Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOnder invloed van THC stilstaande auto

Onder invloed van THC stilstaande auto

59 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#1
600 meter valt reuze mee. Ik zie vrijwel iedereen na een groot festival onder invloed wegrijden die meerdere combinatie's drugs op hebben ..
c
chainsmoker1998Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo

Ik chill regelmatig met een paar vrienden bij een parkeerplaats circa 600 meter van mijn huis tijdens het chillen roken we eigenlijk regelmatig wel een joint (dit is de enige afstand die ik rij onder invloed). Hier ga ik heen met de auto we willen natuurlijk niet in de kou staan. Recentelijk is er dus politie langs gekomen en vriend van mij zn wiet is ingenomen en mijn auto is onderzochtz de rest heeft het allemaal snel weg kunnen stoppen. Ik was op dit moment wel onder invloed maar er is geen speekseltest uitgevoerd als dit wel gebeurd was was ik dan de lul? Ik had al een verhaal klaar liggen dat ik de auto hier laat staan en hem morgen ophaal als ik met de hond ga lopen het is dus mijn verhaal tegen die van de politie of zie ik dit verkeerd?

Bijvoorbaat dank!
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi

Ze kunnen je doorsturen naar RDW als je word gepakt.
Maar je mag NOOIT zeggen dat je elke dag wiet of hasj rookt.
Als ze je vragen moet je altijd zeggen dat je 1x in de 2 maanden rookt.
Anders mogen ze je rijbewijs afpakken!
Thc is een sterk middel in je bloed en kan zes weken later terug gevonden in je bloed.
Dus als je word gepakt gaan ze je testen maar zal je moeten volhouden dat je die dag dat je achter het stuur zat niet had gerookt maar de dag ervoor wel een aantal jointjes als je uitslag b.v. 280 is.
Dan kunnen ze je niks maken en kan je het altijd aanvechten.
Praat hier over met een advocaat als het zover komt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zelf rij veel voorzichtiger als ik stoned ben.
En dan kunnen mensen wel zeggen je bent stoned dus je reactie vermogen is slomer.
Maar toch durf ik te zweren dat het veiliger is bij mij om in de auto te zitten als ik stoned ben dan nuchter.

Ik rij rustig en ben voorzichtiger en alles is meer intenser dus kijk beter en doe niet haastig.
Dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn maar bij mij werkt het wel zo.

En in 600m kan er weinig gebeuren!
Overdrijven is ook een vak op df.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rebell zei:
Ik zelf rij veel voorzichtiger als ik stoned ben.
En dan kunnen mensen wel zeggen je bent stoned dus je reactie vermogen is slomer.
Maar toch durf ik te zweren dat het veiliger is bij mij om in de auto te zitten als ik stoned ben dan nuchter.

Ik rij rustig en ben voorzichtiger en alles is meer intenser dus kijk beter en doe niet haastig.
Dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn maar bij mij werkt het wel zo.

En in 600m kan er weinig gebeuren!
Overdrijven is ook een vak op df.
Klik om te vergroten...
Deze discussir is zowel hier als elders vaak genoeg gevoerd. Niemand rijd beter onder invloed wat diegene zelf ook denkt.
Nogmaals deze discussie voeren heeft geen zin. Je rijd gewoon NIET onder invloed van wat dan ook. Punt.
Natuurlijk ben en rijd je rustiger na wiet. Je hebt jezelf “verdoofd”.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#6
Blijkbaar hebben mensen deze inzicht vaker gekregen en proberen dat bespreekbaar te maken.
Maar omdat sommige mensen denken dat wat de wet voorschrijft altijd de waarheid is krijg je een antwoord als dit.

De Dunne zei:
Nogmaals deze discussie voeren heeft geen zin. Je rijd gewoon NIET onder invloed van wat dan ook. Punt.
Klik om te vergroten...

Dit gaat niet over onder invloed rijden van wat dan ook. Dat heb ik nooit gezegd.
Dit gaat over rijden na het blowen.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het hier mee eens zijn en dit weten net als ik.
En omdat jij het er niet mee eens bent betekent dat niet dat een discussie er over voeren geen zin heeft en blijkbaar dus zelfs nodig is!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rebell zei:
Blijkbaar hebben mensen deze inzicht vaker gekregen en proberen dat bespreekbaar te maken.
Maar omdat sommige mensen denken dat wat de wet voorschrijft altijd de waarheid is krijg je een antwoord als dit.



