Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPeyote en San Pedro

Peyote en San Pedro

28 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Half januari heb ik een aantal san pedros en peyotes gezaaid. Ik had nog geen camera om jullie er eerder mee te verblijden, maar die heb ik sinds vandaag. :)

De hele kist waarin ik ze maak, een beetje groot misschien, maar die TL buizen waren nou 1 keer zo lang. Onder die pan staan 4 jampotjes met paddo sporen te coloniseren:


Op de bodem van de waterdichte kist ligt een laag nat vermiculiet, als het deksel dicht is zorgt dit dat de luchtvochtigheid boven de 80% blijft en de grond dus niet uitdroogt.


Dan de bak met peyotes:


En de bak met San Pedros, dat groene op de grond is er op gekomen nadat ik anti insecten staafjes in de grond had gedaan, vandaar ook de kraters van toen ik die staafjes er weer uit heb gehaald. De cactusjes lijken er verder weinig last van te hebben:


En nu nog closeups, eerst weer de peyote:


En dan de San Pedro:


Ze zijn nu dus ruim 2 maanden oud en er zijn er nog slechts een stuk of 10-15 overleden. Af en toe is er ineens eentje totaal beschimmeld.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat een schatjes! Echt net kleine babietjes!

(L), om op te eten zo lief hahahaha.
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#3
cool! Wat zijn die andere plantjes in die tray, lijken wel cocaplanten?

Als je cactussen beschimmelen geef je ze mogelijk te veel of vaak water? En die hoge lv, is die echt nog nodig in dit stadium?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#4
de eerste 4 maanden ongeveer mogen ze niet uitdrogen en willen ze een temperatuur van rond de 28 graden. Dat is natuurlijk ook de perfecte omgeving voor schimmel. Ik heb dan ook voor ik begon de grond gesteriliseerd in een snelkookpan. Natuurijk blijft de boel niet steriel, om de shimmels verder tegen te gaan gebruik ik een plantenspuit met water en daarin opgelost superol keel tabletjes. Die zijn nu helaas uit de handel, ik had het laatste doosje ongeveer.

Die andere plant, daar ben ik de naam helaas even van kwijt :grin: Dat zijn stengelachtige en zeer snel groeiende cactusjes. Het was er eentje, maar die ben ik bij aan het stekken totdat ik die tray vol heb. Hierop ga ik zodra ze er sterk genoeg voor zijn wat peyotes enten. Dit zorgt ervoor dat de peyotes sneller gaan groeien.
A
AutsiderLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ziet er leuk uit, ga ik binnenkort ook proberen met 500 sp zaden.
M
MemmûmLid
01-01-2024, 00:00
#6
Meerjarenplan! Ik heb nu ook een dikke maand san pedro's geplant. Het zijn echt nog ienieminie prikjes. Ze groeien op zich best. Hopelijk over een jaar of vijf zes eens de boel in een pan gooien :grin:
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ziet er geweldig uit wacky, laat je ze zo op elkaar staan of gaan ze nog in andere aarde?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Of ze sneller gaan groeien weet ik niet. Kleine potjes zijn beter omdat die het water minder lang vast houden. En ik vind het vooral ook wel handig dat ze niet veel ruimte innemen, gezien dit nu 1/3e van mijn cactusjes is en als ze allemaal verpot zijn ik er weer een paar 1000 nieuwe zaai. :)

Het vaak verpotten zal meevallen, de peyotes groeien zo traag dat ze hier heus wel een jaartje in kunnen blijven staan. De pedros gaan wel in een wat groter potje.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#9
voorlopig kunnen ze nog wel even blijven staan. Over een half jaartje ofzo eens verplanten
A
ArgulasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mooi topic! Ziet er goed uit :) Binnen een paar jaartjes heb je een hele voorraad!
Was trouwens leuk je te ontmoeten op Old is Gold V! Was echt geniale goa. We hebben wel niet lang kunnen babbelen, maar mss de volgende keer eens langer.

