Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom neem ik drugs?

Waarom neem ik drugs?

76 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#1
@iraqio: alcohol is gif, al die andere dingen ook incl. thc

geen harddrugs en softdrugs maar hard use en soft use moet het onderscheid zijn.
[gebruik en misbruik eigenlijk]


je weet toch
P
PatrickBatemanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bolea zei:
Maar veel mensen(non-drug gebruikers,ouders,...),zullen zeggen"zonder drugs,kun je toch ook plezier maken"?
Klik om te vergroten...

Ik vind dat altijd zo'n vervelende jeukopmerking. Ik moet erbij zeggen dat in mijn geval 'drugs' geen vereiste voor plezier zijn, hoogstens een toevoeging op een verder leuke avond. Ik gebruik ook niet vaak, eens in de twee maanden ofzo. Ik ga er gemakshalve vanuit dat 80% van de mensen die dingen als "zonder drugs kun je toch ook plezier maken?" zeggen sociale drinkers zijn. Als je die mensen uitnodigt om een biertje te komen drinken komen ze met alle plezier, onder het mom van 'ja, gezellig!', maar als je diezelfde mensen uitnodigt om appelsap of melk te komen drinken kijken ze je hoogstwaarschijnlijk raar aan, terwijl het in principe niet uit zou moeten maken.

Moet zeggen dat ik er de laatste tijd wat anders tegenaan kijk en steeds minder plezier aan drank beleef. De katers zijn verschrikkelijk en mensen gaan zich er relatief vaak zeer onprettig door gedragen. Moest gisteren (koninginnedag) noodgedwongen met de fiets door het centrum van Amsterdam om bij het station te geraken, mensen gedragen zich op zulke dagen echt als apen. Veel schreeuwerige, ruzieachtige types, vrij onprettige sfeer, kotsende lui, van mij hoeft het niet meer zo.

Zonder cafeïne functioneren we niet goed, we roken rustig een pakje sigaretten per dag, als het slapen niet lukt nemen we een slaapmiddeltje, voelen we ons rot, dan laten we een antidepressivum voorschrijven en in het weekend staan we lekker bier te hijsen met z'n allen, maar 'drugs' is dan zeker weer troep..
Natuurlijk is dit een vrij overtrokken weergave van de realiteit, maar het is wel een tendens die ik met regelmaat bespeur in gedachtegangen. Het zal wel.

Drugsgebruik wordt mijns inziens pas een probleem op het moment dat je het gaat zien als een vereiste om het leuk te hebben, en je je zonder drugs simpelweg niet meer kunt vermaken. Ondanks het feit dat het welbeschouwd vrij onzinnig is, ben ik in het dagelijks leven vrij terughoudend over mijn gebruik. Het meest sprekende voorbeeld daarvan is nog wel iets wat ik laatst meemaakte op het werk. Een collega vertelde dat 'ie zo veel had gezopen dat 'ie van zijn fiets was gedonderd, in een weiland had geslapen en zich niks van de avond kon herinneren, en daar werd smakelijk om gelachen, terwijl ik zeker weet dat de meesten mij raar aan zouden kijken als ik zou vertellen dat ik een kleine hoeveelheid MDMA had gebruikt of een paddotripje heb gehad, terwijl ik wel denk te weten wie van de twee zichzelf er het meeste schade mee berokkent.

Zomaar een gedachtespinseltje..
B
BoleaLid
01-01-2024, 00:00
#3
^Zit veel waarheid in Patrick :wink:
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik gebruik, of ik denk in ieder geval dat ik drugs gebruik omdat of ze het leven nou aangenamer of vervelender maken, ze het nog interessanter maken dan het al is. Het gevoel is aangenaam, en ik als iemand een valide reden heeft om voor mij te bepalen wat ik met mijn eigen lichaam doe wil ik daar graag naar luisteren. Ik kan alleen maar eerlijk zijn over wat ik doe, en als ik meer gebruik dan ik aankan krijg ik snel genoeg last van mijn geweten. Tot nu toe vind ik het fantastisch.
Maar als je uit jezelf geen zin meer hebt om te gebruiken vind ik dat alleen maar goed, er zit toch wel een zeker risico aan :)
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bolea zei:
Misschien kom ik op een leeftijd dat ik er genoeg van heb(drugs).
Ooit stop ik ermee en lang zal het zeker niet meer duren!!!
Klik om te vergroten...

