Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed & Studeren

Speed & Studeren

57 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
F
FlowkesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vele mense zeggen dat dit veel makkelijker is , heb wel al speed gebruikt maar nooit om te studeren , heb ier nu mooi grammetje liggen en het is juist examenperiode ^^ , aanrader of afrader ? :wave: ty op voorand
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mocht je gewoon optijd begonnen zijn met leren is het niet nodig... begin je zoals elke student telaat met leren kan het wel handig zijn mits je wel slaapt voor examen, want anders kan het nog wel eens een averechts effect hebben. :beer:
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tijdens het gebruik van speed kan men het idee hebben dat er een verhoogde staat van concetratie is. Vaak wordt men door het gebruik van speed ook slordiger. Onderzoek heeft uitgewezen dat een goede nacht slaap na het leren, mnstens zo belangrijk is als blokken. Tijdens de slaap wordt het gelerde namelijk opgeslagen. Laat nou net het gebrek aan slaap een uitwerking zijn van speed.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja als je geleerd heb en je gaat even rustig zitten (geen tv) dan gaan je hersens zonder dat je het door hebt nog er even mee door.
Met speed leert het mischien wel makkelijk,en maak je makkelijker je opdrachten door maar het echte opslaan van dingen lijkt me op natuurlijke manier beter ook al voelt die inspanning zwaarder.

Je hebt er meer aan denk ik.
R
RayLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik heb heel de nacht doorgestudeerd op speed gisteren, ben wat ziek, heb morgen weer examen en voel me nu ongelooflijk slecht... oplossing: nog speed...
doe het gewoon niet, hypocriet om uit mijn mond te horen, en je maakt je eigen keuzes... toen ik het voor de eerste keer wilde doen zei iedereen me ook om het niet te doen, maar ik wilde het gewoon echt proberen, en ik heb heel lang gewoon willen gebruiken, maar het is het echt niet waard. Je hebt even heeeel kort de rush en je voelt je alsof je alles aankan, maar de nare gevolgen zijn zoooooooooveel groter (niet alleen kater, mensen veranderen door speed)
ik wil hier geen prekerspraatje houden, maar àls je dan speed doet, doe het gewoon om plezier te hebben op feestjes, niet om te gebruiken voor functionele doelen, dat is de beste manier om snel niet meer zonder te kunnen doen waar je het voor gebruikt, en het gaat snel en voor je het zelf beseft...
een gewaarschuwd man / vrouw is er 2 waard
blah :rolleyes:
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#6
TechNora zei:
Toch maar gedaan... maar ik doe het wel heel rustig aan: 9 uur 's ochtends een piepklein lijntje, en dan nu om 1 uur weer piepklein lijntje, en dan misschien straks om 8 uur nog eentje ofzo... Het helpt wel echt heel goed, eindelijk ben ik goed bezig!! :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Idd, gewoon lekker rustig aan, af en toe een lijntje/sleutelpuntje en je leert als een tierelier. Maar zorg wel dat je goed kan slapen, dat is heel erg belangrijk!
Nou succes ermee, ik ga ook fijn 'studeren' :hearteyes:
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Robdebob zei:
Maar zorg wel dat je goed kan slapen, dat is heel erg belangrijk!
Klik om te vergroten...

Zo niet het belangrijkst.
L
LaurentLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe groot is de kans eigelijk op een blackout?
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ergens op het forum stond zoiezo een verhaal over hoe een speedverslaving ontstaat, en daar viel het praktisch gebruik ook onder... Oppassen dus.

PS:Als iemand dat topic weet te vinden, zou ik waarderen.
T
TechNoraLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nou, even een update... toch beter geen speed gebruiken als je moet studeren... Ben nu echt naar de tering, en het heeft t studeren wel eventjes geholpen, maar al met al toch vooral tegengewerkt... Voor een nachtje doorstuderen is t misschien nog wel een aanrader, maar niet een paar dagen achter elkaar...
S
SupervliegLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoe nep ben je dan als een prestatie onder pep je een voldoening geeft. Sorry hoor daar kan ik dus echt niet bij. :openmouth:
T
TechNoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
Supervlieg zei:
Hoe nep ben je dan als een prestatie onder pep je een voldoening geeft. Sorry hoor daar kan ik dus echt niet bij. :openmouth:
Klik om te vergroten...

