Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspasje voor buitenlanders

pasje voor buitenlanders

30 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
g
gtedbroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dan rijden de Belgen toch gewoon een stukje verder als ze meer wiet willen halen?
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#2
hallo,

Vanaf volgend jaar kan je in Nederlands-Limburg alleen nog softdrugs kopen met een pasje. Zo hopen de Nederlanders de overlast van drugstoeristen te beperken.
Dit is een van de speerpunten uit het nieuwe plan ‘Limburg stelt zijn grenzen’ van de Nederlands-Limburgse gemeenten met coffeeshops. Volgens de Maastrichtse burgemeester Gerd Leers de oplossing om het drugstoerisme aan banden te leggen. In het nieuwe plan worden alle Limburgse coffeeshops omgedoopt tot besloten clubs.

Leers: “Daardoor kan de toegang worden geweigerd aan mensen die geen lid zijn. Het pasje of een vingerafdruk bewijst je lidmaatschap.” Buitenlanders kunnen vooralsnog ook lid worden omdat uitsluiting in strijd zou zijn met de Europese regelgeving.

Om het drugstoeristen nog minder aantrekkelijk te maken mag er per persoon nog maar maximaal 3 gram wiet per dag worden gekocht. Daarbij wordt er ook voor gezorgd dat er slechts één coffeeshop kan worden aangedaan per dag. “We zijn nu aan het kijken hoe we de pasjessystemen van de verscheidene coffeeshops in één systeem kunnen verwerken.” Andere maatregelen zijn het instellen van gelijke openings- en sluitingstijden en het alleen nog laten betalen met een betaalpas, waardoor anonimiteit helemaal uitgesloten is.

Ik vind dit persoonlijk overdreven, het klopt dat er iets aan het drugstoerisme moet worden gedaan maar niet op deze manier. Hierdoor denk ik dat wiet nog sterker in de illegaliteit komt in de landen waar wiet verboden is.

Wat vinden jullie hiervan ?
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gewoon dichtgooien die shops, allemaal lekker zelf je plantje kweken. :grin:


Als Nederland nou echt slim was dan zouden ze de hele handel legaal maken. Dan kunnen ze lekker BTW/accijns vangen van die drugs troeristen. :grin: Boost voor onze economie. Maarjah zo slim zijn ze niet.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja kansloos natuurlijk. Nu gaan die toeristen zeuren bij de klanten die zo'n pasje hebben, dat is onvermijdelijk, dat leidt tot irritaties, ruzies, vechtpartijen. Daar is het ze natuurlijk ook om te doen, zodat ze kunnen zeggen; "Zie je wel! Drugstoeristen bezorgen ons landje overlast, laten we alle coffeeshops maar sluiten." .. Let maar op.

LSDmathXtc zei:
het klopt dat er iets aan het drugstoerisme moet worden gedaan
Klik om te vergroten...
Oh? Laat Belgen ook lekker hun wietje halen en weer naar huis gaan. Altijd dat gezeik over zogenaamd overlast.. wat voor fokking overlast?
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#5
LSDmathXtc zei:
Om het drugstoeristen nog minder aantrekkelijk te maken mag er per persoon nog maar maximaal 3 gram wiet per dag worden gekocht.
Klik om te vergroten...
Officieel mag er nu ook maar 5 gram worden gekocht (als ik me niet vergis), al wordt dit lang niet altijd gehandhaafd.

DrippTone zei:
Als Nederland nou echt slim was dan zouden ze de hele handel legaal maken. Dan kunnen ze lekker BTW/accijns vangen van die drugs troeristen. :grin: Boost voor onze economie. Maarjah zo slim zijn ze niet.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ze daar zeker wel aan hebben gedacht, maar of principieel niet willen omdat ze star zijn in hun denkwijze en tegen drugs zijn of omdat het niet binnen de EU past (nu heb ik het over de heersende partijen, er zijn ook partijen die hier wel voor staan).

En nu ga ik slapen verdomme want ik wist precies wat ik op ExceptionalInsight wou antwoorden maar ik heb nu geen flauw idee meer hoe ik m'n antwoord moet afmaken, ik zal het later nog wel aanpassen..
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#6
Slecht idee, gewoon legaliseren die hap.

Wiet hoort in de supermarkt tussen de groente!
p
paweloniusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Drie gram goede wiet is ook meer dan genoeg :wink:
wat mij betreft moet iemand in de europese unie inzien dat legaliseren van drugs de beste manier is. is het in heel europa legaal en nooit gezeik..
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
ExceptionalInsight zei:
Ja kansloos natuurlijk. Nu gaan die toeristen zeuren bij de klanten die zo'n pasje hebben, dat is onvermijdelijk, dat leidt tot irritaties, ruzies, vechtpartijen. Daar is het ze natuurlijk ook om te doen, zodat ze kunnen zeggen; "Zie je wel! Drugstoeristen bezorgen ons landje overlast, laten we alle coffeeshops maar sluiten." .. Let maar op.

LSDmathXtc zei:
het klopt dat er iets aan het drugstoerisme moet worden gedaan
Klik om te vergroten...
Oh? Laat Belgen ook lekker hun wietje halen en weer naar huis gaan. Altijd dat gezeik over zogenaamd overlast.. wat voor fokking overlast?
Klik om te vergroten...

1.De meeste shops zitten in de binnenstad, waar ook de meeste parkeerproblemen zijn. Dus meer belgen en fransen die hier heen komen, hoe meer parkeer overlast.

2. De meeste ( lijkt me logisch ik zou het ook allemaal doen hoor) gaan eerst even smoken in de shop zelf en nemen de rest mee, hierdoor krijg je veel meer mensen die onder invloed rijden.

