Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is schadelijker: speed of alcohol?

Wat is schadelijker: speed of alcohol?

25 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hehe, dat heb ik ondervonden ja. :grin: Speed en roken is natuurlijk het slechtst. :grin: :grin: :grin:

Het is wel allemaal off-topic wat ik nu ga schrijven, maar goed. Het gaat in elk geval over speed.

Ik vraag mij af of je gesprongen aders (in oogbollen en andere plaatsen) niet zou kunnen vermijden door een beetje te drinken of een joint te roken. Die gesprongen aders zijn toch een gevolg van vaatvernauwing, als ik het goed begrijp?

Ik klooi niet met benzo's, voor mij is het zowiezo al een afrader, maar die gebruiken na speed is dus ook een no-no? Nu is het giswerk, omdat ik geen pijnstillers neem, maar ik zou vermoeden dat daar wel een wezenlijke daling in hartslag aan verbonden is. Dat zou wel handige informatie zijn. :)
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Petrovic zei:
Met bier kan je dit wat verlagen maar met wiet zeker niet, dit is namelijk bloeddrukverhogend.
Klik om te vergroten...

Hoge bloeddruk = vernauwde aders, juist? Als ik het goed begrijp is het dat als je aders vernauwen, je hart sneller moet pompen (want kleiner) en je bloed door die vernauwing ook onder hogere druk staat.

Dat van die wiet wist ik niet, dat is wel goed om te weten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed, maar ik dacht dat het je hartslag naar omlaag deed gaan. :tearsofjoy: Eigenlijk had er al een belletje moeten gaan rinkelen met die rode ogen, hehe.. Is een joint roken wezenlijk "gevaarlijker" dan een gewone sigaret als je speed gesnoven hebt? Ik heb het tot nu toe eigenlijk vermeden omdat ik dacht dat het een tegengestelde werking had. Maar dat blijkt dus enkel qua mentale effecten te zijn. :grin:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#3
W.F.L. zei:
Petrovic zei:
Met bier kan je dit wat verlagen maar met wiet zeker niet, dit is namelijk bloeddrukverhogend.
Klik om te vergroten...

Hoge bloeddruk = vernauwde aders, juist? Als ik het goed begrijp is het dat als je aders vernauwen, je hart sneller moet pompen (want kleiner) en je bloed door die vernauwing ook onder hogere druk staat.

Dat van die wiet wist ik niet, dat is wel goed om te weten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed, maar ik dacht dat het je hartslag naar omlaag deed gaan. :tearsofjoy: Eigenlijk had er al een belletje moeten gaan rinkelen met die rode ogen, hehe.. Is een joint roken wezenlijk "gevaarlijker" dan een gewone sigaret als je speed gesnoven hebt? Ik heb het tot nu toe eigenlijk vermeden omdat ik dacht dat het een tegengestelde werking had. Maar dat blijkt dus enkel qua mentale effecten te zijn. :grin:
Klik om te vergroten...
Ik weet niet zeker of je van vaconstrictie een hogere hartslag krijgt. Het lijkt me niet, ik heb wel bloeddruk bij verschillende mensen gemeten en heb toen gezien dat mensen met een hogebloeddruk niet gelijk een hogere hartslag hebben.

Of een joint roken minder goed voor je is dan een sigaret met als uitkomstmaat de bloeddruk weet ik niet. Ik weet wel dat tabak en wiet beide bloeddrukverhogend zijn.
a
abbyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Petrovic zei:
W.F.L. zei:
Petrovic zei:
Met bier kan je dit wat verlagen maar met wiet zeker niet, dit is namelijk bloeddrukverhogend.
Klik om te vergroten...

Hoge bloeddruk = vernauwde aders, juist? Als ik het goed begrijp is het dat als je aders vernauwen, je hart sneller moet pompen (want kleiner) en je bloed door die vernauwing ook onder hogere druk staat.

Dat van die wiet wist ik niet, dat is wel goed om te weten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed, maar ik dacht dat het je hartslag naar omlaag deed gaan. :tearsofjoy: Eigenlijk had er al een belletje moeten gaan rinkelen met die rode ogen, hehe.. Is een joint roken wezenlijk "gevaarlijker" dan een gewone sigaret als je speed gesnoven hebt? Ik heb het tot nu toe eigenlijk vermeden omdat ik dacht dat het een tegengestelde werking had. Maar dat blijkt dus enkel qua mentale effecten te zijn. :grin:
Klik om te vergroten...
Ik weet niet zeker of je van vaconstrictie een hogere hartslag krijgt. Het lijkt me niet, ik heb wel bloeddruk bij verschillende mensen gemeten en heb toen gezien dat mensen met een hogebloeddruk niet gelijk een hogere hartslag hebben.