Punten zijn punten he, als ik straks steenrijk ben, en in mijn Bentley Azure over de PC Hooft scheur - jou in gaswalmen achterlatend - dan kijkt niemand meer naar de staat waarin ik verkeerde toen ik die tentamens glansrijk inkopte.

Trouwens pep is geen wondermiddel, de intelligentie, vindingrijkheid, creativiteit, en genialiteit komen niet ineens uit de lucht vallen, die moet je nog altijd in je hebben... :sunglasses:
T
TechNoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Supervlieg zei:
Jah ik zeg niet dat het niet handig is. Maar dat mensen dan daadwerkelijk trots zijn op "hun" prestatie gaat er bij mij in als een gebrek aan intelligentie.
Klik om te vergroten...

Die intelligentie komt toch niet ineens uit de lucht vallen als je een lijn speed snuift? Dat moet toch ergens uit jezelf komen. Speed maakt alleen dat ik me makkelijker concentreer, en minder snel blijf hangen in details. Al betwijfel ik dat nu ook, want het heeft tot nu toe meer tegen me gewerkt dan dat ik er voordeel aan heb... (Afgelopen 3 dagen niet genomen, omdat ik me er zo klote door ging voelen)

Ik ben in ieder geval zeker trots als ik op de speed een goed cijfer haal, geeft zelfs soort nog een extra kick, omdat ik dan het gevoel heb dat ik t systeem onderuit haal.
V
Vrouwtje_AmsterdamLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoe schadelijk is het voor een mens om een paar dagen een bommetje te nemen van 100 mg (30 % amf) om te studeren bv en dan 2 dagen niks en dan weer paar dagen wel? En dan alleen één bommetje niks meer bijnemen of iets dergelijks?
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik zou eerst goede pep fixen :wink: :wave:
r
ripLid
01-01-2024, 00:00
#16
Phreakingout zei:
als je dat gedaan hebt, kan je moeilijk je er zelf nog toe zetten een volgende keer. Omdat je hersens wat lui zijn dan.
Klik om te vergroten...

TechNora zei:
k ben in ieder geval zeker trots als ik op de speed een goed cijfer haal, geeft zelfs soort nog een extra kick, omdat ik dan het gevoel heb dat ik t systeem onderuit haal.
Klik om te vergroten...

Heel herkenbaar ja..

inferno33 zei:
en verhaal over hoe een speedverslaving ontstaat, en daar viel het praktisch gebruik ook onder... Oppassen dus.
Klik om te vergroten...

Hierin schuilt idd het gevaar. Speed heeft zeker voordelen.. als hulp tijdens studie en examenperiodes, maar ik heb ook de andere kant van de medaille mogen ervaren en die was net iets minder leuk.. Voor wie het boeit.. enjoy:

Mijn eerste keer speed was 13 jaar geleden.. Ik was toen 16, en probeerde het tijdens het uitgaan. Het daarop volgende jaar bleef het bij een mini lijntje of puntje tijdens het stappen. Ik zat in het 4e jaar latijn-moderne talen. Andere drugs had ik toen nog nooit geprobeerd.
In juni van dat jaar stond de examenperiode voor de deur. Ik had geen idee van de invloed van pep op studeren. Maar het toeval wou dat ik me in dat drukke studeerweekend op zondag middag een pauze had gepermitteerd, bij vrienden was geweest, me een lijntje werd aangeboden, en ik dat lijntje (stom, stom dacht ik nog) had aangenomen.

Thuisgekomen maakte ik me zorgen want ik moest nog veel leren en de volgende dag was het examen, dus maar meteen aan de gang. Vervolg van het verhaal spreekt voor zich: De voordelen dus. Ik had mn wondermiddel gevonden! In de 2 jaar middelbare school die volgden gebruikte ik zelden of nooit meer op feesten, ook niet op school, wel tijdens examenperiodes. Middelbare school met gemak gehaald.

