Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
ยฉ 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNachtdiensten

Nachtdiensten

56 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
AFMartine zei:
Helaas is er niet echt goed gelezen enerzijds en hebben vervolgens andere mensen weer verder geborduurd op eerdere verkeerde aannames.
Klik om te vergroten...
Ik zie vooral oprechte zorgen bij een gevoelig onderwerp. Dan is het echt belangrijk om alles zorgvuldig te verwoorden en iets meer informatie te geven. Inmiddels is er gelukkig meer duidelijkheid.

Verder: echt โ€˜legaleโ€™ alternatieven zijn er dus niet. Wel een aantal semi-legale/grijs gebied rcs โ€” de verkoop voor onderzoek is legaal maar voor gebruik niet. Het nadeel van rcs is dat ze vaak nog niet zo lang in omloop zijn en dat we dus nog niet alles weten over de gezondheidsrisicoโ€™s. Met rcs die al iets langer in omloop zijn kunnen we wel een redelijke inschatting maken. Dus daar baseer ik mijn advies op.

Uiteindelijk zou het beter zijn als een sympathieke doctor een klein beetje dexamfetamine of modafinil voorschrijft, maar dat zie ik in Nederland niet snel gebeuren (en daar weet je zelf waarschijnlijk meer van af). We moeten het nog wel over de dosering hebben geloof ik, maar misschien kom je daar zelf ook wel uit.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bespreek dit met je huisarts ipv een forum.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#3
AFMartine zei:
Heel lang geleden had ik een ex die speed gebruikte en zelf gebruikte ik het twintig jaar geleden tijdens nachtdiensten in microdosering.
Klik om te vergroten...
Hier zeg je dat je tijdens je diensten gebruikte.

AFMartine zei:
Ik ben 50 jaar en echt geen zin om de straat op te gaan en te zoeken naar een dealer God knows where.
Klik om te vergroten...
Verkapte manier om een dealer te zoekn?


AFMartine zei:
Dus daarom het besluit om op zoek te gaan naar alternatieven. Gewoon IETS om m'n dopamine te laten shinen tijdens m'n nacht werk.

Iets wat Gewoon online te koop is zeg maar. Wat zou jullie alternatief zijn voor speed om wakker te blijven?
Klik om te vergroten...
Je zoekt dus wel degelijk IETS om je dopamine te releasen tijdens je werk โ€˜s nachts.
Online te koop maakt het nog niet veilig om het tijdens je werk te gebruiken.

Je hebt een eed afgelegd toen je je papiertje ontving maar nu ga je lekker zelf doktertje spelen? En je hebt een beroepscode waar je je aan hebt geconformeerd. Nog lis van je contract met de zorginstelling waar je werkt. Want ook daarin staat dat gebruik van middelen tijdens je werk een reden is voor ontslag op staande voet. Volledig terecht in mijn ogen.
Sorry maar ik lees echt goed.

Als jij vanwege bijv. ADHD medicatie krijgt is de dosering extreem laag ivm een recreatieve dosering. Dan nog is dat op advies van een arts die met meer rekening houdt dan alleen je aandoening, wanneer hij medicatie voorschrijft.

Er wordt hier ontzettend fel gereageerd als iemand onder invloed de auto in stapt.
Maar hier gebeurd min of meer hetzelfde. Alleen dan heb je te maken met zorgbehoevende en zich in een afhankelijke positie verkerende patient(en).

Ik wind me daar best over op. Dus ik hoop oprecht dat je een alternatief vind om โ€˜s nachts wakker te blijven tijdens je diensten.
De vele diensten waren voor mij namelijk ook een reden om ander werk te zoeken 20 jaar geleden toen ik zelf in de zorg werkte.

Alsjeblieft denk na en ga niet zelf lopen doktoren.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
AFMartine zei:
Beste mensen,

Helaas is er niet echt goed gelezen enerzijds en hebben vervolgens andere mensen weer verder geborduurd op eerdere verkeerde aannames.

Bijvoorbeeld schreef iemand dat ik 50 mg per dag gebruik, terwijl dat m'n LEEFTIJD is. Hoe gek moet het worden? Daarna gaat weer iemand anders voort op die 50 mg en is op deze manier heel m'n topic vervuild.

Ik gebruik al jaaaaaren geen speed meer en toen ik het nog wel gebruikte, gebruikte ik niet meer dan een dosering van een half tabletje ritalin (3ร— per maand) en ben ik nooit op mijn werk 'onder invloed' geweest.

Ik heb ook gezegd dat ik op zoek ben naar legale alternatieven zodat ik wakker kan blijven in de nacht.

Alleen al het wakker moeten blijven tijdens een nachtdienst heeft een even desastreuze invloed op de alertheid die gelijk staat aan zoveel glazen alcohol. Dus ik wil juist zo goed als mogelijk presteren op mijn werk en alert blijven ondanks gebrek aan slaap.