Dit gaat niet over onder invloed rijden van wat dan ook. Dat heb ik nooit gezegd.
Dit gaat over rijden na het blowen.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het hier mee eens zijn en dit weten net als ik.
En omdat jij het er niet mee eens bent betekent dat niet dat een discussie er over voeren geen zin heeft en blijkbaar dus zelfs nodig is!
Klik om te vergroten...
Als je eerst blowt en dan gaat rijden rij je wel degelijk onder invloed.
Net als dat je eerst alcohol drinkt en dan gaat rijden rij je ook onder invloed. Heeft niks met de wet of mening te maken.
Jij vind jezelf blijkbaar niet onder invloed als je hebt geblowt terwijl dat wel zo is. Ik weet dat de gemiddelde blower dat niet van zichzelf vind omdat ze niet willen toegeven dat ze wel onder invloed rijden.
Maar zoals ik zei, je rijd gewoon niet onder invloed. Dan breng je anderen in gevaar.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dus uit onderzoek blijkt..
Stoned rijden is niet zo gevaarlijk als de overheid het doet lijken.


Al die onderzoeken bij elkaar werden uiteindelijk gebundeld in één onderzoeksverslag. Daaruit bleek: wiet heeft een negatieve impact op de rijvaardigheid. Maar cannabis viel in de laagste van de vier opgestelde risicocategorieën: 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval. Daarmee is stoned rijden ongeveer net zo gevaarlijk als één of twee glazen bier drinken, je radio instellen, onderweg iets eten, of langdurig kijken naar reclameborden langs de weg.

https://www.vice.com/nl/article/j5b...zo-gevaarlijk-als-de-overheid-het-doet-lijken


De kans is groot dat mensen niet als medische gebruiker erkend worden als ze vanwege stress dagelijks wiet roken. ‘Recreatieve’ blowers kunnen daarom bij controles keihard de sjaak zijn, terwijl zulke maatregelen Nederland nauwelijks veiliger maken.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het zou me niets verbazen dat het vervoeren van kinderen een negatievere impact heeft op je rijvaardigheid dan het roken van wat cannabis. Toch lijkt het me niet heel realistisch, haalbaar of wenselijk om het rijden met kinderen in de auto te verbieden. Het lijkt me toch een stuk makkelijker om niet stoned achter het stuur te kruipen dan nooit meer je kinderen mee te mogen nemen in de auto.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rebell zei:
Dus uit onderzoek blijkt..
Stoned rijden is niet zo gevaarlijk als de overheid het doet lijken.


Al die onderzoeken bij elkaar werden uiteindelijk gebundeld in één onderzoeksverslag. Daaruit bleek: wiet heeft een negatieve impact op de rijvaardigheid. Maar cannabis viel in de laagste van de vier opgestelde risicocategorieën: 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval. Daarmee is stoned rijden ongeveer net zo gevaarlijk als één of twee glazen bier drinken, je radio instellen, onderweg iets eten, of langdurig kijken naar reclameborden langs de weg.

https://www.vice.com/nl/article/j5b...zo-gevaarlijk-als-de-overheid-het-doet-lijken


De kans is groot dat mensen niet als medische gebruiker erkend worden als ze vanwege stress dagelijks wiet roken. ‘Recreatieve’ blowers kunnen daarom bij controles keihard de sjaak zijn, terwijl zulke maatregelen Nederland nauwelijks veiliger maken.
Klik om te vergroten...
Dus je zegt het zelf in dit stuk: het beinvloed wel je rijvaardigheid. In mindere mate dan bv alcohol maar het beinvloed dus wel degelijk. Staat letterlijk in jouw citaat.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Volgens mij is het allemaal best duidelijk. Het negatieve effect van cannabis op je rijvaardigheid wordt overschat en is sowieso minder heftig dan dat van alcohol. Dat is echter nog steeds geen reden om stoned achter het stuur te gaan zitten. Ongeacht wat de wet erover zegt is dat gewoon niet verstandig. Stel dat je een ongeluk veroorzaakt...? Dat vergeef je zelf toch niet?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja dus dan moet een navigatiesysteem ook verboden worden want dat leidt ook af of kinderen achter in de auto die ruzie krijgen zijn nog gevaarlijker. Geen reclameborden meer langs de weg. Dus vanaf nu moet het ook verboden zijn om kinderen te vervoeren in de auto dat is levensgevaarlijk!!

