Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc?

Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc?

21 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
u
uncoolbeatleLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vraag me dit al een hele tijd af, zelf kom ik er niet echt wijs uit.
Het is natuurlijk slecht met slecht vergelijken dat weet ik ook wel, maar ik had hier laatst een discussie over met mijn vrienden en zij hielden vol dat speed toch wel een stuk schadelijker is dan xtc? We hebben het dan wel over bij beiden stoffen verstandig gebruiken.
Wat is volgens jullie nu schadelijker/ risicovoller?
En ik heb het dan over een avond gebruiken op een feest, de risico's van een avondje :grin: , zonder de kans op verslaving meegeteld want die is denk ik wel een stuk groter bij speed.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Dan is speed veel minder slecht, geen twijfel over mogelijk. MDMA brandt professioneel je serotoninesysteem af en dit is zo een klap dat je hier, als je het al beschaafd houdt met je dosis, drie maanden van moet herstellen. Speed werkt voornamelijk op je veel robuustere dopamine- en noradrenalinesysteem, dus dit kun je een stuk beter doen. Die vrienden van jou proberen misschien alleen maar het gebruik van anderen af te keuren omdat wat zij doen oh zo niet-onverstandig is, zonder enige onderbouwing. Ik ken dat soort mensen, kan een beetje vermoeiend zijn na een tijdje, vooral aangezien de helft over twee jaar pep zit te verheerlijken. Zo, dat was mijn uitgesproken mening. :P Nieuws voor ze: de hersenschade van MDMA is enorm. Bij speed heb je ook hersenschade, maar deze is veel minder groot dan bij MDMA. Als je de vergelijking maakt van beide middelen even vaak nemen, kun je in alle gevallen beter speed doen als je aan je gezondheid denkt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Een avondje een verstandige dosis speed is voor mijn gevoel een stuk minder slecht voor je dan een avondje verantwoord xtc om de redenen die ooscaar ook al benoemd. Beide zijn ze zeer effectief in het leeg trekken van bepaalde stofjes, maar je dopamine en noradrenaline systemen kunnen een stuk meer aan als je serotonine systeem inderdaad.

Wel is het zo dat beide zeer vermoedelijk tot hersenschade kunnen leiden bij hoge doseringen of frequent gebruik. Met name speed heeft wel een groter risico op frequent gebruik of binge doseringen, uiteraard geen verstandig gebruik. En wat dat betreft heb je bij speed wel een grotere kans dat het onverstandig gebruikt wordt.

Tja, mensen die een bepaalde drug helemaal ophemelen omdat ze dat zelf gebruiken moet je niet te veel naar luisteren. Discussies met dat soort mensen is net alsof je een discussie met een christen hebt over drank versus wiet, die persoon heeft oogkleppen op en is doordrenkt van de hypocrisie...
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Zou je dit verder kunnen toelichten Erick? MDMA belast je hart, lever en nieren toch net zo zeer als speed dat doet? En zo niet, hoe komt het dat speed je hart, lever en nieren meer belast dan MDMA dat doet?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Mijn mening is hierboven ook al uitvoerig besproken. :)
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Heeft iemand een idee hoe 4fmp in dit verhaal staat? Het is een beetje gokken aangezien er nog maar weinig onderzoek naar gedaan is maar ligt het dichter bij xtc of speed qua aanslag op je lichaam?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Dat is dus de grote gok, aan de ene kant zou het minder slecht kunnen zijn dan MDMA, omdat het minder affiniteit voor serotonine-release vertoont. Aan de andere kant zou het zelfs slechter kunnen zijn omdat MDMA in combinatie met een extra dopamine-releaser meer hersenschade veroorzaakt. Als 4-FA op dezelfde manier serotonine loslaat en onder invloed van extra dopamine dezelfde extra schade veroorzaakt, en 4-FA maakt van zichzelf al extra dopamine vrij, zou het wel eens schadelijker kunnen zijn.

Allemaal vragen. :P
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Best typisch, want ik ben altijd meer naar de klote na een avond speed dan na een avond xtc.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

ZERO- zei:
Best typisch, want ik ben altijd meer naar de klote na een avond speed dan na een avond xtc.
Klik om te vergroten...
Dan sla je waarschijnlijk ook een nacht slapen over of niet? Ik heb gemerkt dat wanneer ik na speed nog een redelijk nacht heb geslapen de kater wel mee valt, wanneer ik een nacht oversla merk ik dat bijna nog de hele week erna.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Ja met pep kan ik sowieso niet slapen, zelfs niet als ik het nog eind van de middag inneem bijvoorbeeld (maar ik slikte 't wel altijd, nooit gesnoven). En met xtc kan ik nog wel een paar uurtjes half wegdoezelen.. Is ook niet veel, maar misschien maakt dat net wel het verschil.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Na het slikken van speed kan ik ook nooit slapen eigenlijk, lijkt gewoon maar niet uit te werken dan. Als ik het met snuiven beschaafd heb gehouden zit slapen er uiteindelijk ergens nog wel een keer in voor een paar uurtjes.