Of een joint roken minder goed voor je is dan een sigaret met als uitkomstmaat de bloeddruk weet ik niet. Ik weet wel dat tabak en wiet beide bloeddrukverhogend zijn.
Klik om te vergroten...

Van cannabis gaat je bloeddruk niet omhoog maar omlaag (bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... nabis.html ) van tabak gaat je bloeddruk wel omlaag, daarom word je ook stoned als je wiet en tabak combineer. Als je alleen wiet rook dan heb je die tegengestelde werking niet en word je high. Daarom lijkt het mij wel mogelijk om speed met wiet te combineren.
E
Extrm-BzarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Word niet gevraagd MAAR COKE is De leipste

Gast Werd uitgedroogd aangetroffen achter zijn pc hij had een paar dagen coke gesnoven en gegamed en vergete te drinken :confused: en nee het was geen pep.

Zeer vaag ik weet het. Enjah hij is dood mede door de coke ? of zou hij zonder ook niet hebben gedronken misschien was het spel wel te spannend en moeten ze dit snel verbieden.

Maar als ik naar mezelf kijk als gebruiker van beide middelen geeft speed een grotere tik in je hersenpan en lichamelijk zal je ook merken dat speed slechter is.
Qua verslaving is het maar net waar je van houd, maar speed zal over het algemeen wat meer indruk maken heb ik het idee en moet je de negatieve kanten van de drugs leren kennen om goed te weten wat de grenzen zijn, maar bij alcohol is het dan waarschijnlijk al te laat.

Geniet zolang het nog kan ! :stoned:
a
abbyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het medisch tijdschrift The Lancet stelde een top 20 van drugs op in volgorde van gevaarlijk naar minder gevaarlijk. Die ziet eruit als volgt:

1. Heroin
2. Cocaine
3. Barbiturates
4. Street methadone
5. Alcohol
6. Ketamine
7. Benzodiazepines
8. Amphetamine
9. Tobacco
10. Buprenorphine
11. Cannabis
12. Solvents
13. 4-MTA
14. LSD
15. Methylphenidate
16. Anabolic steroids
17. GHB
18. Ecstasy
19. Alkyl nitrates
20. Khat

Ook op http://nl.wikipedia.org/wiki/Drug staat een tabel, en die laat zien dat amfetamine minder verslavend is dan alcohol.

Mijn vraag naar is, hoe ervaren jullie dit? Hoe verslavend vinden jullie amfetamine ten opzichte van alcohol? En merken jullie dat je veel lichamelijke schade ondervind van amfetamine?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dit hele gebeuren is gewoon bullshit. Niet iedereen heeft de zelfde voorkeur qua drug. Het gevaar ligt niet bij de stoffen, maar bij de mensen die ze gebruiken.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dit is een van de vele lijsten, ik heb wel meerdere gezien en de ene ziet er weer anders uit dan de andere. De waarheid zullen we (voorlopig?) niet weten.

Maar er worden hier naar meerdere aspecten gekeken dan alleen of het schadelijk is voor het lichaam. Ze kijken ook naar of het voor de maatschappij problemen veroorzaakt en dat doet alcohol behoorlijk meer dan amfetamine. Alcohol wordt door veel mensen gebruikt en zorgt voor veel verkeersongevallen, vechtpartijen etc. Met een alcoholverslaving is het veel moeilijker te functioneren in de maatschappij dan een amfetamine verslaving.

Alcohol kan met mate kan niet veel kwaad, het geeft zelfs 20% minder kans op een mycard infarct. Maar als je naar amfetamine kijkt is een lichte hoeveelheid wel gewoon schadelijk.

Persoonlijk lijkt mij speed schadelijker voor het individu en alcohol voor de maatschappij. Maar het hangt natuurlijk allemaal af van de ferquentie en hoeveelheid.