Zo wil je je punt maken toch?
Dit geeft alleen maar aan dat ik gelijk heb want je mag met 2 glazen bier ook gewoon rijden.
En deze kleine dingen beïnvloeden je rijgedrag nog erger. En als iemand vaak blowed kan het zo zijn dat het helemaal geen invloed heeft omdat je een tolerantie hebt en al die negatieve invloeden geen rol meer spelen.
Maar al die positieve dingen zoals rustiger rijden nog wel aanwezig zijn.
Wat jou voorzichtiger maakt en dus een veiligere bestuurder maakt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Recentelijk is er dus politie langs gekomen en vriend van mij zn wiet is ingenomen
Klik om te vergroten...
Is je vriend minderjarig of had hij een dealerhoeveelheid wiet bij? Of is dit voorgevallen in Belgie?
Want in Nederland mag je toch echt een gebruikershoeveelheid wiet bij je hebben, en wel maximaal 5 gram.
P
PrisonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Waarom zou je bewust iets doen waarvan je weet dat het:

- bij wet verboden is, kans op boete en/of rijontzegging
- wetenschappelijk bewezen dat het een negatieve invloed heeft op je rijgedrag en reactievermogen

Pak de fiets, veel minder gevaarlijk voor de rest van de samenleving en jezelf!
c
chainsmoker1998Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hallo,

Ik keur uiteraard niet goed dat ik onder invloed die 600 meter naar huis rijd maar we zijn niet allemaal de ideaale schoonzoon toch? Het is 1 straat ik woon in een zeer rustig dorpje als ik naar huis rijd kom ik nooit iemand tegen en ik vertrek ook niet meteen geef me een half uurtje en ik voel er niks meer van ( ik weet het ik ben nog steeds onder invloed)

acht.zes zei:
Is je vriend minderjarig of had hij een dealerhoeveelheid wiet bij? Of is dit voorgevallen in Belgie?
Want in Nederland mag je toch echt een gebruikershoeveelheid wiet bij je hebben, en wel maximaal 5 gram.
Klik om te vergroten...

Het is in Nederland gebeurd vriend van mij is 20 jaar hij kwam net van de shop denk dat hij zo’n 0,5 / 0,6 gram is kwijt geraakt.

Toch wil ik even weer on topic komen ben ik strafbaar op de parkeerplaats? Wordt dit het zelfde bestraf als ik tijdens het rijden een joint roken en ze houden me aan ( dit is een voorbeeld het enige wat ik rijd onder invloed zijn deze 600 meter)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@chainsmoker1998
Je vriend zou eigenlijk naar de politie moeten gaan om zijn wiet terug te eisen.
c
chainsmoker1998Lid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
@chainsmoker1998
Je vriend zou eigenlijk naar de politie moeten gaan om zijn wiet terug te eisen.
Klik om te vergroten...

We hadden al een vermoeden dat we in ons recht stonden maar we waren met 5 man en er stonden 4 auto’s naast elkaar. Die speekseltest wouden we niet hebben dus we werkte maar gewoon mee.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb het even uitgezocht en tot mijn verbazing mogen ze wel degelijk je wiet afpakken:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/met-hoeveel-gram-drugs-word-je-gearresteerd/

https://www.politie.nl/themas/drugs.html

https://informatiecentrumcannabis.nl/wet-en-regelgeving/wet-en-regelgeving-rondom-cannabis/

Het blijkt dat het bezit tot 5 gram wel degelijk strafbaar is maar dan wel zonder vervolging. Dus de politie mag van iedereen zijn/haar wiet afpakken, maar in de praktijk gebeurt dit nauwelijks. Het ligt dus maar net aan oom agent in kwestie.
Ik woon zelf in een redelijk grote stad, en daar doen ze gelukkig niet moeilijk.

Stom gedoogbeleid.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben wel eens aangehouden en mocht toen eind van de dag weg.
Kreeg mijn vette mes die behoorlijk groot was terug!
Mijn hasj en mijn wiet.
Politie Amsterdam is sws niet kinderachtig.
Ze gaan niet zomaar wat afpakken vond dat netjes.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Afleiding is totaal iets anders dan onder invloed aan het verkeer deelnemen.
acht.zes zei:
Ik heb het even uitgezocht en tot mijn verbazing mogen ze wel degelijk je wiet afpakken:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/met-hoeveel-gram-drugs-word-je-gearresteerd/

https://www.politie.nl/themas/drugs.html

https://informatiecentrumcannabis.nl/wet-en-regelgeving/wet-en-regelgeving-rondom-cannabis/

Het blijkt dat het bezit tot 5 gram wel degelijk strafbaar is maar dan wel zonder vervolging. Dus de politie mag van iedereen zijn/haar wiet afpakken, maar in de praktijk gebeurt dit nauwelijks. Het ligt dus maar net aan oom agent in kwestie.
Ik woon zelf in een redelijk grote stad, en daar doen ze gelukkig niet moeilijk.

Stom gedoogbeleid.
Klik om te vergroten...
apart zeg! Vind het maar vreemd eigenlijk dat ze het toch mogen afpakken. Zal t zijn omdat wiet dus officieel niet legaal is maar word gedoogd? Ik dacht namelijk ook dat je gewoon 5 gram bij je mocht hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."