Ik ben erg naรฏef geweest om dit zo op te schrijven eigenlijk ook omdat het voor mij een 'no brainer' is om helder en alert te zijn op het werk en niet onder invloed van iets. Dan ga je er vanuit dat dat voor die ander ook een 'no brainer' is.

Toen ik nog met die ex was, (jarenlang geleden) had hij 100 gram of zoiets. In ieder geval een heel zakje vol en dat is na al die jaren dus allemaal wel op ondertussen.
Klik om te vergroten...
We hebben hier juist voor het grootste deel goed gelezen. Alleen jij draait nu alle kanten op.
Beter is wat zelfreflectie en adviezen ter harte nemen.
Middelen gebruiken om je werk vol te houden is een red flag.
En middelen nemen in jouw beroep is absoluut not done. Daar mis ik al helemaal enige reflectie, zorgelijk.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Druggers zei:
Wanneer je een tijdje nachtwerk doet dan raak je er toch aan gewend, ook met slaapschema? Ik zou het hooguit bij red bull houden dan...
Klik om te vergroten...
Heb je ervaring met nachtdiensten?


Ik vermoed van niet.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
N3K0 zei:
Rhodiola Rosea.
Klik om te vergroten...
Beetje meer info. (Natuurlijk is ook hier niet de bedoeling dat je het eigenlijk structureel iedere dag neemt voor onbelaalde tijd) (Maar misschien is dit het onderzoeken waard)
Gezond eten (weinig suikers/verborgen suikers) Sporten en rust.
En ja werken inde nacht is nogal funest voor het lichaam.

Rhodiola rosea Rhodiola rosea (rozewortel, arctische wortel, gouden wortel) is een vetplant die onder meer groeit in IJsland, Groenland, Siberiรซ en China. Binnen de traditionele geneeskunde van Scandinavische landen, de voormalige Sovjet-Unie en China staat Rhodiola rosea bekend als kruid dat de fysieke en mentale conditie verbetert, zorgt voor meer energie en veerkracht, het herstel na ziekte ondersteunt en stressgerelateerde klachten/aandoeningen zoals vermoeidheid, hoofdpijn, depressie, angst, prikkelbaarheid, impotentie, maagdarmklachten, hart- en vaatziekten en verminderde weerstand tegengaat. Rhodiola(extract) is een zogeheten adaptogeen, een โ€˜stressโ€response modifierโ€™ dat de niet-specifieke weerbaarheid tegen (mentale, emotionele, fysieke, chemische, biologische) stress verhoogt door het aanpassingsvermogen bij veranderende omstandigheden (adaptatie) te verbeteren. Bij acute en chronische stress vergroot rhodiola(extract) de veerkracht en stressbestendigheid.

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/rhodiola
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#7
N3K0 zei:
Waar meet ik met 2 maten dan? ๐Ÿ˜Š
Klik om te vergroten...
Ik spreek niet rechtstreeks naar jou.

Had je per ongeluk gequote.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nachtdiensten zonder sterkere middelen dan koffie zijn al ontwrichtend genoeg.

Als je dat daarbij nog combineert met structureel gebruik van stimulantia, raak je volledig uit balans.
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Heb je ervaring met nachtdiensten?


Ik vermoed van niet.
Klik om te vergroten...
Ja na 2 weken zat ik in het ritme.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Druggers zei:
Ja na 2 weken zat ik in het ritme.
Klik om te vergroten...
Dan ben je een uitzondering.


Ikzelf had er na 5j nog last van. Vooral rond 3u werd het lastig om scherp en gefocust te blijven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
structureel gebruik van stimulantia
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens, maar is 3 keer per maand structureel? Verder zijn alle diensten overdag. Op die manier kun je ook niet echt wennen @Druggers

N3K0 zei:
Rhodiola rosea (rozewortel, arctische wortel, gouden wortel)
Klik om te vergroten...
Ik vraag me af of adaptogenen zoals rhodiola het verschil maken als je een lage dosis amfetamine gewend bent. Het is een goede ondersteuning bij een stressvol leven, maar het houd je niet een nacht lang gefocust en alert.

CuriousExplorer zei:
Bespreek dit met je huisarts ipv een forum.
Klik om te vergroten...
Medische zaken bespreken met de huisarts is altijd een goed idee, maar denk je dat een huisarts mee zou werken aan een medicamenteuze oplossing? Ik heb begrepen dat modafinil in de VS wel voor dit doel wordt ingezet.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
Ik ben het met je eens, maar is 3 keer per maand structureel? Verder zijn alle diensten overdag. Op die manier kun je ook niet echt wennen @Druggers


Ik vraag me af of adaptogenen zoals rhodiola het verschil maken als je een lage dosis amfetamine gewend bent. Het is een goede ondersteuning bij een stressvol leven, maar het houd je niet een nacht lang gefocust en alert.


