Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc?

Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc?

21 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Dan is speed veel minder slecht, geen twijfel over mogelijk. MDMA brandt professioneel je serotoninesysteem af en dit is zo een klap dat je hier, als je het al beschaafd houdt met je dosis, drie maanden van moet herstellen. Speed werkt voornamelijk op je veel robuustere dopamine- en noradrenalinesysteem, dus dit kun je een stuk beter doen. Die vrienden van jou proberen misschien alleen maar het gebruik van anderen af te keuren omdat wat zij doen oh zo niet-onverstandig is, zonder enige onderbouwing. Ik ken dat soort mensen, kan een beetje vermoeiend zijn na een tijdje, vooral aangezien de helft over twee jaar pep zit te verheerlijken. Zo, dat was mijn uitgesproken mening. :P Nieuws voor ze: de hersenschade van MDMA is enorm. Bij speed heb je ook hersenschade, maar deze is veel minder groot dan bij MDMA. Als je de vergelijking maakt van beide middelen even vaak nemen, kun je in alle gevallen beter speed doen als je aan je gezondheid denkt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Hoe slecht is speed nu eigenlijk in vergelijking met xtc

Een avondje een verstandige dosis speed is voor mijn gevoel een stuk minder slecht voor je dan een avondje verantwoord xtc om de redenen die ooscaar ook al benoemd. Beide zijn ze zeer effectief in het leeg trekken van bepaalde stofjes, maar je dopamine en noradrenaline systemen kunnen een stuk meer aan als je serotonine systeem inderdaad.

Wel is het zo dat beide zeer vermoedelijk tot hersenschade kunnen leiden bij hoge doseringen of frequent gebruik. Met name speed heeft wel een groter risico op frequent gebruik of binge doseringen, uiteraard geen verstandig gebruik. En wat dat betreft heb je bij speed wel een grotere kans dat het onverstandig gebruikt wordt.

Tja, mensen die een bepaalde drug helemaal ophemelen omdat ze dat zelf gebruiken moet je niet te veel naar luisteren. Discussies met dat soort mensen is net alsof je een discussie met een christen hebt over drank versus wiet, die persoon heeft oogkleppen op en is doordrenkt van de hypocrisie...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."