Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlaapverlamming

Slaapverlamming

33 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
H
HopeloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Daar heb ik ook wel is last van, waarschijnlijk ook omdat ik veel te veel slaaptekort heb.
Dan lig ik bijvoorbeeld op de bank weg te dutten, en zit ik net tussen slapen/wakker zijn in, en dan heb ik bijna áltijd dat ik in een donkere ruimte loop en ineens onderuit glij.
Dan schrik ik zo hard wakker dat ik mijn ogen nauwelijks nog dicht durf te doen.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ken het wel, maar heb zelf nooit echt storende ervaringen hiermee... Vind het meestal wel tof omdat ik het tot bepaalde hoogte kan relativeren.

Mijn dromen daartegen, zijn een hele tijd wel ZWAAR storend geweest, dat ik gewoon ontdaan wakker werd door hoe verknipt ik gedroomd had... Maanden lang iedere nacht, met of zonder temazepam, wiet, ghb, noem maar op, ik had ze altijd.

Nu gelukkig niet meer :)
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#3
salvation zei:
Toen ik (erg) veel xtc gebruikte had ik hier weleens last van, evenals "kortsluiting" in mijn hoofd als ik bijna in slaap viel. Tegenwoordig heb ik dit nooit meer.
Klik om te vergroten...
Dan was je serotonine flink op :P

OT: Waarom heb ik dit nog nooit gehad :openmouth:
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#4
google eens op : Vals ontwaken.

Dan denk je dat je wakker in bed ligt, maar je droomt dat je wakker in bed ligt, en je niet kan bewegen. (vooral als het je al eens is overkomen, dan droom je er regelmatiger over)

het kan ook wel eens voorkomen, dat je rechtop in bed denkt te zitten, en dan ineens wakker schrikt, en dan blijk je gewoon nog te liggen.

negen van de tien gevallen van slaapverlamming, zijn een vorm van vals ontwaken.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bij echte slaapverlamming is het alleen onmogelijk om uberhaupt rechtop te kunnen zitten, omdat je spieren nou eenmaal echt verlamd zijn...
e
extremeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Marla Singer zei:
Bij echte slaapverlamming is het alleen onmogelijk om uberhaupt rechtop te kunnen zitten, omdat je spieren nou eenmaal echt verlamd zijn...
Klik om te vergroten...
Ja bij mij is dat ook zo kan je me iets meer vertellen over de flitsen die daarvoor krijg als echt nog wakker ben daar vind ik niks over.
e
extremeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Toen ik op google keek kwam ik mijn eigen stukje tekst uit van dit forum.
Wel nog grappig. :wink:
f
frizzrLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Marla Singer

Wow je hebt er echt verstand van hoor ik al,
want vooral dit stukje...

Dit is de fase waarin je droomt en al je spieren verlamd zijn (behalve de hartspier en die voor de ademhaling). Deze verlamming is ook noodzakelijk, anders zou je elke beweging die je droomt ook daadwerkelijk gaan uitvoeren. Wanneer je alleen plotseling bewust bent van deze verlamming, kan dit uiteraard zeer beklemmend en / of verstikkend aanvoelen. Je wordt compleet in beslag genomen door een extreme angst, want je kan je opeens niet meer bewegen, je kan tevens niet praten of schreeuwen en normaal ademen gaat ook niet of nog maar heel moeizaam. Omdat je als het ware ook nog steeds aan het dromen bent, kunnen er zeer realistische hallucinaties optreden.

... herken ik heel erg,

En ik heb dit ook alleen met xtc meegemaakt. Zeeer vervelend! En idd heel angstig

Eerst heb ik een half uur tot een uur die vervelende 'kortsluiting' in m'n hoofd. Dan wanneer ik een beetje tot rust ben val ik idd als het ware in slaap, en in gedachten ben ik dus op een plek(droom). Maar opeens realiseer ik me dat ik helemaal niet echt slaap, alleen mijn lichaam slaapt dus wel! En idd ik kan me een paar seconden of zelfs langer helemaal niet bewegen :xtc: . Ik wil op dat moment het liefst schreeuwen of rechtop zitten maar DAT GAAT DUS NIET. Echt fucking eng. Als het eenmaal voorbij is ben ik vaak bezweet en durf ik bijna niet meer te gaan slapen. Ik heb het zelfs een keer 2 keer achter elkaar meegemaakt.


