Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
ยฉ 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

Wat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

78 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste medeleden,
Ergens hier op DF kwam ik een post tegen, van iemand die beweerde, dat speed " het hoogste risico aan verslaving kent"...
Dit vind ik vreemd.
In deze gevallen denk ik eerder aan H, wit, of Meth....
Nu heb ik veel tijd, en dus ook tijd om vragen te bedenken.
Wie kan er op deze vraag een antwoord geven?
Ikzelf vind aan nachten geen slaap krijgen niet bepaald het idee, dat je hieraan zo verslaafd kan raken.
Laat staan die afschuwelijke smaak!
Ik ben benieuwd naar reactie.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#2
Speed vind ik totaal niet verslavend. Speed is leuk de eerste 3/4 uur omdat je nog euforisch bent, daarna is het drama. En dan heb ik het al niet over die come down en kater, en inderdaad niet kunnen slapen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
Amfetamine prikkelt het beloningscentrum waardoor je prettig gaat voelen.
Naar dit positieve effect kun je sterk verlangen.
En daar weet ik alles van zoals jullie weten... ๐Ÿ˜„
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het verslavende sluipt er langzaam in bij sommigen. Eerst is het alleen recreatief, daarna neem je de dag erna een klein tikkie om de dag door te komen en voor je het weer heb je het nodig om huishoudelijke taken te volbrengen. Uiteraard zitten hier natuurlijk nog veel stappen tussen maar dit is wel waar het mijns inziens op neer komt.

Plus dat het natuurlijk dopamine vreet, waardoor je je sws slecht gaat voelen en sneller naar meer grijpt.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
Juist, net zoals @Ganggang๐Ÿ’ฏ al zegt inderdaad.
Eerst bv in het weekend, dan begint de werkweek weer en zit je met de kater.
Je denkt in het begin aaaah klein beetje...
En voor je het weet zit je de hele week eraan.
En moet zeggen dat in begin die positieve vipe die je door je lijf voelt stromen heerlijk is.
Je voelt je energiek en opgewekt en kunt de hele wereld aan.
Tegen de tijd dat dat opgewekte gevoel begint af te nemen ben je al zo ver dat je niet meer zonder kunt.
In mijn laatste periode van mijn verslaving voelde ik me alles behalve opgewekt.
R
RikdekikkerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik had al na 1 keer dat het me verstandig leek om het hierbij te laten...
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bij mij is het idd er een beetje ingeslopen zoals @Ganggang๐Ÿ’ฏ en @Syl benoemen. Eerst gebruikte ik het gewoon alleen recreatief op een feestje of met uitgaan of chillen met vrienden. Toen een maand lang veel gebruikt samen met justme83. Daardoor werd het al wat "gewoner" voor me. Maar toen hij verhuisde en opgenomen werd lukte het in eerste instantie wel om weer terug te gaan naar recreatief gebruik.

Alleen toen werd mijn traumatherapie heftiger, zat ik minder goed in mn vel en had ik weinig energie. Ik had het nog in huis liggen en zo is het er bij mij eigenlijk ingeslopen om als ik overvallen werd door heftige emoties of wanneer ik me somber voelde een lijntje te nemen om me weer beter te voelen. Of om overdag toch wat meer energie en zin te hebben om mn taken te kunnen doen en naar afspraken te gaan. Niet dat ik vanaf toen echt dagelijks gebruikte al, zo ver ben ik gelukkig nog niet. En zo ver hoop ik ook niet te komen. Dus toen ik zelf wel vrij snel door had dat ik het om de verkeerde redenen ging gebruiken heb ik al aan de bel getrokken.

Maar het sluipt er dus gewoon in dat je steeds een dagje meer neemt. Eerst alleen op zaterdagavond, dan begin je steeds vroeger in het weekend, dan neem je steeds langer na het weekend om de kater weer op te vangen en voor je het weet gebruik je alle dagen. En in het begin merk je gewoon vooral nog de voordelen. Omdat het zo op je dopamine werkt en je er energie van krijgt. Pas na een tijd komen die nadelige effecten pas. Maar dan is het vaak al te laat dus. Maar tot die tijd is het gewoon een erg verleidelijk goedje. En een stuk goedkoper dan coke.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb idd van speed weleens de benaming " the poot man's dope " gehoord.
Ik heb het zelf รฉรฉn keer geprobeerd.
Bij mij leverde het alleen maar een reactie van" bah wat een vies chemisch goedje" op, (de smaak ervan, dus,) naast een nachtje wakker liggen.
Ik blijf er verder vanaf.
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik nam het om eens door te kunnen, hele dag werken en daarna keihard feesten tot volgende ochtend. Toen eens genomen na een nacht niet te kunnen slapen, om te kunnen werken. En al snel nijgde ik er vaker na of steeds als ik uit ging moest ik het op zak hebben..

