#1
In teer zittten allerlei kankerverwekkende stoffen zoals nitrosamines. Die stoffen irriteren ook het longweefsel, wat kan leiden tot chronische ontstekingen (bronchitis) of COPD.
COPD was ik vergeten. Is nog progressief ook.
Indianen en aboriginals rookten ook, maar matig en puur (geen knutseltabak). Toch konden ze moeiteloos dagen door de woestijn lopen. Zelfs met flinke pas. Weet niet wat voor effect het bij hun had. Het is een combinatie zoals altijd. Stress is schadelijker. Nicotine maakt sommigen rustiger.