#1
Begrijpelijk dan. Had ze gebeld en zij zeiden idd dat het vooral te duur was.Te duur en te lastig. Ik heb wel eens met een hoogleraar toxicologie van de Universiteit Utrecht daarover gepraat en die zei dat hij wel een standaard ervoor kon ontwikkelen. Maar in de praktijk blijkt het DIMS nogal moeite te hebben met het kwantificeren van LSD. Ze doen het wel eens, maar de resultaten zijn twijfelachtig. Een van de problemen is dat je niet zo goed kunt controleren of alle LSD uit de zegel oplost in het oplosmiddel wat in de LC-DAD gaat. Je kunt het visueel in ieder geval niet echt controleren. En nouja, een klein verschilletje maakt voor de significantie al heel veel uit.
Daar komt dan bij dat LSD helemaal niet zoveel gebruikt wordt. Uit mijn hoofd is het minder dan 1% van de ingeleverde samples bij het DIMS. Dat betekent dus ook dat er zo weinig samples worden aangeleverd dat ze niet een actuele database kunnen onderhouden zoals met xtc-pillen waarbij de helft van de pillen niet getest hoeft te worden omdat ze een actuele database hebben waarin die pil al voorkomt.
Het DIMS heeft gewoon beperkt budget en het is elke week een beetje puzzelen van: 'welke samples gaan we wel en niet analyseren in het lab?' LSD kwantificeren kost al snel iets van 150 euro. Dusja, als je voor dat geld dan ook twee of drie xtc-pillen kunt testen, waarvan je de uitslag dan ook nog vaker kunt hergebruiken dankzij de actuele database.. tja, daarom dus![]()