3. Gezeik van omliggende landen ( vlaanderen is echt niet blij dat ze die controles uit moeten voeren, kost alles).

4. Langere wachtrij voor ons :rolleyes:

5. Bij de 'grensshops' verkopen ze het meest aan buitenlanders, die speciaal naar NL komen voor hun wietje. Die shops kunnen de prijzen dus makkelijk omhoog schroeven waardoor het voor
'ons' weer belachelijk duur word.

Maar zitten idd ook voordelen aan hoor, en ik zou het als belg duitser of fransman ook doen, maar ik ben gelukkig Nederlands dus mag ik er last van hebben :rock:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#9
PepTalk zei:
1.De meeste shops zitten in de binnenstad, waar ook de meeste parkeerproblemen zijn. Dus meer belgen en fransen die hier heen komen, hoe meer parkeer overlast.
Klik om te vergroten...
Parkeer overlast? Are you kidding me? Het feit dat jij je auto honderd meter verder moet zetten telt voor mij niet als overlast.

PepTalk zei:
2. De meeste ( lijkt me logisch ik zou het ook allemaal doen hoor) gaan eerst even smoken in de shop zelf en nemen de rest mee, hierdoor krijg je veel meer mensen die onder invloed rijden.
Klik om te vergroten...
Waar baseer je die wijsheid op? Op het feit dat jij dat in hun plaats zou doen?

PepTalk zei:
3. Gezeik van omliggende landen ( vlaanderen is echt niet blij dat ze die controles uit moeten voeren, kost alles).
Klik om te vergroten...
Dat is hun probleem, moet zij die shit ook maar gedogen/legaliseren. Is het hele probleem opgelost.

PepTalk zei:
4. Langere wachtrij voor ons :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Ja jezus. /care.

PepTalk zei:
5. Bij de 'grensshops' verkopen ze het meest aan buitenlanders, die speciaal naar NL komen voor hun wietje. Die shops kunnen de prijzen dus makkelijk omhoog schroeven waardoor het voor 'ons' weer belachelijk duur word.
Klik om te vergroten...
Daar kan ik niet over oordelen, want ik kom daar nooit. Maar hebben die shops alleen de mogelijkheid zoals jij zegt, of maken ze daar ook daadwerkelijk gebruik van?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kijk volgens mij zijn de meningen verdeelt.. Zoals je zegt kom je nooit in grensshops, dus waarschijnlijk heb jij dan ook niet echt te maken met de 'drugstoeristen'. Verder baseerde ik alles op eigen ervaring.. ( woon zelf in zeeland ). Maar ieder z'n eigen mening, ben te vaag om in discussie te (willen) gaan. :stoned:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
BT2303 zei:
Dan rijden de Belgen toch gewoon een stukje verder als ze meer wiet willen halen?
Klik om te vergroten...

Gaan ze wel naar Eindhoven :grin:
D
DailySmokerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bron: Wiet.nl

Pasjessysteem coffeeshops creëert overlast

BREDA – GroenLinks ziet geen heil in de komst van een pasjessysteem voor coffeeshop klanten. Volgens fractievoorzitter Selcuk Akinci is burgemeester Van der Velden wel positief over de invoering van zo’n systeem. Dat stelt de partij in brief aan het college.

Coffeeshopbezoekers kunnen alleen softdrugs kopen als zij in het bezit zijn van een pasje. Het aanvragen van een pas zou enkele dagen in beslag nemen, zodat mensen van buiten Breda ontmoedigt worden.

Akinci is van mening dat een pasjessysteem alleen maar leidt tot meer overlast. Voor zowel de Bredase bevolking als de gemeente. Volgens de Bredase politicus neemt de straathandel toe en vreest een ‘rompslomp’ voor de lokale overheid.

Als het aan fractievoorzitter Andre Lips van het CDA ligt zijn morgen nog alle coffeeshops weg. “Wanneer zo’n pasjessysteem het drugsgebruik tegengaat ben ik een voorstander, maar we moeten het eerst bespreken in de fractie. Ik weet dat niet iedereen binnen onze partij mijn mening deelt.”

De woordvoerder van de vereniging van Actieve Bredase Coffeeshops riekt het naar discriminatie. “Ik vraag me af of het juridisch haalbaar is. Daarnaast is de kans groot dat de straathandel voor drugstoeristen groeit. Laat België en Frankrijk hun eigen probleem oplossen, lijkt me”, aldus Margriet van der Wal.
E
ExtisiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben tegen.

Ik vind het ónzin. Er is géén overlast, pasjessystemen zijn meestal niet waterdicht en ik vind het weer iets doms voor Nederland.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#14
92% of all teens would be dead if Bjorn Borg said it isn't cool to breathe.

Ge-Wel-Dig!! :openmouth:

Verder heb ik mijn mening al gegeven dus ik zeg verder al weer niets..
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wietpas zorgt denk ik alleen voor nog meer illegaliteit in de softdrugs!
Geef het toch helemaal open ned :wink:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als het aan fractievoorzitter Andre Lips van het CDA ligt zijn morgen nog alle coffeeshops weg.
Klik om te vergroten...

Christenen... :angry: :kots:
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik weet zeker dat de illegale dealers hopen dat dit pasje er komt, des te meer ze naar dit soort dealers komen. Ik denk dat dit de criminaliteit alleen maar bevorderd, Dat ze er harder tegen op gaan treden is denk ik schijn. Gewoon om mensen bang te maken .
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor!
(met halve kilo wiet in rugzak opweg naar limburg) :P
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dan gaan we toch ff een half uurtje verder weg met de trein...
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je wil niet weten hoeveel nette toeristen gebruik maken van onze coffieshops, en zo enorm veel inkomsten aan de steden brengen (hotels, cafes restaurants, supermarkten ook).

Het zijn er maar 2 of 3 die het verpesten voor de rest.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."