Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMedia onzin of niet?

Media onzin of niet?

63 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
F
FruitvliegLid
01-01-2024, 00:00
#1
En nog een interessant stuk over dit onderwerp:

http://www.cedro-uva.org/lib/stel.debat.html

(Credo = centrum voor drugsonderzoek)
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fruitvlieg zei:
En nog een interessant stuk over dit onderwerp:

http://www.cedro-uva.org/lib/stel.debat.html

(Credo = centrum voor drugsonderzoek)
Klik om te vergroten...

In dat artikel staat kortweg beschreven: Drugs zijn inderdaad vaak slecht maar andere dingen zijn ook slecht dus laten we het maar legaliseren. Wat natuurlijk een kutreden is. Met die redenering moeten ze inbraken ook legaal maken omdat roof veel erger is.

Stom natuurlijk. 3000 cokeverslaafden in Nederland. Poe hee. En het nog legaal willen maken ook. Jeetje, hoe eenzijdig.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben op het moment eerlijk gezegd te lui om het hele artikel te lezen, maar volgens mij staan er geen harde cijfers in?
Voorlopig vermoed ik dat bij legalisatie (van coke) het aantal verslaafde aardig toeneemt; in ieder geval de eerste paar jaar.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#4
Chris Pontius zei:
Ik ben op het moment eerlijk gezegd te lui om het hele artikel te lezen, maar volgens mij staan er geen harde cijfers in?
Voorlopig vermoed ik dat bij legalisatie (van coke) het aantal verslaafde aardig toeneemt; in ieder geval de eerste paar jaar.
Klik om te vergroten...

Yeah, iemand met een reeele kijk! :rock:
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#5
pascal828 zei:
Maar als ze het zouden legaliseren, dan zal het toch zeker niet zo zijn dat je elke dag/week daar kan halen. Volgens mij krijg je dan gewoon een gecontroleerde afgifte.
Klik om te vergroten...

Dus dan maak je mensen lekker met coke, en dan als ze het niet meer kunnen krijgen gaan ze het gewoon bij de dealer halen of vragen ze even een voorbijganger naar binnen te lopen voor een tientje extra. Nou, fantastisch! Je moet de politiek in man! Alleen moet je beleid dan wel voordelen hebben, want dit is natuurlijk gewoon helemaal niks.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#6
pascal828 zei:
Never mind. Afbeelding doet het niet. Verpest het effect.
Klik om te vergroten...

Zelfs dat lukt niet. Misschien kan je dit topic beter verlaten voordat er nog meer wanvertoningen plaatsvinden.
F
FruitvliegLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat het legaliseren van drugs in mijn ogen positief is, is bovenal mijn eigen mening. Mij is deze mening al lange tijd toegedaan en ik kwam toevallig het stuk uit de Pers eergisteren tegen. Het feit dat het wietgebruik in Nederland het hoogste is heeft te maken met het gegeven dat het doordat het gedoogd wordt, we het beter kunnen monitoren dan in landen waarin dit niet het geval is. In Nederland kunnen we daardoor over gegevens beschikken over de verkoop van wiet (en daarmee ook het gebruik). Dat men denkt dat men minder paddo’s is gaan gebruiken door het paddoverbod heeft dezelfde reden.

Het lijkt me in ieder geval bijzonder stug dat mensen die nu bijvoorbeeld in het weekend coke gebruiken dat elke dag gaan doen omdat het gelegaliseerd is. Net zoals het geval was met paddo’s: onze (schoon)ouders gingen niet in 1x trippen in het bos, louter om de reden dat het mocht in Nederland (al zou dat wellicht leuk zijn geweest ) :)

PS: de artikelen die ik deel hoeven niet een absolute waarheid te bevatten en het zijn niet mijn woorden (dat hoef ik jullie toch niet meer te vertellen?!), maar zijn gewoonweg interessant omdat ze met het onderwerp te maken hebben.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fruitvlieg zei:
Het lijkt me in ieder geval bijzonder stug dat mensen die nu bijvoorbeeld in het weekend coke gebruiken dat elke dag gaan doen omdat het gelegaliseerd is.
Klik om te vergroten...

Zelf vermoed ik dat er bij legalisatie een nieuwe stroming gebruikers/verslaafden komen, buiten de 'weekend-gebruikers' van nu om.
Dit heeft allemaal te maken met het idee dat veel mensen geneigd zijn legale dingen, als (relatief) veilige dingen te zien. Wanneer coke legaal zou worden, wordt de stap naar het gebruik van coke groter. Als er dan met dezelfde onschuld naar coke gekeken wordt, als dat er naar bijvoorbeeld alcohol gekeken wordt, heb je een hele nieuwe groep verslaafden.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fruitvlieg zei:
Het feit dat het wietgebruik in Nederland het hoogste is heeft te maken met het gegeven dat het doordat het gedoogd wordt, we het beter kunnen monitoren dan in landen waarin dit niet het geval is. In Nederland kunnen we daardoor over gegevens beschikken over de verkoop van wiet (en daarmee ook het gebruik). Dat men denkt dat men minder paddo’s is gaan gebruiken door het paddoverbod heeft dezelfde reden.
Klik om te vergroten...

Dit is natuurlijk onzin. Wiet kweken is illegaal en er is absoluut geen controle op de hoeveelheid die coffeeshops verkopen. Niet eens een beetje.

