Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Neo-Shulginist zei: In teer zittten allerlei kankerverwekkende stoffen zoals nitrosamines. Die stoffen irriteren ook het longweefsel, wat kan leiden tot chronische ontstekingen (bronchitis) of COPD. Klik om te vergroten... True. De radiatie is ook grote oorzaak van longkanker tho."
"8️⃣6️⃣ zei: Wil je vergelijkingsmateriaal? 33 jaar gerookt, 40 shaggies per dag en nog paar joints per dag er bij. Nu bijna 4 maanden gestopt. Heb een lichte vorm van COPD die zo goed als verdwenen is en dat is alles, heb er wel mazzel mee gehad want had zo maar anders kunnen zijn. Klik om te vergroten... Ah dit lucht me zo op om te horen. Het grootste probleem was dus inderdaad dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Ik rookte wat meer joints (al waren er ook veel tijden dat ik er maar iets van 3 per dag rookte) maar wel minder peuken dus dat komt op hetzelfde neer."
"Revolutionair zei: Gewoon de dokter vragen om een longfoto heb ik ook gedaan weet je meteen hoe het zit. Ik zat het zelfde als jij! Volgensmij heb ik longkanker etc.. Gewoon vragen omdat je last hebt en het zeker wil weten. Klik om te vergroten... Heb ik gedaan. Er is momenteel niks aan de hand!"
"PsychedelicMagic zei: Jouw kans om longkanker te krijgen ligt wel wat hoger, maar ik zou eerder banger zijn voor copd of astma. Jouw rek in de longen is mogelijk aangetast. Zo ook een hoop longblaasjes. Zag vandaag op nu.nl een artikel waarin stond dat longers van exrokers zich toch nog wel goed herstellen. Ik zou je er niet veel mee bezig houden en je richten op andere dingen. Klik om te vergroten... Moet zeggen dat ik me nog helemaal fit voel. Hardlopen gaat redelijk. Hoef nooit te hoesten. Ook als roker hoefde ik dat nooit eigenlijk."
"Jmths zei: Zulk soort vergelijkingen vind ik toch een beetje onverantwoord. Als je hard zoekt kun je zulk soort voorbeelden tegen komen maar in de praktijk is dit niet erg realistisch. Meer realistisch is toch echt opa die blijft roken als een ketter ondanks geopereerd te zijn geweest aan zijn longen. Waarom denk je dat wiet meer troep bevat dan tabak? Het is wetenschappelijk vrij overtuigend aangetoond dat het inademen van verbrand plantproduct het grootste risico factor is voor gezondheid. Waar nicotine geen (significant) gezondheidsrisico vormt maar het gebruik van wel aanzienlijk meer verslavend maakt. Het formaat van een joint ten opzichte van een sigaret kan het zogenaamde gezondheidsrisico verschil bij sprake van waarschijnlijk al verklaren. Klik om te vergroten... Wiet is ook zwaardere rook dan tabak. Tabak is vrij licht, al denk ik dat er wel flink wat extra kankerverwekkende stoffen in zitten."
"Ik heb echt veel te veel wiet gerookt in mijn leven (zoveel dat ik bang ben dat ik longkanker krijg) dus ik begrijp je verslaafde gedrag, maar serieus kap er mee man. Dit loopt niet goed af. Als je hiermee doorgaat denk je op je 40ste echt; was ik maar eerder gestopt. Neem een lange pauze en uiteindelijk ga je het niet zo missen meer."
"Ik ben best wel achterlijk geweest de afgelopen 10 jaar. Ik rookte namelijk 9 jaar lang sigaretten (ongeveer 15 per dag) en tussen de 5 a 8 joints gemixt met tabak per dag. De joints deed ik wel pas ongeveer 7 jaar lang. Deze zomer eindelijk gestopt en nu ben ik fucking bang voor longkanker. Er zit veel meer teer in joints en ik rookte er met gemak 8 weg op een dag en daarnaast nog sigaretten. Er zijn genoeg mensen die 80 worden met een pakje shag per dag, maar een voorbeeld van iemand zoals ik kan ik niet vinden. Daardoor kan ik mezelf dus ook niet geruststellen. Volgens mij heb ik mezelf compleet de vernieling in geholpen.. Zo achterlijk want uiteindelijk was mijn wietverslaving voornamelijk een nicotine-verslaving. Wiet roken via een vaporizer vind ik namelijk niks aan. Zie mezelf niet echt als een domme jongen, maar toch besefte ik pas na het stoppen hoe extreem ongezond ik bezig was. Wat denken jullie?"
"De Dunne zei: Het kan en het kan niet. Dat weet je nooit. Mijn opa had vanaf zijn 14e gerookt en is nooit gestopt en toch bijna 90 geworden zonder kanker. Daar aan tegen is de beste vriendin van mijn vriendin op der 36e overleden aan longkanker terwijl ze nooit gerookt had. Klik om te vergroten... Maar denk je niet dat het risico met joints veel groter is? Wat is erger, een pak shag per dag of zoals ik 15 sigaretten en tussen de 3 tot 8 joints per dag?"
"Albedo zei: De kans op longkanker bij rokers is natuurlijker hoger dan bij niet rokers, maar niet schrikbarend. Vergeet niet daarbij de dagelijkse portie smog/roet en fijnstofjes (deze is potentieel nog erger). De meeste rokers krijgen uiteindelijk last van hart- en vaatziekten. Weet de cijfers niet meer precies, maar je lichaam zal herstellen. Duurt wel jaren. Erger zou kunnen zijn, is de extra stofjes die ze toevoegen in tabak om je verslaafd te maken en te houden. Hoorde laatst dat 'moderne' tabak een stofje heeft dat nicotine afbreekt in je lichaam, zodat je er sneller weer een opsteekt. Klik om te vergroten... Klopt, als ik gewoon een pakje per dag had gerookt voor 10 jaar dan boeide het me niet zo. De combinatie van gemiddeld 5 joints per dag is wat me zo bang maakt. Geen filter, meer teer, hogere concentratie kankerverwekkende stoffen.."
"Legio Patria Nostra zei: Een beetje statistieken bekijken leert ons het navolgende: De Grens voor longkanker te ontwikkelen ligt bij 15 jaar lang 1 pakje sigaretten per dag. Hoe ze dit hebben vastgesteld, Weet ik niet. Het roken van één joint levert je longen dezelfde hoeveelheid rotzooi op, als 1 pakje normale sigaretten. Alweer, hoe dit is vastgesteld, dit weet ik evenmin. En dan hebben we het hier over joints. Bij mij gingen er per dag 3 tot 5 flinke bongpijpen in. Dat is duidelijk iets meer zooi, dan een joint. En dan nu het positieve nieuws Wanneer je gestopt bent, dan heb je in 6 a 7 jaren je longen goed laten herstellen. Maar de longblaasjes, die je verziekt hebt. Deze krijg je helaas , helaas nooit meer terug. Klik om te vergroten... Dat 1 joint = 1 pakje sigaretten klopt volgens mij niet, er is een onderzoek dat zegt dat het tussen de 2.5 en 5 sigaretten is: Impact On Lungs Of One Cannabis Joint Equal To Up To Five Cigarettes A single cannabis joint has the same effect on the lungs as smoking up to five cigarettes in one go, indicates new research. Cannabis smokers complained of wheeze, cough, chest tightness and phlegm. But emphysema, the progressive and crippling lung disease, was only seen in those who smoked... www.sciencedaily.com"