Ik ontdekte nog een ander, misschien 'persoonlijk' voordeel van pep: Speed maakte me verbaal los. Ik had voorheen echt vaak moeite met praten over bepaalde dingen. Vaak veel willen zeggen maar geen woorden vinden. Zeker als er emotie bij kwam kijken sloeg ik altijd dicht. Veel opgekropte problemen waar ik dus nu eindelijk met vriendinnen over kon praten.Bleek dat ik toch heel wat zaken onbewust in mijn hoofd had, speed bood een enorme opluchting. Een keer mijn hart luchten, daar was ik blijkbaar heel erg aan toen op dat moment. Aangezien ik hier voorheen zo slecht in was heeft speed me geholpen om bepaalde 'puber'(en andere) problemen te bespreken in plaats van ze nog langer te verdringen. Ik was ondertussen 18.
(Bleek een tijdelijk voordeel want van hiervan merk ik nu, 13 jaar later niets meer terug.)

Dus tijd voor de studie. 3 jaar HBO. Bij iedere belangrijke tussentijdse toets en bij elke examenperiode leerde ik op pep. De hoeveelheid steeg ook lichtjes.. Die mini-lijntjes van een jaar geleden waren nu gewoon kleine lijntjes te noemen, zo'n 4-5 op een dag studeren, niks ernstigs dus. In die tijd ging ik veel meer feesten. Ik gebruikte maar zelden pep op die feesten, eerder een pilletje of gewoon niets.. Mijn pepgebruik heeft rond die periode dus echt zijn functioneel karakter gekregen. Mijn eerst slaapproblemen staken ook rond die periode de kop op. Ondanks dat, met toch wel hard leren in 1e zit mijn diploma gehaald. Ik was 21 jaar toen.

21 maar nog geen zin in werken. Ik besloot in overleg met mijn ouders een andere opleiding te volgen. Deze duurt normaal opnieuw 3 jaar , maar de "bachelor-master-individuele studieloopbaan"mogelijk bestond net, en ik besloot een individueel traject te volgen waardoor ik 'in theorie' mijn opleiding van 3 jaar in 2 jaar zou kunnen afronden. In theorie perfect mogelijk, in de praktijk een ware hel... De twee jaar die volgden zijn er 2 waar ik met een triest gevoel aan terugdenk.

Deze opleiding in 2 jaar halen bleek namelijk al snel quasi ondoenbaar. College's die ik moest volgen vielen samen, stage ging op allerlei manieren mis, .. Begeleiding van de school uit hoefde ik niet op te rekenen want die was er niet. Vanaf dat mijn inschrijvingsgeld betaald was stond ik helemaal alleen voor een onmenselijk zware opleiding.. die ik mijn ouders en mezelf beloofd had te halen in 2jaar.. Ik begon eraan onder een grote druk van thuis, maar vooral van mezelf, en een enorme vastbeslotenheid om dit ook daadwerkelijk in 2 jaar te gaan klaren.
Mijn witte vriendje (:confused:) lag immers binnen handbereik in de la.

Gebruik in examenperiodes veranderde in doordeweeks gebruik. Weekenden waren nog puur voor studie en een paar uren slaap. Ik zag niemand meer, ben twee jaar naar geen enkel feest geweest, en heb die 2 jaar alleen maar achter mijn bureau gezeten en geleerd. Gunde mezelf ook geen vrije tijd. Had een schuldgevoel als ik eens een dagje iets ontspannends had gedaan. Het enige waar ik voor naar buiten ging was om de lessen te volgen en examens te maken. Emotioneel trok ik het op het einde ook niet meer.. Het was gewoon te zwaar (voor mijn kunnen)

Deze ellendige periode zou ik gedetailleerder kunnen beschrijven maar dat bespaar ik jullie. Ik kan het kort omschrijven als een uitputtingsslag, die me geestelijk en lichamelijk totaal heeft verwoest. Ik was een zenuwinzinking nabij, depressief als de pest, totaal opgebrand (diagnose burn-out ook gehad). Mijn lichaam schreeuwde om rust, maar ik dwong mezelf die studie af te maken en heb dit op speed dan 2jaar volgehouden. Ik was een emotioneel wrak, met een slaaptekort van hier tot in Naïrobi... totaal naar de klote, maar wel een (tweede) HBO diploma op zak. 23 jaar.