Dat komt vaak voor Bolea, dat mensen geleidelijk aan genoeg krijgen van hun dopegebruik en er dan probleemloos mee kunnen stoppen. Vooral als ze een jaartje ouder worden of kinderen krijgen. Jij ziet er op je foto's echter nog prettig jeugdig uit...reden temeer om er een punt achter te zetten want van aanhoudend drugsgenbruik krijg je meestal sneller een oude kop :grin:

Hoop voor je dat de weerzin doorzet en zich weldra vertaalt in een gezonde leefstijl :wink:

Succes en geniet van het prachtige lenteweer.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je je al afvraagt waarom je drugs neemt, kan je beter even stoppen.
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bolea zei:
Mike64 zei:
Hopeloos zei:
Deels voor het lekkere gevoel, de ervaringen enzo.

Maar een heel groot deel van me wil het ook om snel en veel te kunnen afvallen..
Klik om te vergroten...

Dan snap ik dat jij jezelf hopeloos noemt... :rolleyes:
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Ik vind 't eigenlijk van jullie beiden verkeerd dat jullie op zo'n reactie op deze manier reageren. Als het waar is wat deze persoon zegt dan is diegene ernstig ziek (ik vind eetstoornissen inderdaad vrij ernstig) en dan vind ik het niet goed om iemand daarom te gaan 'uitlachen'. Ik kan me best voorstellen dat jullie het zien als aandachttrekken of iets dergelijks, maar antwoordt dan gewoon niet. Ik ken niet iemand die dichtbij me staat die een eetstoornis heeft/heeft gehad, maar ik vind het wel een ernstig fenomeen.

Niet bedoeld als aanval op Bolea en/of Mike, gewoon een opmerking, vat het voor mijn part op als een verzoek :P
H
HopeloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nee, ik lijd al heel lang aan een eetstoornis.
Dat kan je ook niet begrijpen tenzij je het zelf meemaakt, dat je er werkelijk alles voor doet om dunner te worden.
Je kan het noemen wat je wil, maar je bereikt er niks mee.

Ik eet sowieso nauwelijks, maar als er een manier is om dat hongergevoel helemaal kwijt te raken laat ik die niet voorbij gaan.
M
MikeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hopeloos zei:
Nee, ik lijd al heel lang aan een eetstoornis.
Dat kan je ook niet begrijpen tenzij je het zelf meemaakt, dat je er werkelijk alles voor doet om dunner te worden.
Je kan het noemen wat je wil, maar je bereikt er niks mee.

Ik eet sowieso nauwelijks, maar als er een manier is om dat hongergevoel helemaal kwijt te raken laat ik die niet voorbij gaan.
Klik om te vergroten...

Ik weet een veel betere manier om je hongergevoel kwijt te raken, dat is ETEN!

Maar nee, nu serieus. En als ik je gekwetst heb in mijn vorige post dan spijt me dat. Het was niet meer dan het intikken van een schot voor open doel.

Ik kan theoretisch gezien wel snappen hoe iemand in elkaar zit die eetstoornissen heeft. Persoonlijk kan ik er alleen weinig mee. Ik kan heel slecht begrijpen dat mensen die vel over been zijn, zichzelf nog steeds als dik beschouwen.

Ikzelf moet mezelf eerder dwingen om te eten omdat ik dikker wil worden. Ik neem iedere dag op zijn minst een half bord meer eten dan waar ik eigenlijk trek in heb. Tussen de maaltijden door eet ik alles wat los en vast zit, maar het mag niet baten. Waarschijnlijk is voor mij de oplossing om te stoppen met roken en blowen. Maar goed, dat is dan weer mijn probleem.

Als ik jou een tip mag geven, zou ik zeggen; ga eens naar je huisarts en gooi je hele hebben en houden eens op tafel. Aangenomen dat je dat nog niet gedaan hebt althans. Wat ik nu zie is een persoon met een probleem, die dat probleem nog eens extra gaat aandikken door er ook nog eens een hard-drug verslaving aan te koppelen. Uit (werk) ervaring weet ik dat dt niet lang kan duren en misschien klinkt dit schokkend, maar dan ga je dus gewoon dood en eindig je als zo iemand waarvan je wel eens een fotootje ziet op internet.