Fruitvlieg zei:
Het lijkt me in ieder geval bijzonder stug dat mensen die nu bijvoorbeeld in het weekend coke gebruiken dat elke dag gaan doen omdat het gelegaliseerd is. Net zoals het geval was met paddo’s: onze (schoon)ouders gingen niet in 1x trippen in het bos, louter om de reden dat het mocht in Nederland (al zou dat wellicht leuk zijn geweest ) :)
Klik om te vergroten...

Toch zal uit de praktijk blijken dat legalisatie zorgt voor nog meer onderschatting van een al o zo gevaarlijk middel. Het staat al bekend als zeer verslavend en toch trappen mensen er in. Moet je nagaan als het legaal wordt.


Dat je een mening hebt is leuk, maar ik heb nooit een mening zonder onderbouwing. Jij wel? Zeker niet als je zo weinig kennis over de situatie beschikt en je praat over maatschappelijke problematiek.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hou het wel een beetje rustig dames...
Reageer a.u.b. inhoudelijk, of anders gewoon niet. Iemand kan iets doms zeggen, maar hem compleet de grond in boren is ook weer niet nodig.
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#11
-tomz0r zei:
pascal828 zei:
Never mind. Afbeelding doet het niet. Verpest het effect.
Klik om te vergroten...

Zelfs dat lukt niet. Misschien kan je dit topic beter verlaten voordat er nog meer wanvertoningen plaatsvinden.
Klik om te vergroten...
Ik blijf lekker. Ga jij maar weg met dat hypocriete gelul van je.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#12
pascal828 zei:
-tomz0r zei:
pascal828 zei:
Never mind. Afbeelding doet het niet. Verpest het effect.
Klik om te vergroten...

Zelfs dat lukt niet. Misschien kan je dit topic beter verlaten voordat er nog meer wanvertoningen plaatsvinden.
Klik om te vergroten...
Ik blijf lekker. Ga jij maar weg met dat hypocriete gelul van je.
Klik om te vergroten...

Ga er eens inhoudelijk op in grote vriend. Aan deze post heeft natuurlijk niemand meer wat. Behalve dat je denkt de show te stelen.
INHOUDINHOUDINHOUD. Aan dit soort dom gedoe waarbij mensen wel een mening hebben over alles maar er eigenlijk geen reden voor hebben heb ik een enorme hekel kan ik je wel melden.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
HAHA! ik denk dat er aan jou coke meer bloed kleeft.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#14
Chris Pontius zei:
Hou het wel een beetje rustig dames...
Reageer a.u.b. inhoudelijk, of anders gewoon niet. Iemand kan iets doms zeggen, maar hem compleet de grond in boren is ook weer niet nodig.
Klik om te vergroten...

Sorry, maar ik kan onterechte persoonlijke aanvallen echt niet negeren.
S
S0s_90Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Haha, ik heb net het stukje uit van de pers even doorgelezen en ik werd weer even vrolijk :grin:
klinkt me als muziek in de oren, zker bter coke als die kut alcohol :grin:

"Mensen geloven graag de verhalen dat drugs vreselijk en gevaarlijk zijn. Dat is niet waar: alcohol is veel schadelijker dan bijvoorbeeld cocaïne. Het is puur gif, anders dan de meeste drugs. Er is geen middel dat zo sterk samenhangt met geweld, auto-ongelukken en medische schade als alcohol. Het is gigantisch. Niet te vergelijken met drugs. "

Suck on this :rock:
S
S0s_90Lid
01-01-2024, 00:00
#16
agh ja, zolang het maar niet mijn bloed is
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Chris Pontius zei:
HAHA! ik denk dat er aan jou coke meer bloed kleeft.
Klik om te vergroten...

Oh no! :openmouth:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat maakt het juist vet stoer, dat je doneert aan guerrilla's :beer:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Oom Klaas zei:
Dat maakt het juist vet stoer, dat je doneert aan guerrilla's :beer:
Klik om te vergroten...

Support communism! :sunglasses:

:grin:
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#20
Waar ik niemand over hoor in dit topic is het recht op zelfbeschikking. Als mensen drugs willen gebruiken is dat hun recht, wie zijn jullie om ze dat te verbieden?

Ik vind het behoorlijk hypocriet om anderen coke te ontzeggen terwijl jullie het allemaal gebruikt hebben.

Verder werkt het huidige harddrugsbeleid totaal niet. Het kost heel veel geld en het gebruik wordt elk jaar meer. Als je al dat geld dat je nu steekt in bestrijding in voorlichting zou steken zou dat volgens mij al veel verslaafden schelen.

Bovendien zou het percentage gebruikers niet enorm toenemen bij regulering omdat de meeste mensen geen willoos vee zijn. Ze kennen de nadelen van Coke (of de verhalen van verslaafden) en gebruiken het dus niet. Nu niet als ze het illegaal kunnen krijgen en ook straks niet als het gereguleerd is.

De cijfers zijn ook in het voordeel van regulering. Er wordt hier gemiddeld minder wiet gebruikt ten opzichte van andere europese landen.

Natuurlijk zal je wel een kleine toename in gebruik zien van mensen die zichzelf niet onder controle kunnen houden. Dat zie ik als een Darwin-effect. Overal waar gebruik is is misbruik. Er zijn genoeg mensen die zichzelf elk weekend het ziekenhuis in drinken en dat is ook geen reden om alcohol te verbieden

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."