Maar ik heb zelf meestal meer met MDMA dat mijn kater de eerste dag nog wel mee valt en ik dan een week brak ben. Terwijl ik met speed meer een kater de eerste paar dagen heb en het daarna de rest van de week wel mee valt. Maargoed of een kater nou echt iets over de schadelijkheid zegt vraag ik me af.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Qua brakheid door niet slapen kan ik me hierin wel vinden inderdaad, maar na mijn keren xtc heb ik echt wel gehad dat ik leek te merken dat concentreren minder ging en dat ik gewoon een aantal dagen echt wat minder slim was. Met speed kan ik altijd nog wel drie uurtjes of zo slapen gelukkig, maar de paar keer dat ik echt heb doorgehaald was ik misschien moe de dagen erna, maar ik kan echt niet zeggen dat ik me toen dommer voelde of minder in staat te concentreren. Ik heb altijd met speed veeeeeel minder het gevoel gehad dat mijn hersens afgebrand waren.

Wat 4-fmp betreft, aangezien het een research chemical is, is hier vrij weinig zinnigs over te zeggen, maar mijn gevoel (dus dit is absoluut geen feit, laat dat duidelijk zijn) zegt dat het dichter bij speed ligt qua schadelijk, niet qua wat het met je serotonine doet. Mijn gevoel zegt dus ook dat het best flink minder slecht voor je is dan MDMA en stiekem zie ik 4-fmp als een verstandigere keuze dan xtc. Nogmaals, dit is mijn gevoel en is dus geen feit. Verder werkt 4-fmp ook best wel op je serotonine en zijn de risico's nog niet geheel bekend, dus wordt ook aangeraden om drie maanden pauze te houden, waar ik me ook braaf aan houd. Dus ook als je MDMA en de keer daarop 4-fmp en de keer daarop MDMA doet, wordt aangeraden steeds drie maanden pauze te houden.

Naar mijn idee zijn MDMA, 4-fmp en xtc even slecht qua lichamelijke schade, maar is de hersenschade van 4-fmp iets van 25 tot 50 procent zo groot als die van MDMA en is de hersenschade van speed iets van 5 procent zo groot als die van MDMA. Het zal wel duidelijk zijn dat ook deze getallen nergens op gebaseerd zijn, behalve op mijn gevoel. :mrgreen:
Y
YbezLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Als ik een stevige dosis speed neem over een nacht en een ochtend of middag/avond/ochtend dan voel ik mij erna altijd wel redelijk verrot. Ik heb het hier dan wel over de hele nacht gedanst etc.

Ik heb altijd wel het gevoel dat het puur lichamelijk is en dat het door het slaaptekort komt.

Als ik een stevige dosis xtc neem denk aan 1,5 pil. ben ik erna goed verrot. vooral NA het slapen. Die vieze smaak in je bek, hersens die maar half werken enzo.

Puur op mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat speed minder slecht is. Vooral als je de dosis bescheiden houdt.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Fool zei:
Dat is dus de grote gok, aan de ene kant zou het minder slecht kunnen zijn dan MDMA, omdat het minder affiniteit voor serotonine-release vertoont. Aan de andere kant zou het zelfs slechter kunnen zijn omdat MDMA in combinatie met een extra dopamine-releaser meer hersenschade veroorzaakt. Als 4-FA op dezelfde manier serotonine loslaat en onder invloed van extra dopamine dezelfde extra schade veroorzaakt, en 4-FA maakt van zichzelf al extra dopamine vrij, zou het wel eens schadelijker kunnen zijn.
Klik om te vergroten...
Dat klopt inderdaad. Je loopt bij speed alleen wel meer risico op hart-, lever- en nierfalen dan wanneer je MDMA gebruikt. Met andere woorden: enjoy the drug, maar gebruik het met mate.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Okay, dan snap ik beter wat je bedoelt! Dankjewel voor de info! :)
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

ooscaar zei:
MDMA belast je hart, lever en nieren toch net zo zeer als speed dat doet?
Klik om te vergroten...
MDMA belast zeker je hart, lever en nieren. Echter, mensen die speed gebruiken hebben vaak de neiging om steeds bij te pakken waardoor ze naar verhouding een (veel) grotere dosering binnen krijgen dan wanneer iemand één XTC-pil van 180 mg geslikt heeft.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Ik ben na een avondje xtc de dag erna echt deel de dag brak..wel jammer..geef mij maar vloeibare xtc geen slecht gevoel de dag erna..maar werking is anders natuurlijk..snoepje is vele plezanter..
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

lotske1984- zei:
Ik ben na een avondje xtc de dag erna echt deel de dag brak..wel jammer..geef mij maar vloeibare xtc geen slecht gevoel de dag erna..maar werking is anders natuurlijk..snoepje is vele plezanter..
Klik om te vergroten...
Los anders je pil op in vloeistof, heb je ook vloeibare xtc :P.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

de inhoud van pillen is wel vaker varierend en discutabel vergeleken met speed of mdma poeder.

doseringen van pillen wijken behoorlijk af van de ene of andere soort. poeder kun je makkelijker in meerdere doseringen spreiden, zodat je inname niet afhankelijk is van de zuiverheid.

ik gebruik nooit geen mdma meer, maar volgens mij was de kater net zo erg.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Psychedelibee zei:
lotske1984- zei:
Ik ben na een avondje xtc de dag erna echt deel de dag brak..wel jammer..geef mij maar vloeibare xtc geen slecht gevoel de dag erna..maar werking is anders natuurlijk..snoepje is vele plezanter..
Klik om te vergroten...
Los anders je pil op in vloeistof, heb je ook vloeibare xtc :P.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."