Nu al een tijd niet gehad, want ik ben echt al sinds ik het gebruik verkouden, en dat heb ik er echt niet voor over. Maar af en toe zit het in me kop. Dan wil ik wel weer. Gelukkig is dat nog niet gebeurd ๐Ÿ˜
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
TripJess zei:
Ik nam het om eens door te kunnen, hele dag werken en daarna keihard feesten tot volgende ochtend. Toen eens genomen na een nacht niet te kunnen slapen, om te kunnen werken. En al snel nijgde ik er vaker na of steeds als ik uit ging moest ik het op zak hebben..

Nu al een tijd niet gehad, want ik ben echt al sinds ik het gebruik verkouden, en dat heb ik er echt niet voor over. Maar af en toe zit het in me kop. Dan wil ik wel weer. Gelukkig is dat nog niet gebeurd ๐Ÿ˜
Klik om te vergroten...
Probeer het recreatief te houden, speedgebruik kan een gladde helling zijn.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
Ik heb idd van speed weleens de benaming " the poot man's dope " gehoord.
Ik heb het zelf รฉรฉn keer geprobeerd.
Bij mij leverde het alleen maar een reactie van" bah wat een vies chemisch goedje" op, (de smaak ervan, dus,) naast een nachtje wakker liggen.
Ik blijf er verder vanaf.
Klik om te vergroten...

Verstandig hoor dat je het bij 1 keer hebt gelaten. Maar de meeste drugs smaken natuurlijk niet echt lekker. Meeste is toch erg bitter, zout of chemisch. Ik grapte met justme83 ook altijd dat we liever met vanillesmaak hadden ๐Ÿ˜… Maar je went er ook wel aan, ik zorg altijd dat ik gewoon drinken en een snoepje in de buurt heb waar ik het meteen weg mee kan spoelen/eten.

En dat klopt idd, wordt wel the poor man's dope genoemd om die reden dat het een stuk goedkoper is dan coke . Van dat laatste koop je vaak een paar gram per keer. Bij speed toch wel grotere hoeveelheden vaak, ook omdat je het meestal nog moet drogen zelf.
s
sosaaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Precies deze vraag heb ik mezelf ook vaak gesteld. Toevallig heb ik deze maandag speed gehaald, heb die maandag en dinsdag veel gesnoven ging super lekker maar woensdag dacht ik man ik moet er niet aan denken om weet te nemen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Legio Patria Nostra zei:
Ergens hier op DF kwam ik een post tegen, van iemand die beweerde, dat speed " het hoogste risico aan verslaving kent." Dit vind ik vreemd. In deze gevallen denk ik eerder aan H, wit, of Meth. Wie kan er op deze vraag een antwoord geven?
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel een goede vraag in ieder geval al kan het op sommige mensen misschien wat droog over komen. Ik denk dat breed gekeken downer drugs (denk aan benzodiazepines en opioiden) het meest verslavend zijn omdat ze mentaal leed doen verzachten. Mensen zijn opvallend slecht in staat om mentale lange termijn risico's in te schatten.

Dat gezegd hebbende kan verslaving vrij relatief en persoonlijk wezen. Sommige mensen presteren het zelfs om lachgas, lijm en tabak te misbruiken. Van alle drugs heb ik Amfetamine en verwante stimulanten waarschijnlijk nog het meest misbruikt. Dat begon op de middelbare school toen mij Methylfenidaat (ritalin) werd opgedrongen. Ik ervoer net als veel andere mensen aanzienlijke prestatiedruk. En wat eigenlijk een maatschappijziekte is wordt structureel aan genetica toegewezen (ADHD). Dexamfetamine, het rechtsdraaiend stereoisomeer van Amfetamine wordt vanuit de farmacie als de gouden standaard beschouwd wanneer het ADHD medicatie betreft, waar het grootste nadeel hiervan misbruik potentieel blijkt.

Waar in de wetenschap persoonlijkheid (big five) als de sterkst voorspellende factor wordt gezien voor het behalen van een diploma is er in de wetenschappelijke literatuur ook een sterke consensus dat een diploma de sterkst voorspellende factor is op de vraag of je wordt aangenomen op de arbeidsmarkt of niet. Hierbij kan de maatschappelijke fixatie op geld, veerkracht en zelfredzaamheid ook een versterkende rol spelen.

