau van 'hoe je over mensen denkt' werkt het heel verhelderend. Ik neem aan dat jij bekend bent met Jung, maar ik zou het verder iedere drugsgebruiker (en met name trippers) willen aanraden zich in zijn boeken te verdiepen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat zijn dingen waarvan we het raar vinden dat ze op school onderwezen zouden worden, maar ik denk ook dat dat een immense positieve uitwerking zou hebben op de complete maatschappij. We leren over zoveel dingen, maar niets over onze eigen aard en spiritualiteit.

Ik vind Jung heel erg goed en denk dat hij heel treffend de menselijke psychologie beschrijft. Imo beter dan Freud. Al ben ik geen kenner. Misschien dat ik me eens wat meer kan verdiepen in zijn werk.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
een geurkaas aansteken
Klik om te vergroten...
:kots:
Mindless zei:
Maar als mensen echt graag een tripsitter erbij hebben, wie ben ik dan om dat af te keuren. Al geloof ik dus wel sterk in luisteren naar je intuïtie en zonder "zwembandjes" het water in gaan.
Klik om te vergroten...
Ligt natuurlijk ook aan de situatie. Ik heb over een paar maanden een interessante trip op de planning staan waarbij ik waarschijnlijk een uur of zes niet meer op deze planeet ben. Dan vind ik een sitter wel fijn. Wordt meteen mijn eerste keer met een tripsitter :) Voor iets als DMT of Changa is een sitter fijn om te zorgen dat je het huis niet in de fik steekt, en voor iets als salvia of datura moet je imo eigenlijk wel een nuchter persoon in de buurt hebben voor de veiligheid.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Haha, bedankt! Dat hoor ik vaker.

Toch ga ik meestal niet op die verzoeken in omdat er ook een behoorlijke verantwoordelijkheid ligt bij de tripsitter (vind ik). Als shit hits the fan, dan ben je wel aansprakelijk eigenlijk. Dus dan vraag ik me altijd af: 'wil ik die verantwoordelijkheid wel dragen?' En dan is het antwoord meestal 'nee'.

Flauw he

Ik heb wel wat ervaring bij psychedelische zorg op festivals, maar dan werk je met een team voor een organisatie en ben je dus niet persoonlijk aansprakelijk voor wat er gebeurt, tenzij je echt nalatig handelt natuurlijk.

Het blijft een beetje een probleem bij psychedelica. Er zijn maar heel weinig goed geschikte locaties voor een trip en er zijn nog veel minder professionels organisaties die zo'n trip willen begeleiden. De organisaties die het wel doen zijn vaak heel duur en meestal ook wat te zweverig voor mijn smaak. Dan krijg je er gelijk een heel pakket aan spirituele traumatherapie bij. Dat kan interessant zijn, maar de meeste mensen vinden een psychedelische ervaring gewoon een interessant avontuur. Eventuele introspectie zie ik als een bonus, niet als doel op zich.

Maar ik geef dus wel graag tips wat je kunt doen. =)
Klik om te vergroten...
Ja je hebt groot gelijk. Zou ik ook niet doen bij een wildvreemde. En ik zou ook een hele bijzondere tripsitter nodig hebben, want ik ben echt super verlegen en voel me gauw ongemakkelijk in gezelschap. Bovendien ben ik super gevoelig voor de gevoelens van andere dus ik zou echt een ultieme zen tripsitter nodig hebben die alleen maar rust uitstraalt. Eigenlijk zou het voor mij beter zijn om alleen te trippen zodat ik dan tot de inzichten kan komen die ik nodig heb om mijn sociale angst te overwinnen. Maar dan heb je alleen geen backup als het fout gaat. Lastig dus. Heb al een keer op truffels getript in mn eentje, en dat ging wel ok, maar dat was een vrij lage dosis. En als ik hoor hoe het mis kan gaan, kan ik dat vooralsnog maar beter niet doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
שמש zei:
Ik ben zelf in het algemeen gesproken een voorstander van een tripsitter, vooral bij beginnende trippers.
Wanneer je al meer ervaring hebt, lijkt het mij veruit beter om alleen te trippen of ieg zonder sitter. Natuurlijk heb jij geen sitter nodig. Maar die zijn ook meer bedoeld voor mensen met geen enkele ervaring.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet hoor. Het blijft een valkuil om te denken: 'och, ik heb nu zoveel getript nu kan ik het wel aan'. Onderdeel van veel ervaring met psychedelica is imo juist dat je beseft dat ook jij moeilijke momenten kunt hebben en als die niet adequaat behandeld worden dat je dan in paniek kan raken. Niemand is daar immuun voor en je hebt ook niet alles in de omgeving zelf in de hand.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meestal trip met één of een paar andere mensen die dan ook aan het trippen zijn. Dus misschien moet ik ook niet te hypocriet gaan lopen doen. Het is meer dat ik de opvatting heb dat een nuchtere tripsitter erbij (bijna) altijd veiliger is (afhankelijk van de kundigheid van de tripsitter en de mate van vertrouwen die mensen in de tripsitter hebben).
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet hoor. Het blijft een valkuil om te denken: 'och, ik heb nu zoveel getript nu kan ik het wel aan'. Onderdeel van veel ervaring met psychedelica is imo juist dat je beseft dat ook jij moeilijke momenten kunt hebben en als die niet adequaat behandeld worden dat je dan in paniek kan raken. Niemand is daar immuun voor en je hebt ook niet alles in de omgeving zelf in de hand.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meestal trip met één of een paar andere mensen die dan ook aan het trippen zijn. Dus misschien moet ik ook niet te hypocriet gaan lopen doen. Het is meer dat ik de opvatting heb dat een nuchtere tripsitter erbij (bijna) altijd veiliger is (afhankelijk van de kundigheid van de tripsitter en de mate van vertrouwen die mensen in de tripsitter hebben).
Klik om te vergroten...
Kom er morgen op terug :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fenrir zei:
:kots:
Klik om te vergroten...

