Re: Peyote verzorgiing
Mescalito zei:
Hallo
Ik heb 2 peyotl Williams, flinke ouwe ,
ze staan op de vensterbank,
Nu heeftie al van dat web achtige draad, waar zaatjes in kome
ik wil wel foto late zien maar hoe,
Weet iemand wanneer peyotl een bloem krijgt en waarom?
greetz
![:grin:]()
[/img]
Voor zover ik weet :
Hij krijgt bloemen om zich voort te planten. Matts heeft deels gelijk over de leeftijd. In het wild kan er na 15 jaar al een bloem verschijnen. In de kweek duurt het wel 7 jaar voor er een bloem op komt.
Die "zaadjes", zien die er zo uit? :
of zo? :
In de peyote die ik gekocht heb zaten 2 verschrompelde zaaddozen of 'seedpods' in die witte plush (zoals onderste foto). Ik dacht bingo, ik heb peyote-zaadjes, maar toen ik ze opendeed zag ik enkel verdorde meeldraden zitten. Blijkbaar was hij nooit bevrucht, dus ook geen zaadjes.
Let op die pods zijn geen zaden, de echte zaden zitten erin. Ze zijn zwart en hebben de grootte van een speldekop (vlak boven de munt op de onderste foto). Verse zaden zijn levensvatbaarder, maar zaden die jaren oud zijn kunnen ook nog gezaaid worden.
Volgens het uitzicht lijkt het mij dat die pods overblijven nadat een bloem heeft gebloeid, en daarna verdord is. Dus die pods zijn gewoon verschrompelde bloemen. Als je zaad wil zal je stuifmeel van de bloem op van ene peyote moeten overbrengen op de andere bloem met en wattenstaafje ofzo (deze laatste alinea is puur speculatie, ik hoop dat iemand die er meer van weet me verbetert of gelijk geeft)
PS : Voor foto : klik op quote in mijn bericht en kijk hoe ik het doe (link tussen ... zetten)