Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC vs. 4FMP?

XTC vs. 4FMP?

23 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
S
SennidLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi mensen,

Met oud en nieuw ga ik naar een supergroot technofeest waar zo'n 7000 mensen heen gaan. Ik ga met een klein groepje, waarvan iedereen - op één persoon na - aan de X of 4F gaat.

Ik heb wel ervaring met X, maar de laatste keer dat ik het nam was tijdens de zomer op een groot festival. Toen vond ik het niet heel chill dat het zo bizar druk was, gelukkig kwam ik een oude bekende tegen die in precies dezelfde vibe zat als mij. Toen heb ik het halve festival met haar doorgebracht, supermooi. Je zou dus kunnen stellen dat ik X eigenlijk alleen echt leuk vind op de wat intiemere feestjes.

Nu hoor ik de laatste tijd van iedereen die ik tegenkom bij technofeestjes e.d. dat 4FMP helemaal de shit is. 'Het nieuwe XTC'. Dingen die ik hoor zijn:

- Vergeet de golfjes van XTC, 4F is veel constanter
- Het heeft je niet zo in z'n greep als X, je voelt je heerlijk maar je hebt niet het idee in een compleet andere wereld te zijn
- Je bent dus ook iets scherper
- Zolang je niet te veel pakt zie je bijna niet dat je leip bent
- Het enige dat het niet geeft is het pure liefdesgevoel van X

Vooral het feit dat het je wat minder in z'n greep heeft als X lijkt me heerlijk. Als ik xtc neem, is het de eerste 30 minuten een tikkeltje zenuwachtig zijn om te kijken hoe het valt. Ook die golfjes zijn super herkenbaar, soms zit ik op zo'n feestje echt drie uur lang met iedereen te praten terwijl ik dan achteraf denk: 'Fuck, ik heb echt amper gedanst'.

Meningen? Ervaringen?
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als ik naar een feestje ga oid neem ik liever 4fmp om de redenen die jij aangeeft. Ik voel me er veel chiller bij! Xtc doe ik misschien nog 2x per jaar en alleen als iedereen het doet. Van de zomer bijvoorbeeld waren we op ons lievelingsfestival en was het idee er ineens om met z'n allen een pilletje te doen en dat was echt geweldig! Je zou best 4fmp kunnen proberen, ik vind het heel fijn :) Ik neem zelf steeds rond de 150 mg
S
SennidLid
01-01-2024, 00:00
#3
Thanks voor je reactie!

Ik heb even aan een vriendin gevraagd die af en toe tevens 'mijn mannetje' is, en ze heeft capsules van 140mg of 180mg. Ik ben vrij klein en het wordt m'n eerste keer, dus ik ga voor de 140mg.

Denk je dat ik aan twee capsules van 140 genoeg heb? Ik ga zo'n 9 uur lang door. Daarnaast nog een vraagje - ik neem het dus in poedervorm. Waar ik enorm tegen op kijk is zo'n hele capsule in één keer naar binnen te flikkeren, omdat het me doet denken aan een hele pil in één keer naar binnen werken.

Is het dan de bedoeling dat je de capsule open maakt, de helft eruit likt, en weer dichtmaakt? Of is mijn 'net als hele pil in 1 keer naar binnen flikkeren' - vergelijking een beetje scheef?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sennid zei:
Thanks voor je reactie!

Ik heb even aan een vriendin gevraagd die af en toe tevens 'mijn mannetje' is, en ze heeft capsules van 140mg of 180mg. Ik ben vrij klein en het wordt m'n eerste keer, dus ik ga voor de 140mg.

Denk je dat ik aan twee capsules van 140 genoeg heb? Ik ga zo'n 9 uur lang door. Daarnaast nog een vraagje - ik neem het dus in poedervorm. Waar ik enorm tegen op kijk is zo'n hele capsule in één keer naar binnen te flikkeren, omdat het me doet denken aan een hele pil in één keer naar binnen werken.