Na deze 2jaar zou ik gezworen hebben nooit meer speed aan te raken. Ik heb een paar maanden moeten herstellen, die eerste weken van de vakantie heb ik alleen maar geslapen en gegeten. VAn school had ik een dusdanige afkeer gekregen dat studeren er daarna nu echt niet meer inzat. Werken dan toch maar. En 2 jaar feesten inhalen !! Ik was tenslotte weer een beetje opgeknapt dus feesten heb ik toen zeeeker wel gedaan.. Drugs (xtc, geen pep) hoorden daar bij.. maar in beperkte mate.

Ik vond na de zomervakantie zonder moeite een baan. Best een verantwoordelijke en veeleisende job. De eerste maanden, en zelfs het eerste jaartje lukte het me om zonder speed dit werk aan te kunnen. Ik had meestal plezier in mijn werk maar het ging zeker niet altijd over rozen. Ik kreeg te maken met deadlines, met stapels papierwerk.. en ja dan ligt de verleiding op de loer..

Ik ben nu 5 jaar verder. Nog steeds dezelfde zware, maar toch voldoening gevende baan. Mijn slechte gewoonte ben ik na al die jaren niet kwijtgeraakt. Ik merk dat ik me allang niet meer aan een klus van welke soort dan ook kan zetten zonder aan speed te denken. Ik probeer hier natuurlijk niet bij elke gelegenheid aan toe te geven. Maar de belangrijke dingen, of waar ik écht tegenop zie, daarvoor gebruik ik het nog steeds.

Feesten doe ik ook nog vaak, en ook daarbij is pep nu zowat elke keer nodig. Op eigen kracht trek ik die feesten allang niet meer, dus wil ik het langer uithouden dan 03u00 dan kan dat slechts op die ene 1 manier.. Naast functioneel is mijn gebruik nu dus ook weer recreatief.. of is het eerder gewoon noodzaak? Wat past hier beter?

Mijn gezondheid zal er vast ook niet op vooruit zijn gegaan. Slapen doe ik een periode weinig heel erg slecht, gevolgd door een periode waarin ik me niet op een stoel kan zetten zonder in slaap te donderen.. Moeilijk tijdens het werk.. Is een oplossing voor.. maar die kennen jullie zeker al? Energie heb ik van mezelf niet of nauwelijks. Sport enzo doe ik ook allemaal niet.. Eigenlijk bestaat mijn leven uit werken doordeweeks, feesten in het weekend. Functioneel.. recreatief... Ik hoef het niet meer uit te leggen denk ik. Ben ik verslaafd geraakt.. vertellen jullie het mij maar.

Dit was een beetje mijn verhaal. Voor alle studenten die net zoals ik denken dat ze de 'leuke en makkelijke' manier naar hun diploma gevonden hebben: Wees je bewust van de nadelen, en hoe de dingen kunnen gaan.. Zoals ik in een eerdere post las: voor- en nadelen.. weeg zelf maar af. Voor elk voordeel betaalt je lichaam, geest, of beiden uiteindelijk toch een prijs..
S
SisaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik kan me echt niet concentreren, gevolg, proefwerken waarvoor ik moet leren allemaal onvoldoendes..
maar met een klein lijntje, ben ik opeens een geweldige studeerder, dus voor mij is 't wel de moeite waar af en toe..
h
hodgepodgeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re:

Supervlieg zei:
Jah ik zeg niet dat het niet handig is. Maar dat mensen dan daadwerkelijk trots zijn op "hun" prestatie gaat er bij mij in als een gebrek aan intelligentie.
Klik om te vergroten...
Vind ik onzin, het is geen wedstrijd die je wint door vals spelen. Je neemt de informatie op, alleen kan je beter concentreren en langer volhouden. Als je de stof beheerst en je weet wat je wil weten dan is het goed, ondanks de manier waarop je het bereikt.

