Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKrijg ik longkanker?

Krijg ik longkanker?

49 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Albedo zei:
Teer is dacht ik niet zo erg. Je krijgt er wel last van met ademen, maar ziek word je er niet van. Je lichaam weet er raad mee; kan het opruimen. Weet niet meer zeker hoe het zit.

Het is geen onbekende stof voor ons lichaam. Er werd al heel vroeg tabak gerookt. Probleem is vooral dat we veel meer zijn gaan roken.
Klik om te vergroten...
In teer zittten allerlei kankerverwekkende stoffen zoals nitrosamines. Die stoffen irriteren ook het longweefsel, wat kan leiden tot chronische ontstekingen (bronchitis) of COPD.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Het kan en het kan niet. Dat weet je nooit.
Mijn opa had vanaf zijn 14e gerookt en is nooit gestopt en toch bijna 90 geworden zonder kanker. Daar aan tegen is de beste vriendin van mijn vriendin op der 36e overleden aan longkanker terwijl ze nooit gerookt had.
Klik om te vergroten...
Rokers leven gemiddeld tien jaar korter en hebben ook een langer ziekbed. Anekdotisch bewijs is een valkuil omdat het statistische variatie buiten beschouwing laat.

L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Albedo zei:
Stress is schadelijker. Nicotine maakt sommigen rustiger.
Klik om te vergroten...
Het fabeltje waarmee zwangere vrouwen zichzelf voor de gek houden om te kunnen blijven roken.
Van nicotine gaat je hartslag omhoog.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
In teer zittten allerlei kankerverwekkende stoffen zoals nitrosamines. Die stoffen irriteren ook het longweefsel, wat kan leiden tot chronische ontstekingen (bronchitis) of COPD.
Klik om te vergroten...

COPD was ik vergeten. Is nog progressief ook.

Indianen en aboriginals rookten ook, maar matig en puur (geen knutseltabak). Toch konden ze moeiteloos dagen door de woestijn lopen. Zelfs met flinke pas. Weet niet wat voor effect het bij hun had. Het is een combinatie zoals altijd. Stress is schadelijker. Nicotine maakt sommigen rustiger.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Rokers leven gemiddeld tien jaar korter en hebben ook een langer ziekbed. Anekdotisch bewijs is een valkuil omdat het statistische variatie buiten beschouwing laat.

Klik om te vergroten...
Klopt hoor. Al worden rokers niet altijd ziek aan longkanker. Copd, hartklachten, trombose, hersenbloeding etc zijn ook doodsoorzaken van roken.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Natozlato zei:
Het fabeltje waarmee zwangere vrouwen zichzelf voor de gek houden om te kunnen blijven roken.
Van nicotine gaat je hartslag omhoog.
Klik om te vergroten...

Geen fabel wat betreft nicotine. Althans wat ik keer over heb gelezen. Bij bepaalde geestelijke aandoeningen werkt het rustgevend. Ze dachten zelfs om medicijn van te maken. Edit; was misschien docu, genaamd 'Genezend gif".
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Albedo zei:
Geen fabel wat betreft nicotine. Althans wat ik keer over heb gelezen. Bij bepaalde geestelijke aandoeningen werkt het rustgevend. Ze dachten zelfs om medicijn van te maken. Edit; was misschien docu, genaamd 'Genezend gif".
Klik om te vergroten...
www.rokeninfo.nl

Stoppen met roken: voor, tijdens en na de zwangerschap

Roken tijdens je zwangerschap? Wil je zwanger worden? Of ben je zwanger? Als je stopt met roken word je vruchtbaarder. Lees meer op ikstopnu.nl.
www.rokeninfo.nl www.rokeninfo.nl
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb een chronische darmziekte: colitis ulcurosa. Nicotine zou daar een gunstig effect op hebben. De specialist zei dat rokers met deze ziekte inderdaad minder last hebben van ontstekingen.
@Albedo kies jij dan voor een leven zonder ontstekingen maar wel het risico op kanker? Het is bewezen dat rokers jonger sterven.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Natozlato zei:
Ik heb een chronische darmziekte: colitis ulcurosa. Nicotine zou daar een gunstig effect op hebben. De specialist zei dat rokers met deze ziekte inderdaad minder last hebben van ontstekingen.
@Albedo kies jij dan voor een leven zonder ontstekingen maar wel het risico op kanker? Het is bewezen dat rokers jonger sterven.
Klik om te vergroten...

Same here, gelukkig in rustige vorm tot nu toe. En roken zou idd een gunstig effect hebben al weet men niet hoe en wat.