Is het dan de bedoeling dat je de capsule open maakt, de helft eruit likt, en weer dichtmaakt? Of is mijn 'net als hele pil in 1 keer naar binnen flikkeren' - vergelijking een beetje scheef?
Klik om te vergroten...
Die vergelijking is een beetje scheef. Paracetamol neem je vaak met 2 pillen tegelijk. :P
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#5
awakenings? :grin: XTC en 4-fmp hebben allbei zo hun charme. Je weet de voor en nadelen al van beide stofjes, dus is aan jou wat je wilt nemen. Ik denk dat je het hoe dan ook wel naar je zin zal hebben.
S
SennidLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fool zei:
Sennid zei:
Thanks voor je reactie!

Ik heb even aan een vriendin gevraagd die af en toe tevens 'mijn mannetje' is, en ze heeft capsules van 140mg of 180mg. Ik ben vrij klein en het wordt m'n eerste keer, dus ik ga voor de 140mg.

Denk je dat ik aan twee capsules van 140 genoeg heb? Ik ga zo'n 9 uur lang door. Daarnaast nog een vraagje - ik neem het dus in poedervorm. Waar ik enorm tegen op kijk is zo'n hele capsule in één keer naar binnen te flikkeren, omdat het me doet denken aan een hele pil in één keer naar binnen werken.

Is het dan de bedoeling dat je de capsule open maakt, de helft eruit likt, en weer dichtmaakt? Of is mijn 'net als hele pil in 1 keer naar binnen flikkeren' - vergelijking een beetje scheef?
Klik om te vergroten...
Die vergelijking is een beetje scheef. Paracetamol neem je vaak met 2 pillen tegelijk. :P
Klik om te vergroten...

Dus het is gewoon oké voor een eerste keer om een capsule van 140mg in één keer in te nemen? :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja hoor. :)
S
SennidLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mooi! Ik ben heel benieuwd, heb echt er onwijs veel zin in.

Bedankt voor de tips, prettige Kerst nog, en een magische jaarwisseling voor iedereen etc etc :hearteyes:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Geen probleem, veel plezier en uiteraard hetzelfde toegewenst! :)
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sennid zei:
Denk je dat ik aan twee capsules van 140 genoeg heb? Ik ga zo'n 9 uur lang door. Daarnaast nog een vraagje - ik neem het dus in poedervorm. Waar ik enorm tegen op kijk is zo'n hele capsule in één keer naar binnen te flikkeren, omdat het me doet denken aan een hele pil in één keer naar binnen werken.

Is het dan de bedoeling dat je de capsule open maakt, de helft eruit likt, en weer dichtmaakt? Of is mijn 'net als hele pil in 1 keer naar binnen flikkeren' - vergelijking een beetje scheef?
Klik om te vergroten...
Ja 140 lijkt me prima! Ik zou het wel bij 1 capsule houden hoor en die in één keer nemen. Gewoon wat later beginnen als je het zo lang wilt volhouden. Als je 140 mg bij neemt dan is de kans dat je nog kan slapen die nacht vrij klein! Veel plezier :)
S
SnoeischaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sennid zei:
Je zou dus kunnen stellen dat ik X eigenlijk alleen echt leuk vind op de wat intiemere feestjes.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens. Ik heb zelf voor het eerst 125mg in Toffler (Rotterdam) gedaan tijdens een uitverkochte avond. Alle andere keren dat het uitverkocht was, vond ik het behoorlijk kut om eerlijk te zijn, gwn omdat het TE DRUK was.

Dus aangezien jij zegt dat je het in de zomer niet chill vond vanwege drukte, kan dat goed. Té druk is voor mij ook geen goede setting met MDMA, omdat ik dan geen intiemheid voel met anderen, maar claustrofobisch en het gevoel alsof men over mij praat soms. Gwn niet chill.

Ik heb een tripreport geschreven over mijn eerste keer 4-FA. Samengevat was het super vet, echter de mensen die zeggen dat 4-FA het "nieuwe XTC" is zal ik met een korreltje zout nemen. Vaak gaat het hier toch om mensen die al wat langer in de scene zitten en gwn te vaak XTC hebben gedaan en het XTC gevoel niet meer kunnen waarderen of voelen door gewenning.