Persoonlijk denk ik dat binnen de huidige maatschappelijke context benzodiazepines het hoogste risico van verslaving kennen. Maar ik kan goed begrijpen dat iemand vanuit een bepaald perspectief stelt dat Amfetamine ('speed') het hoogste risico voor verslaving kent met oog op het functioneel karakter van Amfetamine. Efficiรซntie is immers ook een begrip dat binnen de maatschappij veel nadruk kent.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goede vraag begrijp hem ook niet.
Mensen ervaren al snel vervelende bijwerkingen lees ik vaak en dan toch door gaan.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#15
John Trap zei:
Speed is leven. Het ultieme levensgevoel ervaar je op speed!
Klik om te vergroten...

Wel eens LSD geprobeerd?
๐Ÿ˜‰
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#16
Revolutionair zei:
Goede vraag begrijp hem ook niet.
Mensen ervaren al snel vervelende bijwerkingen lees ik vaak en dan toch door gaan.
Klik om te vergroten...

De vervelende bijwerking in het begin vond ik zelf eigenlijk alleen dat ik soms niet in slaap kwam.
Dat loste ik dan weer op s'ochtends als ik brak was door weer lijn te nemen.
De echt vervelende bijwerkingen vond ik die kwamen pas na lange tijd gebruik.
Zo lang dat je eigenlijk al niet meer zonder kan.
Spreek nu puur voor mezelf dan.
Dus nare bijwerkingen heb ik niet gehad in begin fase.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Revolutionair zei:
Wel eens LSD geprobeerd?
๐Ÿ˜‰
Klik om te vergroten...
Nee, wel shrooms (de echte, dus geen truffels). Snap wel wat je bedoelt, denk ik?
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
John Trap zei:
Het ultieme levensgevoel ervaar je
Klik om te vergroten...

....OP LSD naar mijn mening.
Een heel andere level ๐Ÿ˜‰


Syl zei:
De echt vervelende bijwerkingen vond ik die kwamen pas na lange tijd gebruik.
Klik om te vergroten...

Ik voel aan me lichaam dat ik snel tril.
Hoofdpijn kan krijgen van de speed.
Door het lange wakker blijven schaduwen zien bewegen in mijn ooghoeken.
De zweet geur van je lichaam (vooral voeten)
Koude handen en voeten maar toch koudsweet (die ook nog stinkt).

Mijn beste maat had laatst een weekendje speed gebruikt en wij gebruiken dat nooit bijna.
En ik zei hem al je stinkt!
En dat foet hij normaal nooit.
Het hele huis toen ik al binnen kwam en hij had het niet door.
Toen ging die douchen en toen rook hij ook dat het huis stonk.
En binnrn no time stonk hij weer...
Ik denk wel een bekend verhaal.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#19
Revolutionair zei:
....OP LSD naar mijn mening.
Een heel andere level ๐Ÿ˜‰




Ik voel aan me lichaam dat ik snel tril.
Hoofdpijn kan krijgen van de speed.
Door het lange wakker blijven schaduwen zien bewegen in mijn ooghoeken.
De zweet geur van je lichaam (vooral voeten)
Koude handen en voeten maar toch koudsweet (die ook nog stinkt).

Mijn beste maat had laatst een weekendje speed gebruikt en wij gebruiken dat nooit bijna.
En ik zei hem al je stinkt!
En dat foet hij normaal nooit.
Het hele huis toen ik al binnen kwam en hij had het niet door.
Toen ging die douchen en toen rook hij ook dat het huis stonk.
En binnrn no time stonk hij weer...
Ik denk wel een bekend verhaal.
Klik om te vergroten...

Hoofdpijn kreeg ik meestal alleen als ik of te veel had genomen of te weinig water dronk.
Dat van dat je stinkt naar speed en ook je huis herken ik dan weer niet.
Mijn dochter bv is heel eerlijk en recht voor de raap.
Als ik zou stinken zou ze mij daar 200% zeker op aanspreken.
Dit is nooit gebeurd, ook niet door anderen.
Nou ben ik zelf ook wel iemand die er altijd zo bij zo al voor zorgd dat Ik fris ruik kwa
deo enz.

Ik herken het wel van een oude dealer die ik ooit had.
Die man zweette ook heel erg door de speed en die had altijd inderdaad zo'n walm om zich heen hangen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
We dwalen wel een beetje af van het topic. De vraag was waarom speed zo verslavend is. Niet om het stinkende zweet in ieder geval ๐Ÿ˜…

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."