Ik weet ook dat het geen enkele zin heeft om dit op te schrijven, want je leest alleen maar wat je wilt lezen, je hoort alleen maar wat je wlt horen en je doet alleen maar wat je eigen geest je op dit moment ingeeft. En dat is "niet eten" . Voor elk negatief stukje wat je leest weet je wel iets ertegenover te zetten dat het weer bagatelliseert. Ik weet hoe het werkt en ik weet dat je niet geholpen wilt worden.

Waarom ik het dan toch schrijf? In de hoop dat je misschien, heel misschien, als je in een goede trip zit en nog even aan deze woorden terugdenkt je jezelf realiseert dat het niet langer gaat zo. Dat je, als je zo doorgaat gewoon doodgaat. En als je dat misschien als een bevrijding ziet dan heb je mijn zegen wat mij betreft. Hoewel ik dan wel een simpeler methode weet.

Maar bedenk ook dat er op deze wereld nog mensen rondlopen die om je geven en die het heel erg vinden om te zien hoe je jezelf naar de kloten helpt. Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe!
i
iraqioLid
01-01-2024, 00:00
#10
*.exe zei:
@iraqio: alcohol is gif, al die andere dingen ook incl. thc

geen harddrugs en softdrugs maar hard use en soft use moet het onderscheid zijn.
[gebruik en misbruik eigenlijk]


je weet toch
Klik om te vergroten...

weet ik :) alleen ik vind cannabis toch beter dan alcohol om heel eerlijk te zijn. en als hij zo nodig moet stoppen met drugs en daarvoor in de plaats veel alcohol gaat drinken schiet hij er vrij weinig mee op.
i
iraqioLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hopeloos zei:
Deels voor het lekkere gevoel, de ervaringen enzo.

Maar een heel groot deel van me wil het ook om snel en veel te kunnen afvallen..
Klik om te vergroten...

rook wiet jij. krijg de vreetkick en voel het plezier van eten :grin:
F
FluffyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je begint met drugs is het vaak uit nieuwsgierigheid of omdat veel mensen in je omgeving het doen en je er dus constant met je neus bovenop zit. Maar als je al langere tijd gebruikt wordt het vaak een kwestie van gewoonte en hoort het er op een gegeven moment gewoon bij. Drugs vult ook vaak een leegte op of verveling, of als vlucht voor problemen of onvrede met jezelf. Als je gelukkig en tevreden bent met jezelf ben je denk ik niet snel geneigd om aan de drugs te gaan, maar als je niet lekker in je vel zit is de kans groot dat je drugs gaat nemen om even dat rotgevoel te ontvluchten. En af en toe lekker uit je dak is niks mis mee! Mijn ervaring is dat het ongemerkt een gewoonte kan worden, zeker als je veel mensen om je heen hebt die het ook doen en je er dus makkelijk aan kan komen. Ik heb er heel lang geen probleem mee gehad, maar nu ben ik zover dat ik wil stoppen, maar merk dat dat heel moeilijk is. Je moet gewoontes en patronen doorbreken, jezelf een soort herprogrameren. En dat kost tijd en doorzettingsvermogen, voor mij is het echt een proces waar ik doorheen moet. Je moet erin gaan geloven dat je het niet nodig hebt en dat het je niks oplevert.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#13
jah waarom neem ik drugs,
toen ik pas begon met drugs was het vooral om te experimenteren,
wat stoer doen, ik begon veel wiet te roken en toen de stap naar harddrugs was gemaakt, ben ik helemaal de mist in gegaan, ik gebruikte veel, al mijn geld ging naar drugs.
ik had nergens meer goesting, kreeg problemen met mijn ouders, school , politie,...
nu gebruik ik geen drugs meer om te experimenteren of stoer te doen, nu doe ik het om me goed te voelen, en dat is fout dat weet ik, maar je bent jong , dus waarom stoppen,
ik gebruik nu al minder harddrugs, alleen in het weekend, soms een weekend niet dan weer wel,
wiet rook ik elke dag, maar als ik zie vanwaar ik af kom vind ik dit geen probleem. ik bouw het stap voor stap af. hopen dat het lukt.
dus het antwoord is:
ik gebruik drugs om me goed te voelen en omdat het zo leuk is.
A
ArenshiLid
01-01-2024, 00:00
#14
iraqio zei:
Hopeloos zei:
Deels voor het lekkere gevoel, de ervaringen enzo.