Anyway, over 4-FA, je merkt eigenlijk niet eens dat je drugs hebt genomen, maar toch voel je je heel energiek, helder, gefocust. Je hebt heel erg de controle over je acties en wat je wilt gaan doen. Onvermoeibaar tijdens het dansen. Denken, formuleren en praten ging beter dan ooit bij mij. Je raakt zeg maar niet de draad in je gedachtes kwijt zoals ik wel erg begin te krijgen bij 150mg+ XTC. De binding met anderen komt minder vanuit een empathisch/emotioneel gebied, maar meer vanuit een zelfverzekerd/chill gevoel.

Ik ben vrij zeker dat de mensen die dit voor het eerst gaan doen een awesome tijd gaan hebben, zeker als je nog nooit amfetamine/speed hebt gedaan (4-FA ligt dichter bij speed dan X). Ik zelf was er na de tweede keer (150mg) echter wel klaar mee. Ik miste toch het wause gevoel en vroeg me af waarom ik überhaupt drugs deed als ik het zelf eigenlijk toch niet door had.

Mijn advies aan jou.. volgens mij gaat het hier om Awakenings en ik schat het dus wel druk in. Je geeft zelf aan XTC te waarderen bij intieme settings. Een festival kán wel intiem zijn, heb ik zelf ervaren deze zomer met 5000 mensen, maar dat valt moeilijk in te schatten van tevoren. Ik zal dus 4-FA aanraden op basis van hoe ik het de eerste keer heb ervaren.

Wat betreft dosis.. ik heb zowel 125mg als 150mg gedaan (2-2.5mg/kg lichaamsgewicht als man). Geen moment gehad dat ik even moest zitten of stilstaan om te focussen op ademhaling. Dus ik zal je 140mg aanraden, daar ben je wel 4 uurtjes zoet mee voordat je merkt dat het echt minder wordt.

Bijpakken heb ik nooit gedaan. Je loopt dan het risico dat je die dag erna niet kan slapen hoor ik. Ik weet niet of je je dan moe zal voelen maar niet kan slapen, of dat je gwn niet moe voelt. Ga voor jezelf even na wat het met je gemoedstoestand doet als je niet kan slapen. Heb je dit eerder gedaan met drugs, de dag erna doorhalen? Kan je het in het algemeen een beetje aan om nog op te blijven terwijl je eiglk wil slapen of moe bent?

Ik zal sws niet nog eens 140mg bijpakken, want dan ben ik vrij zeker dat je echt niet gaat slapen voor mss wel 2 dagen :).

Hier is mijn tripreport: viewtopic.php?f=21&t=55800

Sennid zei:
Ook die golfjes zijn super herkenbaar, soms zit ik op zo'n feestje echt drie uur lang met iedereen te praten terwijl ik dan achteraf denk: 'Fuck, ik heb echt amper gedanst'
Klik om te vergroten...

Wat dit betreft; bepaal voor jezelf hoe je avondje XTC eruit ziet hé. Krijg het idee alsof je je gepressured voelt dat je zal moéten dansen met XTC. Als jij gwn 3uur wilt praten met iedereen en een leuke tijd hebt zo, prima toch. Als ik 3 uur lang dans is dat heerlijk in het moment, maar dat is niet de reden dat ik XTC supervet vind, dat zijn juist die diepe gesprekken waar je echt zo'n binding hebt met de ander (wat je met 4-FA niet zal krijgen).
S
SennidLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snoeischaar zei:
-knip-
Klik om te vergroten...

Thanks so much! Dit was echt een extreem behulpzaam antwoord.

Alles wat je over X zegt, herken ik heel goed. Het is géén Awakenings trouwens :wink:

In dat geval neem ik ik maar één capsule, voor we er heen gaan. Kan ik rustig kijken hoe het valt, hoef ik me niet druk te maken om gepakt te worden bij de ingang, en kan ik niet met m'n leipe hoofd nog eentje naar binnen werken, als ik denk dat het even wat minder wordt.