Als gestopte roker vind ik dat de kwaliteit van leven een flinke sprong voorwaarts maakt als je eenmaal gestopt bent. Meer adem, geen stank meer in je huis, kleding en adem. Niet meer 'moeten'. Jezelf fitter en frisser voelen.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#10
*.exe2.0 zei:
Als gestopte roker vind ik dat de kwaliteit van leven een flinke sprong voorwaarts maakt als je eenmaal gestopt bent. Meer adem, geen stank meer in je huis, kleding en adem. Niet meer 'moeten'. Jezelf fitter en frisser voelen.
Klik om te vergroten...
drommels nog aan toe, zal er toch nog een keer van komen dan, dat ik ook ga stoppen met roken.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Natozlato zei:
Ik heb een chronische darmziekte: colitis ulcurosa. Nicotine zou daar een gunstig effect op hebben. De specialist zei dat rokers met deze ziekte inderdaad minder last hebben van ontstekingen.
@Albedo kies jij dan voor een leven zonder ontstekingen maar wel het risico op kanker? Het is bewezen dat rokers jonger sterven.
Klik om te vergroten...
Ik had van een internist toen gehoord dat roken juist de kans op darmkanker vergroot.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Ik had van een internist toen gehoord dat roken juist de kans op darmkanker vergroot.
Klik om te vergroten...

Dat is wat anders dan de klachtenvermindering m.b.t. colitus.

Colitus zelf brengt sowieso een hele kleine kansvergroting op darmkanker met zich mee.

En vervolgens zal roken daar vast ook bij helpen. Maar voor dit laatste geldt: ik ben natuurlijk geen arts. De eerste twee zaken heb ik echter van mijn behandelend arts.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Dit klopt helemaal exe!
O
OiOiLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
In teer zittten allerlei kankerverwekkende stoffen zoals nitrosamines. Die stoffen irriteren ook het longweefsel, wat kan leiden tot chronische ontstekingen (bronchitis) of COPD.
Klik om te vergroten...
True. De radiatie is ook grote oorzaak van longkanker tho.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gewoon de dokter vragen om een longfoto heb ik ook gedaan weet je meteen hoe het zit.
Ik zat het zelfde als jij!
Volgensmij heb ik longkanker etc..
Gewoon vragen omdat je last hebt en het zeker wil weten.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Revolutionair zei:
Gewoon de dokter vragen om een longfoto heb ik ook gedaan weet je meteen hoe het zit.
Ik zat het zelfde als jij!
Volgensmij heb ik longkanker etc..
Gewoon vragen omdat je last hebt en het zeker wil weten.
Klik om te vergroten...
Moest jij dat zelf betalen? Als je geen verwijzing krijgt is het vaak op eigen kosten.
Ik heb dat eens gehad met een mammografie omdat ik ongerust was en heb een deel moeten betalen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Wil je vergelijkingsmateriaal?

33 jaar gerookt, 40 shaggies per dag en nog paar joints per dag er bij.

Nu bijna 4 maanden gestopt. Heb een lichte vorm van COPD die zo goed als verdwenen is en dat is alles, heb er wel mazzel mee gehad want had zo maar anders kunnen zijn.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
Moest jij dat zelf betalen? Als je geen verwijzing krijgt is het vaak op eigen kosten.
Ik heb dat eens gehad met een mammografie omdat ik ongerust was en heb een deel moeten betalen.
Klik om te vergroten...

Ging van mijn eigen risico maar die gaat toch wel op dus beter maak je er gebruik van.
Was maar 100€ en er kwam ook uit dat ik astma had uit dat onderzoek.
Dus wat is je gezondheid waard?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Revolutionair zei:
Ging van mijn eigen risico maar die gaat toch wel op dus beter maak je er gebruik van.
Was maar 100€ en er kwam ook uit dat ik astma had uit dat onderzoek.
Dus wat is je gezondheid waard?
Klik om te vergroten...
Ja dat is waar. Ik moest meer betalen maar een mammografie is ook erg duur.
O
OiOiLid
01-01-2024, 00:00
#20
8️⃣6️⃣ zei:
Wil je vergelijkingsmateriaal?

33 jaar gerookt, 40 shaggies per dag en nog paar joints per dag er bij.

Nu bijna 4 maanden gestopt. Heb een lichte vorm van COPD die zo goed als verdwenen is en dat is alles, heb er wel mazzel mee gehad want had zo maar anders kunnen zijn.
Klik om te vergroten...
Ah dit lucht me zo op om te horen. Het grootste probleem was dus inderdaad dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Ik rookte wat meer joints (al waren er ook veel tijden dat ik er maar iets van 3 per dag rookte) maar wel minder peuken dus dat komt op hetzelfde neer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."