Maar ik heb het al niet zo op speed en speed gebruiken voor school vind ik te riskant, omdat je dan geneigd raakt alles met pep te gaan doen. Aangezien ik het nog makkelijk afkan zonder speed zou ik het dus nooit doen.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als ik wat speed neem kan ik me een stuk beter concentreren, ik raak minder snel afgeleid en heb ook veel meer motivatie om te gaan leren. Het is dus af en toe wel handig ja :P .
e
esmeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
JewCookie zei:
SpacingBen zei:
mmmmmmm, zie het ergens goed zitten speed eens uit te proberen ter bevordering van mijn studie. Maarja, wat als het TE goed bevalt he?

Ephedra's werken ook nog steeds wel goed, maar helaas is het alleen nog mogelijk hele oude epehdra's te bemachtigen (houdtbaar tot 2007 :confused:)

Het lijkt erop dat ze daardoor een stuk minder krachtig zijn! (of zou het gewoon niet zoveel effect meer op mij hebben?)
Klik om te vergroten...

Ephedra's of amfetamine, het zijn beiden stimulanten welke gebruikt worden om prestaties voor school (of werk) te verhogen. Of je hier nou amfetamine of ephedrine voor gebruikt, je doet als het ware hetzelfde; je gebruikt doping om school prestaties te kunnen leveren.

Toch kan ik niet ontkennen dat studeren onder invloed van stimulerende middelen zeker tengunste kan komen van de prestaties, mits je weet waar je mee bezig bent en je aandacht erbij kunt houden.. Het is mogelijk om met behulp van amfetamine weet ik het hoe lang achter elkaar volledig geconcentreerd te werken of te leren, zonder dat je motivatie om ermee door te gaan minder word.. Je hoeft je niet meer te blijven motiveren om door te leren, enkel hoef je er nog mee te beginnen en te stoppen.

Hiernaast zijn er een aantal negatief meewegende factoren als gevolg van stimulerende middelen. Vaak leren mensen de dag voor een tentamen of examen een dagje op amfetamine om de laatste puntjes op de i te zetten. Dit betekend zeer vaak dat er teveel amfetamine genomen word om op tijd te kunnen slapen en er word vaak tot laat in de avond of nacht doorgeblokt. Het gebeurt dan ook niet zelden dat de nachtrust voor te leveren prestatie geminimaliseerd word, met de gevolgen van dien...

Doordat je op één dag een enorme hoeveelheid informatie achter elkaar verwerkt gaat er enorm veel informatie verloren in de massa. Door de inspanning welke je nu op één dag verricht hebt onder invloed van amfetamine te spreiden over een aantal dagen dan zul je echt enorm veel meer kennis in het lange termijn geheugen overhouden als dat je het in één keer doet.
Het gebruik van stimulanten levert enorm vaak een slechte nachtrust tot gevolg. Er zijn maar weinig mensen die er bij stil staan dat de nachtrust een enorme invloed heeft op wat je aan kennis allemaal onthouden hebt tijdens de prestatie. Tijdens de slaap verwerken de hersenen de informatie van die dag, dit zijn bijvoorbeeld (sociale) ervaringen of geleerde informatie. De gehele verwerking van alle gegevens vind plaats tijdens het slapen, de nachtrust heeft dan ook een crusiale invloed op het verloop van dit proces. De geleerde informatie komt tijdens de slaap pas goed op gang tijdens het REM-slaap gedeelte, welke pas na de diepe slaap begint. Dit betekend dat de verwerking van de gegevens welke je tvoor de prestatie van die dag geleerd hebt pas in het laatste stadium van de slaap-cyclus volledig verwerkt en afgerond word. Doordat dit voornamelijk aan het einde gebeurd gaan er enorm veel gegevens verloren in je hersenen voordat deze verwerkt konden worden.



Daarnaast zijn er waarschijnlijk nog wel een aantal effect uitoefenende factoren te noemen. Effectief gebruik van bijv. amfetaminen bij het leren kan zeker een positieve invloed hebben op de uiteindelijke prestatie, toch is een positief effect op de geleverde prestatie zeker geen garantie!
Klik om te vergroten...

Nee denk ik ook niet. Van te weinig slaap word je echt supervaag.....
Ondanks de speed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."