Ik ga nu even je tripreport lezen! :)
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hey,

Het meeste is intussen wel gezegd maar op het volgende wil ik nog even reageren;
Sennid zei:
- Vergeet de golfjes van XTC, 4F is veel constanter
- Het heeft je niet zo in z'n greep als X, je voelt je heerlijk maar je hebt niet het idee in een compleet andere wereld te zijn
- Je bent dus ook iets scherper
- Zolang je niet te veel pakt zie je bijna niet dat je leip bent
- Het enige dat het niet geeft is het pure liefdesgevoel van X
Klik om te vergroten...
Ik heb juist bij 4f meer het gevoel dat het in golven gaat maar zodra ik meer ga bewegen leef ik helemaal op. Xtc vind ik constanter voor zolang het duurt al verschilt dat natuurlijk per persoon en zolang je niet te veel pakt van XTC kun je ook nog heel normaal overkomen hoor :wink:
S
SnoeischaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sennid zei:
Snoeischaar zei:
-knip-
Klik om te vergroten...

In dat geval neem ik ik maar één capsule, voor we er heen gaan.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet hoelang je van plan was te gaan feesten bij niét Awakenings ( :wink: ), maar ik zal aanraden het niet al in te nemen voordat je binnen bent (tenzij je echt nerveus bent over naar binnen smokkelen).

Als je mijn reportje hebt gelezen zie je dat ik dat wel deed en het supervet is om vrijwel gelijk aan te zijn zodra je in de club staat... maar na 4.5 +/- uur ben je wel weer nuchter. Nuchtere momenten zijn wel enjoyable in het begin van de avond, maar niet nadat de effecten van een drug wegebben. Vind ik dan.

Up to you! Laat ons weten hoe het beviel :).
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Snoeischaar zei:
Sennid zei:
Snoeischaar zei:
-knip-
Klik om te vergroten...

In dat geval neem ik ik maar één capsule, voor we er heen gaan.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet hoelang je van plan was te gaan feesten bij niét Awakenings ( :wink: ), maar ik zal aanraden het niet al in te nemen voordat je binnen bent (tenzij je echt nerveus bent over naar binnen smokkelen).

Als je mijn reportje hebt gelezen zie je dat ik dat wel deed en het supervet is om vrijwel gelijk aan te zijn zodra je in de club staat... maar na 4.5 +/- uur ben je wel weer nuchter. Nuchtere momenten zijn wel enjoyable in het begin van de avond, maar niet nadat de effecten van een drug wegebben. Vind ik dan.

Up to you! Laat ons weten hoe het beviel :).
Klik om te vergroten...
Dat verschilt per persoon I guess.. Ik heb ook wel eens een bommetje speed genomen voor het naar binnen gaan, en vond het echt niet erg eind van de avond minder te merken.. En lekker zorgeloos omdat je verder geen drugs meer bij je hebt. Vond het juist wel een prettig gevoel.
S
SennidLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is een event waarvan algemeen bekend is dat er normaal gesproken nooit echt moeilijk wordt gedaan over drugs, maar deze keer staat er bij elk bericht van de organisators in capslock bij: 'ONZE DRUGSPOLICY: ZERO TOLERANCE!!' dus deze keer ga ik liever zonder troep naar binnen.

Besides, ik ken er genoeg mensen die waarschijnlijk grammen pep mee naar binnen smokkelen, als de effecten weg beginnen te ebben, kan ik altijd gewoon een beetje pep halen en een paar sleutelpuntjes nemen.

Tenzij jullie zeggen dat dat geen goed idee is? Ik lees namelijk overal dat je bij 4-FA nog wel andere dingen (of weer 4FA zelf) bij kunt pakken, maar dat het amper tot geen effect heeft.