Het is me wel duidelijk wat dit veroorzaakt en dat is absoluut het overmatig gebruik van xtc.
(of een ander middel, zou ook best kunnen, bij mij was het zeer waarschijnlijk serotine tekort)
Ook omdat ik weet dat serotine er voor zorgt dat je goed kan slapen, je hoofd kan dus eigenlijk niet in slaap komen maar je lichaam heeft die slaap toch nodig.


Drugs Doen echt zieke dingen met je mind.

Gelukkig gebruik ik nu maar zelden en heb ik ditprobleem nooit meer.
w
waveLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je omschrijving is perfect, Marla Singer.
k
kippekontLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heb ik ook redelijk vaak last van gehad, soms zelfs 3 keer per nacht. Zeker geen pretje, ik kreeg geen adem meer en ik kon me niet meer bewegen. Ook een keer hallucineerde ik dat mijn zus in m'n kamer stond en me probeerde te wurgen :( Enge ervaringen, maar ik weet tegenwoordig dat het wel goed komt.

Ik heb ooit op discovery gezien dat mensen in de 18de eeuw ofzo, er ook last van hadden, en dat ze heksen voorbij zagen vliegen en die heksen hun probeerden te laten stikken. Hieruit herkende ik mijn eigen ervaringen. :wave:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb 't best vaak als ik geen benzo voor 't slapen gaan gebruik, of wiet.
Nu gebruik ik ook niet dagelijks meer maar heb ik zo'n 3/4 keer per week soortgelijke dingen,
plus nog wel wat vage dingen.
Ik laat 't over me heen komen, 't is alleen kut dat ik maximaal 4 tot 5 uur maximaal slaap op een nacht.
m
maisnonLid
01-01-2024, 00:00
#12
kippekont zei:
Ik heb ooit op discovery gezien dat mensen in de 18de eeuw ofzo, er ook last van hadden, en dat ze heksen voorbij zagen vliegen en die heksen hun probeerden te laten stikken. Hieruit herkende ik mijn eigen ervaringen.
Klik om te vergroten...

De Incubus
Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd. Mogelijk is de legende van de Incubus voortgevloeid uit hallucinaties tijdens slaapverlamming. De Incubus was een mannelijke demon die ’s nachts op de borst van vrouwen kwam zitten, vaak om hen te verkrachten. De vrouwelijke variant van de Incubus is de Succubus. Men vindt de legende van de Incubus terug in verschillende culturen. Er zijn mensen die zeggen dat ze de demon hebben waargenomen en omschrijven hem als een grote kwaadaardige zwarte geest.
Klik om te vergroten...

:)

Ikzelf droom specifiek over dode mensen die al dan niet met een wit geschminkt gezicht door mijn kamer lopen. Een aantal weken geleden gebeurde het bijna iedere nacht, waarna ik het ook elke keer in een goede richting probeerde te duwen, het schijnt een mooi opstapje te zijn naar een lucide droom namelijk. Maar de angst nam het altijd over en dan schrok ik weer wakker.. erg vervelend.

Het komt overigens wel in periodes, ik heb er nu al een tijd geen last meer van gehad :)
Ziekte heeft er ook wat mee te maken denk ik, koortsachtige dromen zijn vaak benauwend en beklemmend, en als kind had ik er soms ook last van als ik ziek in slaap viel!
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bedankt voor jullie positieve reacties op mijn post! :) Fijn dat jullie jezelf er zo goed herkennen.

Wat betreft die flitsen: kan twee dingen betekenen. Of je serotoninehuishouding is van slag, of het zijn hallucinaties.
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb één keer slaapverlamming gehad toen ik wakker werd. Nog voordat ik ooit ook maar xtc had aangeraakt, overigens, maar goed, iedereen schijnt het normaal gesproken wel een paar keer te hebben.

Zonder hallucinaties, goddank, ik zat gewoon naar het plafond te staren, wilde opstaan, kon niet opstaan.

'k Werd helemaal gek toen ik merkte dat ik niet kon bewegen.

't Zal hooguit 'n seconde of tien geduurd moeten hebben, maar 't voelde akelig lang.

Ben daarna met 'n halve hartverzakking maar 't nest uitgekropen.

Olle

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."