Maar een heel groot deel van me wil het ook om snel en veel te kunnen afvallen..
Klik om te vergroten...

rook wiet jij. krijg de vreetkick en voel het plezier van eten :grin:
Klik om te vergroten...

+3 :grin:
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Denk er zelf ook steeds meer over na...
Aanvankelijk was het om te experimenteren, maar dat is nu natuurlijk wel vanaf.

Tegenwoordig hoofdzakelijk voor het plezier, de fun, de nieuwe inzichten en ervaringen.
Maar toch ook wel voor dat HEERLIJKE gevoel en soms even de weg kwijt te zijn! :flushed:
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik kan me de vraag voorstellen.. Experimenteren doe ik al zo'n 3 en een half jaartje nou en daar ben ik wel een beetje overheen, dat ik van alles wil proberen (nog 2/3 dingetjes als ik wat ouer ben). Dus ik kan me de vraag opzich goed voorstellen. Vind het alleen wel krom om dan wel alcohol te drinken :P Das echt niet minder slecht hoor, alleen geaccepteerd.

En het 'zonder drugs kan het ook gezellig/leuk zijn' of 'je hebt toch geen drugs nodig om het leuk te hebben?' vind ik altijd zo'n verschrikkelijke onzin. Tuurlijk kan het zonder drugs ook gezellig zijn, tuurlijk kan ik het zonder drugs ook leuk hebben. Maar dat neemt niet weg dat het mét bijv. een paar glazen alcohol, of op zn tijd een pilletje of een tripje of wat dan ook nóg leuker is.
De allerergste waar ik me echt aan kan irriteren vind ik nog wel: 'Ik heb het niet nodig'. Ik vind er iets arrogants inzitten en het komt er gelijk op neer alsof IK het wel NODIG heb om lol te hebben. Die mensen voelen zich echt beter ofzo :rolleyes:

Bolea, ik zou er niet teveel over na denken. Als je een keer zin hebt in een pilletje, neem een pilletje. Als je een keer zin hebt in een zegeltje, neem een zegeltje. Kan jou het nou schelen. Als je er toch niet meer zo'n grote behoefte aan hebt, wordt je gebruik alleen maar minder. En als je dan na een half jaar opeens wel weer zin hebt in een bepaalde drug, zou ik em gewoon lekker nemen ook :wink:
k
kippekontLid
01-01-2024, 00:00
#17
Blowen doe ik, omdat ik het lekker vind, het me kalmeert en het gezellig is met vrienden. Allemaal leugens tegen mezelf, ik blow gewoon omdat ik verslaafd ben -.- Toevallig vroeg ik die vraag aan mezelf afgelopen week, en ik kon maar geen fatsoenlijk antwoord vinden. Dus vanaf deze week blow ik alleen nog maar in het weekend :)(I hope so).Verder paddo's omdat die zo mooi levensverrijkend kunnen zijn. En alcohol drink ik vaak alleen voor de smaak, niet om helemaal lazerus te worden. Enja roken dan nog, ik vind er geen reet aan, puur uit verveling/verslaving rook ik.
B
BoleaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tja ik versta jullie reacties allemaal wel heel goed hoor,maar nooit eens in je diepste(gewoon eens relativeren)gedachten gehad...waarom neem ik dat eingenlijk?
Het leven is toch meer dant dit....denk ik soms ofzo.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#19
dat denk ik als ik een joint rook, maar ook als ik meteen naar huis ga om achter de computer een kop thee te drinken...
B
BoleaLid
01-01-2024, 00:00
#20
alainalain zei:
Maar dan nog, als je niet weet waarom je drugs neemt... waarom neem je het dan? Denk je voor dat je iets neemt niet na over waarom je t wel of niet zou nemen, of je er wel écht zin in heb of niet? Ik zelf wel namelijk.

Maar dan nog, als je niet weet waarom je drugs neemt... waarom neem je het dan?

Staat toch duidelijk in mijn start-topic :confused:
-het klinkt mij logisch dat het antwoord
meestal zal zijn "omdat het plezant is".
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."