Slapen die nacht en de dag erna ga ik sowieso niet, want ik hoor net dat er al een after gepland is, waarna we doorgaan naar het NYD-event van dezelfde tent als NYE.
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Sennid zei:
Het is een event waarvan algemeen bekend is dat er normaal gesproken nooit echt moeilijk wordt gedaan over drugs, maar deze keer staat er bij elk bericht van de organisators in capslock bij: 'ONZE DRUGSPOLICY: ZERO TOLERANCE!!' dus deze keer ga ik liever zonder troep naar binnen.

Besides, ik ken er genoeg mensen die waarschijnlijk grammen pep mee naar binnen smokkelen, als de effecten weg beginnen te ebben, kan ik altijd gewoon een beetje pep halen en een paar sleutelpuntjes nemen.

Tenzij jullie zeggen dat dat geen goed idee is? Ik lees namelijk overal dat je bij 4-FA nog wel andere dingen (of weer 4FA zelf) bij kunt pakken, maar dat het amper tot geen effect heeft.

Slapen die nacht en de dag erna ga ik sowieso niet, want ik hoor net dat er al een after gepland is, waarna we doorgaan naar het NYD-event van dezelfde tent als NYE.
Klik om te vergroten...

Je maakt mij wel erg benieuwd naar welk event je gaat :P

Maar ik denk dat je met alleen 4FA goed uit de voeten kan komen.
S
SnoeischaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO- zei:
Dat verschilt per persoon I guess..
Klik om te vergroten...

Uiteraard, vandaar "up to you" :).

Sennid zei:
Tenzij jullie zeggen dat dat geen goed idee is? Ik lees namelijk overal dat je bij 4-FA nog wel andere dingen (of weer 4FA zelf) bij kunt pakken, maar dat het am
Klik om te vergroten...

Tja.. drugs combineren is geen goed idee nee. Met dat gezegd te hebben ben ik het van plan ook te doen bij volgend feestje, dus ja. Zorg er gwn voor dat er genoeg tijd zit tussen de verschillende drugs en dat je extra let op de dosis. Een normale dosis 4-FA, of wat dan ook, zal heftiger zijn als je het combineert met een andere drug. Dus vandaar, let op de dosis.

Hier is een link naar een chart waar allerlei drug combinaties zijn en hoe "veilig" dat wordt geacht: http://wiki.tripsit.me/images/3/3a/Combo_2.png. Niet op harde wetenschappelijke feiten gebaseerd zover ik weet, maar wel een goede indicatie. 4-FA staat er helaas niet op, maar ik zal dan kijken naar Amfetamine/MDMA en wat voor drug je ook op de afterparty te wachten staat :P.

4-FA/speed met XTC samen zal ik sterk afraden, dat verpest echt je receptoren. Je serotonine receptoren zullen dan dopamine binnen krijgen, wat gwn erg neurotoxic is zover ik begrijp. Dat je niks zal voelen als je nog drugs bijneemt na 4-FA lijkt me sterk. Zelf nog nooit gedaan, maar volgens mij ga je je nog meer hyped voelen, of meer mdma-achtig als je wiet, 2c-b of keta erbij doet.

Belangrijkste; luister naar wat je gevoel zegt en stick with it.
S
SennidLid
01-01-2024, 00:00
#19
Handige chart! Helaas zie ik 4FA er niet op staan.

Maakt ook niet uit, ik zie wel hoe ik me ga voelen vannacht. Heb er echt onwijs veel zin in, heel benieuwd naar de 4F.

Alvast happy new year iedereen! :)
W
WizkyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik lees en hoor veel over dat je van 4fmp minder waus wordt dan bij xtc maar dat het wel vergelijkbaar is. Ik ben zelf nog in twijfel om 4fmp te gaan gebruiken op een feest.

Klopt het dat 4fmp kortere werking heeft dan xtc ? (en heeft het zin om bij te pakken om langere werking te ervaren?)

Had ook begrepen dat het minder euforisch is, wat ik met xtc juist als zeer prettig ervaar, het knuffelen en sterk verbonden voelen met vrienden. Is dit minder met 4fmp ?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."