En de verslavingskans hangt natuurlijk van de persoon zelf ook af, al denk ik wel dat er procentueel wel een verschil is te zien.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Van zo'n lijst is helemaal geen pijl op te trekken. Heroine staat op 1 en is inderdaad wel een heel gevaarlijek drugs, maar als iemand er niet gevoelig voor is dan valt dat wel mee. Ik ken genoeg mensen die verstandig heroine hebben gebruikt in hun leven, maar die bv niet met alcohol kunnen omgaan en dus daar de grootste problemen mee hebben.
Verslaving en dan aan welk middel is persoonsgebonden!
M
MegasumoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Drugs don't kill people...
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Natuurlijk scheelt het allemaal per persoon en is er geen lijst te maken die voor iedereen precies klopt. Maar daarom kun je nog wel enigzinds een vergelijking maken welke drugs er in het algemeen, of voor de meeste mensen gevaarlijker is.
Nu is het een hele lijst met rangorde, maar als ik alleen zeg dat heroine gevaarlijker is dan khat zou ik denk ik weinig commentaar krijgen. (behalve de gebruikelijke "captain obvious" comments.

Als je de 2 meest extremen kan vergelijken, kun je ook wat zeggen over de minder extreme vergelijkingen. En persoonlijk vind ik speed een gevaarlijker drugs dan alcohol ja, omdat de verslavingskans veel groter is (als in 5-10% tegen 0.1% ofzo die problematisch verslaafd word tegenover die het wel recreatief kunnen gebruiken). Waarschijnlijk is een echte alcohol verslaving wanneer je hem dan toch hebt echter wel ernstiger dan een speed verslaving.

Natuurlijk tel ik al die mensen die dagelijks een halve (of misschien zelfs een hele) fles wijn drinken, of hen die elke weekend 15 bier drinken niet als verslaafden, net zoals ik bij speed de weekend gebruikers niet als verslaafden zie.

Ben het ook niet zo eens met de uitspraak hierboven. Is net zoiets als zeggen dat je niet tegen de islam bent, maar de mensen die erin geloven. Natuurlijk moet de mens ergens "verkeerd" mee omgaan voordat het iets slechts word, maar zoals de islam zich veel meer leent om verkeerd te worden gebruikt dan het boedhisme, zo leent heroine zich veel meer om verkeerd gebruikt te worden dan khat, en dat ligt niet alleen aan de mensen.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#12
Megasumo zei:
Drugs don't kill people...
Klik om te vergroten...

die kans is er wel hoor
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dan ligt het 99.99% bij de gebruiker.
Of bij de versnijder.
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#14
waar is dit nu op gebaseerd?
m
monkahLid
01-01-2024, 00:00
#15
Oom Klaas zei:
Dan ligt het 99.99% bij de gebruiker.
Klik om te vergroten...
Yep geen maat kunnen houden, of gewoon lekker slim bezig zijn ;o

Oom Klaas zei:
Of bij de versnijder.
Klik om te vergroten...
.
Maar dan toch weer bij de gebruiker, weten wat je neemt...
We leven in Nederland in de perfecte wereld, je kan het altijd laten testen.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hmm, speed is een stuk verslavender denk ik dan, vooral dat het er in de week insluipt tegen brakheid/als gewoonte. Echter, ik heb liever een speedverslaving dan een (echte) alcoholverslaving; lijkt me dat je daar nog een stuk beter onder kan functioneren, en ik ben liever constant wat opgefokt dan half aanwezig..

Maar beter neem je beide niet en stop je een zegel in je mik ='].
a
abbyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Angramar Temenos zei:
Maar beter neem je beide niet en stop je een zegel in je mik ='].
Klik om te vergroten...

Nogal moeilijk aan te komen hier :tongueout:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#18
abby zei:
Angramar Temenos zei:
Maar beter neem je beide niet en stop je een zegel in je mik ='].
Klik om te vergroten...

Nogal moeilijk aan te komen hier :tongueout:
Klik om te vergroten...
De mensen een groene naam dealen hier, dus die kan je het beste pm versturen.
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#19
Petrovic zei:
abby zei:
Angramar Temenos zei:
Maar beter neem je beide niet en stop je een zegel in je mik ='].
Klik om te vergroten...

Nogal moeilijk aan te komen hier :tongueout:
Klik om te vergroten...
De mensen een groene naam dealen hier, dus die kan je het beste pm versturen.
Klik om te vergroten...

precies...

ot: alcohol blijft gewoon een kut drug, ik kom liever een groep mensen tegen die onder invloed zijn van wat dan ook, dan een groep mensen die zich helemaal bezopen hebben.
B
BlizyLid
01-01-2024, 00:00
#20
in kleine hoeveelheden is speed schadelijker,
in grote hoeveelheden is alcohol echter schadelijker.

speed+alcohol is het aller schadelijkst van de 2. :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."