Medische zaken bespreken met de huisarts is altijd een goed idee, maar denk je dat een huisarts mee zou werken aan een medicamenteuze oplossing? Ik heb begrepen dat modafinil in de VS wel voor dit doel wordt ingezet.
Klik om te vergroten...
Misschien wordt haar in uitzonderlijke gevallen dexamfetamine voorgescheven?


Ik ben geen expert, maar alles lijkt bespreekbaar.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Ik ben het met je eens, maar is 3 keer per maand structureel?
Klik om te vergroten...
Ik vind persoonlijk iedere keer teveel als je een functie hebt als verpleegkundige. Ook al voelt of lijkt het niet dat je onder invloed bent je bent het wel en dat kun je je als verpleegkundige niet veroorloven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Torchic zei:
Ook al voelt of lijkt het niet dat je onder invloed bent je bent het wel en dat kun je je als verpleegkundige niet veroorloven.
Klik om te vergroten...
Ben ik onder invloed met 36 mg methylfenidaat op? Want dan was ik de afgelopen drie weken onder invloed. Ik mag gewoon autorijden. (Ik ben inmiddels gestopt, want ik vond het geen fijn medicijn, maar dat terzijde.)

Een tegenargument zou kunnen zijn โ€œMaar je hebt ADHDโ€. Klopt, maar amfetamine wordt bijvoorbeeld ook ingezet voor gewichtsverlies en die mensen mogen ook autorijden.

De precieze dosering is denk ik heel belangrijk. @Ulixes heeft er al naar gevraagd, maar tot nu toe blijft het een beetje vaag.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Ik vraag me af of adaptogenen zoals rhodiola het verschil maken als je een lage dosis amfetamine gewend bent. Het is een goede ondersteuning bij een stressvol leven, maar het houd je niet een nacht lang gefocust en alert.
Klik om te vergroten...
AFMartine zei:
zelf gebruikte ik het twintig jaar geleden tijdens nachtdiensten in microdosering.
Klik om te vergroten...
AFMartine zei:
helaas weer nachten moeten gaan werken en is de laatste 100 gram al heel erg lang helemaal op.
Klik om te vergroten...
Zoals ik het leest is het 20 jaar geleden dat die micro-doseringen gebruikte.
En nu sinds kort ( geen idee wanneer dat is ๐Ÿ˜†)
Weer inde nacht moet werken en aangezien haar drugs op is wil ze iets nieuws.

Dus ik ga er dan voor het gemak even vanuit dat ze de afgelopen tijden geen micro-dosering heeft gehad aangezien het op is..

En iets anders proberen/adviseren dan een RC enof speed vind ik zelf wel een beter idee. Het proberen van Rhodiola is misschien een leuk experiment dan voor TS. (Die ze dan als ze wil vervolgens met ons kan delen)
Enof ja levenstijl proberen aantepassen waardoor ze meer energie krijgt.
En anders misschien een andere baan.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
N3K0 zei:
Zoals ik het leest is het 20 jaar geleden dat die micro-doseringen gebruikte.
En nu sinds kort ( geen idee wanneer dat is ๐Ÿ˜†)
Weer inde nacht moet werken en aangezien haar drugs op is wil ze iets nieuws.

Dus ik ga er dan voor het gemak even vanuit dat ze de afgelopen tijden geen micro-dosering heeft gehad aangezien het op is..

En iets anders proberen/adviseren dan een RC enof speed vind ik zelf wel een beter idee. Het proberen van Rhodiola is misschien een leuk experiment dan voor TS. (Die ze dan als ze wil vervolgens met ons kan delen)
Enof ja levenstijl proberen aantepassen waardoor ze meer energie krijgt.
En anders misschien een andere baan.
Klik om te vergroten...
Het lijkt wel altijd of hier met 2 maten en 2 gewichten gemeten wordt.

Nee, ik zou TS geen RC aanraden.

Maar ik moet wel bekennen dat ik het soms best lastig vind dat mensen heel hard in het verweer gaan bij een dergelijke vraag.

Mocht deze persoon via de reguliere weg dexamfetamine voorgeschreven krijgen zou niemand beginnen over "zoek een andere baan".
Maar wanneer deze persoon het via een andere weg doet wordt deze meteen neergesabeld.
Het enige verschil zit hem in dosis/opvolging.

Opnieuw, nee, ik raad deze persoon geen RC (of gewone pep) aan, zie mijn eerdere post.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
CuriousExplorer zei:
Maar wanneer deze persoon het via een andere weg doet wordt deze meteen neer gesabeld.
Klik om te vergroten...
Dat neersabelen valt best mee naar mijn idee.
De kritiek en weerstand is breder dan via welke weg aan middelen komen.

Snap dat het voor sommige mensen wel normaal is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."