Groeten,
Argulas
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sommige van de peyotes begonnen te rotten aan de onderkant door de natte grond, dus ze zijn verhuisd, wonen op zichzelf en hebben nu boven op de grond een laagje zand en stenen.

p
paweloniusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wacky zei:
Sommige van de peyotes begonnen te rotten aan de onderkant door de natte grond, dus ze zijn verhuisd, wonen op zichzelf en hebben nu boven op de grond een laagje zand en stenen.

Klik om te vergroten...
overigens: roken is dodelijk

xD


maar ff ontopic, tis toch zo dat cacti sneller groeien in relatief kleine potjes? 't nadeel is dan wel dat je er meer mee bezig bent omdat je vaker moet ompotten :tongueout:
M
MastadoxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Klopt helemaal.
Als je ze ent gaat het een stuk sneller.
De peyote die ik ge-ent heb was niet vooruit te branden totdat hij op de san pedro kwam.
Het werkt goed! :P :



P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Half jaartje ongeveer, in de winter groeien ze zowiso niet zo hard.
Denk datie vanaf mei weer begint te groeien.

Wanneer je precies moet beginnen met wateren weet ik niet.
f
flyawaydreamdayLid
01-01-2024, 00:00
#15
hallo,
Kan ik wat meer info krijgen over het enten zelf? Met foto's zou geweldig zijn?
Wil een paar van mijn peyote's enten op sanpedro maar heb wat vragen.
Moet je ze lijmen? had dat gezien op youtyube maar vind dat wel raar?
Wanneer ent je het best zome of winter of beide?
Hoe lang moet je er druk op zetten met elastiekjes to ze vastgegroeid zijn?
Zijn er nog belangrijke punten?
Alvast bedankt, groeten Fly. :stoned:
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#16
flyawaydreamday zei:
hallo,
Kan ik wat meer info krijgen over het enten zelf? Met foto's zou geweldig zijn?
Wil een paar van mijn peyote's enten op sanpedro maar heb wat vragen.
Moet je ze lijmen? had dat gezien op youtyube maar vind dat wel raar?
Wanneer ent je het best zome of winter of beide?
Hoe lang moet je er druk op zetten met elastiekjes to ze vastgegroeid zijn?
Zijn er nog belangrijke punten?
Alvast bedankt, groeten Fly. :stoned:
Klik om te vergroten...

Welkom op het forum! :)
De informatie die je zoekt is makkelijk te vinden via google.
Maar goed, hier heb je een handige site:
http://www.henkhallo.nl/verzorging/
B
BingelnLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ziet er goed uit.

Ik heb zelf 2 san pedro stekken in een iets verder stadium staan maar er gebeurt nog niets :confused:

Heb ze in januari geplant en tot nu toe 2 keer water gegeven (met voeding), ze staan boven de verwarming op de vensterbank en krijgen veel zon.

Iemand enig idee hoelang zoiets kan duren???

:wave:
B
BingelnLid
01-01-2024, 00:00
#18
Okee thx. Nog ff afwachten dus :stoned:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja san pedro kan behoorlijk wat water hebben, en groeit er goed van.
D
Delcasa88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
PepTalk zei:
Half jaartje ongeveer, in de winter groeien ze zowiso niet zo hard.
Denk datie vanaf mei weer begint te groeien.

Wanneer je precies moet beginnen met wateren weet ik niet.
Klik om te vergroten...
Ik geloof gelezen te hebben dat cactussen een soort 'winterslaap' houden. Tussen sep/okt en mrt/apr geen water geven en gewoon laten staan. Dan bij aanbreken van lekker weer kan je 'm weer gaan wateren en voeden, maar dit weet ik niet meer 100% zeker :rolleyes:

Mijn San Pedro is nu bijna 3 jaar en had ik gekocht als stekje van 3 of 4 cm bij azarius. Is nu tegen de 16cm en 3cm in doorsnede denk. Is dat een normale groei snelheid? Of zou dat veel sneller moeten gaan?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."