Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKrijg ik longkanker?

Krijg ik longkanker?

49 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jouw kans om longkanker te krijgen ligt wel wat hoger, maar ik zou eerder banger zijn voor copd of astma. Jouw rek in de longen is mogelijk aangetast. Zo ook een hoop longblaasjes. Zag vandaag op nu.nl een artikel waarin stond dat longers van exrokers zich toch nog wel goed herstellen. Ik zou je er niet veel mee bezig houden en je richten op andere dingen.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is nog eens goed nieuws!!
O
OiOiLid
01-01-2024, 00:00
#3
PsychedelicMagic zei:
Jouw kans om longkanker te krijgen ligt wel wat hoger, maar ik zou eerder banger zijn voor copd of astma. Jouw rek in de longen is mogelijk aangetast. Zo ook een hoop longblaasjes. Zag vandaag op nu.nl een artikel waarin stond dat longers van exrokers zich toch nog wel goed herstellen. Ik zou je er niet veel mee bezig houden en je richten op andere dingen.
Klik om te vergroten...
Moet zeggen dat ik me nog helemaal fit voel. Hardlopen gaat redelijk. Hoef nooit te hoesten. Ook als roker hoefde ik dat nooit eigenlijk.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Natozlato zei:
Ik heb een chronische darmziekte: colitis ulcurosa. Nicotine zou daar een gunstig effect op hebben. De specialist zei dat rokers met deze ziekte inderdaad minder last hebben van ontstekingen.
@Albedo kies jij dan voor een leven zonder ontstekingen maar wel het risico op kanker? Het is bewezen dat rokers jonger sterven.
Klik om te vergroten...

Er zijn alternatieven voor roken, zoals nicotine pleisters. Nicotine is ook niet gezond natuurlijk. Ik zoek altijd naast medicatie naar andere mogelijke oplossingen op internet. Ik sluit niks uit. Zoals bepaalde voeding,supplementen, homeopathie, etc. In de tussentijd zal ik denk ik nicotine gebruiken. Als ik niks anders vind waarschijnlijk daarmee doorgaan en hopen dat er in de toekomst betere medicatie is of dat ik iets anders tegenkom (via via).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Albedo zei:
Er zijn alternatieven voor roken, zoals nicotine pleisters. Nicotine is ook niet gezond natuurlijk. Ik zoek altijd naast medicatie naar andere mogelijke oplossingen op internet. Ik sluit niks uit. Zoals bepaalde voeding,supplementen, homeopathie, etc. In de tussentijd zal ik denk ik nicotine gebruiken. Als ik niks anders vind waarschijnlijk daarmee doorgaan en hopen dat er in de toekomst betere medicatie is of dat ik iets anders tegenkom (via via).
Klik om te vergroten...
www.ikstopnu.nl

Dit zijn de beste methoden om te stoppen met roken

Je wilt stoppen met roken, maar hoe pak je dat goed aan? Er zijn verschillende goede manieren. Bekijk ze allemaal en kies een stopmethode.
www.ikstopnu.nl www.ikstopnu.nl
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Albedo gebruik je nicotine als medicatie?
W
WahineLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roken is en blijft gewoon heel slecht en ik kan alleen iedereen aanraden te proberen om te stoppen.
Ik zelf heb vele jaren zigaretten (shag) gerookt en heroïne op folie en af en toe een jointje.
Op me 45ste kreeg ik te horen dat ik copd met longemfyseem heb. Evengoed verder gerookt. Vooral dat folie roken en basecoke is de pest, ach, gewoon alles wat je rookt is dodelijk!
Mijn man is met 41 aan longkanker overleden, alle drugs, of het heroïne, basecoke, wiet of hasj is, ga je veel dieper inhaleren waardoor de longblaasjes stuk gaan en de 'rek' uit de longen verdwijnt. Veel van mijn vrienden zijn rond hun 50ste aan long of keelkanker gestorven. Niet alleen drugsgebruikers, ook gewoon mensen die alleen zigaretten rokten.
Daar ben ik echt enorm van geschrokken, alles komt dan heel dicht bij.
Ik ben een aantal jaren gestopt met zigaretten en folie roken, snuif alleen nog en wiet alleen nog via een vaporizer. Ff wennen maar de stoned is net zo lekker en stukken beter voor je longen. Helemaal goed is vapen volgens mij ook niet aangezien de aanslag die in de glazen 'bubbelaar' blijft plakken en dus ook in je longen komt. Maargoed je wilt toch nog wel wat en alcohol is mijn ding niet.
Sinds ik alleen nog snuif en vape hoest ik in ieder geval niet meer en zijn mijn longen volgens mij in ieder geval niet slechter geworden. Ik moet steeds uitkijken dat ik geen verkoudheid krijg of bronchitis of longontsteking want dat kan mijn dood zijn.
Door mijn longemfyseem kan ik niet veel meer, ik ben bijna 62 en afgekeurd. Ik kan echt niet veel meer, alles valt mij erg zwaar. Ik heb nog ca 40% van mijn longvolume. Ik probeer zoveel het gaat te lopen, anders gaan de longen nog harder achteruit. Maar ik ben zo ontzettend moe. Zelf van eten word ik al moe. Omdat je longen slecht werken krijg je op ten duur ook last van je hart.
Al met al de kans dat je longkanker of mond, keel of slokdarmkanker krijgt door het roken is uiteraard heel groot maar elk mens is anders en elk lichaam reageerd anders.
Een ding nog, het gaat allemaal heel erg geleidelijk dat je longen achteruit gaan. In het begin denk je, ach een rokershoestje maar het is echt een sluipmordenaar.
Weinig lucht hebben is echt niet fijn. 😩
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Natozlato zei:
@Albedo gebruik je nicotine als medicatie?
Klik om te vergroten...

Nee, als vlucht. Sluit niet uit dat het misschien toch iets doet om rustiger te blijven, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Gebruik nicotine alternatieven (vapen/dampen) omdat het minder slecht is dan roken. Heb hiervoor meerdere keren geprobeerd te stoppen maar viel steeds terug na ca. 3 mnd. Toen besloten te wachten op een beter moment. Ben eerder 7 jr gestopt geweest, dus ik weet dat ik het kan.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik rook al vanaf mijn 17e en ben 28,5. Longkanker krijgen kan altijd, is roken slecht? Ja. Krijg ik hierdoor longkanker? Dat weet niemand. En dat zal per persoon anders uitwerken.

Wiet puur draaien als een blunt is sowieso beter dan met tabak.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Blyatman zei:
Wiet puur draaien als een blunt is sowieso beter dan met tabak.
Klik om te vergroten...
Dit is niet waar.

Is cannabis meer of minder schadelijk voor de longen dan tabak? | Jellinek

Bij het roken van een joint krijg je 4 tot 5 keer meer teer in de longen dan bij een sigaret. Dit heeft meerdere oorzaken, lees er hier meer over.
www.jellinek.nl www.jellinek.nl

Edit: wel waar, dacht dat je claimde dat wiet met tabak gezonder was dan alleen wiet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."