Haha :sweatsmile:

Wat vind je wel lekker ruiken?
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Haha :sweatsmile:

Wat vind je wel lekker ruiken?
Klik om te vergroten...
Leer, oud hout, stof (als in een stoffige zolder), houtrook, sigarettenrook, hooi, koffie, bosgrond, vers zweet, oude boeken, kattenvacht, kruitdampen, de ozonlucht na onweer, koper, vanille, ...
Interessante vraag, nooit eerder zo bij stilgestaan! Wat vind jij dan lekker ruiken? (Behalve geurkazen.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fenrir zei:
Leer, oud hout, stof (als in een stoffige zolder), houtrook, sigarettenrook, hooi, koffie, bosgrond, vers zweet, oude boeken, kattenvacht, kruitdampen, de ozonlucht na onweer, koper, vanille, ...
Interessante vraag, nooit eerder zo bij stilgestaan! Wat vind jij dan lekker ruiken? (Behalve geurkazen.)
Klik om te vergroten...

Nouja ik kan me op zich ook wel voorstellen dat je van die goedkope geurkaarsen goor vindt. Van die goedkope wierook van de Xenox ofzo is ook niet te doen.

Palo santo, Nag Champa of de wat betere geurverstuivers vind ik wel lekker ruiken. Maar het moet niet te overdreven zijn nee, gewoon subtiel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet hoor. Het blijft een valkuil om te denken: 'och, ik heb nu zoveel getript nu kan ik het wel aan'. Onderdeel van veel ervaring met psychedelica is imo juist dat je beseft dat ook jij moeilijke momenten kunt hebben en als die niet adequaat behandeld worden dat je dan in paniek kan raken. Niemand is daar immuun voor en je hebt ook niet alles in de omgeving zelf in de hand.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meestal trip met één of een paar andere mensen die dan ook aan het trippen zijn. Dus misschien moet ik ook niet te hypocriet gaan lopen doen. Het is meer dat ik de opvatting heb dat een nuchtere tripsitter erbij (bijna) altijd veiliger is (afhankelijk van de kundigheid van de tripsitter en de mate van vertrouwen die mensen in de tripsitter hebben).
Klik om te vergroten...

Opzich met je eens, maar ik moet er zelf ook echt niet aan denken om tijdens een trip samen te zijn met een nuchtere tripsitter. Lijkt me zwaar storend en zou me continu ongemakkelijk voelen. Tenzij het deel uitmaakt van een ritueel, zoals een of andere wijze sjamaan, dat lijkt me nog wel eens lachen.

Liefst een bekende/vriend(in) waarbij ik me op m’n gemak voel, die dan dus ook met me meedoet, en anders alleen. Ik vertel in dat laatste geval wel aan iemand wat ik ga doen zodat ik een ‘hulplijn’ heb.

Bij sommige drugs is een fysieke, nuchtere sitter natuurlijk een must om de veiligheid te garanderen, zoals bij salvia of DMT.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fenrir zei:
:kots:

Ligt natuurlijk ook aan de situatie. Ik heb over een paar maanden een interessante trip op de planning staan waarbij ik waarschijnlijk een uur of zes niet meer op deze planeet ben. Dan vind ik een sitter wel fijn. Wordt meteen mijn eerste keer met een tripsitter :) Voor iets als DMT of Changa is een sitter fijn om te zorgen dat je het huis niet in de fik steekt, en voor iets als salvia of datura moet je imo eigenlijk wel een nuchter persoon in de buurt hebben voor de veiligheid.
Klik om te vergroten...
Uiteraard is een tripsitter wel essentieel bij die laatste middelen. :)
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Nouja ik kan me op zich ook wel voorstellen dat je van die goedkope geurkaarsen goor vindt.
Klik om te vergroten...
Ik snap de verwarring! Ik citeerde die zin omdat je een typfoutje had gemaakt: een geurkaas aansteken. :)
R
Robbert40Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mooi rapport en goeie adviezen, interessante discussie!

Koop iets leuks/ lekkers voor de huisgenoot die je geholpen heeft M te zoeken, voor normale mensen zonder ervaring hierin kan een situatie als dit erg vreemd en of vervelend zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Fenrir zei:
Ik snap de verwarring! Ik citeerde die zin omdat je een typfoutje had gemaakt: een geurkaas aansteken. :)
Klik om te vergroten...

Haha, ohh, je zit me gewoon in de zeik te nemen! :sweatsmile:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
(..) ik moet er zelf ook echt niet aan denken om tijdens een trip samen te zijn met een nuchtere tripsitter. Lijkt me zwaar storend en zou me continu ongemakkelijk voelen
Klik om te vergroten...

Maar waarom? Waarover zou je je ongemakkelijk voelen dan? En hoe komt het dat dat idee zo overheersend is?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat een prachtig verhaal en zo mooi geschreven! Ik zie het helemaal voor me. Je hebt je kranig gehouden met die vriend van je.
Ik wens je een leukere volgende trip toe!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."